___________________________________________________________________________
Do gazu zaleca się świece o jeden numer zimniejsze, tj. jak w katalogu jest 5 to załóż 6.
Szczerze powiem, że nie wiem jaki daje to efekt, bo ja we swojej Almerce zmian nie odczułem
___________________________________________________________________________
Nie ma bezpośrednio świec do silnika zasilanego LPG, stosuje się po prostu świece takie jakie są przewidziane dla twojego silnika z tym że odpowiednio zimniejsze.
Im zimniejsza świeca zapłonowa tym oddaje ona więcej temperatury w otoczenie (w górę) i w efekcie jest mniejsza temperatura w komorze splania.
Przynajmniej o stopien albo dwa.
Jak w seri miałeś 5 to smiało możesz walnąć 6, a jak masz zamiar wyżej kręcić silnik na LPG to radził bym wsadzić 7ki... (oznacznie cyfrowe jak podałem tyczy się świec marek NGK i Champion - polecam te pierwsze)
___________________________________________________________________________
Mam drobne pytanko z tymi świecami. Czy można stosować świece 4 elektrodowe np. boscha do pojazdu zasilanego gazem. Można je stosować do benzyny, bo wystepują w katalogach, ale czy nie stoi coś na przeszkodzie w przypadku gazu
___________________________________________________________________________
Generalnie jeśli odpowiadją parametrom producenta to czy one maja 4 elktrody czy jedna jest nieważne ale jak to sie bedzie sprawdzało w praktyce to trudno określić. Teoretycznie powinno być lepiej ale tego nie wiem pozatym takie śiwece w razie czego jak bedziesz miał strzały jest gorzej zwiekszyc odstep na elektordach ( tak ponoc zalecja gazwonicy ).
___________________________________________________________________________
No i zmieniłem sobie na 4 elektrodowe. Tamte nie były dawno wymieniane. Brrr... Generalnie jest ok. Bez problemów. Silnik chodzi o niebo lepiej. Na tamtych potrafił mi czasami gasnąć (na gazie). Myślałem, że facet od którego kupiłem miał ustawioną dawkę na minimalną. Teraz jest bez problemów. W świecach 4 elektrodowych się nie reguluje odstępu. Zapłaciłem 22 zł. za sztukę (bosch), ale nie żałuję. No i są bardziej żywotne.
___________________________________________________________________________
na zimniejszych świecach łatwo odkłada sie nagar i zgorzelina odczujesz to dość szybko gdy silnik bierze olej lub gdy będziesz jeździł krótkie odcinki nie dogrzanym autkiem np codziennie 5 km. na zimnych świecach dobrze jest przepalić rure jak to mówią by usunąc nagaz ze świec
![:)](./images/smilies/wesoly.gif)
Gorące świece są zawsze ładnie opalone ale tu znów jest ryzyko że jak autko dostanie mocno popalić to może pęknąć porcelanka lub nawet stopić sie elektroda a taki element w komorze splania potrafi narobić mase szkód.
___________________________________________________________________________
Ponieważ miałem probelm ze świecami do odkopię temat. Otóż po założeniu instalacji pojawiło się strzelania w tlumik - diagnoza była krótka - za bogata mieszanka. Na I serwisówce ustawiono mapę, wyeliminowano strzelani itp ale gazownik wykręcił świece i stwierdził że są nadmiernie wypalone. Miałem NGK o ciepłocie 5 zgodnie z katalogiem do N15. Trochę mnie to zdziwiło ponieważ poprzednio miałem DENSO i praktycznie żadnych śladów zużycia. Postanowiłem jednak wymienić świece ponieważ silnik zaczał słabo ciągnąć na niskich obrotach. Kable są OK. Za namową kupiłem 4 elektrodowe BOSCH. Dzisiaj wmieniłem. NGK wylądowały w śmietniku - niedość, że miały kupe nagaru to jeszcze porcelanki były brążowe u nasady a to już lekkie przegięcie. Nowe świeczki działają jak należy - wrócił ciąg u dołu i nie ma zadławiania przy dodawaniu gazu. Jakość pracy na benzynie i na gazie jest taka jak trzeba.
Pan w warsztacie był niemniej zdziwiony.
___________________________________________________________________________
Co się dziwisz produkcję NGK przejęli francuzi a to już mówi chyba samo za siebie. U mnie siedzą DENSO zwykłe jedno elektrodowe i jest spokój.
___________________________________________________________________________
Ja miałem ostatnio NGK BKR5EY11 ale troszkę dziwnie maszyna się przydławiała na LPG podczas wyprzedzania w zakresie ok. 3000-4000 RPM.
Teraz mam 4-ro elektrodowe BOSCH FR7 (coś tam ) i jest OK.
Wcześniej w 100NX'ie miałem 4-ro elektrodowe BERU UXF79 i były naprawdę najlepsze ze wszystkich, które wypróbowałem.
źródło: NKP