Nissanmaniaku! Prosimy o nieblokowanie reklam!    

Utrzymujemy nasze forum z małych reklam pojawiających się między postami.

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszym forum.


Dziękujemy!

[Terrano] Nakrętki niemetryczne

Moderatorzy: bonzo, azorek

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

[Terrano] Nakrętki niemetryczne

Post autor: Dżem » 2011-03-17, 12:44

Mam problem z nakrętkami do piast. Ktoś wsadził w nie szpilki z calowym gwintem 20zw/cal. Szpilki są dziwne bo mają skok calowy a średnicę metryczną M12. Nie da się dorobić nakrętek bo nie ma w Polsce takich gwintowników.
Nakrętki mam nietypowe (wykonane chyba z brązu lub czegoś podobnego więc się systematycznie zrywają przy zdejmowaniu koła) więc sprawa się komplikuje.
Nakrętki pół roku temu zlokalizowałem ale z gwintem metrycznym http://allegro.pl/nakretki-z-prowadzeni ... 73873.html

Ktoś mi doradził żeby przeciąć gwint z calowego na metryczny bo podobno 20zw/cal jest zbliżony do skoku 1,5 metrycznego konflikt występuje na którymś zwoju.

Jedno koło już mam przecięte. Zastanawiam się natomiast czy będzie to trzymać. Co Ty na to? Spotkałeś się już z takimi patentami?

Temat tu opisałem jeżeli ktoś odwiedza forum rajdy4x4: http://www.forum4x4.pl/viewtopic.php?f=6&t=80427
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

Awatar użytkownika
azorek
fanatyk nissana
Posty: 1092
Rejestracja: 2009-11-30, 07:48
Lokalizacja: Tuchorza

Post autor: azorek » 2011-03-17, 13:29

Dżem pisze:Temat tu opisałem jeżeli ktoś odwiedza forum rajdy4x4:
Przeczytałem i powiem Ci że bał bym się trochę po drodze tym jeździć. W błocie co innego, najgorsze co może Cię spotka to to że koła nie znajdziesz ;-) Ale jak coś sie zacznie dziać przy 100km/h..........
Ja bym jednak poszedł w wymianę np przednich szpilek na metryczne i zostawić sobie zapas nakrętek na tył.

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2011-03-17, 14:11

Hm....
Te nakrętki to gównolit z miedzio-brązu po paru odkręceniach się niszczą.
Oryginalne szpilki są pod nakrętki M12x1,25 a ja już skompletowałem nakrętki M12x1,5
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2011-03-17, 15:07

Cześć!

Widzę, że już otrzymałeś wiążącą odpowiedź.
Uważam podobnie, z bezpieczeństwem w tym przypadku nie ma żartów. ale jak już przygotowałem odpowiedź to ją zamieszczę.



Dokładnie rok walczysz z tymi nakrętkami gdyż też w marcu ale ubiegłego roku udzielałem Tobie odpowiedzi (inne forum) odnośnie tych nakrętek i śrub w piastach. Wtedy napisałem tak:

Witaj Dżem!

Zadałeś konkretne pytanie więc podaję konkretną odpowiedź.
Nakrętki koła, a co za tym idzie i szpilki w piastach mają gwint M12x1,25 mm. Podzielam też Twoje spostrzeżenie, że nakrętki są ze stopu kolorowego i są chromowane, nie są to nakrętki stalowe.
Jeśli próbowałeś wkręcać nakrętkę M12x1,5 to już uszkodziłeś początek gwintu i nawet z prawidłową nakrętką będzie już problem. Najlepszym i jedynym wyjściem jest teraz poprawienie narzynką gwintu na szpilce (śrubie) bo inaczej będzie już zawsze niszczyć gwint w nakrętce (nakrętkach) jeśli w ogóle da się ona jeszcze prawidłowo wkręcić. Jeśli nawet da się prawidłowo wkręcić to zawsze będzie już się ciężej wkręcać od pozostałych. Jeśli z czasem będziesz zamieniać nakrętki na tej piaście to we wszystkich zamienianych będziesz miał poniszczone gwinty. Dobra rada - narzynka M12x1,25 i po kłopocie, zajmie ta czynność zaledwie minutę więc chyba warto to zrobić. Tylko ostrożnie i dokładnie pod kątem prostym wprowadzaj narzynkę bo inaczej to będzie jeszcze gorzej, musisz trafić w poprzedni gwint.
Można też się pobawić małym iglakiem (pilnikiem) i usunąć z gwintu drobne jego uszkodzenia ale to precyzyjna zabawa, w końcu to uszkodzenie na samym początku gwintu chyba, że to potraktowałeś ostro nakrętką M12x1,5.

Powodzenia

Załączone tam zdjęcia:


Obrazek

Obrazek

Jeśli nadal się nie uporałeś z tym problemem to załącz zdjęcie o którym pisałem Tobie w mailu wtedy będzie łatwiej coś powiedzieć na ten temat. Najlepiej jak na gwincie postawisz grzebień metryczny (o skoku gwintu 1,25 mm i drugi 1,5 mm) tak jak ja to zrobiłem na jednym ze zdjęć. Może załącz też zdjęcie już przegwintowanej szpilki narzynką M12.x 1,5. Wtedy będzie pełen obraz tego problemu.
Nie wydaje mi się, że ktoś wymienił wszystkie szpilki w kołach na gwint calowy bo jaki miałby w tym cel może problem tkwi gdzie indziej czyli w błędnym mierzeniu. Jak gwinty są uszkodzone to i pomiar niekiedy jest błędny i sprawia wiele kłopotu nawet i fachowcowi. Z drugiej zaś strony to różne rzeczy ludzie robią choć aby wymienić wszystkie szpilki z przodu to trzeba rozbierać w tym celu piasty. Dokładnie nie pamiętam odległości w przednich piastach więc może się mylę ale chyba nie. W tyle to nie ma kłopotów z szybką wymianą pod warunkiem, że szpilki są tej samej średnicy co oryginalne i molet na nich zagwarantuje prawidłowy wcisk.
Jak załączysz zdjęcia to wtedy prawidłowe rozwiązanie tego problemu będzie prostsze.
O oryginalnych nakrętkach też już wspomniałem wcześniej, że są wykonane z metalu kolorowego (mosiądz lub jego stop) więc przy złym skoku gwintu lub jego uszkodzeniu szybko się niszczą.
Może po wyjaśnieniu tej sprawy pomyśl o zakupie nakrętek stalowych bo one nawet przy minimalnym uszkodzeniu gwintu i tak będą lepiej trzymać niż oryginalne. Przy zakupie musisz zwracać uwagę na średnicę prowadzenia nakrętki, które to prowadzenie wstępnie ustala położenie felgi aluminiowej chyba, że masz felgi stalowe ze zwykłymi (przelotowymi) nakrętkami. Te prowadzenia wstępne powinny byś znormalizowane ale nie zaszkodzi tego sprawdzić. Z krótszymi prowadzeniami w nowych nakrętkach też się spotkałem, zależy to od producenta.
W 2007 roku po skończeniu remontu swojego Maverick-a założyłem w nim 3 cm poszerzenia więc potrzebowałem następny komplet nakrętek. Dzwoniłem po złomach z Terrano i Maverick-ami i każdy życzył sobie za stare nakrętki tyle co za nowe w sklepie, a niekiedy to nawet więcej więc się wkurzyłem i pojechałem do Centrostalu w Toruniu i tam kupiłem sześciokąt lepszego gatunku i 24 nakrętki sam sobie wytoczyłem. Nie pamiętam już ile zapłaciłem za sześciokąt ale chyba było to ok. 30 zł. Do dorobienia nakrętek wystarczył mi równo 1 metr materiału i to dosłownie co do centymetra. Oczywiście te nakrętki robiłem przelotowe, a nie kryte tak jak do felg aluminiowych ale kryte nie były mi potrzebne. Na kryte nakrętki potrzebne jest więcej niż 1 metr sześciokąta. Dodatkowo dałem je do cynkowania aby zabezpieczyć je przed korozją.
Zdjęcia poszerzeń mojego projektu.

Obrazek

[img]http://[/img] Obrazek

Podsumowując, przyślij mi zdjęcia tych szpilek z grzebieniem do gwintów, albo jeszcze lepiej jak je załączysz tu, przynajmniej inni użytkownicy będą mieli pełen wgląd w ten temat, a za razem problem.
Jeśli zaś faktyczne potwierdza się to, że szpilki zostały jednak zmienione na calowe, a gwint ich jest zbliżony do M12x1,5 i po przegwintowaniu szpilek co któryś zwój jest uszkodzony to zalecam w takiej sytuacji zastosowanie tylko stalowych nakrętek, a nie mosiężnych. Przez to, że co któryś zwój jest uszkodzony to już przez to jest ten gwint osłabiony, dodatkowo słabsze jest połączenie gwintu M12 x 1,5 od M12 x 1,25. To, że widać co któryś uszkodzony zwój gwintu to nie znaczy że tak jest, nowy gwint nacinany na starym o innym skoku choć bardzo zbliżonym jest nacinany na wszystkich zwojach tylko jest to mniej widoczne gdyż część zwojów jest zbierana po zewnętrznych krawędziach gwintu, raz jest to po zewnętrznych ściankach gwintu, a później po wewnętrznych aż trafi na sam środek zwoju (wierzchołek) i wtedy uszkadza górę gwintu właśnie tę widoczną jako co którąś uszkodzoną.

Przestroga !
Takie rozwiązanie (nie prawidłowe) z przegwintowaniem jest raczej jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji jeśli nie chcesz zmieniać wszystkich szpilek na oryginalne lub podobne ale z dobrym gwintem i odpowiednią nakrętką choć musisz sam podjąć taką decyzję i nie możesz się sugerować wypowiedziami innych osób bo to Ty ponosisz za to pełną odpowiedzialność oczywiście za siebie jak i za innych użytkowników dróg.


Pozdrawiam
Andrzej
Ostatnio zmieniony 2011-04-01, 07:54 przez azm-61, łącznie zmieniany 1 raz.
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2011-03-17, 15:36

Widzisz AZM, temat powrócił po prawie roku ponieważ zmieniłem gumy. Jak nic nie ruszasz to nawet nie wiesz że masz "kupę"
Co do gwintu 1,25 to myślę jednak że gwint 1,5 jest mocniejszy ponieważ jest głębszy i jak rozmawiałem ze ślusarzem to stwierdził że nigdy nie da się przeciąć starego gwintu drobniejszym ze względu na płytszy gwint.
Niestety nie mam fot przegwintowanych szpilek, ponieważ wszystko działo się na gorąco i nie byłem przygotowany do fotorelacji.
Co do rozpoznania gwintu to jestem pewien że się tokarz nie pomylił. Jak zerknął to od razu stwierdził że calowy a skok potwierdził grzebykiem. Ponadto próbowałem dobrać z jeepa ale tam są minimalnie większe (1/2 cala) niż M12 ale ładnie się wkręcały. 1,25 w ogóle nie mam mowy o wkręceniu natomiast 1,5 początkowo się wkręcają a następnie jest konflikt czyli to o czym pisałeś przy gwintowaniu że będzie zbierać ścianki aż w pewnym momencie przetnie jeden ze zwoii. Stąd wnoszę że faktycznie może to być 20zw/cal gdyż jest to gwint bardzo zbliżony do 1,5 metrycznego.
Szpilki są w idealnym stanie nie pokancerowane próbami doboru nakrętek.
Póki nie mam rozpoznanego tematu czy w razie czego dostanę szpilki M12x1,5 do piast Terrano niczego nie ruszam. Jeżeli przecięcie gwintu okaże się złym rozwiązaniem będę starał się znaleźć szpilki z pasującym wieloklinem do piast terrano/mavericka ale ze skokiem 1,5 ponieważ mam już dobrane nakrętki stalowe o które jest naprawdę trudno w Polsce z prowadzeniem o długości 12mm i odpowiedniej średnicy (standardowo dostępne z prowadzeniem 6mm) .
Po moich przejściach z tymi rozpadającymi się nakrętkami z brązu to myślę że jak dam stalowe na ten przecięty gwint to i tak będzie pewniej trzymać. Nakrętka załapuje jakieś 20-25mm gwintu więc dość dużo w porównaniu z przelotowymi.

Widzę że masz parę fajnych patentów AZM w swoim aucie, dłubnięty zderzak, dystanse kół, ciekawy jestem jakie ET masz w felgach przy dystansach?
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2011-03-17, 17:06

.
Mam tradycyjne aluminiowe felgi montowane w Maverick-ach. Choć przód mam dość niski to i tak nic nie dobija ani nie obciera pomimo, że opony są równo z plastikowym obrzeżem błotnika, odboje robią swoje. Może to dzięki odpowiednim odbojom o których pisałem wielokrotnie np. tu: Modyfikacje terrano Tył mam wysoko więc tam też nic nie dobija choć nie mam odbojów.
Co prawda mam obecnie za niskie opony więc jak zmienię je na nowe w tym sezonie to wtedy będę musiał jeszcze raz dokładnie sprawdzić czy dobicie któregoś z kół nie uszkodzi nadkola.
Niedługo w temacie Modyfikacje terrano zamieszczę opracowanie regeneracji pourywanych tylnych odbojów pod warunkiem, że się je jeszcze ma w samochodzie lub luzem garażu.
Co do felg to jak coś będę robić w garażu to ściągnę koło i podam tu ET tych felg.

Powodzenia
Andrzej

[center]========================================================[/center]

Kolego Dżem!

[center]1 cal = 2,54 mm.[/center]

Teraz tak sobie skojarzyłem jak podałeś wymiar zmierzony przez fachowca i wychodzi w/g niego, że masz na szpilkach 20 zwojów/cal, postanowiłem więc przeliczyć ten wymiar na metryczny. Cal ma jak wiadomo 2,54 mm. więc dzieląc 1 cal przez podaną ilość zwojów to wychodzi 1,27 mm - coś tu nie tak z tymi calami. Na pewno skok 1,5 w tym momencie nie pasuje, a idealnie pasuje 1.25 mm tak jak w oryginale. Najprawdopodobniej masz oryginalne szpilki ze skokiem gwintu 1,25 ale tokarz zbyt pochopnie stwierdził, że to gwint calowy - zmień tokarza, a nie szpilki. W takiej sytuacji coś mi podpowiada, że masz nakrętki o skoku gwintu 1,5 i za wszelką cenę chcesz je zastosować.

Rada!
Posprawdzaj to jeszcze raz bo możesz niepotrzebnie zniszczyć dobre szpilki. Lepiej zmienić nakrętki niż wymieniać wszystkie szpilki.
Z ciekawości dzisiaj sprawdzę jak na szpilce o skoku gwintu 1,25 pasuje 20 z/cal.

Tak na koniec, napisałeś, że: tu cytat "Co do gwintu 1,25 to myślę jednak że gwint 1,5 jest mocniejszy ponieważ jest głębszy."
Wybacz ale mam odmienne zdanie w tej sprawie. Gwint drobnozwojowy jest silniejszy od tradycyjnego. Ścianka w tradycyjnym gwincie jest wyższa tak jak piszesz i z tym się zgadzam ale gwint drobnozwojowy pomimo niższej ścianki jest bardziej gęsty więc powierzchnia ścianki gwintu nie jest mniejsza. Gwint drobnozwojowy o wiele trudniej zerwać niż tradycyjny. Poza tym przez to, że gwint jest drobniejszy, a przez to niższy to średnica osi tego gwintu się przez to zwiększa i też jest bardziej wytrzymała na ukręcenie czy zerwanie. Właśnie po to są stosowane gwinty drobnozwojowe aby zwiększyć wytrzymałość samego połączenia gwintowego, a także jego osi czyli w tym przypadku śruby zwłaszcza przy jej małej średnicy.
Jest jeszcze kilka zalet stosowania gwintu drobnozwojowego ale już nie będę się tu rozpisywać.
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2011-03-20, 12:37

No dobra, mam producenta szpilek. Znam średnicę, skok gwintu, z długośćią jakoś sobie poradzę, tylko skąd wziąć średnicę radełka?

http://srubydofelg.pl/szpilki/cat_630.html
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2011-03-20, 14:38

W tym przypadku nie powinieneś szukać średnicy moletu lecz średnicę szpilki w miejscu moletu. Wybij jedną szpilkę najlepiej z tylnej półosi (tam najłatwiej) i sprawdź czy molet na szpilce jest od samego początku do samego końca szpilki. Może się okazać, że w którymś miejscu jest widoczna prawidłowa średnica szpilki pod molet. Może też uda się zmierzyć otwór pod szpilkę w samej półosi bo może grubość ścianki półosi w miejscu montażu szpilek jest większa od długości moletu na szpilce i wtedy zauważysz na krawędzi prawidłową średnicę otworu pod szpilkę. Jak będziesz miał prawidłową średnicę szpilki pod otwory w piastach to po podaniu ilości rowków producent sam sobie wyliczy molet. Jeśli się zajmuje dorabianiem szpilek to sobie z tym poradzi. Poza tym jak będzie więcej rowków czy też mniej to i tak szpilki przy wciskaniu same sobie wytną nowe rowki.
Możesz też wyciągnąć jedną szpilkę i dostarczyć temu producentowi, powinien sobie z tym poradzić.
Rada tak na przyszłość.
Jak okaże się, że dorobione szpilki dość lekko weszły w stare otwory to kup klej do gwintów
i posmaruj szpilki przed wciskaniem, to wzmocni połączenie. Są kleje do połączeń rozłącznych - słabsze i są do połączeń nierozłącznych silniejsze. Wybór kleju pozostawiam Tobie choć uważam, że chyba już nigdy do tego nie będziesz powracał więc ...
Jeśli nawet to niby połączenie nierozłączne będzie trzeba jednak rozebrać to i tak będzie to można zrobić gdyż to nie gwint i da się szpilkę wybić, gwintu zwłaszcza na śrubie małej średnicy raczej nie da się rozłączyć, prędzej się ją ukręci przy samym łbie niż da się odkręcić.
Życzę powodzenia z tą przeróbką.

Andrzej
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2011-03-20, 22:37

Ma ktoś może wybitą szpilkę do przemierzenia? Nie chcę zostawiać auta u mechanika na 2 tygodnie.

[ Dodano: 2011-03-21, 18:11 ]
Wreszcie nabyłem sprawdzian gwintu. 1,25 i 20zw/cal nie do rozróżnienia na nakrętce.
Rada!
Posprawdzaj to jeszcze raz bo możesz niepotrzebnie zniszczyć dobre szpilki. Lepiej zmienić nakrętki niż wymieniać wszystkie szpilki.
Z ciekawości dzisiaj sprawdzę jak na szpilce o skoku gwintu 1,25 pasuje 20 z/cal.


Jak się pozbieram to zwalam koło i mierzę szpilki (p....ony ślusarz jak on mi to wmówił ten calowy gwint).
Z nakrętkami no problem do wymiany już obgadane.
Niestety szpilki na jednej piaście nie do odratowania. Tylko jest problem bo w tyle jest piasta z półosią. Da się wybić szpilki bez demontowania półosi? Poratuje ktoś?
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2011-03-21, 22:53

Cześć!

Poratuje ktoś, poratuje jak zwykle!

Właśnie z tyłu najłatwiej wymienić szpilki. Z przodu bez demontowania całej piasty raczej się nie obędzie, pisałem to już powyżej. Ściągnij bęben z tyłu i już masz dostęp do szpilek. Puknij młotkiem w jedną szpilkę przez twarde drewno lub miękki metal i już ją masz. Po zmierzeniu wsuń ją w otwór i lekko z wyczuciem poprzekręcaj ręką aby trafiła na swój wieloklin. Od zewnątrz nałóż na szpilkę jakąś większą nakrętkę albo tulejkę i wkręcaj z wyczuciem oryginalną nakrętkę, w ten sposób wciśniesz szpilkę ponownie na swoje miejsce.
Bęben łatwo powinien zejść bez dodatkowych narzędzi ale pod warunkiem jego małego zużycia, a właściwie to rantu, który zrobiły przez lata szczęki hamulcowe. Podejrzewam jednak, że nie powinno być z nim problemów. Ja zawsze jak muszę zaglądać pod bębny od razu zeszlifowuję delikatnie i dokładnie rant i przy następnym demontażu bębna nie mam z nim najmniejszych problemów.

Powodzenia
Andrzej
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2011-03-24, 07:48

Dzięki za odpowiedź. Ściągnąłem foty z aledrogo rozbebeszonych półosi i też mi się wydaje że szpilki powinno dać się wymontować po zdjęciu bębnów bez demontażu półosi.
Co do wbijania nowych to podobnie pomyślałem żeby nakrętkami dociągnąć. Nie myślałem że tak łatwo się je wybija jak piszesz. Skoro to taki banalny zabieg to już nie kombinuję ale zmieniam szpilki.
Pojawił się nowy problem ponieważ nakrętki 1,25 są dostępne tylko na klucz 21 a nie jak te na skok1,5 na klucz 19. Teraz szukam najbardziej cienkościennej nasadki na rynku bo mam mało miejsca w feldze na nasadkę :-).
Ech same uroki :-P
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2011-03-24, 09:16

Cześć!

Zapewne masz takie same felgi co w moim samochodzie. W Maverick-ach montowano aluminiowe felgi MADE IN ITALY (sześć rabion) ET 25. Ja też mam problem z tymi nakrętkami, mam klucz z cienką ścianką ale i tak niszczy on lakier na ściankach wewnętrznych otworów w feldze. Jest tam mało miejsca między ścianką felgi, a nakrętką.
Na targowiskach widziałem różne nasadki, są z dość grubą ścianką ale są też z cieńszą. Te z cieńszą są gładkie i błyszczące - zapewne dla odmiany Made in China ale może nie pękną.
Możesz też przetoczyć nasadkę ale najlepiej w dwóch kłach. Jeden stały w uchwyt tokarki, a drugi obrotowy w koniku do podparcia i delikatnie da się tak stoczyć. Po to taki zabieg aby ścianka klucza nie miała bicia. Klucze nasadowe nie są idealnie równe bo to odkuwki więc jeśli będzie się toczyć inaczej to może wyjść na ściance bicie klucza i też będzie klucz ocierać o felgę.

Możesz też kupić klucz do świec i on ma cienką ściankę. Przykład na zdjęciu:
[center]Obrazek[/center]
Ten akurat ma bardzo cienką ściankę ale też widziałem grubsze. Ja mam zrobiony klucz do kół właśnie z takiego klucza do świec. Na pierwszym przegubie roznituj i przyspawaj pręt albo rurkę z uchem na końcu i masz klucz do kół. Możesz też do tego klucza przyspawać sześciokąt więc wtedy będziesz się posiłkować innym kluczem. Pomysły są różne więc wybierzesz sobie to co chcesz.

Pozdrawiam
Andrzej
Ostatnio zmieniony 2011-03-25, 08:09 przez azm-61, łącznie zmieniany 1 raz.
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2011-03-24, 09:34

Pracuję nad tym.
Już mi ktoś podpowiadał przetoczenie ale kurcze klucz to twardy materiał no i jakoś policzony na odpowiednią grubość ścianki.
Klucz do świec-na moje oko słabawy.
Znalazłem w katalogu Bety super cienka ścianka na trzpień chyba 3/8" ale to no problem redukcję można dokupić myślę. http://dystrybutor.beta-polska.pl/dystr ... 68_POL.pdf nr kat 00910017 średnica 27mm

Co do felg ta jakieś rzadkawe mam ET 6 na plusie. W standardzie chyba nie było ET ujemne i to w dodatku 25 było by to zbyt pięknie.

NA jaki klucz masz nakrętki u siebie 19 czy 21 ?
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2011-03-24, 22:09

Cześć!

Mam takie oryginalne felgi 6J x 15 H2 ET 25 w moim Maverick-u:

Obrazek

Nakrętki kół są na klucz 21mm, jest mało miejsca na klucz w gniazdach śrub w felgach o czym też już pisałem. Klucz do kół mam dorobiony z klucza od świec z przedłużką 37 cm. i sprawuje się dobrze pomimo wielokrotnego jego używania. Średnica zewnętrzna mojego klucza "do świec" do kół to 28,3mm.
Klucz do świec przedstawiony na zdjęciu w poprzedniej wypowiedzi ma średnicę zewnętrzną fi 27,2 mm.

Obrazek

Przy obciążeniu klucza do kół prędzej ukręcisz kwadrat na 3/8" niż klucz do świec chyba, że będzie z żelaza, a nie ze stali i na dodatek Made in China choć trzeba przyznać, że wszystko co Chińskie nie musi być słabe. Dobre wyroby też mają.

Pozdrawiam
Andrzej
Ostatnio zmieniony 2011-03-25, 08:09 przez azm-61, łącznie zmieniany 1 raz.
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2011-03-24, 22:17

Jak dla mnie to masz ET 25 ale na + ;-)
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2011-03-25, 08:14

Może niepotrzebnie w symbolu felg wstawiłem myślnik, a Ty odczytałeś to jako minus, już poprawiłem aby nikogo to już nie myliło.

Andrzej
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2011-03-29, 16:01

No dobra, tył idzie wymienić bez demontowania półosi a jak poradzić sobie z przodem?

Szpilki w drodze, nakrętki przetaczają się już u tokarza.

[ Dodano: 2011-04-07, 21:43 ]
Akcja szpilki zakończona. Jeszcze raz dziękuję Wszystkim za pomoc.
Gdyby ktoś miał podobny problem z nakrętkami to mechanik mi podpowiedział po wybiciu szpilek że M12 x1,5 podeszły by z civic-a.
Ponadto ważna uwaga: szpilki w przodzie są innej długości. Krótsze o ok 5mm i jak poszły takie same jak tylne to z piasty wystawała część nienagwintowana. Ponieważ prowadzenie nakrętki dochodzi niemal do samej piasty konieczne było zdjęcie części gwintu z nakrętki. Można było również ją przetoczyć i skrócić prowadzenie. W przypadku grubej felgi aluminiowej nie ma problemu ale z cienką felgą stalową mógł by być problem z dokręceniem. Przy okazji zdejmowania koła zmierzę ile wystaje część nienagwintowana szpilki.
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

ODPOWIEDZ

Wróć do „Terrano”