Strona 1 z 1

P11 GT - dobór kół dla osiągów

: 2013-04-14, 11:36
autor: Arias
Witam, wydaje mi się, że temat ten powinien być w dziale Performance, dlatego jeżeli MOD też tak stwierdzi proszę o przeniesienie.


Mam P11 GT na fabrycznych kołach 15" opony 195/60/R15 Pirelli P6000 P i Profil TopSpeed T

Przyspieszenie - problem z trakcją na 1 i 2 biegu
Hamowanie - ze 180 do 0, poniżej 100 często reaguje ABS
Prowadzenie na zakrętach - rzadko, ale zdarza się tracić przyczepność przedniej osi

Jako, że sezon rozpoczęty, chcę na lato zakupić zestaw nowych alumek i opon i tu moje pytanie. Nie chcę zamulić GT'ka, ale poprawić prowadzenie i trakcję, jaka konfiguracja byłaby najtrafniejsza??

Taki Best Performance Set ??

Z konfiguratora wybrałem kilka setów, moim zdaniem do porównania:

16"
205/50
215/50

17"
205/45
215/45

Wydaje mi się, że sens jest tylko zastanowić się nad tymi dwoma szerokościami, GT waży lekko ponad 1300kg, mój ma mam nadzieję przynajmniej te seryjne 150KM, chcę osiągnąć jak najlepszy balans między prowadzeniem i przyspieszeniem, bez problemów z ABS, itp.

: 2013-04-14, 12:15
autor: janusz
Przy 215 będzie Ci ocierać więc trzeba będzie dać dystans. Dodanie dystansu spowoduje to, że zmieni się rozkład sił działających na łożysko. Producent tak projektuje zawieszenie i dobiera ET, aby środek felgi był w osi łożyska. Zmiana tego spowoduje szybsze zużywanie się łożyska.
Ja u siebie mam założone obecnie 205/60/15 i przy maksymalnym skręcie delikatnie obciera.


Przy 205/45/17 i 205/50/16 będziesz miał najmniejsze przekłamanie jeśli chodzi o prędkość.

Ja bym na twoim miejscu poszukał dobrych opon.

: 2013-04-14, 19:22
autor: Arias
Chciałbym zaznaczyć, że P11 Top Sport ma fabrycznie OZ Racing 17" z oponami 215/45/R17, dlatego pytam, STW ma BBS 17", brytyjskie limitowane edycje jeździły na 16" ale nie umiem znaleźć rozmiaru opon w nich, IMPUL 215SR ma 17" 215/40/R17, ale tam jest SR20VE.

Ja poszukuje opinii na temat różnic w prowadzeniu i przyspieszeniu na poszczególnych rozmiarach opon. Przekłamanie na prędkościomierzu jest mało istotne, bardziej mnie martwi ABS, bo nie wiem czy to jest przyczyną ale na zimówkach 195/65/R15 bardzo często mi się ABS załącza.

: 2013-04-14, 21:29
autor: janusz
Poszukaj dobrej opony w sensie firma i model. Ja miałem u siebie komplet Hankooka i były genialne opony. 140km/h i cisza w aucie. Na mokrym prowadzenie genialne i hamowanie też bez problemu.
Co do rozmiaru to wiadomo na szerszej oponie samochód pewniej się prowadzi, większa przyczepność, ale też jest większe zużycie paliwa. Niższy profil to pewniejsze prowadzenie w zakrętach. Jednak na nasze drogi to optymalnym profilem jest 50-65.

: 2013-04-15, 13:03
autor: Arias
hałas z opon to sprawa drugorzędna, mój wydech RAGE'a i tak drze jape podczas pałowania, zużycie paliwa przy 205, a 215 też pewnie się znacznie nie będzie różnić.

Wiem, że podstawa to dobór opon, Toyo T1R, BFgoodrich G-Force Profiler, Yokohama Parada Spec-2, Falken Ziex.....

Mi chodzi o twarde dowody, poparte doświadczeniem.

Czy ma być 205 czy 215, czy ma być 16" czy 17", jeżdżę szybko, lubię bawić się serpentynami, często śmigam między wisłą, a szczyrkiem, bo to lubie

na 195/60/R15 opona za mocno się ugina na zakrętach, samochód staje się nieobliczalny, problem z trakcją na 1 i 2 biegu, UK stawia na 205 16", europa 215 17",
a ja pytam ludzi, którzy czasem podjadą na tor jak ich odczucia, dzięki janusz za zainteresowanie i teorię w tym temacie, ale laikiem nie jestem do tego stopnia, ja tylko nie mam funduszy na eksperymenty, bo komplet felg i dobre opony to z 2000zł jak nic

: 2013-04-15, 13:19
autor: sergiej
mysle ze w 2000 zl sie nie zmiescisz ...dobra opona 17 pewnie ponad 500 zl bedzie kosztowac a gdzie tu felga ?

: 2013-04-15, 13:52
autor: bombel
Ja za FALKENY ZIEX912 w promocji płaciłem ok 400 PLN/szt. Rozmiar 215/40 R17

: 2013-04-15, 18:56
autor: Arias
To jest nie istotne czy się zmieszczę w 2000, czy nie, mogę kupić używki, ukraść albo co inne :P

Proszę tylko o konkretne odpowiedzi odnośnie najlepszego setupu kół do Primery 150-200KM


Pozdrawiam :]

: 2013-04-16, 09:57
autor: wod2u
Trochę do poczytania:
http://www.sohchonda.com/forums/topic/1 ... tire-size/
Więcej:
http://www.sohchonda.com/forums/topic/2 ... wheel+size

Z linków wynika, że stosując koło o większej całkowitej średnicy zawsze stracisz trochę efektywnej mocy/momentu.
Z kolei stosując większą felgę (np 17 zamiast 16) odsuwasz masę wirującą od osi, co znowu przekłada się na większe straty.
Zbyt niski profil wg opisu też nie pomoże - na zakrętach przy mniejszym ugięciu boku opony będzie się ona gorzej "dopasowywać" do jezdni, przez co powierzchnia styku będzie mniejsza, co z kolei przekłada się na gorszą przyczepność.
Tyle teoria, praktyczne testy samochodu na różnych rozmiarach opon:
Obrazek
I artykuł: http://www.caranddriver.com/features/ef ... res-tested

Ja na Twoim miejscu poszedłbym w porządne opony 205/50R16 z wysokim indeksem prędkości, za którymi przemawia też w miarę bezpieczny profil, bo jakie drogi mamy każdy wie.

: 2013-04-16, 13:54
autor: Arias
wod2u Jesteś WIELKI właśnie o odpowiedz tego typu mi chodziło, o konkretne przykłady efektywności danych rozwiązań, ten set również mi się wydawał najbardziej zbalansowany, gdyż średnica całego koła jest najbliższa rozmiarowi na fabrycznej 15", opona jest ciut szersza, a profil ciut mniejszy. Od samego początku byłem przekonania, że nie ma co robić z samochodu Hot Wheels'a bo najefektywniejsze projekty, czy to Skyline, czy to Supry nie mają wypasionych 19" czy 20", a właśnie koła pozwalające na zastosowanie profilu, który czasem się gryzie stylistycznie, ale to nie ma wyglądać, to ma działać :)




Mam prośbę do Moderatora o podklejenie posta wod2a w dziale Performance dla potomnych, dobre artykuły mogące, nie jednemu pomóc w doborze koła do Nissana i nie tylko.


Pozdrawiam.

: 2013-04-16, 15:53
autor: wod2u
Arias, tam w którymś artykule jest wspomniane, że stosuje się tak duże felgi, żeby zmieściły się hamulce. Większych teoretycznie nie trzeba.
Tak przeglądając wyniki tego Golfa można zauważyć, że szersze opony poprawiły przede wszystkim hamowanie, natomiast indeks prędkości ma wpływ na osiągane prędkości na zakrętach (przeciążenia). W sumie zastosowanie opon 225/45R16 w P11 też mogłoby mieć sens, bo przy zbliżonej wadze poprawiłbyś hamowanie. Dodając do tego indeks prędkości W mogłoby być całkiem ciekawie.
Aha, na stronie Yokohamy http://www.yokohamatire.com/tires_101/c ... eel_width/ jest jeszcze info, że prowadzenie auta poprawisz stosując najszersze felgi z zakresu dla danego rozmiaru opony. Tylko oczywiście komfort leci w dół.
Szukałem też info nt relacji moc auta/szerokość opony ale nic ciekawego nie znalazłem.

: 2013-04-16, 18:08
autor: Arias
Czytałem te artykuły, ale dalej obstawiam za 205/50/R16 na felgę 7-7,5" zależy co się trafi, opony jak wspomniałem, będzie coś ze sprawdzonych modeli. Moc auta nie będzie miała takie wpływu jak sama waga samochodu, P11 jest lekkie stosunkowo dlatego wydaje mi się że 225 bez ponad 200KM pod maską nie ma większego sensu a cenowo wyjdzie drożej znacznie, no i idąc szkołą Yokohamy 225 to na felgę 8-8,5" a to już będzie mocno trzeć bez dystansów i poszerzeń nadkoli.

: 2013-04-17, 10:52
autor: wod2u
Ja wczoraj założyłem nowe letnie opony, właśnie 205/50R16, z tym, że model spoza listy sprawdzonych: Vredestein Sportrac 5, indeks prędkości V. Co ciekawe kierownica chodzi prawie identycznie jak na 185/65R15, na pierwszy rzut oka dynamika bardzo zbliżona do zimowych, a koła niby cięższe. Muszę powiedzieć, że w przypadku 205/55R16 różnice na niekorzyść były od razu wyczuwalne (ciężko się kręciło, gorzej się zbierał). Ale póki co nie cisnę na nich, bo mogą być jeszcze śliskie. Ale już się nie mogę doczekać zakrętów, bo zrobiło się sucho i zimówki już mi się udało "położyć" na boku :mrgreen:

: 2015-01-28, 13:38
autor: jswistow
mam pytanie
czy taki zestaw podejdzie bez problemu do P11 z 99
aluski OE 16 z almerki N16 z oponą 205/55r16
czy nic nie bedzie obcierało
felga identyczne ET jak w stalowej 15

: 2015-01-28, 15:24
autor: HakeN
No na mietowo a dlaczego mają nie wejść!? Chyba że masz porządna glebę :-D

: 2015-01-28, 15:38
autor: jswistow
zawiecha seria
chodzi mi czy oponka zmieści sie pod górnym wahaczam

: 2015-01-28, 15:50
autor: HakeN
Czytaj wyżej posty się dowiesz!

: 2015-03-14, 02:07
autor: Puchacz
cześć chłopaki,
planuje do swojej gt załozyc felgi 17 " z oponami w przedziale 205/(40-50) dodam ze zawias bd na sprezynach eibacha -40mm co o tym sadzicie ? wejdzie takie kolo bez wiekszych problemów ? czy lepiej zostac na seryjnych springach ? przerabial jjuz ktos taki temat?

: 2015-03-14, 07:51
autor: marlos90
zależy jakie ET felgi, ale wejdzie

: 2015-03-14, 14:54
autor: Puchacz
et 40 i na skreconych kolach bedzie git ?

: 2015-03-14, 15:37
autor: bombel
Puchacz, powinno być ok

: 2015-03-18, 18:15
autor: Puchacz
a jak bym zalozyl 205/45 r17 na przod i 215/40 na tył bd to mialo jakas racje bytu ? mam dwie oponki 215 w super stanie praktycznie za darmoszke