[N15] naprawa lampki rezerwy nissan almera n15
Moderator: sergiej
- killer2000
- fanatyk nissana
- Posty: 2169
- Rejestracja: 2010-09-06, 12:57
- Lokalizacja: Łódź
[N15] naprawa lampki rezerwy nissan almera n15
jak wiadomo czasami lampka rezerwy w naszych almerkach nie trybi a to dlatego ,że duza część z nas jeżdzi na gazie i często sie świeci rezerwa co powoduje przepalenie termistora umieszczonego w pływaku dzisiaj go wymieniałem i przy okazji porobiłem kilka fotek dla potomnych
termistor zakupiłem od deawoo za 9zł
zaczynam od dobrania się do pływaka który znajduje się pod kanapą z tyłu naszym oczą ukazuje się takie cuś
odkręcamy 3 śrubki i odpinamy dwie kostki można sprawdzić czy to aby napewno termistor się przepalił a nie żarówka zwierając piny w kostce nie pamiętam które ale dużo kombinacji nie ma
ściągamy węże i odkręcamy 6 śrubek przed odkręceniem warto by było odkurzyć bądź dmuchnąć dookoła pływaka żeby syf nie naleciał do baku plus podczas ściągania węży gumowych podkładamy pod nie jakieś reczniki papierowe bo troszke wachy może chlusnąć
następnie odpinamy kostke od spodu pływaka i dwa węże co idą do pompy
pływak wymontowany
nowy termistor należy wlutować w miejsce starego i montujemy wszystko z powrotem na swoje miejsce w odwrotnej kolejności i cieszymy się palącą lampka rezerwy
na koniec temat uszczelki która jest między pływakiem a bakiem która się rozciąga podczas demontażu i nie chce pasować z powrotem ja wziąłem tą uszczelke w ręke troche się nią "pobawiłem" i sie chyba przykurczyła troche bo pasuje idealnie
troche chaotycznie napisane to wszystko ale kto będzie mial skorzystać to skorzysta
pzdr. killlller
termistor zakupiłem od deawoo za 9zł
zaczynam od dobrania się do pływaka który znajduje się pod kanapą z tyłu naszym oczą ukazuje się takie cuś
odkręcamy 3 śrubki i odpinamy dwie kostki można sprawdzić czy to aby napewno termistor się przepalił a nie żarówka zwierając piny w kostce nie pamiętam które ale dużo kombinacji nie ma
ściągamy węże i odkręcamy 6 śrubek przed odkręceniem warto by było odkurzyć bądź dmuchnąć dookoła pływaka żeby syf nie naleciał do baku plus podczas ściągania węży gumowych podkładamy pod nie jakieś reczniki papierowe bo troszke wachy może chlusnąć
następnie odpinamy kostke od spodu pływaka i dwa węże co idą do pompy
pływak wymontowany
nowy termistor należy wlutować w miejsce starego i montujemy wszystko z powrotem na swoje miejsce w odwrotnej kolejności i cieszymy się palącą lampka rezerwy
na koniec temat uszczelki która jest między pływakiem a bakiem która się rozciąga podczas demontażu i nie chce pasować z powrotem ja wziąłem tą uszczelke w ręke troche się nią "pobawiłem" i sie chyba przykurczyła troche bo pasuje idealnie
troche chaotycznie napisane to wszystko ale kto będzie mial skorzystać to skorzysta
pzdr. killlller
Honda boy: "NO! How can I lose to a Nissan!? I got vtec w/ 200+ hp... What? Torque, you say?? WTF is 'torque'?"
- homik123456
- fanatyk nissana
- Posty: 1283
- Rejestracja: 2009-12-21, 20:18
- Lokalizacja: Zabrze
- killer2000
- fanatyk nissana
- Posty: 2169
- Rejestracja: 2010-09-06, 12:57
- Lokalizacja: Łódź
Re: [N15] naprawa lampki rezerwy nissan almera n15
Nr OE modułu pływaka: 25060-0M010
Numery pinow wtyczki (klucz skierowany do góry), czyli na zdjęciu od prawej do lewej :
__[\_/]__
1 | 2 | 3
1 - G (+); 12V (mierzone względem masy, czyli pinu nr 3)
2 - S (+); 12V (mierzone względem masy, czyli pinu nr 3)
3 - E (-); GND (masa)
Kontrola żarówki 3,4W 14V rezerwy: zalaczamy zaplon tak, zeby widziec zapalone kontrolki zegarow. Wskaznik paliwa zacznie dzialac (wskazowka pojdzie w gore). W tym stanie powinna dzialac tez nasza kontrolka rezerwy. Zwieramy piny 2 i 3 - żarówka świeci.
Kontrola czujnika rezerwy (termistor): podłączamy czujnik rezerwy pod piny 2 i 3 (polaryzacja nie ma znaczenia). Zalaczamy zaplon tak, zeby widziec zapalone kontrolki zegarow. Wskaznik paliwa zacznie dzialac (wskazowka pojdzie w gore). W tym stanie powinna dzialac tez nasza kontrolka rezerwy.
Oryginalne podłączenie:
Pin 2 = czujnik Nissana zielony przewód / czujnik Daewoo szary przewód
Pin 3 = czujnik Nissana czarny przewód / czujnik Daewoo żółty przewód
Numery pinów gniazda w module pływaka i pompy (od lewej (przód auta) do prawej (tył auta)):
__■■__
1 | 2 | 3
1 - E (-) - czarny; GND (masa) - wspólna dla termistora (kontrolka rezerwy) oraz wskaźnika paliwa
2 - S (+) - zielony; 12V (mierzone względem masy) - kontrolka rezerwy
3 - G (+) - biały; 12V (mierzone względem masy) - wskaźnik paliwa
Kontrola wskaźnika paliwa: rezystancja mierzona między pinami 3 a 1.
1. Pływak max w górę (pełny bak): 4-6 Ohm
2. Pływak w połowie - ramię pływaka poziomo (1/2 baku): 27-35 Ohm
3. Pływak max w dół (pusty bak): 78-85 Ohm
Schemat elektryczny:
|------------------------------E(-)(GND)
|
|-----|------|
|-----|------V
|-----|--[ R_pot ]-----------S (+12V)
|-------[ R_termistor ]-----G (+12V)
1. Jeden przewód (biały) idzie do płytki potencjometru połączonego z ramieniem pływaka ponieważ czarny przewód masy jest wspólny dla czujnika rezerwy i wskaźnika paliwa.
2. Obwody wskaźnika paliwa i rezerwy są osobne.
Uwagi montażowe:
1. W manualu serwisowym jest uwaga, aby przy każdej operacji demontażu modułu pływaka i pompy paliwa wymienić uszczelkę zbiornika paliwa i uwaga ta nie jest powodu, ponieważ przy demontażu węży paliwowych zawsze trochę benzyny się wyleje a uszczelka choć odporna na benzyny wchodzi z nia w reakcje i sie rozciaga.Dobrym sposobem jest wlozenie jej do zamrazalnika / lodówki, jeżeli chcemy użyć oryginalnej (skurczy sie).
Nr OE uszczelki baku paliwa: 17342-01A00
Grubosc: 4.3mm (0.17")
Srednica wewnętrzna: ok. 4-3/4" (12 cm)
Srednica zewnetrzna: ok. 5-1/8" (13cm)
Pasuje tez 120mm x 5mm (najlepiej zakupic kilka, gdyby trzeba bylo rozbierac to kilka razy; koszt to kilka zł poza ASO).
2. Oryginalne sruby mocujące stalowy czarny kołnierz mocujący moduł czesto sa skorodowane, więc można użyć śrub o srednicy 5mm.
Nr OE sruby: 1436-01821 (trzeba zamowic 6 sztuk)
3. Przed demontażem pierwszym krokiem jest zredukowanie ciśnienia paliwa co by benzyną nie sikało jak z armatki wodnej po demontażu węży paliwowych:
a) wyjmujemy bezpiecznik pompy paliwa 15A (po lewej stronie w schowku wewn. auta, drugi rzad bezpiecznikow od lewej)
b) uruchamiamy silnik do momentu zgaśniecia (zakrecic pare razy)
c) pod maska demontujemy gorny wezyk idący do filtra paliwa (srebrna puszka na uchwycie)
Troche benzyny sie wyleje, ale minimalizujemy wtedy zalanie benzyna wnetrza auta (tylnych siedzen).
4. Wyciagajac modul plywaka i pompy paliwa polecam jednak zdjac z modulu dwa dolne weze paliwowe idace do pompy paliwa.
W ten sposob latwiej wyciagnac modul plywaka i zminimalizujemy ryzyko uszkodzenia suwaku potencjometra, ktory jest dosc delikatny lub przesunięcia plytki potencjometru (mozna przy montazu przesunąć przypadkowo i beda bledne wskazania poziomu paliwa w baku).
5. Przed finalnym montazem modulu w baku radze sprawdzić obwod plywaka (zmierzyc rezystancje) i termistora (podlaczyc na sucho). W przypadku sprawnego czujnika rezerwy po ok. 30s zaswieci sie kontrolka jasnym swiatlem (jezeli będzie lekko przygaszona to oznacza, ze czujnik nalezy wymienic).
6. Przed wymiana modulu w baku dla pewnosci mozna tez zdemontowac zegary tj. sprawdzic sciezki idace do zarowki rezerwy oraz czy jest polaczenie z wiazka. Osobno sprawdzić polaczenie z masa na wtyczce wiazki (pin 3).
7. Oryginalny czujnik jest zalany w srodku substancja stala co podejrzewam ma wplyw na opozniony czas reakcji czujnika (zjawisko korzystne, dzieki ktoremu lampka nie zaswieca sie przy przyspieszaniu lub na wzniesieniu co jest wada czujnika Daewoo oraz Panasonic ERTLG). Rezystancja sprawnego czujnika Nissana: 1.25kOhm (25°C) / Daewoo to 1kOhm (25°C) / Panasonica ERTLG 1.25kOhm (25°C).
Wymiana żarówki z 3.4W/12V na 1.2W/12V (zalecana dla czujnika Daewoo):
P=3.4W; U=12V -> Ron=U^2/P=42 Ohm -> Ion=0.28A (swiecaca zarowka) / Roff=1/15 x Ron = 2.8 Ohm (zarowka nie swieci)
P=3W; U=12V -> Ron=U^2/P=48 Ohm -> Ion=0.25A (swiecaca zarowka) / Roff=1/15 x Ron = 3.2 Ohm (zarowka nie swieci)
P=1.2W; U=12V -> Ron=U^2/P=120 Ohm -> Ion=0.1A (swiecaca żarówka) / Roff=1/15 x Ron = 8.0 Ohm (zarowka nie swieci)
Żarówka o mniejszej mocy = wieksza rezystancja w obwodzie = mniejszy prad w ukladzie plynacy przez czujnik rezerwy (termistor). W rzeczywistosci prad jest jeszcze mniejszy (dodatkowa rezystancja termistora oraz wiazki). Warto pamietac, ze zarowka rowniez ma charaktersytyke nieliniowa.
Parametry typowego czujnika rezerwy z zarowka 3.4W/12V:
prad zaswiecenia zarowki: ~0.15A (0.135A min)(pusty bak - powietrze)
czas detekcji do zaswiecenia: <= 300s (I=0.135A) (pusty bak - powietrze)
prad zgasniecia zarowki: 0.06A / 0.08A max. (pelny bak - benzyna)
Uwaga: Prad zalaczania / wylaczania żarówki oraz czas detekcji zalezy od temperatury otoczenia. Im nizsza temperatura otoczenia tym czas detekcji znaczaco rosnie (1 min@ -10°C) a prad wylaczania maleje (4mA@ -10°C).
8. Budowa czujnika: metalowa puszka sluzy jako oslona i zabezpieczenie. Srednica otworow w puszce ma wplyw na czas reakcji czujnika i prad wylaczenia (wieksza srednica otworow w puszce = dluzszy czas reakcji i wieksza wartosc pradu "wylaczenia" zarowki). Wewnątrz puszki znajduje sie termistor NTC specjalnego zastosowania (automotive) o dobranej charakterstyce dostosowanej do pomiaru poziomu cieczy w wyniku efektu samonagrzewania (zmiana temperatury osrodka powietrze - paliwo) powoduje nieliniowa zmiane rezystancji. Rezystancja wzrasta w cieczy (spada wartosc przeplywajacego pradu = kontrolka gasnie) a maleje w powietrzu (wzrasta wartosc pradu = kontrolka swieci). Termistor zalany jest specjalna substancja stala przypominajaca laminat PCB.
Numery pinow wtyczki (klucz skierowany do góry), czyli na zdjęciu od prawej do lewej :
__[\_/]__
1 | 2 | 3
1 - G (+); 12V (mierzone względem masy, czyli pinu nr 3)
2 - S (+); 12V (mierzone względem masy, czyli pinu nr 3)
3 - E (-); GND (masa)
Kontrola żarówki 3,4W 14V rezerwy: zalaczamy zaplon tak, zeby widziec zapalone kontrolki zegarow. Wskaznik paliwa zacznie dzialac (wskazowka pojdzie w gore). W tym stanie powinna dzialac tez nasza kontrolka rezerwy. Zwieramy piny 2 i 3 - żarówka świeci.
Kontrola czujnika rezerwy (termistor): podłączamy czujnik rezerwy pod piny 2 i 3 (polaryzacja nie ma znaczenia). Zalaczamy zaplon tak, zeby widziec zapalone kontrolki zegarow. Wskaznik paliwa zacznie dzialac (wskazowka pojdzie w gore). W tym stanie powinna dzialac tez nasza kontrolka rezerwy.
Oryginalne podłączenie:
Pin 2 = czujnik Nissana zielony przewód / czujnik Daewoo szary przewód
Pin 3 = czujnik Nissana czarny przewód / czujnik Daewoo żółty przewód
Numery pinów gniazda w module pływaka i pompy (od lewej (przód auta) do prawej (tył auta)):
__■■__
1 | 2 | 3
1 - E (-) - czarny; GND (masa) - wspólna dla termistora (kontrolka rezerwy) oraz wskaźnika paliwa
2 - S (+) - zielony; 12V (mierzone względem masy) - kontrolka rezerwy
3 - G (+) - biały; 12V (mierzone względem masy) - wskaźnik paliwa
Kontrola wskaźnika paliwa: rezystancja mierzona między pinami 3 a 1.
1. Pływak max w górę (pełny bak): 4-6 Ohm
2. Pływak w połowie - ramię pływaka poziomo (1/2 baku): 27-35 Ohm
3. Pływak max w dół (pusty bak): 78-85 Ohm
Schemat elektryczny:
|------------------------------E(-)(GND)
|
|-----|------|
|-----|------V
|-----|--[ R_pot ]-----------S (+12V)
|-------[ R_termistor ]-----G (+12V)
1. Jeden przewód (biały) idzie do płytki potencjometru połączonego z ramieniem pływaka ponieważ czarny przewód masy jest wspólny dla czujnika rezerwy i wskaźnika paliwa.
2. Obwody wskaźnika paliwa i rezerwy są osobne.
Uwagi montażowe:
1. W manualu serwisowym jest uwaga, aby przy każdej operacji demontażu modułu pływaka i pompy paliwa wymienić uszczelkę zbiornika paliwa i uwaga ta nie jest powodu, ponieważ przy demontażu węży paliwowych zawsze trochę benzyny się wyleje a uszczelka choć odporna na benzyny wchodzi z nia w reakcje i sie rozciaga.Dobrym sposobem jest wlozenie jej do zamrazalnika / lodówki, jeżeli chcemy użyć oryginalnej (skurczy sie).
Nr OE uszczelki baku paliwa: 17342-01A00
Grubosc: 4.3mm (0.17")
Srednica wewnętrzna: ok. 4-3/4" (12 cm)
Srednica zewnetrzna: ok. 5-1/8" (13cm)
Pasuje tez 120mm x 5mm (najlepiej zakupic kilka, gdyby trzeba bylo rozbierac to kilka razy; koszt to kilka zł poza ASO).
2. Oryginalne sruby mocujące stalowy czarny kołnierz mocujący moduł czesto sa skorodowane, więc można użyć śrub o srednicy 5mm.
Nr OE sruby: 1436-01821 (trzeba zamowic 6 sztuk)
3. Przed demontażem pierwszym krokiem jest zredukowanie ciśnienia paliwa co by benzyną nie sikało jak z armatki wodnej po demontażu węży paliwowych:
a) wyjmujemy bezpiecznik pompy paliwa 15A (po lewej stronie w schowku wewn. auta, drugi rzad bezpiecznikow od lewej)
b) uruchamiamy silnik do momentu zgaśniecia (zakrecic pare razy)
c) pod maska demontujemy gorny wezyk idący do filtra paliwa (srebrna puszka na uchwycie)
Troche benzyny sie wyleje, ale minimalizujemy wtedy zalanie benzyna wnetrza auta (tylnych siedzen).
4. Wyciagajac modul plywaka i pompy paliwa polecam jednak zdjac z modulu dwa dolne weze paliwowe idace do pompy paliwa.
W ten sposob latwiej wyciagnac modul plywaka i zminimalizujemy ryzyko uszkodzenia suwaku potencjometra, ktory jest dosc delikatny lub przesunięcia plytki potencjometru (mozna przy montazu przesunąć przypadkowo i beda bledne wskazania poziomu paliwa w baku).
5. Przed finalnym montazem modulu w baku radze sprawdzić obwod plywaka (zmierzyc rezystancje) i termistora (podlaczyc na sucho). W przypadku sprawnego czujnika rezerwy po ok. 30s zaswieci sie kontrolka jasnym swiatlem (jezeli będzie lekko przygaszona to oznacza, ze czujnik nalezy wymienic).
6. Przed wymiana modulu w baku dla pewnosci mozna tez zdemontowac zegary tj. sprawdzic sciezki idace do zarowki rezerwy oraz czy jest polaczenie z wiazka. Osobno sprawdzić polaczenie z masa na wtyczce wiazki (pin 3).
7. Oryginalny czujnik jest zalany w srodku substancja stala co podejrzewam ma wplyw na opozniony czas reakcji czujnika (zjawisko korzystne, dzieki ktoremu lampka nie zaswieca sie przy przyspieszaniu lub na wzniesieniu co jest wada czujnika Daewoo oraz Panasonic ERTLG). Rezystancja sprawnego czujnika Nissana: 1.25kOhm (25°C) / Daewoo to 1kOhm (25°C) / Panasonica ERTLG 1.25kOhm (25°C).
Wymiana żarówki z 3.4W/12V na 1.2W/12V (zalecana dla czujnika Daewoo):
P=3.4W; U=12V -> Ron=U^2/P=42 Ohm -> Ion=0.28A (swiecaca zarowka) / Roff=1/15 x Ron = 2.8 Ohm (zarowka nie swieci)
P=3W; U=12V -> Ron=U^2/P=48 Ohm -> Ion=0.25A (swiecaca zarowka) / Roff=1/15 x Ron = 3.2 Ohm (zarowka nie swieci)
P=1.2W; U=12V -> Ron=U^2/P=120 Ohm -> Ion=0.1A (swiecaca żarówka) / Roff=1/15 x Ron = 8.0 Ohm (zarowka nie swieci)
Żarówka o mniejszej mocy = wieksza rezystancja w obwodzie = mniejszy prad w ukladzie plynacy przez czujnik rezerwy (termistor). W rzeczywistosci prad jest jeszcze mniejszy (dodatkowa rezystancja termistora oraz wiazki). Warto pamietac, ze zarowka rowniez ma charaktersytyke nieliniowa.
Parametry typowego czujnika rezerwy z zarowka 3.4W/12V:
prad zaswiecenia zarowki: ~0.15A (0.135A min)(pusty bak - powietrze)
czas detekcji do zaswiecenia: <= 300s (I=0.135A) (pusty bak - powietrze)
prad zgasniecia zarowki: 0.06A / 0.08A max. (pelny bak - benzyna)
Uwaga: Prad zalaczania / wylaczania żarówki oraz czas detekcji zalezy od temperatury otoczenia. Im nizsza temperatura otoczenia tym czas detekcji znaczaco rosnie (1 min@ -10°C) a prad wylaczania maleje (4mA@ -10°C).
8. Budowa czujnika: metalowa puszka sluzy jako oslona i zabezpieczenie. Srednica otworow w puszce ma wplyw na czas reakcji czujnika i prad wylaczenia (wieksza srednica otworow w puszce = dluzszy czas reakcji i wieksza wartosc pradu "wylaczenia" zarowki). Wewnątrz puszki znajduje sie termistor NTC specjalnego zastosowania (automotive) o dobranej charakterstyce dostosowanej do pomiaru poziomu cieczy w wyniku efektu samonagrzewania (zmiana temperatury osrodka powietrze - paliwo) powoduje nieliniowa zmiane rezystancji. Rezystancja wzrasta w cieczy (spada wartosc przeplywajacego pradu = kontrolka gasnie) a maleje w powietrzu (wzrasta wartosc pradu = kontrolka swieci). Termistor zalany jest specjalna substancja stala przypominajaca laminat PCB.