"Poprawiamy fabrykę" B13/N14

Moderatorzy: Ryba, Sajmooon

Awatar użytkownika
BeNeK
fanatyk nissana
Posty: 694
Rejestracja: 2011-10-02, 11:19
Lokalizacja: Kielce

"Poprawiamy fabrykę" B13/N14

Post autor: BeNeK » 2014-07-30, 11:50

Siemka .
Założyłem taki temat aby aby każdy z nas mógł napisać jakie ma na to sposoby/pomysły etc .
Jeśli mamy już sportowe amorki, spirnigi i grubsze staby o czym wtedy warto pomyśleć ?
Na pewno o negatywach dzięki fasolkom , i tu pytanie jakie te negatywy , bo każdy mówi inaczej ;)
Tutaj cytaty z innego tematu
Negatyw na przód na miasto ok 1.5 stopnia, zbieżność na 0. A na tył też ok 1.5 stopnia bym ustawił i zbieżność po ok 0'10 stopnia zbieżnie z każdej strony.
Ja mam ustawione przód na -1.5 Stopnia, tył - 2.5 stopnia i zbieżność z przodu i z tyłu na zero.
Wiadomo , celem tej dywagacji jest poprawienie prowadzenia samochodu w zakrętach , nie żadne stęsy i inne ....

KWSZ czyli Kąt wyprzedzenie sworznia zwrotnicy . Ktoś może coś więcej o tym powiedzieć ? Czy warto się w to bawić i jak ewentualnie to zrobić ?

Słyszałem też coś o modyfikacji tylnego staba , ktoś coś o tym wie ?

Jeśli macie inne ciekawe patenty to śmiało piszcie :cool:
Ostatnio zmieniony 2016-04-13, 12:10 przez BeNeK, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek

SPRZEDAM Dwu Tłoczkowe Big Break Kit'y do b13/n14/n15 . Więcej info PW

VE Killer
fanatyk nissana
Posty: 885
Rejestracja: 2014-10-11, 17:54
Lokalizacja: z dupy
Kontakt:

Post autor: VE Killer » 2014-10-12, 13:02

modyfikacje tylnego staba - zamontowanie grubszego

Awatar użytkownika
BeNeK
fanatyk nissana
Posty: 694
Rejestracja: 2011-10-02, 11:19
Lokalizacja: Kielce

Post autor: BeNeK » 2016-04-13, 13:04

Hej :)
Jako że sporo osób upala nissany po curvach i torach to postanowiłem założyć temat z poradami jak poprawić właściwości trakcyjne . Fajnie jak każdy dopisał by w temacie swoje porady / spostrzeżenia / patenty odnośnie zawieszenia . Będzie to trochę uściślenie tego tematu viewtopic.php?t=21648
Amortyzatory i sprężyny
a) Można do seryjnych amortyzatorów zamontować sportowe sprężyny . Na rynku jest tego sporo , gorzej dostać co prawda coś na rynku wtórnym . Producentów mamy sporo : APEX , H&R , Waitec , Jamex , MTS etc. Co nam da Montaż takich sprężyn ? Na pewno obniży samochód , średnio jest to -35mm (w zależności od producenta) , furka także stanie się sztywniejsza i będzie mniej 'kładła' się na boki w zakrętach i samochód stanie się mnie tapczanowy niż w przypadku seryjnych springów. Sprężyny możemy kupić Liniowe i Progresywne
b)Amortyzatory . Są dwie drogi , możemy kupić dedykowane sportowe amorki które będą bardziej"usportowione" niz seryjne np. KYB Excel G albo AGX(z regulacja twardości) lub nasze seryjne oddać do utwardzenia . W procesie utwardzenia wymieniane są wszystkie gumki wewnątrz amora i zmieniany jest olej ( o ile są to amortyzatory olejowe) w takim przypadku możemy wybrać sobie twardość amortyzatora taką jaka nam pasuje . W połączeniu z sportowymi sprężynami , da nam to przyjemny efekt . Na takim set up'ie możemy juz powalczyć na torze , fajnie sie pobawić samochodem ze sztywny zawiasem i co najważniejsze rozwiązanie to nie pociągnie nas bardzo po kieszeni , wiadomo do zawieszenia gwintowanego się to nie umywa , ale jest fajną budżetową opcją do zaczęcia swojej przygody z motosportem .
c) Zawieszenie Gwintowane . Już bardziej profesjonalna opcja ale zarazem dużo droższa . W zawieszeniu gwintowanym możemy ustawić przede wszystkim wyskość zawieszenia , twardość amortyzatorów i możemy wybrać sobie twardość sprężyn w zależności od przeznaczenia auta i preferencji kierowcy . Odpowiednie ustawienie zawieszenia też wymaga wielu prób i testowania ustawień .
Stabilizatory
Jak one działają i po co w ogóle są tłumaczył nie będę i odsyłam was np. tutaj -> http://autokult.pl/16459,stabilizator-j ... ium-wiedzy .
Jeśli mam samochód który z fabryki wyszedł z silnikiem mniejszym niż 2.0 (GTI) czyli z silnikami z rodziny GA warto sprawdzić jakie mamy stabilizatory . Jeśli chodzi o stabilizator przedni to z reguły jest ona taki sam jak w GTI czyli 29mm , natomiast tył będziecie mieli cieniutki 7mm patyczek :
Obrazek
Porównanie stabilizatora z 1.6 do GTI .
Stabilizator z GTI ma 15mm , czyli jest dwu krotnie grubszy niż seryjny z słabszych wersji .
Jeśli chodzi o "Tuningi" to możemy wrzucić stabilizator z GTi (Różnica moim zdaniem odczuwalna) jeśli chcemy pójść "grubiej" to czeka nas kupno aftermarket'owego stabilizator np. Whiteline . Niestety cena jest dość spora . *1*Słyszałem kiedyś że do B13 i N14 można wrzucić tylny stabilizator z P10eGT, ktoś potwierdzi bądź zaprzeczy ? Było by to fajne i relatywnie tanie rozwiązanie porównując do Whitelina Znowu jeśli przegniemy z grubością stabilizatora tylnego to samochód będzie bardzo zarzucał tyłem , wiadomo co kto lubi . Wszystko zależy od stylu i upodobań jazdy kierowcy .
Opony
Temat rzeka zasadniczo . Opony tak w skrócie możemy podzielić na : Opony Cywilne , Opony cywilno sportowe ( semi slick) i opony typowo sportowe nie posiadające Homologacji drogowej .
Jeśli samochodem chcemy się poganiać po torze ale chcemy również na ten tor dojechać o własnych siłach , najlepszą opcją będą SemiSlicki bądz drugi komplet kół z oponami typowo sportowymi . Opony SemiSlicki i Slicki od opon cywilnych różnią się Twardością ścianki bocznej opony oraz mieszanką i wzorem bieżnika ( Albo w ogóle go nie mają- FullSlick :lol: ) Do samochodów przednio napędowych w miarę uniwersalnym rozwiązaniem będzie wybór mieszanki średniej na oś przednią i miękkiej na tył( Tył będzie szybciej i lepiej się dogrzewał w wyniku czego lepiej sklei opony z asfaltem) Wiadomo dobór mieszanki też zależy od warunków atmosferycznych i temperatury . możliwe że przy bardzo wysokiej temp. zewnętrznej lepiej będzie sprawdzało się zestawienie Mieszanka twarda z przodu i średnia z tyłu . *2*Ważne również jest dobranie odpowiedniego ciśnienia opon . Jak za dużo nabijemy to samochód będzie bardziej podsterowny etc . Dla zainteresowanych odsyłam tutaj:
-> http://www.motoiq.com/MagazineArticles/ ... assis.aspx
Poliuretanowe gumy zawieszenia
Nasze stare i zapewne sparciałe gumy z zawieszeniu możemy wymienić na gumy wykonane z poliuretanu . Są dużo wytrzymalsze niż seryjne ze zwykłej gumy oraz usztywnią nam dodatkowo budę i będziemy mieli lepszy "filing" samochodu i tego co dzieje się pod kołami .
-> viewtopic.php?t=12149&start=0
-> viewtopic.php?t=12149&start=0
Geometria zawieszenia *3*
Temat na który za dużo nie mogę się wypowiedzieć bo jestem jeszcze na to za głupi także stosownie oznaczam temat i jeśli ktoś będzie chciał coś dodać czy podzielić się swoją wiedzą to zapraszam .
Na pewno możemy pokusić się o zrobienie negatywu na przedniej i tylne osi poprzez Fasolki -> viewtopic.php?t=13206&start=0 .
" Kąt pochylenia koła kształtuje powierzchnię przylegania opony do nawierzchni, wpływając na przyczepność podczas jazdy w zakrętach i na prostej oraz podczas hamowania. "
No ale ustawienie geometrii zawieszenia to nie sam negatyw ... O reszcie niestety nie mam zielonego pojęcia , i bardzo chciał bym zasięgnąć opinii kogoś kto się zna :)

hmmmm puki co na tyle . Jak mi wpadnie jeszcze coś do głowy to dopiszę .
Po co to napisałem ? W sumie sam nie wiem , nudziło mi się w pracy :hah: Mimo wszystko mam nadzieję że komuś się to przyda i chętnie się wypowiecie w temacie i mnie poprawicie jak by coś się nie zgadzało , a przede wszystkim ustalimy w jednym temacie co i jak można zrobić żeby BYŁO LEPIEJ .
Pozdro
PS. Oznaczenia takie jak *1* etc. Bardzo bym chciał aby ktoś mądrzejszy doprecyzował .
Obrazek

SPRZEDAM Dwu Tłoczkowe Big Break Kit'y do b13/n14/n15 . Więcej info PW

Awatar użytkownika
woytaz_gdy_elb
stały bywalec
Posty: 122
Rejestracja: 2015-04-15, 21:37
Lokalizacja: Pruszcz Gdański

Post autor: woytaz_gdy_elb » 2016-10-17, 12:36

Wszystko fajnie - ale wydaje mi się że zakładanie grubszego staba z tyłu nie ma sensu - usztywnienie tyłu może spowodować nadsterowność auta. Taki sam efekt możesz uzyskać pompując tylne opony mocniej albo utwardzając tylne zawieszenie. Generalnie jeszcze kilka lat temu chciałem wszystko utwardzać bo myślałem że wtedy będzie najlepiej - niestety tak nie jest. Stosunek twardości tyłu do przodu ma znaczenie. Jeśli wymienisz tylko staba z tyłu to będziesz miał driftowóz - czyli duży fun = słabe czasy :)
Sunny n14 GTI SR20VE - rajdówka
Almera n15 GTI Daily kuchenka gazowa
BMW X3 3,0d dupowóz, lawetociągnik

VE Killer
fanatyk nissana
Posty: 885
Rejestracja: 2014-10-11, 17:54
Lokalizacja: z dupy
Kontakt:

Post autor: VE Killer » 2016-10-17, 13:14

rzecz w tym że jak utwardzisz zawias to bediesz miał pingponga a nie jazdę. Przerabiałem temat na GSMP w Sopocie kilka kilkat temu. wsadzene grubszego staba spowoduje własnie że samochód mniej sie bedzie giał na zakretach a zawieszenie na prostym nierównym odcinku bedzie pracowało a nie podskakiwało. zamiast seryjnego 14mm miałem 20mm i jak dla mnie to była przepaść w prowadzniu na zakretach. przedni stab jest i tak bardzo gruby 29mm robi konkretna robote i tu nie ma co z nim kombinować. mowa oczywiście o asfaltach.
XXX

karol282
fanatyk nissana
Posty: 351
Rejestracja: 2011-08-12, 00:06
Lokalizacja: Swarzędz / Hull

Post autor: karol282 » 2016-10-20, 09:13

No i taka anarchiczna przypowieść, lepszy twardy amor i miękka sprężyna niż na odwrót ;-) Kolokwialne stwierdzenie ale bardzo ważne przy kompletowaniu/dobieraniu zawieszenia.

Ps. błagam nie zaczynajmy tematu odbicia dobicia wstępnego itp itd, ustalmy podstawy tworząc jakieś małe kompendium wiedzy ;-)
Old School JDM

B12 GTI V6, done ? :)

viewtopic.php?t=19111

Awatar użytkownika
Ad@mus
fanatyk nissana
Posty: 4135
Rejestracja: 2012-12-13, 19:28
Lokalizacja: Orzesze

Post autor: Ad@mus » 2016-10-20, 09:33

Macie jeszcze masy resorujące do omówienia, więc szukamy panowie lekkiego kółeczka :)
Sprzedam głowicę do SR20DE lowport po remoncie power up tuning madafaka

450zł-info w giełdzie i na PW

VE Killer
fanatyk nissana
Posty: 885
Rejestracja: 2014-10-11, 17:54
Lokalizacja: z dupy
Kontakt:

Post autor: VE Killer » 2016-10-20, 10:29

nie zapominaj Adamus o współczynniku mas wirujacych :-P
XXX

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie i Hamulce”