Jak jeździsz na gazie który jak wiadomo posiada ok 104 oktanów to można śmiało na 18-20 stopni przed GMP, ustawania dokonuje się lampą stroboskopową i na odłączonym czujniku położenia przepustnicy. Standardowe ustawienie powinno wynosić ok. 15 stopni ale w rzeczywistości rzadko kiedy tak jest. Wzrost mocy wynosi ok 3-4 konie w całym zakresie prędkości obrotowej silnika i silnik zauważalnie lepiej się wkręca, dziki temu w sprincie do 100km/h można urwać blisko 0,5 sek
UWAGA, przy ustawieniach wyprzedzenia zapłonu powyżej 17 stopni przed GMP należy stosować benzynę 98 oktanową
Usuwanie EGR (tylko dla posiadaczy P10, W10)
EGR to System recyrkulacji spalin, usunięcie jego ograniczy temperaturę kolektora ssącego a więc i powietrza dostającego się do cylindrów.
Zimny Dolot
Niektórzy piszą głupoty ze dolot w nissanie jest ciężko poprawić - nic bardziej mylnego

Ps. na elastyczności nic się nie traci wręcz przeciwnie już przy 2000 obr/min dochodzi nam parę Nm.
Modyfikacja przepustnicy gazu
Polega poprawie przepływu przez nią, za sprawą prze frezowania (wycieniowania) ośki co trzyma przepustnicę oraz nadpiłowaniu ogranicznika jej uchylenia (w SR20 z Low portem przepustnica nie uchyla się do końca), poprawienie przepływu przyniesie minimalną poprawę w wyższej partii obrotowej. Ponadto warto całkowicie usunąć podgrzewanie przepustnicy - to kolejny sposób na ograniczanie temperatury zasysanego powietrza, za niechciane podgrzewanie odpowiadają dwie rurki wodne Fi 8mm które są wbite w korpus przepustnicy.
Dodatkowo można jej obudowę roztoczyć z seryjnych 60mm do maksymalnie 64mm (powyżej tej wartości pojawiają się prześwity gdzie nie gdzie) i dorobić przepustnicę pod wymiar, dzięki temu diametralnie przyspieszy się reakcja na gaz i jeszcze zwiększy przepływ.
Tuning elektroniczny
W Polsce puki co nikt nie jest w stanie zmodyfikować map zapłonu i paliwa po przez wymianę chipa - trudność polega na tym iż pamięć jest integralną częścią z procesorem głównym... Tak więc pozostaje montaż dodatkowego komputera dzięki któremu po przez umiejętne oszukiwanie sygnałów z seryjnych czujników jesteśmy w stanie precyzyjnie zarządzać składem mieszanki paliwowo-powietrznej oraz kątem wyprzedzenia zapłonu.
Przyrosty z modyfikacji elektronicznych są tym większe im więcej przeprowadzimy modyfikacji mechanicznych, niekiedy modyfikacje mechaniczne wymuszają wręcz dostrojenie elektroniki.
W przypadku seryjnego silnika dostrojeniem jesteśmy w stanie głównie poprawić wartości momentu obrotowego w przedziale 1000-4500obr.min powyżej tych obr przyrosty są niewielkie.
Przejście na bezzwężkowy Przepływomierz powietrza (tylko dla posiadaczy P10, N14 , 100Nx GTi, 200SX S14)
Na wstępie zaznaczę że ta modyfikacja wymaga opcji tuningu elektroniki bez tego jazda autem jest wręcz nie możliwa. Celem tej modyfikacji jest odetkanie dolotu po przez zastąpienie seryjnego przepływomierza powietrza AFH50 stanowiącego 50mm zwężkę, przepływką która w żaden sposób nie będzie ograniczać przepływów ja stosuję przejścia na przepływki występujące w Almery GTI albo w dowolnych primerach P11 ew. niektóre modele audi V6 i V8 na przepływomierzach z czujnikiem Hitachi. Dzięki tej modyfikacji całkowicie pozbywamy się zawężenia w dolocie, efekt po udanym strojeniu elektroniki to lepsza reakcja na gaz, oraz poprawimy przebieg momentu w całym zakresie z głównym naciskiem na przedział 1000-5500obr.min
Modyfikacje układu paliwowego
Taką graniczną wartością dla seryjnego w 100% sprawnego układu paliwowego w niedoładowanych silnikach SR20 to 200Nm powyżej tej wartości żeby zapewnić odpowiedni skład mieszanki nie zbędna jest wymiana pompy paliwowej na odpowiednik o większej wydajności i ciśnieniu roboczym, seryjna nie jest w stanie wytworzyć ciśnienia większego jak 3 bary. Dla posiadaczy P10, N14 i Nx najprostszym rozwiązaniem jest wymiana pompy na tą która nominalnie siedzi w 200SX S14 lub S13 pasują one bez żadnej rzeźby w związku z tym że ciężko zdobyć zdrowy egzemplarz proponuję wsadzenie czegoś o podobnej wydajności najlepiej z aut seryjnie doładowanych, najlepsza opcja to zastosowanie Tuningowej pompy WALLBRO... Dzięki wymianie pompy na mocniejszą możemy za pomocą nastawnego regulatora ciśnienia podnieść seryjny poziom na taki jaki nam będzie potrzebny, dla przykładu podam że do osiągnięcia 220Nm potrzebowałem 4barów paliwa.
Przełożenie wałka ssącego z silnika SR20DE (Tylko dla Posiadaczy silników SR20Di/De)
Wymiana wałka ssącego w silnikach SR20Di i De to bardzo fajna sprawa silnik o wiele lepiej porusza się na górnych obrotach z minimalnym pogorszeniem momentu obrotowego w zakresie małych i średnich prędkości obrotowych. Koniec z "muleniem" się powyżej 5500obr.min, silnik będzie pięknie ciągnął aż do samego odcięcia czyli do 6500obr.min, dzięki temu wzrost mocy maksymalnej wynosi 7-9 koni a w sprincie do setki w połączeniu z przyspieszonym zapłonem można zdjąć ok 1 sekundy

Przełożenie kolektora wydechowego z SR20DE (tylko dla posiadaczy SR20Di/De)
Jest to kolektor rurowy typu 4-2 zwiększa moc i moment w całym zakresie prędkości obrotowych, największe efekty są w górnym przedziale prędkości obrotowej. Przed jego montażem warto dopasować otwory we flanszy od strony głowicy do uszczelki gdyż fabryka bardzo nie starannie to zrobiła.
Znacznie lepsze chociaż trzeba namęczyć się z ich zdobyciem są chińskie kolektory wydechowe dedykowane do silników SR20, można się mile zdziwić jakie przyrosty one generują w stosunku do kolektora z SR20DE nie wspominając już o tej nie doróbce jaka siedzi w SR20De...
Układ wydechowy
W przypadku silnika na seryjnych walkach czy to SR20/Di/De/DE najlepiej sprawuje się wydech o średnicy z przedziału 52-63,5mm, oczywiście o katalizatorze nie ma tu mowy on zabija do 4-5 koni, najlepiej jak będzie to luźny wydech a tzn przelotowy ew. z końcowym tłumikiem przelotowo komorowym (dla ciszy). Polecam firmę EL-tec która się w tym specjalizuje. Kolegi Nissan 100nx GTi zyskał dziki samemu wydechowi dodatkowe 18koni i 9Nm, różnica odczuwalna silnik wzorowa ciągnie od samego dołu a w przedziale górnych prędkości obrotowych moc jeszcze bardziej pnie się do góry.
Pamiętajcie moc i głośność to dwie różne sprawy, wydech powinien się charakteryzować małym ciśnieniem zwrotnym czyli powinien być luźny i chichy jednocześnie
Warto dodać ze Dwu rurka wychodząca z kolektora SR20DE powinna łączyć się jak najdalej
Przekładka tłoków z SR20DE
Silniki SR20De/Di posiadają wklęsłe tłoki które zapewniają stopień sprężania 9,5:1, tłoki z odmiany DE (sunny GTI, 100Nx GTi, Primera GT) posiadają tłoki całkowicie płaskie dzięki którym mają stopień sprężania 10:1, po ich przełożeniu (konieczna jest wymiana pierścieni na nowe) dzięki temu doprężamy silnik i zyskujemy wzrost Nm w całym zakresie pracy silnika.
Ciekawostka: możliwe jest także przełożenie tłoków z wolnossącego 300ZX Z32, do nich wymagany jest szlif cylindrów na 87mm, dzięki nim uzyskamy stopień sprężania 11:1 oraz powiększymy pojemność silnika do 2047ccm, w tym przypadku moment obrotowy wzrasta znacznie odczuwalnej ale należy stosować paliwo 98 oktanowe.
Planowanie głowicy
To jest ciekawa sprawa, po przez planowanie zwiększamy stopień sprężania a więc zwiększamy moment obrotowy w całym zakresie a i jednocześnie na splanowanej głowicy wałki rozrządu się samoczynnie cofają co poprawia górę kosztem dołu, efekt jest taki że zdecydowanie poprawia nam się góra a dół praktycznie się nie zmienia.
Bezpieczne i zarazem najbardziej odczuwalne planowanie głowicy to przedział 1-1,5mm
Przestawianie rozrządu - regulowane zębatki
Poza rynkiem europejskim dostępne są nastawne zębatki do naszych silników, ew. można wykonać takie we własnym zakresie, dzięki nim można bardzo precyzyjnie modelować przebieg momentu obrotowego, możliwe jest uzyskanie przyrostów w całym zakresie prędkości obrotowej silnika choć także można pójść na kompromis np. bardzo wzmocnić przedział niskich i średnich obrotów kosztem niskich albo na odwrót. Niestety regulacji należy dokonywać na hamowni i trochę się z tym schodzi, bowiem każde przestawienie rozrządu wymaga zdjęcia i zamontowania pokrywy zaworowej i tak w kółko aż do uzyskania zadowalających efektów.
A czy przyspieszenie zapłonu , zmiana wydechu (usunięcie katalizatora) i większy filtr powietrza (zimny dolot) ma wpływ na zwiększenie zużycia paliwa? Chodzi mi o spalanie LPG.
Wszytko to ma na celo zmniejszenie strat w procesie ssania i wydychania przez silnik, a przyspieszenia zapłonu powoduje efektywniejszy proces spalania.
Czy można zamiast katalizatora zwykłą rurkę wstawić, czy koniecznie musi być jakaś puszka, czy może lepiej rozpruć katalizator i wyciągnąć z niego wszystko?
Autor: Coobcio
Źródło:Nkp