Nissanmaniaku! Prosimy o nieblokowanie reklam!    

Utrzymujemy nasze forum z małych reklam pojawiających się między postami.

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszym forum.


Dziękujemy!

Szpera sr20de sunny co myślicie?

Moderatorzy: Seba WWA, Ryba, Sajmooon

Awatar użytkownika
Arias
fanatyk nissana
Posty: 1157
Rejestracja: 2010-03-07, 19:03
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Arias » 2013-02-24, 17:21

a co z dodawaniem gazu w połowie zakrętu ? spięcie szpery może oznaczać zerwanie przyczepności co w FWD powoduje podsterowność

[ Dodano: 2013-02-24, 17:22 ]
szpera winna chyba działać na kołach nabardziej zbliżonych do wyprostowanych ??
"Wieczorami na ulicy szukam chętnych do.....zabawy w berka..."
Moje GT

czajnik

Post autor: czajnik » 2013-02-24, 17:36

fakt ale tu sie pojawia jednak problem opon:) na jednym z wyscigów gdyby nie szpera zaliczyłbym opony na wyjściu. po dodaniu gazu poczułem jakby przód jakby przeskoczył w bok.
spróbuje to wytłumaczyć na przykładzie bardziej obrazowo.

na ślisskiej nawierzchni na zblokowanych kołach lecisz zgodnie z kierunkiem działania siły nie zaleznie jak skrecone sa koła. bo po prostu koła nie maja mozliwosci sie toczyć. gdyby koła się toczyły miałbyś mozliwość jakiegoś manewru.

gdy na zakręcie wypluwa Ci na asfalnie samochód to lecisz zgodnie z siłą odśrodkową fakt koła sie toczą ale jest to podobna sytuacja bo i w jednej i w drugiej sytuacji po dodaniu gazu auto zachowasie podobnie z powodu braku szpery. czyli jakjest zakret w prawo wynosi cię w lewo ale prawe przednie koło jest odciażone zatem jak dodasz gazu to naped pójdzie właśnie na to odciązone i bedzieono mielić nie powodując odpychania sie samochodu. ze szperą część napędu przenoszone jest na koło dociążone które spowoduje wyciągniecie z zakretu.

jest to widoczne na Filmiku chyba GSMP Sienna taka prawa patelnia:

Awatar użytkownika
Arias
fanatyk nissana
Posty: 1157
Rejestracja: 2010-03-07, 19:03
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Arias » 2013-02-24, 20:55

dobra rozumiem będzie efekt 4WD, czyli reasumując do codziennej jazdy szpera miałaby spinać różnicówkę pod obciążeniem, ok w takim razie czekam na relację NissanDreams jak sprawuje się patent MAC'a
"Wieczorami na ulicy szukam chętnych do.....zabawy w berka..."
Moje GT

Awatar użytkownika
MacGayver
fanatyk nissana
Posty: 3624
Rejestracja: 2009-12-09, 00:13
Lokalizacja: ŁÓDŹ
Kontakt:

Post autor: MacGayver » 2013-02-24, 22:06

dzięki Wroniu za cytat, bo już wielokrotnie o tym pisałem, tylko nikomu nie chciało się przeglądać tematów. Ten patent ze szperą działa cały czas tak samo, nie mam momentu dopięcia. Pewnie że fajnie by było mieć szperę nismo no ale cóż, koszty koszty koszty, ale fakt profesjonalizm jest. Ale nie można mieć wszystkiego.

Sprawdzimy szperę w boju jak przyjdą suche dni. każdy dobrze wie że to jest wersja prototypowa. W maximie już jeżdżę z tym patentem od dłuższego czasu i działa nadal. U dreamsa jak przyjedzie sprawdzę czy napięcie jest takie samo jak było, bo może będzie trzeba jeszcze bardziej zacieśnić. teraz sprawdza się na śniegu, a jak przyjdzie wiosna to sprawdzimy na suchym :)
kompletne sportowe układy wydechowe
Nissan Micra X1R GA16

www.klinika-japonczyka.pl

czajnik

Post autor: czajnik » 2013-02-24, 23:07

a jaki masz moment ustawiony na szperze? w jaki sposób sprawdzasz czy jest nadal taki jak był?

Awatar użytkownika
MacGayver
fanatyk nissana
Posty: 3624
Rejestracja: 2009-12-09, 00:13
Lokalizacja: ŁÓDŹ
Kontakt:

Post autor: MacGayver » 2013-02-24, 23:18

nie ustawiałem momentu. mogłem zrobić tylko max co się dało. teraz jak dreams u mnie będzie to sprawdzę jakiej siły muszę użyć i porównam ją z moją Maxi. A porównanie czy jest nadal tak samo będę czuł pod ręką, w zupełności wystarczy
kompletne sportowe układy wydechowe
Nissan Micra X1R GA16

www.klinika-japonczyka.pl

czajnik

Post autor: czajnik » 2013-02-25, 06:44

ale jak pod ręką? bedziesz krecił jednym kołem na podnosnikui czyjąc jaki jest opór stwierdzisz czy jest ok?

Awatar użytkownika
MacGayver
fanatyk nissana
Posty: 3624
Rejestracja: 2009-12-09, 00:13
Lokalizacja: ŁÓDŹ
Kontakt:

Post autor: MacGayver » 2013-02-25, 19:08

dokładnie tak jak mówisz, mam takie zdolne ręce nie tylko do samochodu że wyczuje czy jest dobrze :-D A tak poważnie to postaram się sprawdzić siłę kluczem dynamometrycznym (taki do sprawdzania momentu dokręcania śrub dla tych co nie kumają o co chodzi :) )

nie patrzyłem po złożeniu więc teraz pozostaje mi porównanie organoleptycznie, a dopiero później jak się uda to kluczem sprawdzić przy jakieś sile zaczyna się poślizg
kompletne sportowe układy wydechowe
Nissan Micra X1R GA16

www.klinika-japonczyka.pl

czajnik

Post autor: czajnik » 2013-02-25, 19:44

na podnosniku?a jak blokujesz drugie koło?

Awatar użytkownika
MacGayver
fanatyk nissana
Posty: 3624
Rejestracja: 2009-12-09, 00:13
Lokalizacja: ŁÓDŹ
Kontakt:

Post autor: MacGayver » 2013-02-25, 20:03

na podnośniku, jedną stronę opuszczam na gumowej podstawie żeby była opuszczona na stałe
kompletne sportowe układy wydechowe
Nissan Micra X1R GA16

www.klinika-japonczyka.pl

czajnik

Post autor: czajnik » 2013-02-25, 20:38

na którym biegu sprawdzasz?

Awatar użytkownika
MacGayver
fanatyk nissana
Posty: 3624
Rejestracja: 2009-12-09, 00:13
Lokalizacja: ŁÓDŹ
Kontakt:

Post autor: MacGayver » 2013-02-25, 20:53

najlepiej byłoby zblokować całą skrzynię by mechanizm różnicowy się nie ruszał
kompletne sportowe układy wydechowe
Nissan Micra X1R GA16

www.klinika-japonczyka.pl

czajnik

Post autor: czajnik » 2013-02-25, 21:20

sorry pogubiłem się przecież to szpera ma blokować mechanizm różnicowy a nie skrzynia????

Awatar użytkownika
MacGayver
fanatyk nissana
Posty: 3624
Rejestracja: 2009-12-09, 00:13
Lokalizacja: ŁÓDŹ
Kontakt:

Post autor: MacGayver » 2013-02-25, 21:44

no to jak to sprawdzić? są różne teorie z obciążaniem jakoś drugiego koła itp, ale chyba sam wyciągnę wnioski z porównania z Maximą, bo tam mam ori szperę + dodatkowo jeszcze jest zacieśniona
kompletne sportowe układy wydechowe
Nissan Micra X1R GA16

www.klinika-japonczyka.pl

czajnik

Post autor: czajnik » 2013-02-25, 21:59

no to już Ci mówię:)
normalnie szpera powoduje że jest opór o określonym momencie pomiedzy prawym kołem a lewym. w normalnym mechaniżmie różnicowym tego oporu w zasadzie brak dlatego naped przenoszony jest na nieobciążone koło. prawidłowoaby dokładnie i bez wpływu oporów zewnętrznych sprawdzić szperę powinieneś mieć wyciągniety zały kosz na zewnątrz.
jednak jest to do zrobienia podobnie dokładnie bez wyciągania ze skrzyni. wbijasz 1 albo R. blokujesz wał korbowy np kołem zamachowym. wyciągasz obie półosie aby wyeliminować opory łozysk kół . hamulców podpór półosi itp. blokujesz jedną półos przyrządem dorobionym np z jakiegoś zrąbanego przegubu wewnętrznego i kręcąc kluczem dynamometrycznym poprzez gniazdo z drugiej półosi sprawdzasz moment przy jakim jesteś w stanie obrócić kluczem. na zasadzie jak bys mierzył jakim momentem dokręcona jest sruba.

nie potrafie tego jakoś inaczej wytłumaczyć :)

Awatar użytkownika
MacGayver
fanatyk nissana
Posty: 3624
Rejestracja: 2009-12-09, 00:13
Lokalizacja: ŁÓDŹ
Kontakt:

Post autor: MacGayver » 2013-02-27, 00:04

czyli jednak dobrze kombinowałem, tylko zapomniałem że przecież łożyska też stawiają opór i trzeba by je wyeliminować. Fakt że szkoda że nie sprawdziłem tego jak miałem wszystko na wierzchu. Pamiętam że przy Maximie jak miałem układ zamocowany na stałe, to ciężko było na tej właśnie zasadzie ruszyć półosią siłą przyłożoną do metrowej rury, bez klucza obstawiam w takim razie okolice 130NM - realne to jest? Sprawdzałeś tą wspomnianą przez Ciebie zasadą jakąś szperę?
kompletne sportowe układy wydechowe
Nissan Micra X1R GA16

www.klinika-japonczyka.pl

czajnik

Post autor: czajnik » 2013-02-27, 06:42

na samochodzie nie. zawsze na stole.ale zasada jest ta sama.130 NM jest mozliwe.ale to dość dużo. w mojej płytkowej mam mniej. tyle że ona ma napiecie wstępne.a potem sie dopina gdy dostaje moment. tego niestety nie ma jaksprawdzić jaki wtedy jest moment. ale biorąc poduwagę napiecie wstępne i mozliwość dopinaniamoment jest zmienny. w Twojej jest stały zatem jesli nic sie nie dzieje to przy każdym pomiarze moment powinien być zbliżony do tych 130NM.

Awatar użytkownika
MacGayver
fanatyk nissana
Posty: 3624
Rejestracja: 2009-12-09, 00:13
Lokalizacja: ŁÓDŹ
Kontakt:

Post autor: MacGayver » 2013-02-27, 09:03

dzięki za objaśnienie. Wiadomo że na 100% się tego na aucie tak nie sprawdzi, ale porównam z Maxi z zamontowaną na aucie. Czy siła będzie zbliżona czy nie. orientacyjnie
kompletne sportowe układy wydechowe
Nissan Micra X1R GA16

www.klinika-japonczyka.pl

Awatar użytkownika
zuh
fanatyk nissana
Posty: 1089
Rejestracja: 2012-01-01, 17:19
Lokalizacja: Lubuskie

Post autor: zuh » 2013-02-27, 10:04

czajnik pisze:wbijasz 1 albo R. blokujesz wał korbowy np kołem zamachowym. wyciągasz obie półosie aby wyeliminować opory łozysk kół . hamulców podpór półosi itp. blokujesz jedną półos przyrządem dorobionym np z jakiegoś zrąbanego przegubu wewnętrznego i kręcąc kluczem dynamometrycznym poprzez gniazdo z drugiej półosi sprawdzasz moment przy jakim jesteś w stanie obrócić kluczem. na zasadzie jak bys mierzył jakim momentem dokręcona jest sruba.
No chyba coś nie halo. Jeżeli wbijesz bieg i zablokujesz wał korbowy to automatycznie, poprzez skrzynie, masz zablokowany wieniec dyfra. Oczywiście przyjmujemy, że sprzęgło "nie puszcza". Dodatkowo jak zablokujesz jedną z półosi to drugiej już nie ruszysz nawet jak nie będziesz miał szpery. Dyfer jest tak skonstruowany, że jak jest zablokowany wieniec dyfra i jedna z półosi to druga półoś też jest zablokowana.
Chyba, że szpera jest tak skonstruowana, że nie ma satelitek a zamiast nich jest układ cierny. Wtedy sposób czjnika jest ok. Ale z tego co zrozumiałem to szpera Mac`a ma satelitki. Po prostu oryginalny dyfer jest zacieśniony.

Awatar użytkownika
onyxx
doświadczony forumowicz
Posty: 204
Rejestracja: 2012-03-14, 21:17
Lokalizacja: wwa
Kontakt:

Post autor: onyxx » 2013-02-27, 11:34

Mnie dalej zastanawia, o ile gorzej auto z takim zacieśnionym otwartym mechanizmem różnicowym skręca? Mogę się założyć, że dużo gorzej jak z normalną szperą, czy to helikalną czy płytkową i na ciasnym odcinku momentalnie by to wyszło.

czajnik

Post autor: czajnik » 2013-02-27, 20:08

zuh pisze:
czajnik pisze:wbijasz 1 albo R. blokujesz wał korbowy np kołem zamachowym. wyciągasz obie półosie aby wyeliminować opory łozysk kół . hamulców podpór półosi itp. blokujesz jedną półos przyrządem dorobionym np z jakiegoś zrąbanego przegubu wewnętrznego i kręcąc kluczem dynamometrycznym poprzez gniazdo z drugiej półosi sprawdzasz moment przy jakim jesteś w stanie obrócić kluczem. na zasadzie jak bys mierzył jakim momentem dokręcona jest sruba.
No chyba coś nie halo. Jeżeli wbijesz bieg i zablokujesz wał korbowy to automatycznie, poprzez skrzynie, masz zablokowany wieniec dyfra. Oczywiście przyjmujemy, że sprzęgło "nie puszcza". Dodatkowo jak zablokujesz jedną z półosi to drugiej już nie ruszysz nawet jak nie będziesz miał szpery. Dyfer jest tak skonstruowany, że jak jest zablokowany wieniec dyfra i jedna z półosi to druga półoś też jest zablokowana.
Chyba, że szpera jest tak skonstruowana, że nie ma satelitek a zamiast nich jest układ cierny. Wtedy sposób czjnika jest ok. Ale z tego co zrozumiałem to szpera Mac`a ma satelitki. Po prostu oryginalny dyfer jest zacieśniony.
nie no fakt masz rację:)) chyba juz byłem zmeczonyjak to pisałem. przecież jak zablokujesz jedną i kręcicz drugą to musi się dyfer obracać ciężej o moment działania szpery. ale w wypadku gdy wszystko jest na aucie dochodza opory skrzyni i powoduje to przekłamanie. nie ma mozliwości aby prawodłowo sprawdzic moent szpery zamontowanej w skrzyni.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik i układ napedowy”