Sondy lambda próba wyjaśnienia tematu raz na zawsze
Moderatorzy: Seba WWA, Ryba, Sajmooon
Sondy lambda próba wyjaśnienia tematu raz na zawsze
Po swapie w N14 (na SR20dE z P10) pojawił się u mnie problem, najprawdopodobniej padnięta sonda lambda. W związku z tym, że prawdopodobnie jest u mnie sonda tytanowa która swoje kosztuje zacząłem zgłębiać temat, bo może uda się ją zamienić czymś tańszym niż 400zł NGK/NTK. Tu potrzebuję małej pomocy. Jakie napięcia generuje u was w Sunny GTI/100NX GTI/P10 2.0 sonda z trzema przewodami czarny/biały/czerwony? Od 0 do 1V czy od 0 do 5V?
Moja sonda niby coś tam żyje sprawdzana zworką i mignięciami checka ale przy pomiarach miernikiem nie chce pokazać więcej jak 0,4V i tu szczerze mówiąc zgłupiałem. Może ktoś podejść i zmierzyć? Jak by był sygnał z oscyloskopu to byłoby pięknie:)
Druga sprawa. Czy komputery z SR20DE P10 i P11 są zamienne? Niby według katalogów P10 i P11 mają inne sondy więc przy próbie zamiany komputerów byłby problem.
Ps. Wiem jak działają sondy tytanowe i cyrkonowe;)
Panowie liczę na Waszą pomoc!
Moja sonda niby coś tam żyje sprawdzana zworką i mignięciami checka ale przy pomiarach miernikiem nie chce pokazać więcej jak 0,4V i tu szczerze mówiąc zgłupiałem. Może ktoś podejść i zmierzyć? Jak by był sygnał z oscyloskopu to byłoby pięknie:)
Druga sprawa. Czy komputery z SR20DE P10 i P11 są zamienne? Niby według katalogów P10 i P11 mają inne sondy więc przy próbie zamiany komputerów byłby problem.
Ps. Wiem jak działają sondy tytanowe i cyrkonowe;)
Panowie liczę na Waszą pomoc!
Problem jest taki, że Sunny pali przy emeryckiej jeździe na trasie ok 11L, a wskazania sondy mi się nie podobają. W środę idę do pracy, to elektronik sprawdzi mi oscyloskopem wskazania sondy i będę wiedział jak działa. Jeśli jednak nasza sonda tytanowa generuje napięcie 0-1V, to będzie ją można w tani sposób zastąpić cyrkonowym 3-przewodowym zamiennikiem jeśli natomiast generuje 0-5V to pozostaje droga tytanowa sonda. To właśnie próbuję ustalić. Wiem, że sondy cyrkonowe 3-przewodowe mają standardowy gwint M18 ale to dla mnie nie problem bo wspawanie tulejki to chwila-moment:)
Tutaj jest rozpiska sond jakby ktoś miał ochotę się do edukować:
http://docs9.chomikuj.pl/253836144,PL,0 ... lambda.doc
Edit:
Potrzebuję więc żeby ktoś sprawdził jakie napięcie wychodzi z sondy czyli wpinamy się miernikiem w przewód sondy czarny i masę np. na akumulatorze na odpalonym, rozgrzanym silniku oraz podnosimy obroty na około 2000-3000 i patrzymy co się dzieje. Przy okazji niech ktoś sprawdzi dla pewności jakie napięcie dochodzi do sondy - wpinamy się miernikiem w przewody sondy czerwony i biały.
Tutaj jest rozpiska sond jakby ktoś miał ochotę się do edukować:
http://docs9.chomikuj.pl/253836144,PL,0 ... lambda.doc
Edit:
Potrzebuję więc żeby ktoś sprawdził jakie napięcie wychodzi z sondy czyli wpinamy się miernikiem w przewód sondy czarny i masę np. na akumulatorze na odpalonym, rozgrzanym silniku oraz podnosimy obroty na około 2000-3000 i patrzymy co się dzieje. Przy okazji niech ktoś sprawdzi dla pewności jakie napięcie dochodzi do sondy - wpinamy się miernikiem w przewody sondy czerwony i biały.
Ostatnio zmieniony 2015-01-04, 12:27 przez Vendo, łącznie zmieniany 1 raz.
Primera P10GT/Sunny N14GTI mają sondy tytanowe, reszta cyrkonowe. Wg manuala do N14 sonda zmienia napięcie wyjściowe w zakresie 0-1V
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
Sondy tytanowej nie można zastąpić cyrkonową, bo komp tego nie obsłuży.
Vendo, jakiego masz kompa od wersji De czy DE? Podrzuć numer OEM kompa to się sprawdzi.
Vendo, jakiego masz kompa od wersji De czy DE? Podrzuć numer OEM kompa to się sprawdzi.
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
Bo tu się rozchodzi o zasadę działania sondy.
viewtopic.php?t=514
Cyrkonowa jest przetwornikiem generacyjnym, a tytanowa parametrycznym. To już wystarczy do stwierdzenia, że nie można ich stosować zamiennie.
Ktoś tu napisał, że wie jak działają sondy.........
viewtopic.php?t=514
Cyrkonowa jest przetwornikiem generacyjnym, a tytanowa parametrycznym. To już wystarczy do stwierdzenia, że nie można ich stosować zamiennie.
Ktoś tu napisał, że wie jak działają sondy.........
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
Wyprowadź mnie janusz z błędu jeśli źle myślę.
1. Sonda cyrkonowa "wytwarza" napięcie 0-1 V i wysyła je do ECU
2. Sonda tytanowa "przetwarza" napięcie. Wchodzi 12V - wychodzi 0-1V i napięcie wyjściowe sonda wysyła do ECU.
Według informacji jakie mam nie ECU wysyła do sondy napięcie tylko brane jest ono z obwodu grzałki czyli z instalacji auta zwykłe 12V. Sonda jak napisałeś wysyła sygnał 0-1V do ECU.
Jeśli dobrze rozumiem w jednym i drugim przypadku sygnał idący do ECU jest taki sam tylko generowany jest w inny sposób.
Idąc tym tropem pomyślałem, żeby zamiast sondy tytanowej wmontować cyrkonową.
Z góry mówię, że kabelki nie są moją mocną stroną i nie znam się zbytnio na elektronice ale wydaje mi się to sensowne.
1. Sonda cyrkonowa "wytwarza" napięcie 0-1 V i wysyła je do ECU
2. Sonda tytanowa "przetwarza" napięcie. Wchodzi 12V - wychodzi 0-1V i napięcie wyjściowe sonda wysyła do ECU.
Według informacji jakie mam nie ECU wysyła do sondy napięcie tylko brane jest ono z obwodu grzałki czyli z instalacji auta zwykłe 12V. Sonda jak napisałeś wysyła sygnał 0-1V do ECU.
Jeśli dobrze rozumiem w jednym i drugim przypadku sygnał idący do ECU jest taki sam tylko generowany jest w inny sposób.
Idąc tym tropem pomyślałem, żeby zamiast sondy tytanowej wmontować cyrkonową.
Z góry mówię, że kabelki nie są moją mocną stroną i nie znam się zbytnio na elektronice ale wydaje mi się to sensowne.
Vendo
Sonda tytanowa najczęściej pracuje w układzie dzielnika napięcia.
Napięcie wyjściu układu czyli nasze Vs wyraża się zależnością Vs=Vzas*Rc/(Rc+Rt). Zgodzisz się, że jak Rt będzie bliskie równe 0 to napięcie wyjściowe będzie bliskie równe napięciu zasilania. Tak więc zmieniamy parametr, którym jest Rt - rezystancja sondy.
W przypadku sondy cyrkonowej jest zupełnie inaczej. Na skutek pojawiania się tlenu w spalinach tworzy się nam ogniwo, a mówiąc bardziej łopatologicznie taka bateria, której wydajność prądowa zależy od ilości tlenu w spalinach. Teraz mój domysł, bo nie wiem jak jest to rozwiązane w rzeczywistości w ECU. Zakładamy, że w ECU mamy rezystor pomiarowy. Na skutek przepływu prądu przez niego odłoży się na nim pewien spadek napięcia, który będzie proporcjonalny do prądu - prawo Ohma obowiązuje R=U/I. Teraz za pomocą wzmacniacza operacyjnego (WO) robimy sobie układ pomiarowy - tylko po to, żeby nie zaburzać pomiaru (wzmacniacz operacyjny ma bardzo dużą impedancję wejściową). Na wyjściu WO mamy informację o zawartości tlenu w spalinach, bo gęstość prądu generowana przez sondę jest zależna od ilości tlenu w spalinach -> od gęstości prądu zależy spadek napięcia na rezystancji pomiarowej -> odpowiednio przetworzona wartość spadku napięcia na rezystancji przez WO jest podawana do procka
Sonda tytanowa najczęściej pracuje w układzie dzielnika napięcia.
Napięcie wyjściu układu czyli nasze Vs wyraża się zależnością Vs=Vzas*Rc/(Rc+Rt). Zgodzisz się, że jak Rt będzie bliskie równe 0 to napięcie wyjściowe będzie bliskie równe napięciu zasilania. Tak więc zmieniamy parametr, którym jest Rt - rezystancja sondy.
W przypadku sondy cyrkonowej jest zupełnie inaczej. Na skutek pojawiania się tlenu w spalinach tworzy się nam ogniwo, a mówiąc bardziej łopatologicznie taka bateria, której wydajność prądowa zależy od ilości tlenu w spalinach. Teraz mój domysł, bo nie wiem jak jest to rozwiązane w rzeczywistości w ECU. Zakładamy, że w ECU mamy rezystor pomiarowy. Na skutek przepływu prądu przez niego odłoży się na nim pewien spadek napięcia, który będzie proporcjonalny do prądu - prawo Ohma obowiązuje R=U/I. Teraz za pomocą wzmacniacza operacyjnego (WO) robimy sobie układ pomiarowy - tylko po to, żeby nie zaburzać pomiaru (wzmacniacz operacyjny ma bardzo dużą impedancję wejściową). Na wyjściu WO mamy informację o zawartości tlenu w spalinach, bo gęstość prądu generowana przez sondę jest zależna od ilości tlenu w spalinach -> od gęstości prądu zależy spadek napięcia na rezystancji pomiarowej -> odpowiednio przetworzona wartość spadku napięcia na rezystancji przez WO jest podawana do procka
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
Sonda cyrkonowa - generuje prąd -> jest źródłem energii.
Sonda tytanowa - zmienia swoją rezystancję -> zmienia swój parametr. Jak zasilisz dzielnik z napięcia 10V to napięcie wyjściowe będzie się zmieniać wtedy od 0 do 10V.
Na PW podrzucę Ci rysunki co i jak
Sonda tytanowa - zmienia swoją rezystancję -> zmienia swój parametr. Jak zasilisz dzielnik z napięcia 10V to napięcie wyjściowe będzie się zmieniać wtedy od 0 do 10V.
Na PW podrzucę Ci rysunki co i jak
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
może po prostu podjedz do kogos na pomiar AFR i będziesz wszystko wiedział czy jest poprawny, nieszczelność wydechu przed sonda sprawdzales?
lewego powietrza na ssącym nie masz?
przeplywka czysta??
TPS ustawiony prawidłowo??
gdybys chciał tytanowa sonde dostać taniej to szukaj z opla x18xev albo x20xe - sa tytanowe i kosztują okolice 200zl:) tylko nie wiem jak z gwintem
komp z p10/n14gti nie wykaszle bledu sondy, a najłatwiej sprawdzić ja odpinając, u mnie bez sondy pali mniej niż z sonda i ma lepszego buta
wiec odepnij sonde i lataj bo te kompy bez sondy banglaja
lewego powietrza na ssącym nie masz?
przeplywka czysta??
TPS ustawiony prawidłowo??
gdybys chciał tytanowa sonde dostać taniej to szukaj z opla x18xev albo x20xe - sa tytanowe i kosztują okolice 200zl:) tylko nie wiem jak z gwintem
komp z p10/n14gti nie wykaszle bledu sondy, a najłatwiej sprawdzić ja odpinając, u mnie bez sondy pali mniej niż z sonda i ma lepszego buta
wiec odepnij sonde i lataj bo te kompy bez sondy banglaja
Sprzedam głowicę do SR20DE lowport po remoncie power up tuning madafaka
450zł-info w giełdzie i na PW
450zł-info w giełdzie i na PW
Czyli sonda tytanowa nie może być zasilana 12V?
Ja mam właśnie ją tak podłączoną, może tu jest błąd. Jeśli działa tak jak dzielnik napięcia który zmienia napięcie od 0 do 1V to sonda musi być zasilana 1V?
Są trzy przewody:
- czarny - sygnał wyjście (u mnie na pin 19 ECU)
- czerwony - (+) grzałka; sygnał wejście (u mnie podane +12V)
- biały - (-) grzałka (u mnie do masy)
Jak powinny być podłączone?
Wszystko jest ok, sprawdzę tylko lewe powietrze w dolocie, bo jeszcze tego nie robiłem.
Odepnę ją i zobaczymy co będzie.
Ja mam właśnie ją tak podłączoną, może tu jest błąd. Jeśli działa tak jak dzielnik napięcia który zmienia napięcie od 0 do 1V to sonda musi być zasilana 1V?
Są trzy przewody:
- czarny - sygnał wyjście (u mnie na pin 19 ECU)
- czerwony - (+) grzałka; sygnał wejście (u mnie podane +12V)
- biały - (-) grzałka (u mnie do masy)
Jak powinny być podłączone?
Wszystko jest ok, sprawdzę tylko lewe powietrze w dolocie, bo jeszcze tego nie robiłem.
Odepnę ją i zobaczymy co będzie.
Vendo, co do podłączenia, to dobrze napisałeś, czerwony - zasilanie grzałki, czarny - sygnał, biały masa grzałki.
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
Re: Sondy lambda próba wyjaśnienia tematu raz na zawsze
Pany odkopuje
maxymalnie w skrócie- odpinam sonde (lub odcinam tylko sygnałowy) czy to co zmierze na czarnym przewodzie sondy to będzie AFR wyrażone w woltach?
sonda odcięta od ecu zeby nie było charakterystycznego dla sond wąskopasmowych skakania napięcia. Jest 2.30, czytam od ok 22.00, zrozumiałem że te skakanie jest spowodowane korekcją dawki przez ECU. Nie chce korekty z ECU, Chce żeby było Open Loop
EDIT: skakanie jest cecha charakterystyczną cechą sond cyrkonowych, nie da sie tego przeskoczyć
powiedzcie mi czy to ma szanse działać jak AFR, bo z teorii wynika ze tak
Nie jest mi to potrzebne do strojenia ani nic, miałby to być wskaźnik ostrzegający przed wysadzeniem silnika. Nie wiem, wtrysk sie zatka itp.
EDIT: na sondzie wąskopasmowej nic nie ugram, działa 0 1kowo. albo bogate albo ubogie albo idealne. gdy jest odchył to tylko odczytam czy jest- ale równie dobrze moze to być odchył o 0.3. czyli np z 14.7 na 14.
Niby moze sie przydać takie info, np gdy przy pełnym bucie nagle pokaże mi stałe ubogie, to bedzie to jakaś informacja
Za to innym ciekawym sposobem monitorowania stanu mieszanki może być wskaznik diodowy spalania stukowego. Dziś znalazłem to w imprezie przygotowanej do ścigania na ćwiare
EDIT2: to też dupa, bo jak czujnik wskazuje stukowe to najprawwdopodobniej jest za późno jedynym sposobem monitorowania będzie zatem EGT
maxymalnie w skrócie- odpinam sonde (lub odcinam tylko sygnałowy) czy to co zmierze na czarnym przewodzie sondy to będzie AFR wyrażone w woltach?
sonda odcięta od ecu zeby nie było charakterystycznego dla sond wąskopasmowych skakania napięcia. Jest 2.30, czytam od ok 22.00, zrozumiałem że te skakanie jest spowodowane korekcją dawki przez ECU. Nie chce korekty z ECU, Chce żeby było Open Loop
EDIT: skakanie jest cecha charakterystyczną cechą sond cyrkonowych, nie da sie tego przeskoczyć
powiedzcie mi czy to ma szanse działać jak AFR, bo z teorii wynika ze tak
Nie jest mi to potrzebne do strojenia ani nic, miałby to być wskaźnik ostrzegający przed wysadzeniem silnika. Nie wiem, wtrysk sie zatka itp.
EDIT: na sondzie wąskopasmowej nic nie ugram, działa 0 1kowo. albo bogate albo ubogie albo idealne. gdy jest odchył to tylko odczytam czy jest- ale równie dobrze moze to być odchył o 0.3. czyli np z 14.7 na 14.
Niby moze sie przydać takie info, np gdy przy pełnym bucie nagle pokaże mi stałe ubogie, to bedzie to jakaś informacja
Za to innym ciekawym sposobem monitorowania stanu mieszanki może być wskaznik diodowy spalania stukowego. Dziś znalazłem to w imprezie przygotowanej do ścigania na ćwiare
EDIT2: to też dupa, bo jak czujnik wskazuje stukowe to najprawwdopodobniej jest za późno jedynym sposobem monitorowania będzie zatem EGT
https://www.facebook.com/MicraMachine/ Górnośląski Microwy Konglomerat. Części ze złomu, modyfikacje,blacharka,laminaty,tylko K11.Bo Micra skończyła sie na K11.