Słownik autodetailigu

Moderator: Zielkq

Awatar użytkownika
bombel
Administrator
Posty: 13186
Rejestracja: 2009-12-07, 12:43
Lokalizacja: Warszawa

Słownik autodetailigu

Post autor: bombel » 2014-11-11, 21:42

Słownik zapożyczony stąd: http://www.autoestetyka.pl/index.php?op ... &Itemid=98

1. Auto Detailing–holistycznie pojęty proces przywracania lub utrzymania idealnego stanu samochodu przy użyciu specjalistycznych produktów i akcesroiów zaprojektowanych i przeznaczonych oddzielnie do każdego z etapów detailingu. Pielęgnacja, ochrona i konserwacja odnosi się zarówno do zewnętrznych jak i do wewnętrznych elementów auta. Auto Detailing, mimo znakomitych efektów, nie opiera się na magicznych sztuczkach, lecz na osiągnięciach nauki i techniki w dziedzinie estetyki samochodowej. W skład podstawowych działań AD wchodzą: mycie, głębokie oczyszczanie (dekontaminacja lakieru), polerowanie(korekta lakieru), zabezpieczanie i konserwacja lakieru(woskowanie, aplikacja sealantu, glasscoating), oczyszczanie i konserwacja komory silnika, elementów zewnętrznych (zderzaków, spojlerów, klamek, lusterek, uszczelek, ościeży, lamp, szyb) i wnętrza auta. Auto detailing występuje często zamiennie pod pojęciem car detailing oraz auto spa. Nie należy mylić go z usługami standardowego oczyszczania, jakie oferują myjnie samochodowe, często nadużywające nazw profesjonalnej usługi.

2. AIO - All In One - produkt typu "wszystko w jednym". Istnieją różne kombinacje cleanera, sealantu i wosku, czyli wariacje na temat czyszczenia, polerowania, ochrony i nadawania połysku. Może być nakładany ręcznie lub maszynowo. Zalety: pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Wady: Nie zapewnia tak doskonałych rezultatów jak wykonanie każdego procesu osobno.

3. APC- AllPurposeCleaner, wielozadaniowy środek czyszczący do wszelkiego rodzaju zabrudzeń, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz auta. Ma skoncentrowaną formułę, dlatego używamy go po stworzeniu roztworu z wodą o odpowiednim stężeniu.

4. Cleaner–produkt używany po myciu i glinkowaniu karoserii, a przed woskowaniem. W zależności od stopnia ścierności może być również używany do usuwania bardzo drobnych defektów, jednak nie zastąpi procesu polerowania, które wykonuje się przed jego użyciem w przypadku występowania bardziej widocznych zarysowań. Główną jego funkcją jest dokładnie oczyszczanie lakieru i przygotowanie go do nałożenia warstwy zabezpieczającej. Niweluje pozostałości zabrudzeń nie usuniętych podczas dekontaminacji, przebarwienia, oksydację, tłuszcz,, a także pozostałości past polerskich. Część z cleanerów posiada właściwości wspomagające wiązanie się wosku z lakierem, przez co mogą wydłużyć czas działania warstwy ochronnej.

5. Dekontaminacja – proces polegający na dogłębnym oczyszczaniu powierzchni lakieru z zalegających na nim zanieczyszczeń. Najczęściej w celu jego wykonania przeprowadza się glinkowanie.. (patrz: „glinka”).

6. Glinka - masa konsystencją przypominająca plastelinę. Służy do oczyszczenia lakieru z przylegających do niego zanieczyszczeń, bez ingerowania w strukturę lakieru. Usuwa zabrudzenia zarówno pochodzenia organicznego(m.in. smoła, szczątki owadów, ptasie odchody, żywice) jak i nieorganicznego(m. in. pył przemysłowy, drobinki metali) . Sprawia że lakier jest bardzo gładki. Musi być stosowana razem z preparatami nadającymi ,,poślizg" - lubrykantami. Im bardziej agresywna glinka, tym skuteczniejsze działanie. Uwaga: użyta na karoserię niedokładnie oczyszczoną z powierzchniowego brudu może szybko ulec zabrudzeniu oraz spowodować zarysowanie lakieru.

7. GritGuard– separator brudu mający za zadanie oddzielenie zanieczyszczeń (np. piasku) zawieszonych w wodzie. GritGuard może mieć formę separatora wewnętrznego, umieszczamygo wtedy na dnie wiadra, lub jako separator zewnętrzny, wyglądem przypomina podstawkę pod wiadro (patrz: „Mycie na dwa wiadra”).

8. IPA - IsopropylAlcohol– mieszanina alkoholu izopropylowego z wodą destylowaną. Używamy go po polerowaniu, aby przeprowadzić inspekcję lakieru,czyli sprawdzić, czy powierzchnia jest wygładzona, a lakier jednolity. Wyciąga z rys wszystkie olejki i wypełniacze, które pozostały po środkach polerskich.

9. LSP - Last Stage Protection / Last Step Product, produkt wieńczący dzieło auto detailingu. W zależności od używanej serii kosmetyków samochodowych, może mieć formułę sealantu, politury, wosku, ich mieszaniny, lub jest to quickdetailer.

10. Lubrykant - środek do stosowania z glinką (,,pod glinkę"). Nadaje poślizg, wspomaga proces czyszczenia glinki, zapobiega zarysowaniu lakieru. Rolę lubrykantu może też pełnić quickdetailer, woda z szamponem lub sama woda.

11. Spray&Wipe- środki typu: spryskaj i wytrzyj czyli np. quikdetailery. Usuwa lekkie zabrudzenia, nadaje połysk, idealny do pielęgnacji auta po pełnym procesie detailingu. Aplikowanie tego produktu nie wymaga użycia wody. Co więcej, można go używać w pełnym świetle słonecznym.

12. Politura - środek, który służy do odżywienia lakieru, nadania mu głębokiego, mokrego połysku (wet look). Politura z dodatkiem polimerów przedłuża trwałość produktu. Wzmacnia efekty wizualne, jednak nie gwarantuje usunięcia defektów, a jedynie je maskuje. Wymaga co pewien czas ponownej aplikacji w celu utrzymania efektu.

13. Sealant - produkt syntetyczny, zawierający polimery (występuje przeważnie w postaci płynnej), zwany również woskiem syntetycznym. Chroni samochód przed działaniem promieni UV, nadaje połysk. Nakładany aplikatorem z mikrofibry po polerowaniu samochodu w celu utrzymania, czy wzmocnienia efektu lśnienia.

14. Wosk- produkt na bazie składników naturalnych (popularnej carnauby, czyli najtwardszego i najpopularniejszego wosku pochodzenia roślinnego). Wieńczy proces pielęgnacji samochodu. Dzięki niemu lakier uzyskuje połysk oraz głębię koloru., Zabezpiecza przed wpływem czynników atmosferycznych i zanieczyszczeniami wynikającymi z użytkowania samochodu. Rodzaje wosków: naturalne (carnauba-mają ograniczoną wytrzymałość, topią się przy temperaturze około 70-80°C), hybrydowe(połączenie wosków naturalnych i syntetycznych), sytnetyczne (sealant-zapewnia lepszą ochronę niż woski naturalne).

15. Mikrofibra– typ mikrowłókna, które jest 10-krotnie cieńsze od jedwabiu. Kształt, wielkość i kombinacja włókien są wybierane dla uzyskania odpowiedniej wytrzymałości i chłonności materiału. W pielęgnacji samochodu używamy: ręczników absorbujących z mikrofibry, gąbek do mycia, ściereczek do polerowania.

16. QD - QuikDetailer - zawiera mieszankę polimerów, emulgatorów, środków powierzchniowo czynnych i olejów smarowych. Jest to produkt typu spray&wipe. Produkt nie wymaga użycia wody. Lekko zabrudzoną powierzchnię spryskujemy quickdetailerem i wycieramy ściereczką z mikrofibry. Właściwie nałożony detailer pozwala zaoszczędzić pieniądze, które wydałbyś na częste korzystanie z myjni i redukuje wnikanie szkodliwych cząsteczek w fakturę lakieru.

17. Mycie na dwa wiadra–technika mycia samochodu bazująca na utrzymaniu w czystości rękawicy/gąbki do mycia, a tym samym zminimalizowanie ryzyka zarysowania powierzchni samochodu. W jednym wiadrze mamy roztwór ciepłej wody z szamponem, natomiast w drugim pojemniku jest woda do płukania rękawicy/gąbki z brudu, z umieszczonym GritGuardem.

18. Inspekcja lakieru–faza wstępna auto detailingu. Pierwszym elementem jest pomiar warstwy lakieru na każdym elemencie samochodu, określenie rodzaju lakieru (twardość, typ) i jego stanu. Kolejnym krokiem jest użycie imitatora światła dziennego, co pozwala zlokalizować rysy, hologramy, etc.

19. Korekta lakieru – najtrudniejszy i najbardziej złożony proces poprawy stanu lakieru. Polega na wyrównaniu powierzchni lakieru przy użyciu maszyny polerskiej, padów i past polerskich. Na podstawie inspekcji określamy grubość warstwy lakieru, którą należy „ściągnąć” (zwykle 1-3-mikrony), co pozwoli dobrać odpowiednie produkty. Korekta powinna być wykonana przez profesjonalistę, w przeciwnym razie istnieje ryzyko zniszczenia i potrzeba lakierowania pojazdu.

20. Pasty polerskie – są podstawowym produktem koniecznym do przeprowadzenia procesu polerowania i służą zarówno do usuwania defektów powierzchni, jak i do nadania jej połysku i klarownego wyglądu. W większości wypadków składają się z wody, olejów, rozpuszczalników, środków powierzchniowo czynnych, a także barwników i aromatów. Różnice w zastosowanych składnikach oraz ich proporcje determinują cechy past. A te dzieli się głównie ze względu na stopień ścierności.

21. Pad – aplikator służący do nakładania produktu ściernego, wykonany z mikrofibry, gąbki lub wełny. W zależności od sposobu polerowania rozróżnia się pady do użytku ręcznego oraz maszynowego. Oprócz różnic w zastosowanym materiale, dzieli się je ze względu na stopień ścierności.

22. Glasscoating – jeden z najnowocześniejszych i najlepszych sposobów na zabezpieczenie powłoki lakierniczej samochodu przed wszelkimi czynnikami zewnętrznymi. W procesie tym zostaje nałożona warstwa płynnego produktu, wykorzystującego nanotechnologię, który po aplikacji ulega utwardzeniu tworząc bardzo wytrzymałą i lśniącą powłokę, silnie przylegającą do lakieru. Powłoka zwana jest również płynnym szkłem lub zabezpieczeniem kwarcowym. Jest odporna na czynniki takie jak promieniowanie UV, detergenty, kwaśne deszcze oraz zanieczyszczenia środowiskowe.

Frigsu
nowy na forum
Posty: 6
Rejestracja: 2019-02-13, 12:41

Re: Słownik autodetailigu

Post autor: Frigsu » 2019-02-13, 12:52

Fajne podsumowanie, na pewno się przyda :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Auto kosmetyka”