Nissanmaniaku! Prosimy o nieblokowanie reklam!    

Utrzymujemy nasze forum z małych reklam pojawiających się między postami.

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszym forum.


Dziękujemy!

[Tino] Diagnostyka silnika OBD2

Moderator: Zielkq

Awatar użytkownika
SnowLady
fanatyk nissana
Posty: 986
Rejestracja: 2009-11-30, 18:28
Lokalizacja: Kobylnica/k.Slupska

[Tino] Diagnostyka silnika OBD2

Post autor: SnowLady » 2009-12-07, 18:32

Witam zakupiłem interfejs z allegro(http://www.allegro.pl/item731193356_elm ... aniej.html) i nie mogę się połączyć z samochodem sterowniki zainstalowane prawidłowo ,porty pustawiane też programy przetestowane rożne i dalej problem .Proszę o podesłanie sprawdzonego sposobu i programu do Tino 2,2di 2001r.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Z tego co widzę, to urządzonko zakupiłeś u tego samego źródła co ja, i jest ono niemalże identyczne z moim. Niemalże, bo ja mam starszą wersję 1.3.a, co nie zmienia faktu, że Twój powinien "zagadać" bez najmniejszego problemu. Jeśli chodzi o odpalenie, to nie wiem, jak ma wyglądać sprawdzony sposób, ja po prostu zainstalowałem sterowniki, ustawiłem zalecaną prędkość na porcie, zgodnie z zaleceniami trzymałem urządzonko na porcie USB na którym było instalowane, zainstalowałem soft, skonfigurowałem na wybrany port COM, wskoczyłem w klapki i poszedłem na parking do auta, podpiąłem się pod złącze. Na początku pobawiłem się z ustawieniami zaawansowanymi (portu COM), i ustawiłem niby lepsze parametry, ale jakoś gadać nie chciało, przywróciłem domyślne i pamiętam, że początek był dosyć niepokojący, bo trochę poczekałem nim się coś ruszyło, ale jak już się ruszyło (rozbłyskały się diody na puszce), to nie ma problemów (bawiłem się w zmiany prędkości na porcie, jak i w przepinanie po portach USB), gada za każdym razem. Początkowo próbowałem ze ScanTool.net'em, ale to ten soft to jakiś syf, na początek wiesza pokazywane parametry, że aby go ruszyć i odświeżyć odczyty (z ECU cały idzie komunikacja) trzeba go zrzucić na pasek i podnieść, potem i tak wiesza komunikację z ECU (tak to przynajmniej u mnie wygląda). Rozdrażniony spróbowałem z EasyObdII, i tu odrazu maszynka bezproblemowo ruszyła, wykryty interfejs, wykryte połączenie z ECU, i można obserwować odczyty, zero zawieszek. Z prób z innym softem, Digimoto nie chce gadać, ProScan gada.
No i to by było chyba na tyle, z moich prób i doświadczeń.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sam jestem zainteresowany takim urzadzeniem do diagnostyki (rozumiem ze sprawa dotyczy tylko badanie silnika poniewaz ABS i AIRBAG nie są obsługiwane przez żadne tanie urzadzneia i interfejsy dianostyczne).
Prosze o informację:
-Czy korzystaliscie z interfejsów podłaczonych do portu COM czy tylko USB.
-Z jakich modeli i wersji urzadzeń korzystaliscie. Co mozecie od siebie polecic (za i przeciw)
-Czy po podłaczeniu intefejsu do komputera oraz auta automatycznei zapalją sie jakies diody i nastepuje komunikacja elektroniczna?
-Z jakiego softu korzystaliscie (free lub demo) i z jakie macie o nich opinie.
Przepraszam za takie zbyt lakoniczne zapytania ale chce ustalic ktore urzadzenie zakupic by pomoglo w optymalnej diagnostyce.
Czasmo moze warto doplacic kilka zl za lepsze a czasami moze wrecz odwrtonie -nie warto pchac pieniedzy.
Czy kupiowac ze zlaczem USB czy COM choc widze ze obecnie wiekszosc jest na USBkach.

Czy to pudeleczko to tylko przejsciowka COM-USB czy to interfejs (elektronika) do komunikacji z kompem.
Wiem ze czasami interfejsy mieszcza sie we wtyczce.
A z mojego starego doswiadczenia -lepsze byly polaczenia przez COMa (RSa)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Krótko i na temat, bo mam tendencje do pisania powieści
Wybrałem ELM, bo jedyne źródło, fotorelacja jednego z kolegow dotyczy tego interfejsu, a on obsługuje złącze OBD2, w które to wyposażony jest mój traktorek O innym (tanim) interfejsie nie czytałem, i w zasadzie nie przyszło mi do głowy szukać, to i nie miałem problemu z wyborem. Z tego co się orientuję, dotychczasowe wersje tj do ELM327 v1.3a potrafiły odczytać parametry pracy silnika, oraz kasować błędy, ostatnio pojawiła sie wersja 1.5a, która wedle opisów z aukcji ponoć potrafi już odczytać wszystko (mam pewne wątpliwości), dla pewności przed decyzją kupna należałoby w konkretach zapytać sprzedawcę (uczciwy powie wszystko co i jak, bez ściemniania).
Ja posiadam ELM327 v1.3a w obydwu (jakie dodtąd namierzyłem) opcjach tzn:
a.) wtykOBD2--kabelek--RS232 RS232<>ELM327<>USB USB--kabelek-USB
b.) wtykOBD2wELM327<>USB USB--kabelek-USB

Ad1 -Czy korzystaliscie z interfejsów podłaczonych do portu COM czy tylko USB.
Nie mam w laptopie portu COM, w rachubę wchodził więc tylko USB. Dodatkowo, z tego co się orientuję to ELMy do komunikacji z komputerem posiadają tylko złącze USB, w swej konstrukcji emulują port COM, i dlatego instalujesz sobie do tego sterownik USB-RS232.
Ad2 -Z jakich modeli i wersji urzadzeń korzystaliscie. Co mozecie od siebie polecic (za i przeciw)
Tu nie mam porównania, nie znam innych interfejsów, wiem tylko że wśród ELMów wersja 1.5a to najnowszy i tym samym posiadający największe możliwości w swej "rodzinie". Zatem w kwestii polecania byłbym powściagliwy, zbyt mało, a w zasadzie to wcale nie orientuję się w temacie diagnostyki, dopiero chcę poznać, o co w tym chodzi, i jedyne co moge powiedzieć, to że sam zdecydowałem sie na zakup mając na wzgledzie oszcządności na wizytach w warsztatach związanych z drobnostkami takimi jak odczyt parametrów pracy silnika, czy kasowanie błedów.
Ad3 -Czy po podłaczeniu intefejsu do komputera oraz auta automatycznei zapalją sie jakies diody i nastepuje komunikacja elektroniczna?
Jak dobrze pomnę, jak podepniesz się pod złącze, to zapali Ci się czerwona dioda zasilania, pozostałe zaczną mrugać, gdy dopiero gdy w sofcie klikniesz połączenie/connect.
Ad4 -Z jakiego softu korzystaliscie (free lub demo) i z jakie macie o nich opinie.
Na poczatek odpaliłem free (jeśli nie przekręce nazwy) ScanTool.net, i bardzo szybko wywaliłem "w diabły", bo większego śmiecia nie widziałem, zawiesza wyświetlane parametry pracujacego silnika, i rwie połaczenie z ECU - przynajmniej u mnie tak to wyglądało. Spróbowałem z EasyOBDII (czy jakoś tak, i chyba tez free), i tu o niebo lepiej, potem próbowałem z Digimoto (ten już nie free), nie chciał wogóle gadać z interfejsem, potem spróbowałem jeszcze z dwoma nie-free (przepraszam nie pomnę nazw, wrócę do dom to sprawdzę-podam) i też było OK.
Tu drobna uwaga, ponieważ ELM327 obsługuje kilka protokołów, a i w soft ma opcje automatycznego wykrywania, to (przy takich ustawieniach, i przy prawidłowej konfiguracji) na pierwsze połączenie można trochę poczekać, a może i wystąpic potrzeba ponownego kliknięcia "connect/połączenie". Jak już zagada, to za każdym następnym razem nie ma problemów gada od "kliknięcia"
Ad5 Czy kupiowac ze zlaczem USB czy COM choc widze ze obecnie wiekszosc jest na USBkach.
Jak wyżej wspomniałem ELM327 komunikuje się z komputerem po złączu USB. Nie widziałem komunikującego sie po COMie
Ad6Czy to pudeleczko to tylko przejsciowka COM-USB czy to interfejs (elektronika) do komunikacji z kompem. Wiem ze czasami interfejsy mieszcza sie we wtyczce.
Pudełeczko zawiera interfejs, i w zależności od opcji (jak podałem wyżej), w pudełku możesz mieć jedynie porty COM (do kabelka COM-OBD2), i USB (do kabelka USB-USB), lub możesz mieć z jednej strony wtyczkę OBD2 zespoloną/wbudowaną w pudełko interfejsu, a z drugiej zespolony/wychodzący kabelek zakończony wtyczką USB (do wpiecia w USB komputera)
Sztuczka z tym w opcji pudełka z portami leży w tym, że jeśli on obsługuje kilka protokołów to pod wyjście COM można się podpiąć z kabelkiem posiadającym inną końcówkę niż OBD2. Z drugą opcja w zasadzie tez problemu chyba niema bo widziałem kabelek-przejściówkę z OBD2 na inne złącze (widziałem takie w AUDI) o dwóch końcówkach.
Ad7 A z mojego starego doswiadczenia -lepsze byly polaczenia przez COMa (RSa)
Ach te stare przyzwyczajenia Faktycznie, kiedyś były problemy z emulacją COMów na USB, i lepiej było "gadać po RE'sie", ale to już raczej historia a ELM327 bardzo dobrze sprawuje sie na USB (pomijając, fakt że i tak nie ma wyboru)
moze warto doplacic kilka zl za lepsze a czasami moze wrecz odwrtonie -nie warto pchac pieniedzy.
Święta racja, i tu warto uwaznie czytac co nam oferują na aukcjach, bo widziałem aukcje gdzie "sprzedawca" rzuca krzykliwe hasła, chce krocie (ok 300 PLN), dla pozoru solidności sprytnie rozpisuje się w ogólnikach, a faktycznie oferuje to co inni, z tym że inni w normalnych cenach tj ok 100 PLN. Ja kupiłem swe ELMy po ok 100 PLN (88 interfejs + 12 za przesyłkę)

Jeśli chcesz poeksperymentować z ELM327 v1.3a i wyrobić sobie zdanie czy warto kupić, to mogę Ci podesłać (ostatecznie mam dwa) do testów tego w opcji z wtykiem OBD2 wbudowanym w pudełko interfejsu.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Co się tyczy różnic, tych, w szczegółach nie znam, więc odpowiem nieco "politycznie":
- v1.3a tu na pewno nie ma AIRBagów i ABSów
- v1.5a tu podejrzewam, że tyż nie ma, a wnioskuję na podstawie przesłanek i "wnioskowania minimum/negatywnego/realistycznego". Mianowicie, spotkałem sie tu z dwoma opisami: 1-mówił, że można zdiagnozować wszystko co tylko jest możliwe, 2-wymieniał możliwości, i nie było na liście AIRbagów, nie pomnę czy były wymienione ABSy, dodatkowo ten 2, jeśli dobrze skojarzyłem to sprzedawca od którego kupiłem jeden z moich 1.3a, i z zawirzeniem skłaniałbym się w jego stronę. A jak jest należałby zapytać (wiarygodnego) sprzedawcę, tudzież trafić na kogoś (może się tu odezwie), kto dysponuje v1.5a, i zdązył sie zorientowac w jego możliwościach.
Ze znajomości 1.3a (tu na pewno), i z opisów aukcyjnych 1.5a (przypuszczalnie) obydwa, pod katem wprowadzania zmian do ECU potrafia jedynie kasowac błędy.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tak tez podjerzewam.
Komunikacja z ABS i AIRBAG idzie osobnym pinem który nie jest wspoierany przez tego typu urzadzenia.
Sam chchialem znalezc przyczyne swiecacego sie u mnie ABSu i po bezskutecznych wizytach w trzech serwisach ze sprzetem diagnostycznym -w koncu sam za darmo po pol godzinie zdiagnozowalem uszkodzony czujnik ABS zwyklym miernikiem.

Tak wiec tu na 99% potwerdzilbym bezskutecznosc tego typu urzadzen w diagnostyce ABS i AIRBAG, choc te mozna podobno diagnozowac poprzez zwarcie pinów (jakis skrajnych) i wowczas miga kontrolka na tablicy rodzielczej wystukujaca kod błedu.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
to że ABS i AIRBAG idzie na innym pinie, to na moją makówkę (może tkwię w błędzie) w niczym nie przeszkadza, bo to kwestia sterowania na porcie COM(RS232), i puszczenia sygnału na ten pin, ostatecznie RS232 ma 9 pinów, OBD2 16 pinów, i myślę, że skoro ELM327 obsługuje kilka róznych protokołów, to softem nie jest problem np puścić komunikację na piny ABS/AIRBAG, odczytać stan, i nastepnie przełączyć się na piny od silnika - przecież właśnie na tej zasadzie działa oryginalny (bodajże) Consult II. Tak więc, skoro spece zabrali się za rozpracowywanie diagnostyki, to zaczeli od jakiegos podstawowego zakresu, i teraz mniejszymi/większymi kroczkami bedą zdobywać następne przyczółki. Zatem wcale nie zdziwiłoby mnie pojawienie się (teraz czy za chwilę) interfejsu z obsługą ABS/AIRBAG. I o ile, na razie interfejs jedynie zczytuje parametry, i kasuje błędy, to jak już (a może i wczesniej) bedzie potrafił zdiagnozować wszystko, przyjdzie kolej na wprowadzanie zmian do ECU, jak np kodowanie, dekodowanie radia itp itd. Oczywiscie wszystko w rękach (mozliwościach) projektantów interfejsu, i programistów.

Co do tego zwierania pinów, tudzież kombinacji kręcenia kluczykiem w stacyjce na ON/OFF w połączeniu z naciskaniem pedału gazu, co wprowadza ECU w stan autodiagnostyki, to metody te dotyczą chyba złacza OBD1, faktycznie trzeba liczyć mignięcia kontrolki silnika, kasowanie błedów też chyba odbywa się na zwarciu, ale dla OBD2, jak czytałem ta metoda sie nie sprawdza. Zgodnie z tym co piszesz, bez interfejsu (jaki by nie był) predzej idzie zdiagnozować rózne podzespoły z serwisówką, i miernikiem w ręku
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pozdrawiam
SnowLady ...

Z nissanem od sierpnia 2005 :D

Ważne sprawy i nie tylko: 504619604 ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tino”