Strona 1 z 2

EGR - system recylkulacji spalin

: 2009-12-30, 00:45
autor: martins
Korzystając z pobytu w domu podczas świątecznej przerwy i dostępu do garażu, chcę wreszcie zaślepic sobie egr. Opis na nkp niestety zginął śmiercią naturalną ;-) . Stąd mam prośbę, aby ktoś w miarę możliwości umieścił tu opis zaślepienia EGR, bo nie odnalazłem.

Primera P10SLX 1.6

Pzdr.

mimier dodał:

1. Co to jest EGR?
EGR to układ recyrkulacji spalin, wymyślony po to żeby obniżyć zawartość szkodliwych substancji zawartych w spalinach samochodu. Polega to na tym, że część spalin z wydechu wraca z powrotem do kolektora dolotowego. Efekt tego taki że m.in. obniżono zawartość dwutlenku azotu o 7%.
2. Czemu to zwalczać?
Powodów jest kilka; przede wszystkim spaliny to rozgrzany gaz, który trafia do kolektora dolotowego. Gorące gazy mają to do siebie że są rzadsze niż te zimne i poprzez spalanie ogrzanych gazów obniżamy sprawność silnika. Innym powodem jest to, że spaliny zawierające "syf" lecą spowrotem do silnika, a tam część spalin zostaje jako nagar zanieczyszczając olej.
3. A jakie są wady?
Zanieczyszczasz środowisko, to po pierwsze. Po drugie często można usłyszeć od osób, które odłączyły EGR że spalanie nieznacznie wzrosło. W moim przypadku wynik był tego taki, że na LPG auto praktycznie ciągle paliło mi 9,5-10L/100km niezależnie od stylu jazdy; czyli wzrost o jakieś 0,5L/100km. Zwracam uwagę że jest to sprawa bardzo indywidualna, u niektórych nic się nie zmienia, u niektórych jest nieznaczny wzrost spalania.
4. Jak to odłączyć?
Jest kilka sposobów. Pierwszy jest trochę trudny i wymaga ingerencji w silniku.
Cała operacja polega na zaślepieniu rurki zaznaczonej na poniższym zdjęciu. Zależnie od modelu auta rurka ta może mieć różne wymiary i średnice, często zaślepiana jest dwuzłotówką (tzw. tuning za dwa złote) bądź też inną monetą. Po prostu rurkę się odkręca, wsadza coś żeby zatkać dziurę i wkręca się z powrotem rurkę.
Obrazek
Sposób drugi, sporo łatwiejszy.
Patent polega na tym, że ta rurka biegnie do zaworu sterowanego podciśnieniowo, tzn. EGR nie jest ciągle otwarty a sterowany zawsze jakimś zaworem. W przypadku silnika GA16DS to zawór na podciśnienie. Żeby sprawić że zawór będzie ciągle zamknięty należy namierzyć taki zaworek (fot. 2 i 3), odłączyć tę rurkę (fot. 4) i ją czymś zaślepić. Koniec :-)
Obrazek
Obrazek
Obrazek

źródło: http://www.jcf.com.pl/viewtopic.php?f=30&t=550

: 2009-12-30, 00:55
autor: nice-wawa

: 2009-12-30, 01:02
autor: martins
To znalazłem, tylko zdjęcia się posypały, bynajmniej u mnie nie wyświetla :-P a link pod zdjęciami "Wersja oficjalna jest pod adresem:" nie istnieje. A chciałbym zobaczyć jak to ma wyglądać...

Edit, żeby nie było przeglądałem dalsze strony i działał mi 1 link z fotkami, ale tam jest jakaś zaślepka a chodziło mi o zaślepienie monetą...

No i przyda się taki opis tez na tym forum ;-)

DZIĘKOWAĆ :-)

: 2009-12-30, 06:31
autor: theant
Tutaj link do tematu o 2.2Di - to samo jest na NKP: Link

: 2010-01-01, 04:52
autor: SiwoL
Ma ktos z fotami SR20DE??

: 2010-01-02, 21:05
autor: Asahi
martins pisze:Edit, żeby nie było przeglądałem dalsze strony i działał mi 1 link z fotkami, ale tam jest jakaś zaślepka a chodziło mi o zaślepienie monetą...
Należy sie przygotować w cały zakres monetek od 20 groszy do 2 zł.
W moim enginie jest patent za 20 groszy u innych może być "droższy"

1. Zdejmujemy osłonę kolektora wydechowego.
2. Rurka od recyrkulacji spalin jest dokręcona do kolektora.
3. Odkręcamy nakrętkę i wyciągamy z kolektora miedzianą rurkę.
4. Dopasowujemy monetę tak aby weszła w kolektor wylotowy dokładnie w to miejsce z którego wyciągnęliśmy rurkę.
5. Wsadzamy monetę, z powrotem wsadzamy tam rurkę następnie nakręcamy z powrotem nakrętkę.
6. Montujemy z powrotem osłonę kolektora wydechowego.

GOTOWE

: 2010-01-15, 13:35
autor: Marcus65
No dobra, a na VQ30DE ktos próbował tego patentu?

Pozdro
Marcus

: 2010-01-15, 15:06
autor: dylson
W a32 masz czujnik temperatury spalin i wywali checka.

: 2010-01-15, 15:23
autor: Marcus65
Pies drapał checka :-> Da się z tym żyć. Ciekaw jestem po prostu, jakie efekty dałoby to w Maxi...

Pozdro
Marcus

: 2010-01-15, 16:22
autor: dylson

: 2010-01-15, 16:55
autor: Marcus65
Czyli należałoby ściągnąć ten wężyk, który widać u góry grzybka?

Pozdro
Marcus

: 2010-01-15, 18:47
autor: sebabp
A jak to jest w SR20DEH. Jak wywalę seryjny dolot i zrobię wszystko na rurkach to co z ERG?? Bo z odmą to każdy wie co i jak to nawet się głupio nie pytam ;-)

: 2010-01-15, 20:19
autor: saw
moze mi ktos na zdjeciu pokazac gdzie w moim silniku tego szukac ?? dla mnie to czarna magia :)

: 2010-01-19, 17:01
autor: NadiR
sebabp pisze:A jak to jest w SR20DEH. Jak wywalę seryjny dolot i zrobię wszystko na rurkach to co z ERG?? Bo z odmą to każdy wie co i jak to nawet się głupio nie pytam ;-)

100NXy, Sunny GTi, i inne DE/H nie mają EGR :) ,poszli w moc.
GA wszystkie.

: 2010-01-19, 17:52
autor: sebabp
No to dlaczego mam jeszcze jakiś inny wężyk oprócz odmy do dolotu doprowadzony??

: 2010-01-19, 20:20
autor: dylson
sebabp, mozliwe, ze to pcv. Egr nie wchodzi w dolot tylko w kolektor ssacy.

: 2010-01-19, 20:35
autor: theant
NadiR pisze:100NXy, Sunny GTi, i inne DE/H nie mają EGR :) ,poszli w moc.
GA wszystkie.
A co EGR ma do mocy? Proponuję zapoznać się z zasadą działania sytemu EGR. Wałkowane było 55 razy na forach, że zaślepienie/usunięcie EGR nie wpływa w żaden sposób na moc, tylko na reakcję na wciśnięcie pedału gazu. I tyle...

: 2010-01-20, 18:31
autor: Jarek104
jeśli ją przyspiesza, a tak powinno być to już pół sukcesu ;)

Ja tam dla spokojności sumienia przy wymianie ssącego zaślepiłem EGR

: 2010-01-30, 13:29
autor: Puchacz
theant pisze: A co EGR ma do mocy? Proponuję zapoznać się z zasadą działania sytemu EGR. Wałkowane było 55 razy na forach, że zaślepienie/usunięcie EGR nie wpływa w żaden sposób na moc, tylko na reakcję na wciśnięcie pedału gazu. I tyle...
faktycznie EGR nie daje mocy i było to wałkowane tyle razy ale ja u siebie kiedys zaślepiłem i w sumie to zdaje mi sie że naprawde zaslepienie tego układu nie daje absolutnie nic ...

: 2010-01-31, 20:19
autor: theant
Niby nic, ale dolot będzie czystszy. U mnie poprawił reakcję na gaz, bo zawór się nie domykał i robił to dość wolno.

: 2010-09-16, 09:45
autor: szoferro
Czy ktos wie moze czy w Pathfinderze 2,5 dci 2007 rok moge podobnie zaslepiec EGR?
Czy bedzie wywalalo caly czas blad, jesli nie dokonam zmian w progrmie?

Pozdrawiam.

: 2010-09-16, 16:55
autor: dylson
szoferro, zobacz czy masz czujnik temperatury spalin w egr. Prawdopodobnie bedzie wiec check wyskoczy. Mozliwe ze jesli wykrecisz ten czujnik i zostawisz go swobodnie pod maska to checka juz nie wywali - tak to podobno dziala w maximach z tym czujnikiem.

: 2010-09-17, 05:35
autor: theant
Dylson: Pomyśl po co w takim razie byłby ten czujnik? Nie wiem jaka jest jego podstawowa rola, ale na pewno do sprawdzania stanu zaworu EGR. Gdy komputer otworzy zawór a temperatura nie wzrośnie - check: zacięcie zaworu, to samo w sytuacji odwrotnej - gdy zamknie zawór a temperatura nie spadnie. Dlatego w 2.2 DCi zaślepienie EGR skutkuje checkiem, bo właśnie nie ma zmian temperatury czy to zawór jest otwierany czy zamykany. A nie wydaje mi się, żeby do większego silnika z rodziny DCi wstawili durniejszy program, który by tych zmian nie kontrolował.

Także bez zmiany oprogramowania lub kawałka elektroniki w silnikach DCi raczej się nie obejdzie.

: 2010-09-17, 08:27
autor: dylson
theant, napisalem tylko jak to dziala w maximach. Na maxima.org napisali, ze nawet w a34 to przechodzi czyli aucie ktore wyszlo w 2004r na rynek.

: 2010-09-17, 13:39
autor: theant
Nie napisałeś jasno że działa na bank :P
dylson pisze:tak to podobno dziala w maximach
No to niech kolega próbuje - może zadziała...

: 2010-09-18, 09:48
autor: dylson
Bo nie wiem czy dziala na bank. Na tym smiesznym forum (maxima.org) pisza rozne rzeczy i wole nie brac wszystkiego na 100%. Na 100% moge napisac, ze w a32 qx mozna usunac egr i nie wywali checka bo nie ma zadnego czujnika, w a32 us jest juz czujnik i trzeba pokombinowac.

: 2010-09-18, 20:04
autor: SnowLady
Asahi pisze:Należy sie przygotować w cały zakres monetek od 20 groszy do 2 zł.
W moim enginie jest patent za 20 groszy u innych może być "droższy"
U mnie wyszło 70 gr ;) i jest o niebo lepiej...

: 2010-09-19, 11:17
autor: Tuner
Mam pytanie czy w silniku GA14DS (gaźnik :P) też znajdę to cudo?

: 2010-09-19, 20:57
autor: ciapek
Oczywiście ;-) zapchaj to dziadostwo w cholerę. :-P

: 2010-09-22, 16:01
autor: Tuner
eee aby na pewno?
zdjąłem dziś osłonę termiczną z kolektora i żadnej rurki nie ma.
zdjęcia:
Obrazek
Obrazek
To nie to miejsce?
Obrazek