[Terrano] Problem z otwieraniem okna(elektryczne szyby)
[Terrano] Problem z otwieraniem okna(elektryczne szyby)
Od jakiegoś czasu mam problem tzn.Musze wielokrotnie naciskać przyciskiem by otwarło się lewe okno-niekiedy trwa do 30 sekund.Z zamykaniem nie ma problemu,ale jak okno wejdzie w uszczelke to tragedia.Sprawdzałem i nie widzę nic bo by mogło szybe blokować
Wydaje mi się,że słaby może być silniczek.Co o tym myślicie?
Wydaje mi się,że słaby może być silniczek.Co o tym myślicie?
Witam,
Też kiedyś miałem problem z silniczkami napędu szyby. Skoro twierdzisz, że nie widzisz nic co by szybę blokowało przy określonym jej ruchu (góra-dół) poza momentem wejścia w uszczelkę pozostaje jedynie zaglądnąć do samych silniczków.
Przed odkręceniem i zdjęciem obudowy z magnesami trwałymi (stator) oznacz sobie jej położenie względem reszty napędu. Jak założysz odwrotnie zmienisz kierunek pracy silnika a więc i kierunek ruchu szyby. W samym silniczku sprawdzisz stan szczotek komutatora. Szczotki ewentualnie dorobisz z jakiejś większej, poprzez dopiłowanie. Następnie sprawdź stan samego komutatora, czy nie wymaga przetoczenia, samo przetarcie papierem ściernym nieraz już nie pomoże. Poszczególne segmenty komutatora oddzielone są izolatorami, które bezwzględnie i koniecznie trzeba obniżyć (wyciąć) do pozycji ok 0,5mm poniżej średnicy zewnętrznej komutatora. Robi się to bardzo prosto za pomocą dorobionego narzędzia z brzeszczotu ręcznej piły do metalu. Jeden stary brzeszczot poświęcamy na ten cel i odcinamy jego kawałek, tak z ok 10-12cm. Początek tego "narzędzia" sklepujemy delikatnie młotkiem na płasko, aby pozbyć się tej pofalowanej krawędzi tnącej. Tym "narzędziem" wycinamy izolatory komutatora na odległość 0,5mm poniżej średnicy zewnętrznej (OD) komutatora. Na koniec sprawdź (można i na początku od tego zacząć przed regeneracją komutatora) stan izolacji drutu nawojowego po przez pomiar jego rezystancji w kierunku do masy jak i samych wycinków komutatora. Silniczek możemy uznać za zregenerowany. Chyba nic nie pominąłem, ewentualnie ktoś jeszcze coś dopisze.
Pozdrawiam,
Piotr
Też kiedyś miałem problem z silniczkami napędu szyby. Skoro twierdzisz, że nie widzisz nic co by szybę blokowało przy określonym jej ruchu (góra-dół) poza momentem wejścia w uszczelkę pozostaje jedynie zaglądnąć do samych silniczków.
Przed odkręceniem i zdjęciem obudowy z magnesami trwałymi (stator) oznacz sobie jej położenie względem reszty napędu. Jak założysz odwrotnie zmienisz kierunek pracy silnika a więc i kierunek ruchu szyby. W samym silniczku sprawdzisz stan szczotek komutatora. Szczotki ewentualnie dorobisz z jakiejś większej, poprzez dopiłowanie. Następnie sprawdź stan samego komutatora, czy nie wymaga przetoczenia, samo przetarcie papierem ściernym nieraz już nie pomoże. Poszczególne segmenty komutatora oddzielone są izolatorami, które bezwzględnie i koniecznie trzeba obniżyć (wyciąć) do pozycji ok 0,5mm poniżej średnicy zewnętrznej komutatora. Robi się to bardzo prosto za pomocą dorobionego narzędzia z brzeszczotu ręcznej piły do metalu. Jeden stary brzeszczot poświęcamy na ten cel i odcinamy jego kawałek, tak z ok 10-12cm. Początek tego "narzędzia" sklepujemy delikatnie młotkiem na płasko, aby pozbyć się tej pofalowanej krawędzi tnącej. Tym "narzędziem" wycinamy izolatory komutatora na odległość 0,5mm poniżej średnicy zewnętrznej (OD) komutatora. Na koniec sprawdź (można i na początku od tego zacząć przed regeneracją komutatora) stan izolacji drutu nawojowego po przez pomiar jego rezystancji w kierunku do masy jak i samych wycinków komutatora. Silniczek możemy uznać za zregenerowany. Chyba nic nie pominąłem, ewentualnie ktoś jeszcze coś dopisze.
Pozdrawiam,
Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...
Witam,
Dobrze, że już wszystko działa. Przypomniała mi się jeszcze jedna sprawa, z którą miałem trochę problemów. Mianowicie na przedłużeniu rotora silniczka, czyli jego wału, znajduję się ślimak z kątowej przekładni ślimakowej która to przesuwa linkę napędzającą szybę. Jak rozwiązywałem u siebie problem z szybami to dosyć sporo wsadziłem tam od dołu smaru. Silniczek od napędu całego mechanizmu wisi pod tym napędem i ten mój smar jakimś cudem wydostawał się z przekładni na właśnie komutator, gdzie po zmieszaniu się z pyłem ze szczotek skutecznie unieruchamiał silnik w postaci zwarć segmentów komutatora. Silniczek pobierał spory prąd, ale nie pracował bo zasilanych było parę sekcji komutatora. Parę razy musiałem tam zaglądać i myć wszystko aż się uspokoiło, także nieraz nadmiar smaru też szkodzi.
Pozdrawiam,
Piotr
Dobrze, że już wszystko działa. Przypomniała mi się jeszcze jedna sprawa, z którą miałem trochę problemów. Mianowicie na przedłużeniu rotora silniczka, czyli jego wału, znajduję się ślimak z kątowej przekładni ślimakowej która to przesuwa linkę napędzającą szybę. Jak rozwiązywałem u siebie problem z szybami to dosyć sporo wsadziłem tam od dołu smaru. Silniczek od napędu całego mechanizmu wisi pod tym napędem i ten mój smar jakimś cudem wydostawał się z przekładni na właśnie komutator, gdzie po zmieszaniu się z pyłem ze szczotek skutecznie unieruchamiał silnik w postaci zwarć segmentów komutatora. Silniczek pobierał spory prąd, ale nie pracował bo zasilanych było parę sekcji komutatora. Parę razy musiałem tam zaglądać i myć wszystko aż się uspokoiło, także nieraz nadmiar smaru też szkodzi.
Pozdrawiam,
Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...
Byłem pewny, że o tych silniczkach gdzieś już było coś napisane, pytanie tylko gdzie? Ja się tego nie doszukałem. Ciekawe czy można wyedytować przez autora treść tematu i dopisać że są tu też informacje o napędzie szyb elektrycznych. Zdjęcia Krzyśka to unikaty na skale całego forum.
Co do termostatów to ja będę już trzeci co założył z firmy Colorstat by Vernet. Chyba są dobre, bo nikt na razie nie alarmuje o anomaliach w ich działaniu.
Pozdrawiam,
Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...
Witamjacoo pisze:Trochę odkopie temat.
Rozebrałem , wyczysciłem , sprawdzilem polaczenia ,szczotki, komutator itp i po złozeniu...wykonuje tylko jeden ruch ( najczęściej w dół ) i potem juz cisza. ani w góre ani w dół.
Po kolejnym rozebraniu i zlożeniu...zadziała znowu tylko raz i cisza.
O co chcodzi???
Kolego tak się dzieje gdy ciasno pracuje szyba w prowadnicach, wtedy zadziała wyłącznik przeciążeniowy.Sprawdzic należy prowadnice czy szyba się nie kosi no i oczywiście przesmarować.
Pozdrawiam,
Krzych
===============================
Jeżeli co drugi pomysł wydaje ci się genialny - dopij koniak i idź spać"
Krzych
===============================
Jeżeli co drugi pomysł wydaje ci się genialny - dopij koniak i idź spać"