Strona 3 z 6

: 2014-01-04, 21:49
autor: Ad@mus
mialem plastik w mojej Fieście mk3 2l 16v, zmienialem z alusa na plastik, bylo lepiej:)

pytanie czy podejdzie i czy bedzie p&p i teoretyzowac tutaj Januszu trza bo nikt tego nie zrobil, a ja badz co badz wole od teori do praktyki przechodzic:)

opcja jak dla mnie ciekawa ze wzgledu na material i dokladnosc odlewu, jesli alu bylo lepsze to czemu dalej tego nie stosuja?? albo koszta albo technologia wysluzona :?: :!:

: 2014-01-04, 21:54
autor: janusz
Ad@mus - spróbować zawsze można.
Dlaczego tego zaprzestali robić? Sam sobie odpowiedziałeś - koszty, koszty, koszty. Plastik jest tańszy niż aluminium. Zresztą sam proces wytwarzania elementu (jego koszt) robi swoje. Przy jednym egzemplarzu różnica może i jest niewielka, ale przy 1e6 to już robią się całkiem niezłe sumy!
Teraz samochody są projektowane przez KSIĘGOWYCH, NIE INŻYNIERÓW!

: 2014-01-04, 22:00
autor: Ad@mus
ale topowych wersji ksiegowy nie projektuje, i tym sposobem kastomer powinien dostac to co najlepsze, a np clio sport czy fiesta st150 ma kolektory plastikowe:)
wiesz to sa moge dywagacje ale moze jakis sens w tym jest?
seryjnie te silniki na plastiku mialy po 140ps, moze byl by to dobry power up, a co wazne nowatorski:)P

: 2014-01-04, 22:10
autor: janusz
Dochodzą jeszcze koszty narzędzi do obróbki :D Narzędzia do obróbki plastiku - tanizna. Do obróbki aluminium - drogie. Aluminium jest bardzo paskudne i wredne jeśli chodzi o obróbkę. Co więcej - potrafi zakleić narzędzia!
Tak więc tu mogą istotną rolę odgrywać również nastawy kompa, konstrukcja dolotu oraz wydechu.

Co do Clio Sport lub Fiesta ST150 - to przy 20 tys. sztuk różnica kosztów i tak będzie kolosalna między plastikiem a aluminium.

140KM ma też Primera P11.144 na aluminiowym kolektorze ;]

: 2014-01-04, 22:24
autor: Ad@mus
dokladnie tak jak mowisz
wiec wracaja do tematu
a-zostawic alusa z sri?
b-szukac kancioka z p10
c-isc w plastika??

czy wtryski z p11 podejda do kancioka z p10?

: 2014-01-04, 22:31
autor: janusz
Ja bym zostawił kolektor aluminiowy - tylko obróbka papierem ściernym - polerka, wygładzenie powierzchni.
Wtryski z P11 chyba nie podejdą do P10, ale tu trzeba rozmawiać z kimś, kto demontował/podmieniał/porównywał wtryski.

Kurde, nie chce mi się demontować i modyfikować (wiercić dziury) kolektora ssącego tylko po to, żeby wstawić tam czujnik temperatury. Z chęcią bym porównał jaka jest temperatura powietrza w kolektorze ssącym plastikowym i aluminiowym.

ogólnie im powietrze jest zimniejsze, tym jest gęstsze. Jak jest gęstsze to jest większa zawartość tlenu. Jak jest większa zawartość tlenu to mieszanka jest spalana bardziej efektywnie.... - to wyjaśnia działanie CAI..... - i nie trzeba modyfikować dolotu. Wystarczy chłodniejsze powietrze.

: 2014-01-04, 22:59
autor: PrzeRuSco
janusz pisze:Ja u siebie zrobiłem nadmuch, ale nie na siłę dostarczanie powietrza, tylko brane jest tyle ile potrzeba. Powiem, że się trochę poprawiła elastyczność - zwłaszcza przy przyśpieszaniu. Im się szybciej jedzie tym więcej powietrza trafia przed początek dolotu, a cały dolot to mam w oryginale.
Mógłbyś wrzucić zdjęcie, albo opisać jak to zrobiłeś?

: 2014-01-04, 23:05
autor: janusz
PrzeRuSco jak masz zderzak GT, to nie ma problemu - bierzesz kawałek rury od odkurzacza. Jeden koniec wciskasz w "nawiew" na skrzynię biegów. Drugi koniec walisz prostopadle przed początek dolotu.
Ja u siebie po tym zabiegu na początku dolotu schodzę z temperatura do -1 °C (okres zimowy, jak na dworze jest -4 °C - wg. pomiaru temp. przez czujnik w aucie - ten, których jest zaraz za zderzakiem, a przed chłodnicą) w okresie letnim do 8-10 °C - zależy od prędkości i temperatury otoczenia.

W lecie na postoju w korku w mieście temperatura idzie nawet do 60 °C, ale jak się zaczyna jechać temperatura spada :D

: 2014-01-04, 23:16
autor: Zielkq
Czyli z calosci powyzej wynika, ze lepiej miec niz nie miec tej puszki na gumowej rurze juz za przeplywka? Czy jest szansa uzyskac podobny efekt poprzez zastosowanie "parowy", tylko na odcinku miedzy przepustnica, a przeplywka? (Dostepna bylaby wieksza ilosc powietrza, ale co z drganiami?)

: 2014-01-04, 23:27
autor: janusz
Zielkq dokładnie tak. U Ciebie, ja bym się pokusił o zastosowanie dolotu z GT/SRi (sedan/hatchback) czyli z tym rezonatorem. Wagon jak sam po sobie wiesz, nie ma rezonatora nawet w wersji SRi.... Drgania mogą zostać wprowadzone, przez zastosowanie rezonatora, bez niego raczej nie pojawią. Chyba, że dojdzie do jakiegoś samowzbudzenia - wątpliwe.... Ciekawe, jaki wpływ na moment/moc ma zastosowanie rezonatora powietrza....

Tak cały czas myślę, jak tu ograniczyć wpływ ciepła generowanego przez silnik i ogrzewającego dolot u siebie w Grat Tourisme... Do jutra pewnie coś wymyślę....

: 2014-01-04, 23:29
autor: Ad@mus
najprostsze bylo by chlodzenie kolektora powietrzem pasywnym tj kurnik na mache

: 2014-01-04, 23:37
autor: Zielkq
janusz, poszukiwania czas zaczac :D
Co do ograniczania temperatury to na wstepie uszczelki termo i wywalenie podgrzewania przepustnicy. Ewentualnie moze proba oddzielenia mozliwie najwiejszego kawalka dolotu od silnika?

: 2014-01-04, 23:43
autor: janusz
Zielkq wywalenie podgrzewania przepustnicy Ci nic nie da, bo nie będziesz miał wolnych obrotów - to nie jest P10 :D Na upartego wystarczy taśma aluminiowa do instalacji kominkowych.

Ad@mus to może przynieść jeden niepożądany efekt - niedogrzanie silnika wychładzanie komory silnia etc.... Optymalna temperatura dla silnika benzynowego to jest jakieś 83-86 °C Zresztą, to będzie wyglądać jak jakiś gejport.... Co innego Subaru, gdzie to jest w oryginalne.
Przy okazji zobaczcie, jak wygląda dolot na przykład w Mitsubishi Galant i gdzie jest usytuowany chwyt powietrza :]

: 2014-01-04, 23:44
autor: vixo
Ciekawa zima się zapowiada :D
Tych puszek mam dużo jak coś ;)

: 2014-01-04, 23:48
autor: janusz
Vixo tylko P10 jest tak niekoniecznie P&P z P11/WP11

: 2014-01-04, 23:58
autor: vixo
Nie napisałem z czego konkretnie mam, tylko że mam ;)

: 2014-01-05, 00:04
autor: wod2u
janusz, usunięcie podgrzewania nic nie psuje, przynajmniej w P11.144. Za to jest lepsza reakcja na gaz. Natomiast nie ma sensu usuwać podgrzewania bez termouszczelki, bo przepustnica i tak złapie temperaturę od kolektora. Ja teraz w zimie przy CAI, odpięciu grzania i uszczelce teflonowej mam lodowatą przepustnicę i zimny kolektor (na ori uszczelce kolektor-głowica).
Sam dolot można owinąć czymś takim: http://archiwum.allegro.pl/oferta/alufo ... 79010.html plus taśma alu, żeby posklejać. Mam to u siebie i działa, natomiast założyłem na jesieni, więc mata nie miała okazji pokazać swoich zalet.
Co do kolektora, to w P11.144 podobno najlepszy jest ten z P10, a czy listwa wtryskowa pasuje to będę sprawdzał. Przepustnica na pewno nie pasuje, trzeba adaptera.

: 2014-01-05, 00:12
autor: janusz
Wod2u tylko przymykanie przepustnicy jest na podstawie temperatury w układzie chłodzenia - przynajmniej tak jest w P11. W moim mniemaniu jest tam jakaś ciecz - im jest zimniej to ona krzepnie - zwiększa swoją objętość - przesuwa tłok - uchyla się przepustnica. Ciecz chłodząca nagrzewa się, oddaje ciepło do tej substancji. Substancja ogrzewa się zaczyna zmieniać swoją objętość. Substancja staje się ściśliwa. Tłok ją ściska (sprężyna na przepustnicy wywiera siłę na tłok) przepustnica się przymyka. Ciesz powyżej 40 °C uzyskuje płynność - tłok chowa się do pozycji skrajnej, uchylenie przepustnicy jest definiowane przez śrubę - sterowanie mechaniczne kluczem :D

: 2014-01-05, 00:23
autor: Ad@mus
czyli łatwo ze swapem kolektora nie bedzie, szkoda bo zapowiadalo sie ciekawie
jak dokladnie wyglada adapter pod przepustnice??
jak wtryski nie beda pasowaly to trza tylko wtyczki przerobic czy sterownik silnika tez ??
bo gdzies czytalem ze komp z p11 nie ogarnia wtryskow z p10?

: 2014-01-05, 00:26
autor: janusz
Ad@mus chyba są w ogóle inne wtryski - ale to tak jak wcześniej napisałem musisz się pytać kogoś, kto demontował/podmieniał/porównywał wtryski.


Wod2u chodzi mi o to sterowanie, które zaznaczyłem czerwonym kółkiem:

Obrazek

Obrazek

: 2014-01-05, 00:27
autor: Ad@mus
OT-pięknie sie temat rozwija, wkoncu onstruktywna dyskusja na którą czekałem/:)

: 2014-01-05, 00:38
autor: wod2u
janusz, nie wiem czy w P11 jest jak w P11.144, ale u mnie do krokowca idzie chyba 5 kabli, w tym jeden odpowiada za uchylenie silniczka (info idzie z ECU, za pewne na podst. temp. cieczy). Przez krokowiec idzie ciecz i w ten sposób jest realizowane podgrzewanie przepustnicy, w samym krokowcu nie ma pomiaru tej temperatury (ani bimetalu żadnego). Najlepszym dowodem są wolne u mnie, mimo odłączenia grzania zachowują się tak samo, sam silnik tak samo szybko się grzeje. Jest jeden minus odłączenia grzania, w przepustnicy jest oddawane ciepło z układu chłodzenia, więc jak komuś się przegrzewa silnik, to odłączenie może tylko zaszkodzić. U mnie, w 30st upale nie było problemów z temperaturą.
Ad@mus, adapter widziałem na zdj. na g20.net, ale po mojemu jest zbyt skomplikowany, lepiej ściąć kołnierz mocujący i dospawać pasujący. A jeśli cała listwa wtryskowa spasuje to nic nie trzeba przerabiać, przy przekładce listwy z P10 chyba wtyczki nie spasują - nie sprawdzałem. W P10 jest listwa side feed, w P11.144 P11GT top feed. Obstawiam, że odległość między wtryskami jest taka sama, tylko listwa ze wzgl. na wysokość może się nie zmieścić.

: 2014-01-05, 00:40
autor: janusz
Ad@mus no i bardzo dobrze.

Przy okazji Coobcio chyba dostatecznie udowodnił ile daje porting kolektora. A ja to wyjaśnię nieco inaczej. Jeśli w kolektorze będą jakieś nierówności to powstaną zafalowania i zawirowania powietrza. Przepływ laminarny zostanie zaburzony. Co może skutkować tym, że komora nie będzie napełniana tak jak powinna. Zawirowanie stworzy pewnego rodzaju podciśnienie. Wygładzenie powierzchni kolektora ssącego - kanały dolotowe- zniweluje powyższe zjawisko do minimum - przepływ laminarny :D

: 2014-01-05, 00:46
autor: Ad@mus
co prawda moj kolektor ktory mam juz przygotowałem:) jest spasowany po uszczelke tak samo jak glowica, jednak zaczolem myslec o tym kolektorze z p10 bo wg opini daje prawie +7ps do seryjnego silnika sri

w czym on jest lepszy? to mnie zastanawia, wieksza pojemnosc?

: 2014-01-05, 00:50
autor: janusz
Ad@mus na to pytanie Ci nie odpowiem, bo takiej wiedzy nie posiadam. Na zlocie dolnośląskim MacGyver mówił mi o wpływie pojemności układu dolotowego, ale jakoś tak nic z tego nie zapamiętałem, nie miałem głowy do tego.... Tak więc MacGyver musiałby się wypowiedzieć na ten temat.

: 2014-01-05, 00:54
autor: Ad@mus
szybka teoria, mala pojemnosc dobra wiecej ps mniej nm, duza pojemnosc na odwrot

: 2014-01-05, 01:00
autor: janusz
Ad@mus ogólnie P10 były dużo lepsze. P10, którą miałem z SR20Di + LPG II gen. ze skrzynią od GT, zbierała się dużo lepiej niż obecne P11GT....
Tak więc coś w tym może być i trzeba jakoś wkleić kolektor ssący od P10 :]

Moment obrotowy pochodzi z wykorbienia. Im większa siła pcha tłok w dół, tym więcej Nm będzie. Czyli im efektywniej mieszanka jest spalana tym większa siła będzie - idea!

: 2014-01-05, 01:04
autor: Ad@mus
dlatego ze p10 wydaje sie lepsze buduje hybryde, blok z p11 z tlokami z p10, glowica z p11 RR plus docelowo kolektor ssacy p10, wydechowy z p11gt 4-1(zalezy mi na dobrym dole)

szperam i zbieram info, a lubie robic cos innego:)

: 2014-01-05, 01:07
autor: janusz
Kolektor wydechowy wziąłbym z P10 z SR20Di/DE - pełne 4-2-1. P11GT ma bardzo kiepskie 4-2-1 - wg MacGyvera :]

: 2014-01-05, 10:37
autor: wod2u
Ja tam uważam, że przynajmniej częściowo za gorszy projekt nowszych silników odpowiadają surowsze normy emisji spalin. Czytałem, że nie licząc VE, najlepsza głowica (ze względu na największe przepływy) jest w silnikach Roller Rocker, ale nie takich jak P11GT, tylko tych jeszcze nowszych, z roku modelowego 2001. Nissanowi wyszła fajna głowica i potem musieli kombinować: a to zwężka w dolocie (foto), a to w wydechu przed końcowym tłumikiem, a to odcinka przeniesiona z 7200 na 6800 (+ inne sprężyny), dodatkowy kat na kolektorze (względem P10), do tego dochodzi kolektor ssący o małej pojemności. Normy spełnione, spalanie świetne, wszyscy (?) szczęśliwi.
Wrzucam zdjęcia samego początku dolotu, rura dolna ori P11.144 2001, górna N15GTI. Nie muszę chyba dodawać, że pasują zamiennie? :-P U mnie efektem podmiany była trochę lepsza reakcja na gaz (mój pierwszy mod dolotu, nie licząc uszczelnienia wszystkiego).
ObrazekObrazek