Nissanmaniaku! Prosimy o nieblokowanie reklam!    

Utrzymujemy nasze forum z małych reklam pojawiających się między postami.

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszym forum.


Dziękujemy!

[Sunny/100NX] Podświetlenie zegarów i konsoli

Moderatorzy: bombel, mimier, scubzik

Awatar użytkownika
wąski
fanatyk nissana
Posty: 544
Rejestracja: 2010-07-18, 16:21
Lokalizacja: EL

Post autor: wąski » 2011-05-31, 17:42

no i okazało Skażony, że u mnie również jest podświetlenie w popielniczce :mrgreen:
Wymiana żarówy oczywiście banalnie prosta:
klasycznie należy zdjąć boczny panel, następnie odkręcić metalową część - "górę popielniczki" (2 śruby). Proponuję użyć krótszego śrubokręta, ponieważ są one ulokowane stosunkowo nisko i na dodatek pod kątem.
Na górze ów metalowej części znajduje się plastikowa oprawka, a pod nią żarówka.
Koszt nowej 1,60 zł :)
Wszystko działa jak trzeba :)

Nie jest to ten sam rodzaj żarówek, co w przyciskach na bocznym panelu.
Tam znajduje się podobna do W5W (czyli "na wcisk"), tyle, że mniejsza.
wąski czyli cienki :]
(nie)wąski N14 :)

blabla, looźna guma <okok>

Awatar użytkownika
MlodyLDZ
fanatyk nissana
Posty: 998
Rejestracja: 2010-08-19, 20:49
Lokalizacja: Łódź

Post autor: MlodyLDZ » 2011-05-31, 22:47

wąski pisze:no i okazało Skażony, że u mnie również jest podświetlenie w popielniczce :mrgreen:
Tak jak u mnie. :D Jest to o tyle denerwujące, że Nissan zrobił podświetlenie popielniczki, a nie zrobił podświetlenia schowka, co byłoby chyba bardziej praktyczne. ;)
wąski pisze:Nie jest to ten sam rodzaj żarówek, co w przyciskach na bocznym panelu.
Tam znajduje się podobna do W5W (czyli "na wcisk"), tyle, że mniejsza.
Czyżby T5?
Ostatnio zmieniony 2011-05-31, 22:50 przez MlodyLDZ, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Skazony
fanatyk nissana
Posty: 482
Rejestracja: 2009-12-13, 11:05
Lokalizacja: \=l=/

Post autor: Skazony » 2011-05-31, 22:49

wąski pisze:Tam znajduje się podobna do W5W (czyli "na wcisk"), tyle, że mniejsza.
i nazywa się chyba w3w - ale nie dam sobie nic uciąć ;)
polo1976 pisze:Możesz też przewiercić oprawkę od zegarów na 2 przewody i wpiąć diodkę od gry to jest trudniejsza (bardziej pracochłonna)metoda
pewnie fotek nie masz jak to wygląda po "zgraniu" ?
MlodyLDZ pisze:a nie zrobił podświetlenia schowka, co byłoby chyba bardziej praktyczne.
w niektórych wersjach było to podświetlenie. W każdym razie założenie takowego jest banalnie prosta ;)
Listwa led ( 3 odcinki) zasilanie na stałe, wyłącznik naciskowy włączający i 15-20 min zabawy.
N14 -> teraz 323f BJ
Obrazek

Awatar użytkownika
wąski
fanatyk nissana
Posty: 544
Rejestracja: 2010-07-18, 16:21
Lokalizacja: EL

Post autor: wąski » 2011-06-01, 09:25

MlodyLDZ pisze:
wąski pisze:no i okazało Skażony, że u mnie również jest podświetlenie w popielniczce :mrgreen:
Tak jak u mnie. :D Jest to o tyle denerwujące, że Nissan zrobił podświetlenie popielniczki, a nie zrobił podświetlenia schowka, co byłoby chyba bardziej praktyczne. ;)
dokładnie :D
MlodyLDZ pisze:
wąski pisze:Nie jest to ten sam rodzaj żarówek, co w przyciskach na bocznym panelu.
Tam znajduje się podobna do W5W (czyli "na wcisk"), tyle, że mniejsza.
Czyżby T5?
nie miałem aparatu i nie zrobiłem foty, ale jest to dokładnie taka
http://motoallegro.pl/zarowka-do-liczni ... 33769.html
czyli T5 o mocy 1,2W :)
wąski czyli cienki :]
(nie)wąski N14 :)

blabla, looźna guma <okok>

Awatar użytkownika
Skazony
fanatyk nissana
Posty: 482
Rejestracja: 2009-12-13, 11:05
Lokalizacja: \=l=/

Post autor: Skazony » 2011-06-01, 09:39

wąski pisze:nie miałem aparatu i nie zrobiłem foty, ale jest to dokładnie taka
http://motoallegro.pl/zar...1622933769.html
czyli T5 o mocy 1,2W
dokładnie
te mam zamienione ( wszystkie) na led ..... zapomniałem kiedy to zrobiłem i 0 (zero) problemu
N14 -> teraz 323f BJ
Obrazek

Awatar użytkownika
wąski
fanatyk nissana
Posty: 544
Rejestracja: 2010-07-18, 16:21
Lokalizacja: EL

Post autor: wąski » 2011-06-01, 09:49

Skazony pisze: te mam zamienione ( wszystkie) na led ..... zapomniałem kiedy to zrobiłem i 0 (zero) problemu
czy dla T5 występuje dokładny zamiennik LED jak w przypadku W5W ??
czyżby to było coś takiego ?? http://motoallegro.pl/t5-led-walcowa-ku ... 23043.html
wąski czyli cienki :]
(nie)wąski N14 :)

blabla, looźna guma <okok>

Awatar użytkownika
Skazony
fanatyk nissana
Posty: 482
Rejestracja: 2009-12-13, 11:05
Lokalizacja: \=l=/

Post autor: Skazony » 2011-06-01, 12:00

wąski pisze:
Skazony pisze: te mam zamienione ( wszystkie) na led ..... zapomniałem kiedy to zrobiłem i 0 (zero) problemu
czy dla T5 występuje dokładny zamiennik LED jak w przypadku W5W ??
czyżby to było coś takiego ?? http://motoallegro.pl/t5-led-walcowa-ku ... 23043.html
coś w ten deseń
ja mam z płaskimi "czubami" ;)
N14 -> teraz 323f BJ
Obrazek

Awatar użytkownika
wąski
fanatyk nissana
Posty: 544
Rejestracja: 2010-07-18, 16:21
Lokalizacja: EL

Post autor: wąski » 2011-06-01, 12:15

Skazony pisze: ja mam z płaskimi "czubami" ;)
akurat na tej aukcji mają okrągłe i płaskie, ale chyba nie ma to większego znaczenia.
jednak tradycyjnie zaopatrzę się w sklepie stacjonarnym :)
jakie będą mięli, takie wezmę :)
w zapalniczce też jest T5 ??
wąski czyli cienki :]
(nie)wąski N14 :)

blabla, looźna guma <okok>

Awatar użytkownika
polo1976
stały bywalec
Posty: 131
Rejestracja: 2009-12-09, 12:12
Lokalizacja: Września

Post autor: polo1976 » 2011-06-01, 15:25

wąski pisze:
Skazony pisze: ja mam z płaskimi "czubami" ;)
akurat na tej aukcji mają okrągłe i płaskie, ale chyba nie ma to większego znaczenia.
jednak tradycyjnie zaopatrzę się w sklepie stacjonarnym :)
jakie będą mięli, takie wezmę :)
w zapalniczce też jest T5 ??
Wąski ,właśnie kształt główki diody ma olbrzymie znaczenie. Główka diody to jej soczewka. Innymi słowy zależnie jaki będziesz miał kształt soczewki taki będziesz miał kąt świecenia diody (czytaj rozproszenia światła)O ile do wskazówek zastosowałbym diodę punktową tj kąt świecenia w granicach 30stopni to do podświetlenia zegarów, popielniczki zapalniczki itp dałbym raczej coś o rozproszonym świetle tj diodę walcową lub fluxa. Ale to tylko moja opinia zrobisz tak aby Tobie się podobało.
Skazony widzisz u mnie to jest tak jes błysk jest myśl i jest czas to robie moda. Jak go zrobię to mi się przypomina o aparacie. Nie wiem dokładnie kiedy ale będę rozbierał zegary to porobię foty jak to u mnie wygląda. Prawdopodobnie będzie to druga połowa lipca. Chodzi mi po głowie pewien pomysł tylko potrzebuję na niego trochę czasu na testy.

Awatar użytkownika
wąski
fanatyk nissana
Posty: 544
Rejestracja: 2010-07-18, 16:21
Lokalizacja: EL

Post autor: wąski » 2011-06-01, 21:09

polo1976 pisze: Wąski ,właśnie kształt główki diody ma olbrzymie znaczenie.
OK :)
A czy w zapalniczce też jest T5 ?? :)
wąski czyli cienki :]
(nie)wąski N14 :)

blabla, looźna guma <okok>

Awatar użytkownika
Skazony
fanatyk nissana
Posty: 482
Rejestracja: 2009-12-13, 11:05
Lokalizacja: \=l=/

Post autor: Skazony » 2011-06-01, 22:15

wąski pisze:A czy w zapalniczce też jest T5
tak - na 100%
N14 -> teraz 323f BJ
Obrazek

Awatar użytkownika
wąski
fanatyk nissana
Posty: 544
Rejestracja: 2010-07-18, 16:21
Lokalizacja: EL

Post autor: wąski » 2011-06-02, 11:52

polo1976 pisze:O ile do wskazówek zastosowałbym diodę punktową [...] to do podświetlenia zegarów, popielniczki zapalniczki itp dałbym raczej coś o rozproszonym świetle tj diodę walcową lub fluxa.
zakupiłem punktowe (takie akurat były w sklepie). zamontuje i zobaczymy jaki będzie efekt :)

[ Dodano: 2011-06-02, 22:55 ]
zrobione :)

w zapalniczce i popielniczce w miejsce żarówek typu T5 wstawiono diody o tym samym oznaczeniu
Obrazek
diody typu T5

Tak jak wspomniałem wcześniej, aby dostać się do oświetlenia w popielniczce, po uprzednim zdjęciu bocznego panela należy odkręcić metalową "górę" od popielniczki
Obrazek

Obrazek
popielniczka od wewnątrz

Obrazek
żarówka

Obrazek
dioda

W zapalniczce sprawa jest o tyle trudniejsza, iż kostka z żarówką dosyć mocno zalega, a sam element jest stosunkowo mały. Wyjęcie kostki i żarówki nie jest o tyle trudne, co raczej niewygodne. Pomocny przy wyjęciu kostki będzie niewielki śrubokręt, a do samej żarówki przyda się pęseta.
Obrazek
zapalniczka od wewnątrz

Obrazek
żarówka

Obrazek
dioda

Problem na jaki się natknąłem przy zapalniczce: kostkę do której wpinamy diodę (z racji tego, iż dioda jest dłuższa od żarówki) ciężko jest "wpiąć". Sam ten fakt nie przeszkadza, lecz masa, która za pomocą elastycznej blaszki podłączona jest do zapalniczki może "nie stykać". Problem ten można rozwiązać (lub zminimalizować) spinając obie kostki (zapalniczki i oświetlenie od niej) jakąś gumką bądź np. połączyć izolacją - w celu usztywnienia.

Na efekt końcowy przyszło poczekać do zmroku :)
Obrazek

Co do sprawy poruszonej przez polo1976:
wykorzystałem diody z płaską soczewką. Zdjęcia oczywiście nie oddają w 100% wyglądu faktycznego, ale uważam że efekt jest zadowalający :)
Myślę, że przy zapalniczce nie ma to żadnego znaczenia, przy popielniczce, gdzie mamy do czynienia z kawałkiem płaskiej powierzchni znaczenie może być większe.

Diody można oczywiście wykorzystać również do podsufitki
Obrazek
dioda rurkowa typu SV8,5

jak i do oświetlenia bagażnika
Obrazek
dioda typu W5W

koszty:
dioda typu T5 - 3,90 pln / szt.
dioda rurkowa typu SV8,5 - 10,00 pln / szt.
dioda typu W5W - 6,50 pln / szt.

Pozdrawiam :)
wąski czyli cienki :]
(nie)wąski N14 :)

blabla, looźna guma <okok>

Awatar użytkownika
MlodyLDZ
fanatyk nissana
Posty: 998
Rejestracja: 2010-08-19, 20:49
Lokalizacja: Łódź

Post autor: MlodyLDZ » 2011-06-03, 03:26

Jak w popielniczce chcesz mieć rozproszone światło, to spiłuj tą diodę delikatnie, na płasko. ;)

Awatar użytkownika
Skazony
fanatyk nissana
Posty: 482
Rejestracja: 2009-12-13, 11:05
Lokalizacja: \=l=/

Post autor: Skazony » 2011-06-03, 07:52

No i powstał kolejny mini tutorial :)
(za rękę i do baru :D )
N14 -> teraz 323f BJ
Obrazek

Awatar użytkownika
wąski
fanatyk nissana
Posty: 544
Rejestracja: 2010-07-18, 16:21
Lokalizacja: EL

Post autor: wąski » 2011-06-03, 09:33

MlodyLDZ pisze:Jak w popielniczce chcesz mieć rozproszone światło, to spiłuj tą diodę delikatnie, na płasko. ;)
jak widać można sobie pomóc nawet i pilnikiem :D
Skazony pisze:No i powstał kolejny mini tutorial :)
(za rękę i do baru :D )
hehe :D
wąski czyli cienki :]
(nie)wąski N14 :)

blabla, looźna guma <okok>

Awatar użytkownika
polo1976
stały bywalec
Posty: 131
Rejestracja: 2009-12-09, 12:12
Lokalizacja: Września

Post autor: polo1976 » 2011-06-03, 14:24

wąski pisze:
MlodyLDZ pisze:Jak w popielniczce chcesz mieć rozproszone światło, to spiłuj tą diodę delikatnie, na płasko. ;)
jak widać można sobie pomóc nawet i pilnikiem :D
Skazony pisze:No i powstał kolejny mini tutorial :)
(za rękę i do baru :D )
hehe :D
zamiast pilnika użyj drobnego papieru sciernego ale licz się z osłabieniem oświetlenia. Mat przepuszcza mniej światła niż oryginalna soczewka. Tak się robiło w czasach gdy o walcowych czy fluxach moglem pomarzyć. Efekt fajny jakkolwiek w popielniczce zastosowałbym pasek smd lub zwykłych diód to samo schowek czy bagażnik.

Awatar użytkownika
Skazony
fanatyk nissana
Posty: 482
Rejestracja: 2009-12-13, 11:05
Lokalizacja: \=l=/

Post autor: Skazony » 2011-06-06, 07:50

Podświetlenie już wymienione :)
teraz ciekawostka - w tym co miałem poprzednio ( byłem pewien że spaliła się dioda) okazało się że się rozlutowała ......
no cóż jakość wykonania :/
N14 -> teraz 323f BJ
Obrazek

Awatar użytkownika
polo1976
stały bywalec
Posty: 131
Rejestracja: 2009-12-09, 12:12
Lokalizacja: Września

Post autor: polo1976 » 2011-06-06, 15:52

Skazony pisze:Podświetlenie już wymienione :)
teraz ciekawostka - w tym co miałem poprzednio ( byłem pewien że spaliła się dioda) okazało się że się rozlutowała ......
no cóż jakość wykonania :/
A nie uczyła mamusia "rób jak uqażasz tylko uważaj jak robisz"?? :-D

Awatar użytkownika
Skazony
fanatyk nissana
Posty: 482
Rejestracja: 2009-12-13, 11:05
Lokalizacja: \=l=/

Post autor: Skazony » 2011-06-07, 09:04

polo1976 pisze:
Skazony pisze:Podświetlenie już wymienione :)
teraz ciekawostka - w tym co miałem poprzednio ( byłem pewien że spaliła się dioda) okazało się że się rozlutowała ......
no cóż jakość wykonania :/
A nie uczyła mamusia "rób jak uqażasz tylko uważaj jak robisz"?? :-D
to nie było moje lutowanie ..... :cool:
N14 -> teraz 323f BJ
Obrazek

Awatar użytkownika
wąski
fanatyk nissana
Posty: 544
Rejestracja: 2010-07-18, 16:21
Lokalizacja: EL

Post autor: wąski » 2011-08-02, 15:50

wąski pisze:w "ogrzewaniu tylnej szyby" żarówka odpowiedzialna za światło "po wciśnięciu" odmawia posłuszeństwa :(
żarówka jest OK, sprawdziłem.

Obrazek
polo1976 pisze:Wąski rozbierz włącznik i sprawdź styki w środku. Z tego co rozkminiłem to w słoneczku niema przekaźnika od ogrzewania tylnej szyby i przez to włącznik potrzebuje okresowego czyszczenia styków. To na początek, jeśli dalej nie będzie świecić do kontroli kable odpowiedzialne za żarówkę.
Tuner pisze:
wąski pisze:OK, przeczyszczę i zobaczymy :)
u mnie nie stykał ;)
wyjąłem, postrykałem sprayem do naprawy trzeszczących potencjometrów (Kontakt :mrgreen: ) i gra :)
no i stało się :)
zacząłem od podmianki przełącznika a inny z wersji Sedan 4d.
na początku świeciła, ale tylko przez krótki czas :(
pomogło WD-40 :)
wąski czyli cienki :]
(nie)wąski N14 :)

blabla, looźna guma <okok>

Awatar użytkownika
Skazony
fanatyk nissana
Posty: 482
Rejestracja: 2009-12-13, 11:05
Lokalizacja: \=l=/

Post autor: Skazony » 2011-08-02, 18:22

wąski pisze:no i stało się :)
zacząłem od podmianki przełącznika a inny z wersji Sedan 4d.
na początku świeciła, ale tylko przez krótki czas :(
pomogło WD-40 :)
mam taki już z podświetleniem led ( sprawny bo z autka scubzika) jak jesteś zainteresowany to dasz mi ten który szwankuje a dostaniesz przerobiony.
N14 -> teraz 323f BJ
Obrazek

Awatar użytkownika
wąski
fanatyk nissana
Posty: 544
Rejestracja: 2010-07-18, 16:21
Lokalizacja: EL

Post autor: wąski » 2011-08-02, 21:52

Skazony pisze: mam taki już z podświetleniem led ( sprawny bo z autka scubzika) jak jesteś zainteresowany to dasz mi ten który szwankuje a dostaniesz przerobiony.
heh, został u "gościa" gdzie wziąłem drugi :mrgreen:
ale spoko, coś się wymyśli :)
wąski czyli cienki :]
(nie)wąski N14 :)

blabla, looźna guma <okok>

Awatar użytkownika
nismojoe
fanatyk nissana
Posty: 503
Rejestracja: 2010-01-25, 12:16
Lokalizacja: Poznań

Post autor: nismojoe » 2011-08-03, 12:31

u mnie też to wiksowało po zmianie szczotek i diod w alternatorze wszystko działa jak należy sprawdź stan alternatora może już słabnie
Project: Midnight puprle Twin Turbo Z32 EU
Daily: Black g35 sedan US
Family car: Black Z50 EU

Awatar użytkownika
wąski
fanatyk nissana
Posty: 544
Rejestracja: 2010-07-18, 16:21
Lokalizacja: EL

Post autor: wąski » 2011-08-03, 12:40

nismojoe pisze:sprawdź stan alternatora może już słabnie
jak w tematach:
viewtopic.php?p=157480&highlight=#157480
viewtopic.php?p=155647&highlight=#155647
:)
wąski czyli cienki :]
(nie)wąski N14 :)

blabla, looźna guma <okok>

Awatar użytkownika
nismojoe
fanatyk nissana
Posty: 503
Rejestracja: 2010-01-25, 12:16
Lokalizacja: Poznań

Post autor: nismojoe » 2011-08-03, 18:18

:) faktycznie
Project: Midnight puprle Twin Turbo Z32 EU
Daily: Black g35 sedan US
Family car: Black Z50 EU

Awatar użytkownika
wąski
fanatyk nissana
Posty: 544
Rejestracja: 2010-07-18, 16:21
Lokalizacja: EL

Post autor: wąski » 2011-12-28, 16:55

ostatnio nosiłem się z zamiarem zmodyfikowania podświetlenia zegarów, jednak po bardzo złych doświadczeniach z oświetleniem diodowym (nieustannie się przepalają ;/ ) postanowiłem pozostać przy tradycyjnych żarówkach.
w zegarze wymieniono 4 żarówki odpowiedzialne bezpośrednio za podświetlenie zegarów (podświetlenie kontrolek i kierunkowskazów pozostało bez zmian).
oryginalnie były zamontowane żarówki w kolorze niebieskim (nie wiem czy tak było od nowości), niestety nie dopatrzyłem się na nich inf. o mocy (W5W czy W3W), jednak podejrzewam, że było to oświetlenie 3 watowe.
po wymianie w. wym. żarówek na W5W w kolorze białym (bezbarwnym) efekt wydaje się być naprawdę ciekawy :) :

Obrazek

w podświetleniu nawiewu wstawiłem diodę białą punktową. efekt był przeciętny.
po wymianie na soczewkę wklęsłą, która rozprasza światło efekt był moim zdaniem jeszcze gorszy ;/ światło b. słabe, panel nawiewu b. słabo widoczny:

Obrazek

wymieniłem z powrotem na punktową, jedna ostatecznie pewnie i tak wróci żarówka W5W, która daje zdecydowanie mocniejsze światło.
zdjęcia diody punktowej nie zamieszczam, fotka nie odzwierciedla różnicy :(

z podświetlenia tablicy rej. i ze świateł postojowych wyleciały żarówki W3W, które dawały światło b. słabej mocy i jak dla mnie zbyt "żółte". wymieniłem na 5-cio watowe, efekt jest zdecydowanie lepszy, zwłaszcza przy oświetleniu tablicy :)

pozdrawiam! :)
Ostatnio zmieniony 2011-12-29, 02:21 przez wąski, łącznie zmieniany 1 raz.
wąski czyli cienki :]
(nie)wąski N14 :)

blabla, looźna guma <okok>

Awatar użytkownika
Skazony
fanatyk nissana
Posty: 482
Rejestracja: 2009-12-13, 11:05
Lokalizacja: \=l=/

Post autor: Skazony » 2011-12-28, 17:40

Fajnie , wszystko fajnie
tu rodzi się pytanie czy próbowałeś podświetlić nawiew (suwaki) za pomocą tzw. listwy LED ?
kilka osób dość dobrze Ci znanych tak ma i są zadowoleni ( czyt. ja i scubzik)
Ostatecznie wybór należy do Ciebie
N14 -> teraz 323f BJ
Obrazek

Awatar użytkownika
wąski
fanatyk nissana
Posty: 544
Rejestracja: 2010-07-18, 16:21
Lokalizacja: EL

Post autor: wąski » 2011-12-28, 20:10

Skazony pisze: tu rodzi się pytanie czy próbowałeś podświetlić nawiew (suwaki) za pomocą tzw. listwy LED ?
heh, tak znam dobrze temat :)
przyjdzie na to czas :)
wąski czyli cienki :]
(nie)wąski N14 :)

blabla, looźna guma <okok>

Awatar użytkownika
ciapek
fanatyk nissana
Posty: 682
Rejestracja: 2009-12-09, 21:47
Lokalizacja: Kosobudy

Post autor: ciapek » 2011-12-30, 01:34

wąski pisze:postanowiłem pozostać przy tradycyjnych żarówkach.
i one moim zdaniem najlepiej świecą, przy tych W5W nadtapiają się te niebieskie kapturki przy oprawce na żarówkach i z czasem mogą słabiej świecić(bardziej żółto)
Taki jak na pierwszym zdjęciu czeka na nowego właściciela, z tym, że ma białe wskazówki i wskaźniki pionowo jak na 2 fotce(licznik z 100nx-a).
u mnie na W5W tak świeci:
Obrazek
Swiciło:
Obrazek

Awatar użytkownika
wąski
fanatyk nissana
Posty: 544
Rejestracja: 2010-07-18, 16:21
Lokalizacja: EL

Post autor: wąski » 2011-12-30, 01:55

ciapek pisze:u mnie na W5W tak świeci:
bardzo fajny efekt! :)
światło mocne, zegary czytelne.
w jaki sposób uzyskałeś kolor czerwony na wskazówkach ?? (fot. nr 1)
ciapek pisze:przy tych W5W nadtapiają się te niebieskie kapturki przy oprawce na żarówkach i z czasem mogą słabiej świecić(bardziej żółto)
u mnie były właśnie takie niebieskie "nasadki" / "kapturki" na żarówkach pod zegarami.
jak wstawiłem taką pod panel nawiewu, to światło było słabsze niż z diody ;/
wąski czyli cienki :]
(nie)wąski N14 :)

blabla, looźna guma <okok>

ODPOWIEDZ

Wróć do „Sunny / 100NX”