Felgi opony i ET tajemniczy parametr
Moderatorzy: Ryba, Sajmooon, Zielkq, Maniek-ol
- bonzo
- fanatyk nissana
- Posty: 4005
- Rejestracja: 2009-11-29, 12:58
- Lokalizacja: Bolechowo Osiedle
- Kontakt:
Felgi opony i ET tajemniczy parametr
Każda felga montowana w samochodzie charakteryzuje się swoistymi parametrami. Są to średnica, szerokość, rozstaw śrub oraz ET i średnica otworu centralnego CH.
Producenci aut dopuszczają pewien zakres aplikacyjny felg aluminiowych, np. od 14” do 17”, a kryterium doboru są dane techniczne samochodu. Ważne są wtedy nie tylko marka i model samochodu, ale też jego rok produkcji i wersja silnikowa. I tak pojazdy wyprodukowane w tym samym okresie mogą posiadać wiele różnych silników, a w związku z tym różną moc. Następstwem tego jest konstruowanie różnych układów hamulcowych, co również wpływa na możliwości montażu felg – wielkość zacisków hamulcowych, często uniemożliwia montaż felg o mniejszej średnicy niż montowane fabrycznie.
Aby odpowiednio dobrać felgi aluminiowe, zarówno dopuszczalną średnicę jak i wartość ET (odsadzenia felgi), często niezbędnym jest podanie tzw. TYPU samochodu, który jest ciągiem literowo-cyfrowych, zamieszczonych w numerze
Rozmiar felgi
Np. 6,5x16
6,5 – szerokość felgi podawana w calach
16 – zewnętrzna średnica felgi podawana w calach
Rozstaw śrub
Np. 5x100
5 – oznacza ilość śrub mocujących felgę
100 – oznacza średnicę okręgu, na którym znajduje się 5 otworów montażowych
ET (offset lub inaczej odsadzenie) felgi
Odsadzenie informuje o odległości płaszczyzny symetrii felgi od płaszczyzny montażowej - podawana w mm. ET jest charakterystyczny dla każdego modelu felgi a nie modelu samochodu. Offset może mieć wartości zarówno dodatnie jak i ujemne i informuje o położeniu koła we wnęce nadkola. Im większe ET, tym felga głębiej schowana w nadkole.
CH - średnica otworu centralnego felgi
Wewnętrzna średnica podawana w mm, umożliwiająca dokładne centrowanie felgi na piaście. W przypadku rozbieżności pomiędzy rozmiarem otworu centralnego w feldze, a średnicą piasty, stosuje się pierścienie centrujące, umożliwiające redukcję tej różnicy. Pierścienie centrujące są na ogół stosowane przez producentów felg aluminiowych i umożliwiają dostosowanie wybranego modelu felgi do konkretnego modelu pojazdu.
Przydatne linki
KALKULATOR OPON
TABELA ROZMIARÓW FELG NISSAN
OZNACZENIA NA OPONACH
Producenci aut dopuszczają pewien zakres aplikacyjny felg aluminiowych, np. od 14” do 17”, a kryterium doboru są dane techniczne samochodu. Ważne są wtedy nie tylko marka i model samochodu, ale też jego rok produkcji i wersja silnikowa. I tak pojazdy wyprodukowane w tym samym okresie mogą posiadać wiele różnych silników, a w związku z tym różną moc. Następstwem tego jest konstruowanie różnych układów hamulcowych, co również wpływa na możliwości montażu felg – wielkość zacisków hamulcowych, często uniemożliwia montaż felg o mniejszej średnicy niż montowane fabrycznie.
Aby odpowiednio dobrać felgi aluminiowe, zarówno dopuszczalną średnicę jak i wartość ET (odsadzenia felgi), często niezbędnym jest podanie tzw. TYPU samochodu, który jest ciągiem literowo-cyfrowych, zamieszczonych w numerze
Rozmiar felgi
Np. 6,5x16
6,5 – szerokość felgi podawana w calach
16 – zewnętrzna średnica felgi podawana w calach
Rozstaw śrub
Np. 5x100
5 – oznacza ilość śrub mocujących felgę
100 – oznacza średnicę okręgu, na którym znajduje się 5 otworów montażowych
ET (offset lub inaczej odsadzenie) felgi
Odsadzenie informuje o odległości płaszczyzny symetrii felgi od płaszczyzny montażowej - podawana w mm. ET jest charakterystyczny dla każdego modelu felgi a nie modelu samochodu. Offset może mieć wartości zarówno dodatnie jak i ujemne i informuje o położeniu koła we wnęce nadkola. Im większe ET, tym felga głębiej schowana w nadkole.
CH - średnica otworu centralnego felgi
Wewnętrzna średnica podawana w mm, umożliwiająca dokładne centrowanie felgi na piaście. W przypadku rozbieżności pomiędzy rozmiarem otworu centralnego w feldze, a średnicą piasty, stosuje się pierścienie centrujące, umożliwiające redukcję tej różnicy. Pierścienie centrujące są na ogół stosowane przez producentów felg aluminiowych i umożliwiają dostosowanie wybranego modelu felgi do konkretnego modelu pojazdu.
Przydatne linki
KALKULATOR OPON
TABELA ROZMIARÓW FELG NISSAN
OZNACZENIA NA OPONACH
Ostatnio zmieniony 2009-12-01, 19:56 przez bonzo, łącznie zmieniany 1 raz.
Na starym forum jest to ładnie opisane moze niektore materiały tu wkleisz:
"Forum Nissan Klub Polska
> Ogólne tematy
> Porady eksploatacyjne
> FELGI I ET, ROZSTAW ŚRUB"
Nie wklejam linku zeby tam ludzie nie potrzebnie klikali
"Forum Nissan Klub Polska
> Ogólne tematy
> Porady eksploatacyjne
> FELGI I ET, ROZSTAW ŚRUB"
Nie wklejam linku zeby tam ludzie nie potrzebnie klikali
blabla przyjedź na najbliższy spot comiesięczny o 19:00. Info w naszym TEMACIE
Posiadam części do N14.
Posiadam części do N14.
- homik123456
- fanatyk nissana
- Posty: 1283
- Rejestracja: 2009-12-21, 20:18
- Lokalizacja: Zabrze
Ostatnio trafiłem na bardzo fajną porównywarkę rozmiarów opon, felg i ET:
http://www.rimsntires.com/specs.jsp
http://www.rimsntires.com/specs.jsp
- homik123456
- fanatyk nissana
- Posty: 1283
- Rejestracja: 2009-12-21, 20:18
- Lokalizacja: Zabrze
- Chochlik
- doświadczony forumowicz
- Posty: 247
- Rejestracja: 2010-11-03, 22:04
- Lokalizacja: Sieraków / Berlin
Bardzo fajnie zrobiony kalkulator felg/opon w exelu
Wpisujemy co aktualnie mamy na aucie, z drugiej strony co chcemy mieć i dostajemy poglądowy wykresik o ile wyższe/szersze całe koło będzie plus do tego info o tym czy auto pójdzie w górę czy w dół, a nawet procentowe i prędkościowe przekłamania licznika.
www.haffus.pl/moto/Tyre_Calculator_English.xls
Wpisujemy co aktualnie mamy na aucie, z drugiej strony co chcemy mieć i dostajemy poglądowy wykresik o ile wyższe/szersze całe koło będzie plus do tego info o tym czy auto pójdzie w górę czy w dół, a nawet procentowe i prędkościowe przekłamania licznika.
www.haffus.pl/moto/Tyre_Calculator_English.xls
Jeśli niebo zwali nam się na głowy, będziemy łapać skowronki!
- homik123456
- fanatyk nissana
- Posty: 1283
- Rejestracja: 2009-12-21, 20:18
- Lokalizacja: Zabrze
- Chochlik
- doświadczony forumowicz
- Posty: 247
- Rejestracja: 2010-11-03, 22:04
- Lokalizacja: Sieraków / Berlin
Nie potrzeba żadnego hasła, odpalasz plik, wpisujesz co cię interesuje i dostajesz ładny wykresik.
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Jeśli niebo zwali nam się na głowy, będziemy łapać skowronki!
- homik123456
- fanatyk nissana
- Posty: 1283
- Rejestracja: 2009-12-21, 20:18
- Lokalizacja: Zabrze
http://www.yokohamatire.com/tires_101/c ... eel_width/
Zestawienie rozmiarów opon (akurat marki Yokohama) i zalecanej szerokości felg. Plus ciekawa uwaga:
Zestawienie rozmiarów opon (akurat marki Yokohama) i zalecanej szerokości felg. Plus ciekawa uwaga:
Choosing a wheel near the middle of the range will give a balance between ride quality and handling. A wider wheel will improve handling at the expense of ride quality, while a narrower wheel will improve ride quality at the expense of handling.
pozdr. Kamil
a mnie zastanawia jedno, do sunnego podane et to 35-40, ja mam et 22 a felga dalej sie chowa i to w dosc sporym stopniu, nadkola nie sa wyzezbione zeby poszerzylo to calosc auta, w czym tkwi problem
Było:
-Mazda 323F BA (Z5)
-Ford Mondeo mk1 4X4 - które bokiem latało
-honda concerto 1.8TD
-A32
Jest:
Primera W10
Primera P12
Sunny N14 GTi - moja miłość
Audi S6 C5 MTM
Mazda 6
-Mazda 323F BA (Z5)
-Ford Mondeo mk1 4X4 - które bokiem latało
-honda concerto 1.8TD
-A32
Jest:
Primera W10
Primera P12
Sunny N14 GTi - moja miłość
Audi S6 C5 MTM
Mazda 6