Nissanmaniaku! Prosimy o nieblokowanie reklam!    

Utrzymujemy nasze forum z małych reklam pojawiających się między postami.

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszym forum.


Dziękujemy!

[Terrano] wentylator elektryczny chłodnicy

Moderatorzy: bonzo, azorek

Awatar użytkownika
Thespian
doświadczony forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 2011-05-15, 20:00
Lokalizacja: Katowice

[Terrano] wentylator elektryczny chłodnicy

Post autor: Thespian » 2011-08-25, 11:09

Witam, w tej chwili walczę trochę z tematyką chłodzenia silnika 2,7

mam parę wątpliwości, w moim T2 poza wiskiem jest wentylator elektryczny który od zawsze uważałem za "dołożony", niemniej jednak pod maską znalazłem ostatnio miejsce na przekaźnik do wentylatora chłodnicy... czyli wskazywało by to że on tam jest przewidziany raczej przez fabrykę...

1. czy wentylator elektryczny jest standardowym wyposażeniem TII? (poza oczywiście wiskotycznym)

2. gdzie znajduje się jakiś czujnik temp płynu chłodniczego który włącza wentylator elektryczny (o ile jest on seryjny :) )

3. Przy jakim wskazaniu wskaźnika temp płynu włącza się elektryczne śmigiełko?

4. Jakie są standardowe pozycje wskaźnika temp? bo u mnie temp robocza czasem jest "odrobinkę poniżej 50%" a czasami "trochę ponad 1/3", zastanawiam się więc nad wymianą termostatu na taki który dawał by bardziej stałą wartość :)
Ostatnio zmieniony 2011-12-15, 08:39 przez Thespian, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2011-08-25, 12:42

Cześć Kolego!

Wentylator elektryczny jest od klimatyzacji i bezpośrednio nie chłodzi płynu chłodzącego silnik lecz czynnik chłodniczy klimatyzacji. W wersjach bez klimatyzacji tego wentylatora w ogóle nie ma.

U mnie wskaźnik płynu chłodzącego silnik zawsze jest idealnie w połowie skali czyli w poziomie ale znajdziesz wiele wypowiedzi, że wskazania są takie jak u Ciebie. Ja mam podobno założony termostat na wyższą temperaturę otwarcia niż standardowa.
To zrobił poprzednik, a ja tam jeszcze nie zaglądałem i nie zmieniałem termostatu.

Jeśli potrzebujesz opis układu klimatyzacji to w najbliższym czasie mogę Tobie przesłać ten rozdział z serwisówki tylko daj znać.

Powodzenia
Andrzej
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

Awatar użytkownika
Thespian
doświadczony forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 2011-05-15, 20:00
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Thespian » 2011-08-26, 12:17

Zatem zagadkę mam połowicznie rozwiązaną

1. mój wentylator elektryczny jest faktycznie dołożony, nie fabryczny
2. Tego czujnika chyba nie ma...
3. Miejsce na przekaźnik jest dlatego że było by potrzebne w przypadku auta z klimą

Postanowiłem sobie jednak podpiąć ten wiatrak... skoro już jest ładnie przykręcony, to aż wstyd zostawić jego "odpięte kable", zastanawiam się tylko czy zrobić to na prostym włączniku (przez przekaźnik) i mieć go "w razie czego", czy wykombinować jednak jak wpiąć go w jakiś termostat... skoro T2 z klimą miały wiatrak to coś go musiało włączać...

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2011-08-26, 13:35

Nie wiem jak jest z czułością lub rozdzielczością wew. wskaźnika temp. na desce rozdzielczej i jak się ona ma faktycznie do temp. silnika. Mnie się wydaje że ma sporą rozdzielczość w niewielkim zakresie występowania temp. na silniku ponieważ wskazówka nie stoi w miejscu ale pływa w zakresie 1/3 - 1/4. Stąd wnoszę że ma sporą rozdzielczość ale może się mylę, może to wynika ze specyfiki układu chłodzenia.
Jeżeli wziąć na wiarę nieomylność wskazania temp. na desce to ja bym zastosował włącznik ręczny a nie automat poprzez czujnik temp. Terrano daje sobie radę z chłodzeniem w normalnych warunkach. Ciepło się robi dopiero w piachu lub przyczepą na trasie w upalne dni. Dopiero w tych warunkach załączał bym dodatkowy wiatrak, zakładając że wisco działa poprawnie. Z drugiej strony zastanawia mnie gdzie Ty masz ten wiatrak? Przed chłodnicą na zew. auta czy gdzie? Może tam wcześniej był dołożony jakiś intercooler?
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

Awatar użytkownika
Whitie
wiem o czym pisze
Posty: 41
Rejestracja: 2011-01-24, 11:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Whitie » 2011-08-26, 13:41

4. takie wskazania są jak najbardziej ok.

Też mnie zastanawia jak ten wiatrak jest zamontowany...
Niemniej tak jak Dżem pisze zrobiłbym włącznik ręczny żeby uruchamiać go w razie W.
...z zawodu jestem...człowiekiem...
508087274

Awatar użytkownika
Thespian
doświadczony forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 2011-05-15, 20:00
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Thespian » 2011-08-26, 14:33

wiatrak znajduje się z przodu, przed chłodnicą... (między chłodnicą a maskownicą grila) w sumie mój bydlak nie miewa przypadków "przegrzania" raz udało mi się zrobić "niecałe 2/3 skali" ale to był upalny dzień i wspinaczka na Błatnię, gdzie na tych 3 tyś obrotów (reduktor) zrobił pewnie z 200-300 metrów przewyższenia... asekuracyjnie, zrobię to na guzik...

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2011-08-26, 14:36

Wjedź gdzieś na kopalnię pisku, to przetestujesz dodatkowy wiatrak. Będzie po co go włączać ;-)
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2011-08-26, 18:40

Witam,

Ciekawa sprawa z tym wentylatorem myślę, że bez zdjęć się nie obędzie.

Jeżeli masz silnik TD27Ti i chcesz ten wentylator do czegoś wykorzystać to widziałem patent, jak taki wentylator został założony na intercooler. Chłodniejsze powietrze na dolocie to zawsze większa moc silnika a co do układu chłodzenia to jeżeli jest w normalnym stanie to silnik się nie ma prawa przegrzać.

Na koniec to sterowanie tego wentylatora, bez względu na to, czy będzie on przed chłodnicą, czy na intercoolerze to można zrobić za pomocą przekaźnika, obudowy z bezpiecznikiem i miniaturowego termostatu, który występuje na dowolne temperatury na allegro. Można ten termostat umieścić lub nawet przykleić w dowolne miejsce silnika lub wewnątrz rury dolotowej za turbosprężarką. Włącznik powinien też być aby całość można było w razie potrzeby wyłączyć.

Pozdrawiam,

Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...

Awatar użytkownika
Thespian
doświadczony forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 2011-05-15, 20:00
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Thespian » 2011-08-28, 14:19

Silnik to TD z pomysłu na chłodzenie powietrza przed IC nici :)

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2011-09-02, 23:37

Witam,

Na alle..o jest sporo ofert na intercooler'y, można coś podebrać i zamontować np przed chłodnicą. Są też zestawy typowo tuningowe, ale to już spore pieniądze. Zawsze można liczyć na parę KM więcej, różnica będzie symboliczna, ale odczuwalna. Przy robieniu takiej konstrukcji, od razu pomyślałbym o zrobieniu odolejacza układu dolotowego.

Pozdrawiam,

Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2011-09-03, 07:27

Ciekawi mnie jak jeździ TD po dołożeniu seryjnego IC. Podobno przybywa do 15 koni na pompie mechanicznej.
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2011-09-03, 09:38

Witam,

Na 15KM raczej nie ma co liczyć, raczej chyba 5-8KM (wyłącznie moje zdanie), moc będzie większa zresztą tylko wtedy gdy temp zewnętrza będzie bardzo wysoka i/lub w komorze silnika będzie bardzo gorąco. Montaż intercoolera pod maską to koniecznie z zapewnieniem chłodzenia z zewnątrz, czyli z otworem w masce ale najlepiej umieścić go przed chłodnicą z przodu silnika. W Subaru np jest zrobiony natrysk wody na powierzchnię intercoolera.

Pozdrawiam,

Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...

Awatar użytkownika
Thespian
doświadczony forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 2011-05-15, 20:00
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Thespian » 2011-09-08, 08:47

Pytanie tylko, skoro już ktoś planuje IC założyć w niefabrycznym miejscu, po czorta kupować fabryczny? a nie jakiś który kształtem bardziej pasuje do miejsca w którym chcemy go zamontować?

Z Mastera z tego co pamiętam były takie fajnie "podłużne" np...

Taka jeszcze wątpliwość mnie naszła, na mój humanistyczny nie ukrywam rozum, IC ma sens tylko jako chłodnica powietrza sprężonego przez Turbo... to jak samą chłodnice wyciągniemy do przodu to czy przypadkiem nie urządzimy sobie pod maską popisu hydraulika w postaci dwóch dość masywnych rur?

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2011-09-08, 19:27

Thespian pisze: Taka jeszcze wątpliwość mnie naszła, na mój humanistyczny nie ukrywam rozum, IC ma sens tylko jako chłodnica powietrza sprężonego przez Turbo... to jak samą chłodnice wyciągniemy do przodu to czy przypadkiem nie urządzimy sobie pod maską popisu hydraulika w postaci dwóch dość masywnych rur?
Czytaj i myśl. Po to właśnie wsadza się seryjny żeby nie było "kanalizacji" pod maską.
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

Awatar użytkownika
Thespian
doświadczony forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 2011-05-15, 20:00
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Thespian » 2011-09-08, 20:08

W sumie kilka rzeczy już zdążyłem przemyśleć dość intensywnie :)

Największym kosztem zabawy w IC w TD jest koszt maski... ale jeśli ktoś chciałby się pobawić w jakiś laminowany wlot i seryjny "kołnierz" i IC to można się zamknąć w 250zł...

w sumie na jesienne wieczory zabawa przyjemna :)

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2011-09-08, 20:14

Do testów można by maskę zdjąć żeby jej nie ciąć dopóki się nie potestuje lodówki.
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

Awatar użytkownika
Thespian
doświadczony forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 2011-05-15, 20:00
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Thespian » 2011-09-08, 20:35

hmmm bez chwytu który to powietrze łapie i kołnierza który je kieruje na płaszczyznę IC to ta lodówka raczej zbyt efektywna nie będzie... to i testy mało rzetelne wyjdą

Pomysł ciekawy... Tyle że koszt maski z chwytem to dobre pare stówek...

'tjuningowe' chwyty mają z kolei trwałość styropianu, niebyt przystającą do terenówkowych wymagań...

zagadka na dziś z czego wyszarpać fajny metalowy wlot :) ?

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2011-09-08, 20:38

Jaki tunel? Czy jak auto stoi po progi w błocie lub próbuje na reduktorze wygramolić się z piachu 10km/h max to jest mowa o jakimś pędzie powietrza?
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

Awatar użytkownika
Thespian
doświadczony forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 2011-05-15, 20:00
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Thespian » 2011-09-08, 20:46

bardziej kołnierz niż tunel... coś takiego jest w standardzie TDI http://allegro.pl/wlot-powietrza-maski- ... 91837.html

przy 10km/h to działanie IC jest podobne do działania chłodnicy silnika w miejskim
korku... rzekłbym traci na wydajności... ale to jak już wspominałem tylko moje humanistyczne wyobrażenie problemu...

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2011-09-08, 20:56

Nie do końca Kolego. Zobacz sobie na chłodnicę za lodówką. Działa na zasadzie rozłożonej powierzchni i konwekcji powietrza. Podobnie jest z chłodnicami cieczy w przemyśle. Duża powierzchnia uzyskana za pomocą licznych rurek z radiatorami. Choć nie przeczę, im intensywniej dmucha tym lepiej oddaje.
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

ODPOWIEDZ

Wróć do „Terrano”