[N14] Zmiana licznika na wersję z obrotomierzem
Moderatorzy: bombel, mimier, scubzik
[N14] Zmiana licznika na wersję z obrotomierzem
A więc zacznijmy od porównania zegarów:
Tył bez obrota:
Tył Z obrotem:
Teoretycznie różnią się tylko rozmieszczeniem kostek,ale nie do końca.Na początku trzeba poprzepinać przewody.Kostki rozpinamy śrubokrętem od góry i igłą od dołu,trzeba podważyć zatrzask od dołu wtedy konektorki odchodzą bez problemu.Polecam teraz oznaczyć przewody który był wpięty w które gniazdo np. T/R przykleić taśmą karteczke z napisem T/R.
Złącze ILL - Masa do podświetlenia zegarów(-)
Złącze ILL + -Dodatni po przekręceniu włącznika zegarów
GND - Masa
IGN - Dodatni po przekręceniu stacyjki
TM-Temperature Meter (Miernik temperatury)
FM - Fuel Meter (miernik poziomu paliwa)
Beam + -Dodatni po włączeniu świateł
Beam - Ujemny po włączeniu świateł
Door-Dodatni po otworzeniu drzwi
Fuel - nie wiem jak zmierzyć w razie co,ale odpowiada ze rezerwę
BAT- Battery(Bateria na stałe - do zegarka) +12v cały czas
T/R - Turn Right (Zmienne napięcie po włączeniu prawego kierunku)
T/L - Turn Left (Zmienne napięcie po włączeniu lewego kierunku)
FLTR - Puste
CRUI-Puste(Prawdopodobnie na USA Cruise - tempomat)
WASH-Puste(Poziom płynu w zbiorniczku)
Jedziemy do kostki białej(prawa jeśli patrzeć od przodu):
Belt-Puste
GND-Masa
BRK- 12v po zaciągnięciu ręcznego
Check - check engine(WTF?)
ODOFF-
CHG-Charge(ładowanie)
OIL-Ciśnienie oleju
OK-AMP - Puste
SW-??Ale są 2 przewody - obowiązkowo zapisać
ALB-??
Teraz licznik z obrotkiem:
Kostka biała(prawa 6-cio pinowa na stronę)
T/R - Kierunek prawy
ILL -Masa podświetlenia
ILL + - Dodatni podświetlenia
BRK - ręczny
GND - masa
Check - puste
OIL-Ciśnienie oleju
CHG-Ładowanie aku
Kostka czarna 6-cio pinowa na stronę
TM-Temperature meter - miernik temperatury
Door-otwarcie drzwi
ACC-12v po przekręceniu kluczyka
T/L-lewy kierunek
GND-masa
Prawa dolna skrajna(nieoznaczona)- + rezerwy
Wash-puste
IGN-12v po stacyjce
FM-miernik paliwa
Kostka czarna 5-cio pinowa na stronę(centralna)
BAT-12v stałe
BEAM+-Długie
Beam - masa
SW-przepiąc analogicznie jak ze starego licznika
GND-masa
TAM-impuls obrotka(jak podłączyć bez 1 pina później)
D-Tam-puste
OK-AMP-puste
Teraz szukamy impulsu z cewki.Otóż konstruktorzy byli tak mili i zostawili nam kosteczkę,która jest w okolicach silnika i jest zamknięta(dochodzą do niej 4 przewody):
Zatyczka którą wyłamiemy/wyjmiemy posłuży nam jeszcze do jednego:Potrzebujemy 1 wtyk który jest w niej zalany.Aby to zrobić kruszymy ją młotkiem.Lutujemy do tego wtyku przewód(ok 1m) i wtykamy w żółty przewód sygnałowy,który znajduje się w kostce(nie pomylcie z górnymi czarnymi,bo spalicie obrotek).
Izolujemy i przeciągamy do kabiny.Od drugiej strony zakańczamy złączką oczkową:
i przykręcamy pod śrubkę na ścieżce TAM.
Załączamy silnik i cieszymy się skaczącym obrotomierzem .
Powodzenia!!
Poradnik specjalnie dla nissanzone.pl Autor nie zgadza się na rozpowszechnianie go poza stroną bez wiedzy i zgody.
Edytowałem tytuł tematu
Scubzik
Tył bez obrota:
Tył Z obrotem:
Teoretycznie różnią się tylko rozmieszczeniem kostek,ale nie do końca.Na początku trzeba poprzepinać przewody.Kostki rozpinamy śrubokrętem od góry i igłą od dołu,trzeba podważyć zatrzask od dołu wtedy konektorki odchodzą bez problemu.Polecam teraz oznaczyć przewody który był wpięty w które gniazdo np. T/R przykleić taśmą karteczke z napisem T/R.
Złącze ILL - Masa do podświetlenia zegarów(-)
Złącze ILL + -Dodatni po przekręceniu włącznika zegarów
GND - Masa
IGN - Dodatni po przekręceniu stacyjki
TM-Temperature Meter (Miernik temperatury)
FM - Fuel Meter (miernik poziomu paliwa)
Beam + -Dodatni po włączeniu świateł
Beam - Ujemny po włączeniu świateł
Door-Dodatni po otworzeniu drzwi
Fuel - nie wiem jak zmierzyć w razie co,ale odpowiada ze rezerwę
BAT- Battery(Bateria na stałe - do zegarka) +12v cały czas
T/R - Turn Right (Zmienne napięcie po włączeniu prawego kierunku)
T/L - Turn Left (Zmienne napięcie po włączeniu lewego kierunku)
FLTR - Puste
CRUI-Puste(Prawdopodobnie na USA Cruise - tempomat)
WASH-Puste(Poziom płynu w zbiorniczku)
Jedziemy do kostki białej(prawa jeśli patrzeć od przodu):
Belt-Puste
GND-Masa
BRK- 12v po zaciągnięciu ręcznego
Check - check engine(WTF?)
ODOFF-
CHG-Charge(ładowanie)
OIL-Ciśnienie oleju
OK-AMP - Puste
SW-??Ale są 2 przewody - obowiązkowo zapisać
ALB-??
Teraz licznik z obrotkiem:
Kostka biała(prawa 6-cio pinowa na stronę)
T/R - Kierunek prawy
ILL -Masa podświetlenia
ILL + - Dodatni podświetlenia
BRK - ręczny
GND - masa
Check - puste
OIL-Ciśnienie oleju
CHG-Ładowanie aku
Kostka czarna 6-cio pinowa na stronę
TM-Temperature meter - miernik temperatury
Door-otwarcie drzwi
ACC-12v po przekręceniu kluczyka
T/L-lewy kierunek
GND-masa
Prawa dolna skrajna(nieoznaczona)- + rezerwy
Wash-puste
IGN-12v po stacyjce
FM-miernik paliwa
Kostka czarna 5-cio pinowa na stronę(centralna)
BAT-12v stałe
BEAM+-Długie
Beam - masa
SW-przepiąc analogicznie jak ze starego licznika
GND-masa
TAM-impuls obrotka(jak podłączyć bez 1 pina później)
D-Tam-puste
OK-AMP-puste
Teraz szukamy impulsu z cewki.Otóż konstruktorzy byli tak mili i zostawili nam kosteczkę,która jest w okolicach silnika i jest zamknięta(dochodzą do niej 4 przewody):
Zatyczka którą wyłamiemy/wyjmiemy posłuży nam jeszcze do jednego:Potrzebujemy 1 wtyk który jest w niej zalany.Aby to zrobić kruszymy ją młotkiem.Lutujemy do tego wtyku przewód(ok 1m) i wtykamy w żółty przewód sygnałowy,który znajduje się w kostce(nie pomylcie z górnymi czarnymi,bo spalicie obrotek).
Izolujemy i przeciągamy do kabiny.Od drugiej strony zakańczamy złączką oczkową:
i przykręcamy pod śrubkę na ścieżce TAM.
Załączamy silnik i cieszymy się skaczącym obrotomierzem .
Powodzenia!!
Poradnik specjalnie dla nissanzone.pl Autor nie zgadza się na rozpowszechnianie go poza stroną bez wiedzy i zgody.
Edytowałem tytuł tematu
Scubzik
Ostatnio zmieniony 2012-10-08, 10:56 przez aBa, łącznie zmieniany 2 razy.
Wszystko dziala ale pozostal mi jeden problem,mianowicie jesli zalacze kierunkowskaz obojetnie jaki prawy czy lewy to na zewnatrz auta mruga dobry ale wewnatrz na zegarach mrugaja obie strzalki i jeszcze druga sprawa bo zostaly mi 3 kable i nie wiem dokladnie gdzie je wpiac:
czerwony-FUEL
niebieski-???
czrny- prawdobodobnie jakies GND
prosze o pomoc bo mam rozwalona cala deske i nie mam jak jezdzic autem
[ Dodano: 2010-07-05, 18:46 ]
ok,sytuacja opanowana przez kumpla...zegar dziala! :D:D
czerwony-FUEL
niebieski-???
czrny- prawdobodobnie jakies GND
prosze o pomoc bo mam rozwalona cala deske i nie mam jak jezdzic autem
[ Dodano: 2010-07-05, 18:46 ]
ok,sytuacja opanowana przez kumpla...zegar dziala! :D:D
Do Sprzedania:
Tylna kanapa N14 3D
Zegary N14
Przełączniki do N14 (ogrzewanie tylnej szyby,awaryjne itd)
Tylna kanapa N14 3D
Zegary N14
Przełączniki do N14 (ogrzewanie tylnej szyby,awaryjne itd)
Za niedługo sam się za to zabieram .. Zastanawiam się jak i czy będzie można wykorzystać niektóre "puste" miejsca pod dodatkowe kontrolki jak np. czujnik płynu do spryskiwaczy czy inne przydatne bajery
Uważaj blabla na ZUOOOOOOOO
JEST:Scubzowy SilverFlea
JEST:Mżonkowy Biały SSS:)
BYŁO: Mżonkowa Biała "Beza"
JEST:Scubzowy SilverFlea
JEST:Mżonkowy Biały SSS:)
BYŁO: Mżonkowa Biała "Beza"
scubzik ja normalnie w n14 mam czujnik plynu spryskiwaczy, jak sie konczy to sie zapala. Tylko nie wiem za bardzo gdzie on sie znajduje
blabla przyjedź na najbliższy spot comiesięczny o 19:00. Info w naszym TEMACIE
Posiadam części do N14.
Posiadam części do N14.
Nie ten temat kolego.To jest temat odnośnie obrotomierza w silniku GAxxDS a Ty masz GAxxDE,więc nie bardzo jestem w stanie pomóc.Mały Głód pisze:Witam mam mały problem licznik kilometrów całkowitych i dziennych stanął, a prędkościomierz działa bez zarzutu. Podpowiedzcie jaka morze być przyczyna i jak sobie z tym poradzić??
aBa, jesteś w stanie rozgryźć (nie mogę znaleźć w serwisówkach które zdobyłem) pełną rozpiskę oznaczeń gniazd ? oczywiście to czego nie opisałeć czyli SW, C-ENG i inne wraz z numerami pinów .. ?
Uważaj blabla na ZUOOOOOOOO
JEST:Scubzowy SilverFlea
JEST:Mżonkowy Biały SSS:)
BYŁO: Mżonkowa Biała "Beza"
JEST:Scubzowy SilverFlea
JEST:Mżonkowy Biały SSS:)
BYŁO: Mżonkowa Biała "Beza"
aBa, chodzi o to .. że wykorzystuję "wolne" miejsca w kontrolkach .. robię np. czujnik niezapiętych pasów, czujnik niedomkniętego bagażnika .. i jeszcze "coś" ... czy u Ciebie nie było przewodu w kostce przy złączu C-ENG? mam pomysł na wykorzystanie go tylko w momencie przekręcenia kluczyka, żeby zniknął jak odpalę auto..
Uważaj blabla na ZUOOOOOOOO
JEST:Scubzowy SilverFlea
JEST:Mżonkowy Biały SSS:)
BYŁO: Mżonkowa Biała "Beza"
JEST:Scubzowy SilverFlea
JEST:Mżonkowy Biały SSS:)
BYŁO: Mżonkowa Biała "Beza"
Zegary zrobione .. ale jest kilka nieścisłości w tutorialu .. i kilka "przemilczanych" problemów, które wyskakują po drodze .. jak tylko znajdę chwilę .. to opiszę .. "przygody"
Generalnie obecny tutorial jest pomocny .., ale spróbuję go uzupełnić
[ Dodano: 2011-07-09, 23:16 ]
Jak obiecałem to piszę
Generalnie jak się okazuje nie jest to takie trudne jak się wydaje na początku, choć dla kogoś kto nie ma cierpliwości nie polecam tego zabiegu
- Pierwsza rzecz jaka nasuwa się zaraz po rozkręceniu zegarów (wiem że to jest może oczywiste, ale jednak...) BEZWZGLĘDNE odłączenie aku .. zwarcie pinów wyjmowanych z kostek zegarów może być wysoce szkodliwe .. (niby wszyscy wiedzą ... ale ...)
- zegary a właściwie prędkościomierz w GS-ach jest napędzany linką i niestety nie da się wyjąć zegarów bez jej odpięcia. Ja wybrałem prostszą metodę .. czyli klucz 10 .. i wykręciłem całą linkę , wyjąłem ją razem ze ślimakiem i wepchnąłem od strony komory silnika linkę co zaskutkowało "wyjechaniem" zegarów.. Można luzować sam pancerz.. ale to raczej jest ostateczne rozwiązanie .. ślimak wychodzi dość gładko pod warunkiem że linkę ustawimy do pionu .. w drugą stronę należy postąpić podobnie. WAŻNE ! - nie należy wpychać ślimaka na siłę .. można uszkodzić łopatki i wtedy konieczna jest wymiana linki .. bądź samego ślimaka .. o ile ustrojstwo jest rozbieralne ..
- przewody - w "tutku" nie została wspomniana bardzo istotna sprawa.. mianowicie z wiązki głównej wychodzą trzy mniejsze wiązki zakończone złączami wpinanymi do zegarów .. niestety wiązki wersji z obrotkiem różnią się od tych zwykłych "LX"-owych i niestety , zgodnie z opisem wyżej trzeba poprzepinać piny .. Przed poprzepinaniem pinów KONIECZNIE należy odwinąć izolację ze wszystkich trzech wiązek aż do głównej i każdy kabel wyplątywać z wiązki .. aby zrobić trzy nowe wiązki .. Ja tak nie zrobiłem i miałem niezłą jazdę .. aby dosięgnąć wszystkimi kostkami do zegarów i potem do linki . także w chwili wolnego mam "repetę". Niestety robota ta jest żmudna i dość czasochłonna .. Praktycznie każdy pin trzeba prowadzić osobno
- złącze podświetlenia zegarka w zegarach z obrotkiem nie jest opisane, więc trzeba "jechać" po ścieżkach i podłączyć odpowiednio piny identycznie jak w zegarach bez obrotka .. brak opisu trochę utrudnia życie ..
-
Nic nie trzeba kruszyć .. Zatyczka ma zalany w sobie rezystor i kondensator (albo cewkę .. nie pamiętam .. jak sprawdzę to poprawię). Należy ją wyjąć .. nie obejdzie się bez "pokancerowania" obudowy). Najprościej jest włożyć końcówkę przewodu od obrotka w złącze żółtego przewodu i docisnąć tą wyjętą kostką lub założyć na koniec przewodu wsuwkę samochodową i wcisnąć ją w złącze żółtego przewodu a resztę zaizolować .. Nie doszedłem jeszcze do tego jaką funkcję pełni ta kostka (zaślepka).. Bez niej auto śmiga bez zarzutu .. U mnie na razie przewód jest włożony w złacze i dociśnięty kostką, ale już wiem że trzeba to lepiej połączyć .. miałem chwilowy brak styku i obrotek "skakał"
Generalnie jak napisałem .. zmiana zegarów to robota dla cierpliwych .. no i "dokładnych" .. błędy w podłączeniu pinów zapewnią każdemu niezapomniane chwile spędzone na poszukiwaniu błędu
Pozdro
[ Dodano: 2011-07-09, 23:22 ]
PS: dość istotna sprawa ... Po wyjęciu ślimaka ze skrzyni dobrze jest zabezpieczyć "otwór" jakimś "korkiem" ... np. szmatą ... Dziura jest dość spora i widać w niej olej ze skrzyni, więc niefajnie by było jakby jakiś farfocel albo kurz się tam dostał nie wspominająć o jakimś "ciele stałym " np śrubie od linki ..
Generalnie obecny tutorial jest pomocny .., ale spróbuję go uzupełnić
[ Dodano: 2011-07-09, 23:16 ]
Jak obiecałem to piszę
Generalnie jak się okazuje nie jest to takie trudne jak się wydaje na początku, choć dla kogoś kto nie ma cierpliwości nie polecam tego zabiegu
- Pierwsza rzecz jaka nasuwa się zaraz po rozkręceniu zegarów (wiem że to jest może oczywiste, ale jednak...) BEZWZGLĘDNE odłączenie aku .. zwarcie pinów wyjmowanych z kostek zegarów może być wysoce szkodliwe .. (niby wszyscy wiedzą ... ale ...)
- zegary a właściwie prędkościomierz w GS-ach jest napędzany linką i niestety nie da się wyjąć zegarów bez jej odpięcia. Ja wybrałem prostszą metodę .. czyli klucz 10 .. i wykręciłem całą linkę , wyjąłem ją razem ze ślimakiem i wepchnąłem od strony komory silnika linkę co zaskutkowało "wyjechaniem" zegarów.. Można luzować sam pancerz.. ale to raczej jest ostateczne rozwiązanie .. ślimak wychodzi dość gładko pod warunkiem że linkę ustawimy do pionu .. w drugą stronę należy postąpić podobnie. WAŻNE ! - nie należy wpychać ślimaka na siłę .. można uszkodzić łopatki i wtedy konieczna jest wymiana linki .. bądź samego ślimaka .. o ile ustrojstwo jest rozbieralne ..
- przewody - w "tutku" nie została wspomniana bardzo istotna sprawa.. mianowicie z wiązki głównej wychodzą trzy mniejsze wiązki zakończone złączami wpinanymi do zegarów .. niestety wiązki wersji z obrotkiem różnią się od tych zwykłych "LX"-owych i niestety , zgodnie z opisem wyżej trzeba poprzepinać piny .. Przed poprzepinaniem pinów KONIECZNIE należy odwinąć izolację ze wszystkich trzech wiązek aż do głównej i każdy kabel wyplątywać z wiązki .. aby zrobić trzy nowe wiązki .. Ja tak nie zrobiłem i miałem niezłą jazdę .. aby dosięgnąć wszystkimi kostkami do zegarów i potem do linki . także w chwili wolnego mam "repetę". Niestety robota ta jest żmudna i dość czasochłonna .. Praktycznie każdy pin trzeba prowadzić osobno
- złącze podświetlenia zegarka w zegarach z obrotkiem nie jest opisane, więc trzeba "jechać" po ścieżkach i podłączyć odpowiednio piny identycznie jak w zegarach bez obrotka .. brak opisu trochę utrudnia życie ..
-
aBa pisze:Zatyczka którą wyłamiemy/wyjmiemy posłuży nam jeszcze do jednego:Potrzebujemy 1 wtyk który jest w niej zalany.Aby to zrobić kruszymy ją młotkiem
Nic nie trzeba kruszyć .. Zatyczka ma zalany w sobie rezystor i kondensator (albo cewkę .. nie pamiętam .. jak sprawdzę to poprawię). Należy ją wyjąć .. nie obejdzie się bez "pokancerowania" obudowy). Najprościej jest włożyć końcówkę przewodu od obrotka w złącze żółtego przewodu i docisnąć tą wyjętą kostką lub założyć na koniec przewodu wsuwkę samochodową i wcisnąć ją w złącze żółtego przewodu a resztę zaizolować .. Nie doszedłem jeszcze do tego jaką funkcję pełni ta kostka (zaślepka).. Bez niej auto śmiga bez zarzutu .. U mnie na razie przewód jest włożony w złacze i dociśnięty kostką, ale już wiem że trzeba to lepiej połączyć .. miałem chwilowy brak styku i obrotek "skakał"
Generalnie jak napisałem .. zmiana zegarów to robota dla cierpliwych .. no i "dokładnych" .. błędy w podłączeniu pinów zapewnią każdemu niezapomniane chwile spędzone na poszukiwaniu błędu
Pozdro
[ Dodano: 2011-07-09, 23:22 ]
PS: dość istotna sprawa ... Po wyjęciu ślimaka ze skrzyni dobrze jest zabezpieczyć "otwór" jakimś "korkiem" ... np. szmatą ... Dziura jest dość spora i widać w niej olej ze skrzyni, więc niefajnie by było jakby jakiś farfocel albo kurz się tam dostał nie wspominająć o jakimś "ciele stałym " np śrubie od linki ..
Uważaj blabla na ZUOOOOOOOO
JEST:Scubzowy SilverFlea
JEST:Mżonkowy Biały SSS:)
BYŁO: Mżonkowa Biała "Beza"
JEST:Scubzowy SilverFlea
JEST:Mżonkowy Biały SSS:)
BYŁO: Mżonkowa Biała "Beza"
paliwo
Podłączyłem zegary od 16DS i wszystko działa za wyjatkiem wskaznika paliwa.. kabel od FM podłączony pod FM a od FUEL nie bylo go na tym z obrotkiem to podpiąłem tam dzie jest kontrolka rezerwy.. wskaznik idzie do konca tak jakby byl pelny bak a mam tylko troche ponad rezerwa..
..::Nigdy nie mów nigdy::..
sydney_92, tak jak napisałem Ci na PW
tak może być , że faktycznie któreś GND nie jest podpięte. Może być tak , że w starych zegarach była jakaś ścieżka łącząca kilka punktów masy a w obecnych jest kilka punktów niezależnych .. poszukaj złącza masy przy samym wskaźniku paliwa i zobacz miernikiem (obwód) czy jest masa .. jeśli tak ..to winny może być wskaźnik .. ale obstawiam raczej brak masy .. W ostateczności dorób sobie krótki kabelek od punktu masy (śrubki) przy samym wskaźniku do styku GND na tyle zegarów w którym bankowo dochodzi masa z auta.
tak może być , że faktycznie któreś GND nie jest podpięte. Może być tak , że w starych zegarach była jakaś ścieżka łącząca kilka punktów masy a w obecnych jest kilka punktów niezależnych .. poszukaj złącza masy przy samym wskaźniku paliwa i zobacz miernikiem (obwód) czy jest masa .. jeśli tak ..to winny może być wskaźnik .. ale obstawiam raczej brak masy .. W ostateczności dorób sobie krótki kabelek od punktu masy (śrubki) przy samym wskaźniku do styku GND na tyle zegarów w którym bankowo dochodzi masa z auta.
Uważaj blabla na ZUOOOOOOOO
JEST:Scubzowy SilverFlea
JEST:Mżonkowy Biały SSS:)
BYŁO: Mżonkowa Biała "Beza"
JEST:Scubzowy SilverFlea
JEST:Mżonkowy Biały SSS:)
BYŁO: Mżonkowa Biała "Beza"
Prawdopodobnie obrotomierz spalony dziś podłączyłem GND pod wskaznik paliwa i sie wyrównał na tyle ile niby ma być petrolu ale i tak nie było tyle bo po złożeniu wszystkiego próbuje zakrecic i nic..okazało sie że zapowietrzyło i przy pomocy kolegi i liny pomogło ale już obrotomierz nie działał tylko usłyszałem cykanie a potem zapach przypalonego plastiku.. mam focha..
..::Nigdy nie mów nigdy::..
sydney_92, a patrzyłeś co podłączasz? czy aby na bank było to GND na kablu? a nie np.. GND przy wyłączonym silniku a "+" po zapłonie? .. dlatego najpewniej jest robić "krosy" pewnych mas ..
Uważaj blabla na ZUOOOOOOOO
JEST:Scubzowy SilverFlea
JEST:Mżonkowy Biały SSS:)
BYŁO: Mżonkowa Biała "Beza"
JEST:Scubzowy SilverFlea
JEST:Mżonkowy Biały SSS:)
BYŁO: Mżonkowa Biała "Beza"
Czy ten zegar z obrotomierzem http://allegro.pl/zegary-licznik-nissan ... 52772.html
Podejdzie do sunnyego GA14DS? Mam wersję bez obrotomierza i chcę wrzucić obrotek
Podejdzie do sunnyego GA14DS? Mam wersję bez obrotomierza i chcę wrzucić obrotek
Mam identyczne .. w wersjach z obrotkiem z lewej prędkościomierz jest na linkę, ale ForesteR, podpytaj sprzedawcy czy aby na bank prędkościomierz ma gniazdo na linkę .. podmieniasz wtedy po zakupie swój prędkościomierz z kupionym i masz nadal aktualny przebieg:)
Uważaj blabla na ZUOOOOOOOO
JEST:Scubzowy SilverFlea
JEST:Mżonkowy Biały SSS:)
BYŁO: Mżonkowa Biała "Beza"
JEST:Scubzowy SilverFlea
JEST:Mżonkowy Biały SSS:)
BYŁO: Mżonkowa Biała "Beza"