Nissanmaniaku! Prosimy o nieblokowanie reklam!    

Utrzymujemy nasze forum z małych reklam pojawiających się między postami.

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszym forum.


Dziękujemy!

Sondy lambda próba wyjaśnienia tematu raz na zawsze

Moderatorzy: Seba WWA, Ryba, Sajmooon

Vendo
aktywny forumowicz
Posty: 172
Rejestracja: 2013-08-04, 20:29
Lokalizacja: Gdańsk

Sondy lambda próba wyjaśnienia tematu raz na zawsze

Post autor: Vendo » 2015-01-04, 02:03

Po swapie w N14 (na SR20dE z P10) pojawił się u mnie problem, najprawdopodobniej padnięta sonda lambda. W związku z tym, że prawdopodobnie jest u mnie sonda tytanowa która swoje kosztuje zacząłem zgłębiać temat, bo może uda się ją zamienić czymś tańszym niż 400zł NGK/NTK. Tu potrzebuję małej pomocy. Jakie napięcia generuje u was w Sunny GTI/100NX GTI/P10 2.0 sonda z trzema przewodami czarny/biały/czerwony? Od 0 do 1V czy od 0 do 5V?
Moja sonda niby coś tam żyje sprawdzana zworką i mignięciami checka ale przy pomiarach miernikiem nie chce pokazać więcej jak 0,4V i tu szczerze mówiąc zgłupiałem. Może ktoś podejść i zmierzyć? Jak by był sygnał z oscyloskopu to byłoby pięknie:)
Druga sprawa. Czy komputery z SR20DE P10 i P11 są zamienne? Niby według katalogów P10 i P11 mają inne sondy więc przy próbie zamiany komputerów byłby problem.

Ps. Wiem jak działają sondy tytanowe i cyrkonowe;)

Panowie liczę na Waszą pomoc!

VE Killer
fanatyk nissana
Posty: 914
Rejestracja: 2014-10-11, 17:54
Lokalizacja: z dupy
Kontakt:

Post autor: VE Killer » 2015-01-04, 02:14

opisz problem bo może to jednak nie sonda. kompz p11 ma immowięc raczejzamienne nie sa. nonda z p10/n14 i p11 rózni sie napewno średnicą gwintu. ale wszystkie są raczej trzyprzewodowe czyli grzałka i sygnał
XXX

Vendo
aktywny forumowicz
Posty: 172
Rejestracja: 2013-08-04, 20:29
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Vendo » 2015-01-04, 03:04

Problem jest taki, że Sunny pali przy emeryckiej jeździe na trasie ok 11L, a wskazania sondy mi się nie podobają. W środę idę do pracy, to elektronik sprawdzi mi oscyloskopem wskazania sondy i będę wiedział jak działa. Jeśli jednak nasza sonda tytanowa generuje napięcie 0-1V, to będzie ją można w tani sposób zastąpić cyrkonowym 3-przewodowym zamiennikiem jeśli natomiast generuje 0-5V to pozostaje droga tytanowa sonda. To właśnie próbuję ustalić. Wiem, że sondy cyrkonowe 3-przewodowe mają standardowy gwint M18 ale to dla mnie nie problem bo wspawanie tulejki to chwila-moment:)
Tutaj jest rozpiska sond jakby ktoś miał ochotę się do edukować:
http://docs9.chomikuj.pl/253836144,PL,0 ... lambda.doc

Edit:
Potrzebuję więc żeby ktoś sprawdził jakie napięcie wychodzi z sondy czyli wpinamy się miernikiem w przewód sondy czarny i masę np. na akumulatorze na odpalonym, rozgrzanym silniku oraz podnosimy obroty na około 2000-3000 i patrzymy co się dzieje. Przy okazji niech ktoś sprawdzi dla pewności jakie napięcie dochodzi do sondy - wpinamy się miernikiem w przewody sondy czerwony i biały.
Ostatnio zmieniony 2015-01-04, 12:27 przez Vendo, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
janusz
fanatyk nissana
Posty: 8403
Rejestracja: 2009-12-10, 17:44
Lokalizacja: .....

Post autor: janusz » 2015-01-04, 12:22

Primera P10GT/Sunny N14GTI mają sondy tytanowe, reszta cyrkonowe. Wg manuala do N14 sonda zmienia napięcie wyjściowe w zakresie 0-1V
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560

pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć

_

Awatar użytkownika
garygary
fanatyk nissana
Posty: 724
Rejestracja: 2012-05-07, 11:33
Lokalizacja: WPR

Post autor: garygary » 2015-01-04, 12:26

Ja kilka dni temu kupiłem do mojego n13 używaną sonde z p10 sr20, gwint m12, 3 przewody, działa elegancko spalanie spadło z jakichś 12- 13 l/100. do 9, mniej więcej. Różnica między sunny a primerą p10 to romiar gwintu,

Vendo
aktywny forumowicz
Posty: 172
Rejestracja: 2013-08-04, 20:29
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Vendo » 2015-01-04, 12:48

Ja mam w Sunnym silnik z P10:) Wszystko więc wskazuje na to, że w naszym przypadku można sondę tytanową zastąpić tanią cyrkonową trzeba tylko zmienić gwint w wydechu i odpowiednio połączyć przewody. W tygodniu biorę się za temat sondy, jak tylko będę miał nowe informacje to będę pisał co i jak.

Awatar użytkownika
janusz
fanatyk nissana
Posty: 8403
Rejestracja: 2009-12-10, 17:44
Lokalizacja: .....

Post autor: janusz » 2015-01-04, 12:51

Sondy tytanowej nie można zastąpić cyrkonową, bo komp tego nie obsłuży.

Vendo, jakiego masz kompa od wersji De czy DE? Podrzuć numer OEM kompa to się sprawdzi.
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560

pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć

_

Vendo
aktywny forumowicz
Posty: 172
Rejestracja: 2013-08-04, 20:29
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Vendo » 2015-01-04, 13:25

Mam dwa kompy. Jeden od De i drugi od DE. Jak będę w garażu to zrobię zdjęcia numerów.
Dlaczego komp nie obsłuży?
Skoro w przypadku obu sond sygnał który idzie do kompa ma 0-1 V?
No chyba, że jest to całkiem inna fala/charakterystyka czy coś - no aż tak to ja się na kabelkach nie znam....

Awatar użytkownika
janusz
fanatyk nissana
Posty: 8403
Rejestracja: 2009-12-10, 17:44
Lokalizacja: .....

Post autor: janusz » 2015-01-04, 13:35

Bo tu się rozchodzi o zasadę działania sondy.

viewtopic.php?t=514

Cyrkonowa jest przetwornikiem generacyjnym, a tytanowa parametrycznym. To już wystarczy do stwierdzenia, że nie można ich stosować zamiennie.


Ktoś tu napisał, że wie jak działają sondy.........
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560

pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć

_

Vendo
aktywny forumowicz
Posty: 172
Rejestracja: 2013-08-04, 20:29
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Vendo » 2015-01-04, 14:37

Wyprowadź mnie janusz z błędu jeśli źle myślę.
1. Sonda cyrkonowa "wytwarza" napięcie 0-1 V i wysyła je do ECU
2. Sonda tytanowa "przetwarza" napięcie. Wchodzi 12V - wychodzi 0-1V i napięcie wyjściowe sonda wysyła do ECU.

Według informacji jakie mam nie ECU wysyła do sondy napięcie tylko brane jest ono z obwodu grzałki czyli z instalacji auta zwykłe 12V. Sonda jak napisałeś wysyła sygnał 0-1V do ECU.
Jeśli dobrze rozumiem w jednym i drugim przypadku sygnał idący do ECU jest taki sam tylko generowany jest w inny sposób.
Idąc tym tropem pomyślałem, żeby zamiast sondy tytanowej wmontować cyrkonową.

Z góry mówię, że kabelki nie są moją mocną stroną i nie znam się zbytnio na elektronice ale wydaje mi się to sensowne.

Awatar użytkownika
janusz
fanatyk nissana
Posty: 8403
Rejestracja: 2009-12-10, 17:44
Lokalizacja: .....

Post autor: janusz » 2015-01-04, 15:05

Vendo

Sonda tytanowa najczęściej pracuje w układzie dzielnika napięcia.

Obrazek

Napięcie wyjściu układu czyli nasze Vs wyraża się zależnością Vs=Vzas*Rc/(Rc+Rt). Zgodzisz się, że jak Rt będzie bliskie równe 0 to napięcie wyjściowe będzie bliskie równe napięciu zasilania. Tak więc zmieniamy parametr, którym jest Rt - rezystancja sondy.

Obrazek

W przypadku sondy cyrkonowej jest zupełnie inaczej. Na skutek pojawiania się tlenu w spalinach tworzy się nam ogniwo, a mówiąc bardziej łopatologicznie taka bateria, której wydajność prądowa zależy od ilości tlenu w spalinach. Teraz mój domysł, bo nie wiem jak jest to rozwiązane w rzeczywistości w ECU. Zakładamy, że w ECU mamy rezystor pomiarowy. Na skutek przepływu prądu przez niego odłoży się na nim pewien spadek napięcia, który będzie proporcjonalny do prądu - prawo Ohma obowiązuje R=U/I. Teraz za pomocą wzmacniacza operacyjnego (WO) robimy sobie układ pomiarowy - tylko po to, żeby nie zaburzać pomiaru (wzmacniacz operacyjny ma bardzo dużą impedancję wejściową). Na wyjściu WO mamy informację o zawartości tlenu w spalinach, bo gęstość prądu generowana przez sondę jest zależna od ilości tlenu w spalinach -> od gęstości prądu zależy spadek napięcia na rezystancji pomiarowej -> odpowiednio przetworzona wartość spadku napięcia na rezystancji przez WO jest podawana do procka :]
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560

pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć

_

Vendo
aktywny forumowicz
Posty: 172
Rejestracja: 2013-08-04, 20:29
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Vendo » 2015-01-04, 15:15

Pod koniec to już za dużo nie zrozumiałem ale domyślam się, że chodzi o to:
I jedna i druga sonda generuje sygnał 0-1V ale sygnały te różnią się od siebie jakimiś "elektrycznymi właściwościami" i dlatego nie można stosować sond zamiennie. CORRECT?

Awatar użytkownika
janusz
fanatyk nissana
Posty: 8403
Rejestracja: 2009-12-10, 17:44
Lokalizacja: .....

Post autor: janusz » 2015-01-04, 15:20

Sonda cyrkonowa - generuje prąd -> jest źródłem energii.
Sonda tytanowa - zmienia swoją rezystancję -> zmienia swój parametr. Jak zasilisz dzielnik z napięcia 10V to napięcie wyjściowe będzie się zmieniać wtedy od 0 do 10V.


Na PW podrzucę Ci rysunki co i jak :]
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560

pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć

_

Awatar użytkownika
Ad@mus
fanatyk nissana
Posty: 4155
Rejestracja: 2012-12-13, 19:28
Lokalizacja: Orzesze

Post autor: Ad@mus » 2015-01-04, 15:22

może po prostu podjedz do kogos na pomiar AFR i będziesz wszystko wiedział czy jest poprawny, nieszczelność wydechu przed sonda sprawdzales?
lewego powietrza na ssącym nie masz?
przeplywka czysta??
TPS ustawiony prawidłowo??

gdybys chciał tytanowa sonde dostać taniej to szukaj z opla x18xev albo x20xe - sa tytanowe i kosztują okolice 200zl:) tylko nie wiem jak z gwintem

komp z p10/n14gti nie wykaszle bledu sondy, a najłatwiej sprawdzić ja odpinając, u mnie bez sondy pali mniej niż z sonda i ma lepszego buta

wiec odepnij sonde i lataj bo te kompy bez sondy banglaja
Sprzedam głowicę do SR20DE lowport po remoncie power up tuning madafaka

450zł-info w giełdzie i na PW

Vendo
aktywny forumowicz
Posty: 172
Rejestracja: 2013-08-04, 20:29
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Vendo » 2015-01-04, 15:36

Czyli sonda tytanowa nie może być zasilana 12V?
Ja mam właśnie ją tak podłączoną, może tu jest błąd. Jeśli działa tak jak dzielnik napięcia który zmienia napięcie od 0 do 1V to sonda musi być zasilana 1V?

Są trzy przewody:
- czarny - sygnał wyjście (u mnie na pin 19 ECU)
- czerwony - (+) grzałka; sygnał wejście (u mnie podane +12V)
- biały - (-) grzałka (u mnie do masy)

Jak powinny być podłączone?

Wszystko jest ok, sprawdzę tylko lewe powietrze w dolocie, bo jeszcze tego nie robiłem.

Odepnę ją i zobaczymy co będzie.

Awatar użytkownika
janusz
fanatyk nissana
Posty: 8403
Rejestracja: 2009-12-10, 17:44
Lokalizacja: .....

Post autor: janusz » 2015-01-04, 15:57

Vendo, co do podłączenia, to dobrze napisałeś, czerwony - zasilanie grzałki, czarny - sygnał, biały masa grzałki.
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560

pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć

_

Awatar użytkownika
Matiz
aktywny forumowicz
Posty: 177
Rejestracja: 2017-03-05, 02:51
Lokalizacja: Ślunsk
Kontakt:

Re: Sondy lambda próba wyjaśnienia tematu raz na zawsze

Post autor: Matiz » 2019-10-19, 01:39

Pany odkopuje

maxymalnie w skrócie- odpinam sonde (lub odcinam tylko sygnałowy) czy to co zmierze na czarnym przewodzie sondy to będzie AFR wyrażone w woltach?


sonda odcięta od ecu zeby nie było charakterystycznego dla sond wąskopasmowych skakania napięcia. Jest 2.30, czytam od ok 22.00, zrozumiałem że te skakanie jest spowodowane korekcją dawki przez ECU. Nie chce korekty z ECU, Chce żeby było Open Loop

EDIT: skakanie jest cecha charakterystyczną cechą sond cyrkonowych, nie da sie tego przeskoczyć

powiedzcie mi czy to ma szanse działać jak AFR, bo z teorii wynika ze tak

Nie jest mi to potrzebne do strojenia ani nic, miałby to być wskaźnik ostrzegający przed wysadzeniem silnika. Nie wiem, wtrysk sie zatka itp.

EDIT: na sondzie wąskopasmowej nic nie ugram, działa 0 1kowo. albo bogate albo ubogie albo idealne. gdy jest odchył to tylko odczytam czy jest- ale równie dobrze moze to być odchył o 0.3. czyli np z 14.7 na 14.

Niby moze sie przydać takie info, np gdy przy pełnym bucie nagle pokaże mi stałe ubogie, to bedzie to jakaś informacja

Za to innym ciekawym sposobem monitorowania stanu mieszanki może być wskaznik diodowy spalania stukowego. Dziś znalazłem to w imprezie przygotowanej do ścigania na ćwiare

EDIT2: to też dupa, bo jak czujnik wskazuje stukowe to najprawwdopodobniej jest za późno 8/ jedynym sposobem monitorowania będzie zatem EGT

Obrazek
Obrazek


https://www.facebook.com/MicraMachine/
Górnośląski Microwy Konglomerat. Części ze złomu, modyfikacje,blacharka,laminaty,tylko K11.Bo Micra skończyła sie na K11.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektronika”