[Murano] Jak samemu wymienić olej w skrzyni biegów - opis.
Moderator: azorek
[Murano] Jak samemu wymienić olej w skrzyni biegów - opis.
Wymiana oleju oparta ściśle na zaleceniach producenta (str. CVT-16 instrukcji).
Uwagi ogólne.
Poziom i stan oleju sprawdzamy co 24 tyś. km. (ciepły silnik, pracujący na wolnych obrotach)
Wymiany oleju dokonujemy co 100 tyś. km. ( = 60 tyś. mil), trochę „na wyrost”, traktując swoje
auto jako intensywnie eksploatowane.
Tak napisano w instrukcji, o ile nie posiadamy komputera CONSULT-II, lub olej śmierdzi spale-
nizną, jest b.ciemny, zawierający opiłki met.
Jeżeli mamy dostęp do CONSULT-II, a auto jest delikatnie traktowane, może okazać się, że
oleju wcale nie trzeba jeszcze zmieniać.
Olej oczywiście wyłącznie NS-2 (nigdzie nie znalazłem natomiast informacji, że musi być wy-
produkowany w Japonii), w ilości ok. 10,2litra + 30 do 50% ekstra (na przepłukanie).
Te same skrzynie stosowane są przecież w MITSUBISHI, „Francuzach” z PSA itp.
Wymiana.
Rozgrzewamy auto do normalnej temperatury pracy (jazda miejska – ze zmianą biegów
przynajmniej 10 min.= temp. oleju w skrzyni 60 do 80 st.C).
Luzujemy śruby koła lewy przód, podnosimy auto, zdejmujemy plastikową osłonę (zakole).
Spinki delikatnie podważamy dwoma wkrętaczkami – by ich nie połamać.
Po jej zdjęciu odsłania się nam widok na chłodniczkę oleju – zainstalowaną na skrzyni
i na dwa gumowe wężyki prowadzące do chłodnicy głównej.
Ten bliższy nas, to przewód powrotny tzn.ten, który odprowadza płyn z chłodnicy głównej ( tej od chłodzenia silnika) do chłodniczki na skrzyni.
Ten przewód rozpinamy i zlewamy olej, ale za chwilę.
Opuszczamy auto na podnośnik podstawiony pod dolny sworzeń zwrotnicy, tak by auto stało
równo „jak na kołach”. Umożliwi to nam dokładny pomiar poziomu oleju pod koniec całej
operacji.
Przygotowujemy naczynie pod „strefę zrzutu”. Bardzo ważne by miało ono naniesioną
podziałkę by dokładnie móc określić ilość wylanego oleju. Najlepiej to zrobić samemu wlewając
na próbę np. wodę. Oczywiście interesują nas najbardziej kreski od 9 do 15 litrów.
Dobrze jest mieć przezroczysty, igielitowy wężyk (ok. 1,5 m) o średnicy umożliwiającej wciśnięcie go w odłączony przewód olejowy ( widać kolor spuszczanego oleju, można również
zastosować wyższe naczynie stojące spokojnie obok auta).
Jeżeli wszystko jest przygotowane (włożony lejek do rurki po „bagnecie” kontrolnym,
nowy olej wlany w poręczne spore bańki ( by móc go sprawnie wlewać),
dźwignia zmiany biegów w pozycji „P”,
zaciągnięty hamulec postojowy,
samochód zabezpieczony przed sp... się nam na głowę,
to zaczynamy:
Zdejmujemy przewód powrotny (konieczność ściągnięcia sprężynki zabezp.)
Wciskamy wężyk igielitowy, drugi koniec przymocowujemy do naczynia na zużyty olej,tak
by nie „wyskoczył” oblewając olejem całą okolicę – spore ciśnienie z pompy oleju!
Włączamy motor i na biegu jałowym wylewamy stary olej jednocześnie wlewając nowy.
Obserwując jego kolor ( nowy płyn jest koloru niebieskawego).
Cały „myk” z wymianą polega na tym, że pompa oleju w skrzyni ma większą wydajność niż
tempo w jakim zdołamy uzupełniać stan nowym.
Dlatego polecam szczególnie gdy zbliżamy się do 10 litrów, wylanego oleju ( podziałka na
naczyniu) – wyłaczyć motor i dolać odpowiednią ilość nowego oleju.
Instrukcja mówi, że wylewamy stary, dopóki z rurki powrotnej ( igielit) nie zacznie wypływać
świeży (niebieski) olej.
W praktyce trzeba jednak kierować się również ilością wylanego oleju.
Bo nowy, mieszając się ze zużytym staje się ciemniejszy niż wlewany!
Moim zdaniem jak wylejemy 13 litrów to jest OK!
Pod warunkiem, że w skrzyni był Ful ( 10 ltr ).I jesteśmy pewni tego czym skrzynia była zalana!
To wcale nie jest takie pewne, bo w wielu miejscach spotkałem się z opinią, że ATF DEXTRON III
to bardzo dobry olej do tej skrzyni!
Opis przydługawy, ale operacja bardzo prosta.
Pzdr.
wkar
OPis przeniesiony z tematu: zamienniki olejów NS -2, gdzie znajduje się jeszcze kilka uwag.
[ Dodano: 2014-11-21, 11:08 ]
Dodatkowo uzupełniłbym ten opis o jeden "myk".
Można bowiem zaoszczędzić sporo oleju podczas wymiany.
Trzeba po prostu podłączyć nowy olej później, jak pompa wyleje ok 8 litrów starego.
Wyłączyć motor.
Wlać nowy płyn ok 8-9 litrów.
Włączyć silnik i dolewając spuścić resztę starego (ok 3l).
Modyfikacja ta spowodowana jest dużą wydajnością pompy i problemem z szybkością
wlewania nowego oleju.
Po całej operacji wymiany należy dokładnie sprawdzić stan ( zgodnie z instukcją Nissana).
Pozdrawiam. wkar:)
Uwagi ogólne.
Poziom i stan oleju sprawdzamy co 24 tyś. km. (ciepły silnik, pracujący na wolnych obrotach)
Wymiany oleju dokonujemy co 100 tyś. km. ( = 60 tyś. mil), trochę „na wyrost”, traktując swoje
auto jako intensywnie eksploatowane.
Tak napisano w instrukcji, o ile nie posiadamy komputera CONSULT-II, lub olej śmierdzi spale-
nizną, jest b.ciemny, zawierający opiłki met.
Jeżeli mamy dostęp do CONSULT-II, a auto jest delikatnie traktowane, może okazać się, że
oleju wcale nie trzeba jeszcze zmieniać.
Olej oczywiście wyłącznie NS-2 (nigdzie nie znalazłem natomiast informacji, że musi być wy-
produkowany w Japonii), w ilości ok. 10,2litra + 30 do 50% ekstra (na przepłukanie).
Te same skrzynie stosowane są przecież w MITSUBISHI, „Francuzach” z PSA itp.
Wymiana.
Rozgrzewamy auto do normalnej temperatury pracy (jazda miejska – ze zmianą biegów
przynajmniej 10 min.= temp. oleju w skrzyni 60 do 80 st.C).
Luzujemy śruby koła lewy przód, podnosimy auto, zdejmujemy plastikową osłonę (zakole).
Spinki delikatnie podważamy dwoma wkrętaczkami – by ich nie połamać.
Po jej zdjęciu odsłania się nam widok na chłodniczkę oleju – zainstalowaną na skrzyni
i na dwa gumowe wężyki prowadzące do chłodnicy głównej.
Ten bliższy nas, to przewód powrotny tzn.ten, który odprowadza płyn z chłodnicy głównej ( tej od chłodzenia silnika) do chłodniczki na skrzyni.
Ten przewód rozpinamy i zlewamy olej, ale za chwilę.
Opuszczamy auto na podnośnik podstawiony pod dolny sworzeń zwrotnicy, tak by auto stało
równo „jak na kołach”. Umożliwi to nam dokładny pomiar poziomu oleju pod koniec całej
operacji.
Przygotowujemy naczynie pod „strefę zrzutu”. Bardzo ważne by miało ono naniesioną
podziałkę by dokładnie móc określić ilość wylanego oleju. Najlepiej to zrobić samemu wlewając
na próbę np. wodę. Oczywiście interesują nas najbardziej kreski od 9 do 15 litrów.
Dobrze jest mieć przezroczysty, igielitowy wężyk (ok. 1,5 m) o średnicy umożliwiającej wciśnięcie go w odłączony przewód olejowy ( widać kolor spuszczanego oleju, można również
zastosować wyższe naczynie stojące spokojnie obok auta).
Jeżeli wszystko jest przygotowane (włożony lejek do rurki po „bagnecie” kontrolnym,
nowy olej wlany w poręczne spore bańki ( by móc go sprawnie wlewać),
dźwignia zmiany biegów w pozycji „P”,
zaciągnięty hamulec postojowy,
samochód zabezpieczony przed sp... się nam na głowę,
to zaczynamy:
Zdejmujemy przewód powrotny (konieczność ściągnięcia sprężynki zabezp.)
Wciskamy wężyk igielitowy, drugi koniec przymocowujemy do naczynia na zużyty olej,tak
by nie „wyskoczył” oblewając olejem całą okolicę – spore ciśnienie z pompy oleju!
Włączamy motor i na biegu jałowym wylewamy stary olej jednocześnie wlewając nowy.
Obserwując jego kolor ( nowy płyn jest koloru niebieskawego).
Cały „myk” z wymianą polega na tym, że pompa oleju w skrzyni ma większą wydajność niż
tempo w jakim zdołamy uzupełniać stan nowym.
Dlatego polecam szczególnie gdy zbliżamy się do 10 litrów, wylanego oleju ( podziałka na
naczyniu) – wyłaczyć motor i dolać odpowiednią ilość nowego oleju.
Instrukcja mówi, że wylewamy stary, dopóki z rurki powrotnej ( igielit) nie zacznie wypływać
świeży (niebieski) olej.
W praktyce trzeba jednak kierować się również ilością wylanego oleju.
Bo nowy, mieszając się ze zużytym staje się ciemniejszy niż wlewany!
Moim zdaniem jak wylejemy 13 litrów to jest OK!
Pod warunkiem, że w skrzyni był Ful ( 10 ltr ).I jesteśmy pewni tego czym skrzynia była zalana!
To wcale nie jest takie pewne, bo w wielu miejscach spotkałem się z opinią, że ATF DEXTRON III
to bardzo dobry olej do tej skrzyni!
Opis przydługawy, ale operacja bardzo prosta.
Pzdr.
wkar
OPis przeniesiony z tematu: zamienniki olejów NS -2, gdzie znajduje się jeszcze kilka uwag.
[ Dodano: 2014-11-21, 11:08 ]
Dodatkowo uzupełniłbym ten opis o jeden "myk".
Można bowiem zaoszczędzić sporo oleju podczas wymiany.
Trzeba po prostu podłączyć nowy olej później, jak pompa wyleje ok 8 litrów starego.
Wyłączyć motor.
Wlać nowy płyn ok 8-9 litrów.
Włączyć silnik i dolewając spuścić resztę starego (ok 3l).
Modyfikacja ta spowodowana jest dużą wydajnością pompy i problemem z szybkością
wlewania nowego oleju.
Po całej operacji wymiany należy dokładnie sprawdzić stan ( zgodnie z instukcją Nissana).
Pozdrawiam. wkar:)
Ostatnio zmieniony 2014-10-27, 09:25 przez wkar, łącznie zmieniany 1 raz.
Wymiana
Witaj mam pytanie o te dodatkowe myki tz. podłączenie nowego oleju mam to rozumieć jako zlanie najpierw 8l starego wyłączenie silnika i nalanie dopiero tych 8 nowego ( a skrzynia nie dostanie w dupę jak będzie pracowała bez oleju )
i mam prośbę o średnicę tego igielitu oraz gdzie dostałeś ten zamiennik NS2 za tak dobre pieniądze ? Pozdrawiam
i mam prośbę o średnicę tego igielitu oraz gdzie dostałeś ten zamiennik NS2 za tak dobre pieniądze ? Pozdrawiam
Wymiana dynamiczna polega na wylewaniu starego, jednocześnie wlewając nowy. Polecam poszukac zakładu to robiącego.Pulsar pisze:Witaj mam pytanie o te dodatkowe myki tz. podłączenie nowego oleju mam to rozumieć jako zlanie najpierw 8l starego wyłączenie silnika i nalanie dopiero tych 8 nowego ( a skrzynia nie dostanie w dupę jak będzie pracowała bez oleju )
Co do oleju, to nie baw sie w zamieniki
RAVENOL ATF NS2/J1
Witaj dziękuje za odp. mam jeszcze jedno pytanie do ciebie , czytałem że wymieniłeś olej na Revanola jak on się sprawuje możesz go polecić ?
-
- wiem o czym pisze
- Posty: 81
- Rejestracja: 2015-11-01, 15:52
- Lokalizacja: Starogard Gdański
- Kontakt:
czy można powiedzieć, że ta operacja wymiany oleju jakoś znacząco różni się od wymiany oleju w innych skrzyniach biegów automatycznych ?
Czy generalnie wymiana oleju w skrzyni automatycznej to wymiana podobnie jak w każdym aucie ?
Czy generalnie wymiana oleju w skrzyni automatycznej to wymiana podobnie jak w każdym aucie ?
Moja przygoda z Murano i cudowne ozdrowienie CVT
viewtopic.php?f=12&t=23622&p=444558#p444558
viewtopic.php?f=12&t=23622&p=444558#p444558
-
- wiem o czym pisze
- Posty: 81
- Rejestracja: 2015-11-01, 15:52
- Lokalizacja: Starogard Gdański
- Kontakt:
a to dzięki, bo mój mechanik ogrania automaty ale nigdy się go nie pytałem jak to się robi tylko płaciłem za f.vat
Moja przygoda z Murano i cudowne ozdrowienie CVT
viewtopic.php?f=12&t=23622&p=444558#p444558
viewtopic.php?f=12&t=23622&p=444558#p444558
Witaj. Tak, chodzi oto by nie spuszczać oleju nadmiarowo.
Po prostu pompa ma taką wydajność, że wywali Ci cały olej.
Zatrzymanie i ponowne uruchomienie silnika umozliwiło mi opanowanie całej operacji.
pompa sama się odpowietrza i nic się nie dzieje (niedobrego).
Pamiętaj by wlać tyle ile trzeba ni mniej ni więcej.
pozdrawiam wkar
Po prostu pompa ma taką wydajność, że wywali Ci cały olej.
Zatrzymanie i ponowne uruchomienie silnika umozliwiło mi opanowanie całej operacji.
pompa sama się odpowietrza i nic się nie dzieje (niedobrego).
Pamiętaj by wlać tyle ile trzeba ni mniej ni więcej.
pozdrawiam wkar
Wymiana
Witam ostatni w moim samochodzie podczas zmiany biegów na postoju można wyczuć szarpanie , sprawdzanie poziomu oleju na bagnecie daje poziom OK i olej czyściutki przezroczysty , czy muszę wymienić olej czy powodem może być coś innego , mam jeszcze jedną prośbę poproszę o taki opis wymiany samemu dla idiotów nie chciał bym czegoś zpier...
przymierzam się ale mam stracha , pozdrawiam.
[ Dodano: 2016-09-22, 09:05 ]
Ten bliższy nas, to przewód powrotny tzn.ten, który odprowadza płyn z chłodnicy głównej ( tej od chłodzenia silnika) do chłodniczki na skrzyni. Ten przewód rozpinamy i zlewamy olej, ale za chwilę. - czy odpinam ten przewód na chłodniczce skrzyni ? czy odpinam z głównej ?którędy będzie się zlewał olej ?
przymierzam się ale mam stracha , pozdrawiam.
[ Dodano: 2016-09-22, 09:05 ]
Ten bliższy nas, to przewód powrotny tzn.ten, który odprowadza płyn z chłodnicy głównej ( tej od chłodzenia silnika) do chłodniczki na skrzyni. Ten przewód rozpinamy i zlewamy olej, ale za chwilę. - czy odpinam ten przewód na chłodniczce skrzyni ? czy odpinam z głównej ?którędy będzie się zlewał olej ?
-
- wiem o czym pisze
- Posty: 81
- Rejestracja: 2015-11-01, 15:52
- Lokalizacja: Starogard Gdański
- Kontakt:
Re: [Murano] Jak samemu wymienić olej w skrzyni biegów - opis.
W dniu dzisiejszym odebrałem auto z serwisu zajmującego się automatycznymi skrzyniami biegów. Postawiono diagnozę i na jej podstawie dokonano dynamicznej wymiany oleju przy pomocy jakiejś maszynki. Jestem mega zadowolony nie sądziłem, że ten automat może tak pracować. Bo od początku jak posiadam auto tak nie było
Polecam
https://www.facebook.com/DQ200/
http://www.serwis-skrzyn.pl/index.php/pl/kontakt.html
Polecam
https://www.facebook.com/DQ200/
http://www.serwis-skrzyn.pl/index.php/pl/kontakt.html
Moja przygoda z Murano i cudowne ozdrowienie CVT
viewtopic.php?f=12&t=23622&p=444558#p444558
viewtopic.php?f=12&t=23622&p=444558#p444558
Re: [Murano] Jak samemu wymienić olej w skrzyni biegów - opis.
Witam.
Jako uzupełnienie tematu wymiany oleju w skrzyni Murano, chcialbym podłączyć link do fajnej strony.
Informacje tam zawarte są zasadnicze i rozwiewają wiele wątpliwości dotyczących firm produkujących materiały eksploatacyjne.
Po co kupować drogo skoro można taniej i tak samo dobrze.
https://variator.wiki/cvt-jatco-jf010e-re0f09a
Pozdrawiam.
wkar
Jako uzupełnienie tematu wymiany oleju w skrzyni Murano, chcialbym podłączyć link do fajnej strony.
Informacje tam zawarte są zasadnicze i rozwiewają wiele wątpliwości dotyczących firm produkujących materiały eksploatacyjne.
Po co kupować drogo skoro można taniej i tak samo dobrze.
https://variator.wiki/cvt-jatco-jf010e-re0f09a
Pozdrawiam.
wkar
Re: [Murano] Jak samemu wymienić olej w skrzyni biegów - opis.
Witam,
Posiadam Murano Z52 i podczas naprawy chłodnicy wyleciało trochę oleju ze skrzyni.
Pokazał się błąd i auto nie chce ruszyć.
Diagnostyka pokazała oczywiście za niski poziom oleju.
Skrzynia nie posiada bagnetu, tylko korek.
Jak sprawdzić właściwy stan oleju?
Posiadam Murano Z52 i podczas naprawy chłodnicy wyleciało trochę oleju ze skrzyni.
Pokazał się błąd i auto nie chce ruszyć.
Diagnostyka pokazała oczywiście za niski poziom oleju.
Skrzynia nie posiada bagnetu, tylko korek.
Jak sprawdzić właściwy stan oleju?
Re: [Murano] Jak samemu wymienić olej w skrzyni biegów - opis.
Cześć.
Sorki, ale nie pomogę, bo tego nie robiłem.
Wiem w z52 jest skrzynka posiadająca przelew koło lewej półosi napędowej.
Lejesz, aż zacznie stamtąd wyciekać olej.
profilaktycznie i trochę "w ciemno" wlałbym ok.05l.
Niestety musisz szukać może na nissan com.
Pozdrawiam. wkar
Sorki, ale nie pomogę, bo tego nie robiłem.
Wiem w z52 jest skrzynka posiadająca przelew koło lewej półosi napędowej.
Lejesz, aż zacznie stamtąd wyciekać olej.
profilaktycznie i trochę "w ciemno" wlałbym ok.05l.
Niestety musisz szukać może na nissan com.
Pozdrawiam. wkar
Re: [Murano] Jak samemu wymienić olej w skrzyni biegów - opis.
Witam, przejrzałem wątki odnośnie skrzyni CVT ale nie znalazłem interesującego mnie wpisu. Moja Altima miała kolizje z rozbitej chlodnicy wywiało cały olej ze skrzyni. Auto nie jedzie
1. pytanie czy skrzynia jest zapowietrzona.
2. Czy sam mogę uzupełnić olej czy muszę holować do jakiegoś serwisu?
1. pytanie czy skrzynia jest zapowietrzona.
2. Czy sam mogę uzupełnić olej czy muszę holować do jakiegoś serwisu?
Re: [Murano] Jak samemu wymienić olej w skrzyni biegów - opis.
Witam.
Na wstępie chciałbym się przywitać, to mój pierwszy post
Mam pytanie, poniewaz opis węży dotyczy wersji chłodniczki oleju z dopływem płynu chłodniczego. Ja mam wersję chłodzoną powietrzem. Który przewód będzie trzeba zdjąć i czy odsłonięty króciec trzeba zaślepić?
Na wstępie chciałbym się przywitać, to mój pierwszy post
Mam pytanie, poniewaz opis węży dotyczy wersji chłodniczki oleju z dopływem płynu chłodniczego. Ja mam wersję chłodzoną powietrzem. Który przewód będzie trzeba zdjąć i czy odsłonięty króciec trzeba zaślepić?
Re: [Murano] Jak samemu wymienić olej w skrzyni biegów - opis.
Cześć.
Opis wydawał mi się dosyć precyzyjny, ale jak czytam go po paru latach, to rzeczywiście parę drobiazgów bym doprecyzował.
Wszystkie Murano Z50 miały chłodnice. I to dwie. Ta pierwsza, umieszczona na środkowej obudowie skrzyni, pełni też rolę nagrzewnicy.
Skrzynie CVT pracują bardzo niestabilnie na zimnym oleju. Mocno się też wtedy niszczą. Stąd potrzeba jak najszybszego zagrzania oleju
do ok 80' C. Druga chłodnica (zespolona z chłodnicą wody w wersji USA) też spełnia po części tę funkcję.
Ta pierwsza grzeje, a potem chłodzi olej skrzyni wodą z obiegu silnika, a druga wodą i powietrzem.
Zdejmujemy wężyk powrotny, ten będący bliżej lewej krawędzi auta.
Wlotu do chłodniczki niczym nie zatykamy.
Pozdrawiam. wkar
Opis wydawał mi się dosyć precyzyjny, ale jak czytam go po paru latach, to rzeczywiście parę drobiazgów bym doprecyzował.
Wszystkie Murano Z50 miały chłodnice. I to dwie. Ta pierwsza, umieszczona na środkowej obudowie skrzyni, pełni też rolę nagrzewnicy.
Skrzynie CVT pracują bardzo niestabilnie na zimnym oleju. Mocno się też wtedy niszczą. Stąd potrzeba jak najszybszego zagrzania oleju
do ok 80' C. Druga chłodnica (zespolona z chłodnicą wody w wersji USA) też spełnia po części tę funkcję.
Ta pierwsza grzeje, a potem chłodzi olej skrzyni wodą z obiegu silnika, a druga wodą i powietrzem.
Zdejmujemy wężyk powrotny, ten będący bliżej lewej krawędzi auta.
Wlotu do chłodniczki niczym nie zatykamy.
Pozdrawiam. wkar