AFR a spalanie samochodu
Moderatorzy: Seba WWA, Ryba, Sajmooon
AFR a spalanie samochodu
Cześć,
CCzy ktoś kto ma Ecumaster albo SMT6 i możliwość ustawienia mieszanki wg. AFR mółby zrobić test, który rozwiałby wątpliwości moje i kumpla, który uparcie trzyma się swojej wersji :
-seryjnie auta po 2000 roku mają wg. kumpla mocno zubożoną mieszankę, tak, aby emitowały jak najmniej szkodliwych substancji i spełniały normy emisji spalin.
Osobiście czytając pewne artykuły natknąłem się na coś takiego :
Idealny AFR dla silnika benzynowego to przedział 13,5-15 ( 15 części tlenu na 1 część benzyny ). Mieszanka stechiometryczna - najmniej zanieczyszczeń, to 14,3, ale nie ma przy niej silnik maksymalnej mocy.
Idąc w tym kierunku, zmieniając mieszankę na taką, która zwiększa moc silnika, ale psuje nam normy emisji spalin ( who cares ? ) z 1 litra paliwa mamy więcej mocy, bo lepiej wykorzystujemy AFR, czyli jadąc ze stałą prędkością mamy mniejsze spalanie.
Mógłby ktoś zrobić test spalania auta na seryjnej mieszance oraz na mieszance zoptymalizowanej przy pomocy kompa/hamowni ? Największy sens miałoby to przy aucie nie tuningowanym, ale nie wiem, czy to możłiwe wśród forumowiczów
Ciekaw jestem jak duży rzeczywiście ma to wpływ.
Pozdrawiam
CCzy ktoś kto ma Ecumaster albo SMT6 i możliwość ustawienia mieszanki wg. AFR mółby zrobić test, który rozwiałby wątpliwości moje i kumpla, który uparcie trzyma się swojej wersji :
-seryjnie auta po 2000 roku mają wg. kumpla mocno zubożoną mieszankę, tak, aby emitowały jak najmniej szkodliwych substancji i spełniały normy emisji spalin.
Osobiście czytając pewne artykuły natknąłem się na coś takiego :
Idealny AFR dla silnika benzynowego to przedział 13,5-15 ( 15 części tlenu na 1 część benzyny ). Mieszanka stechiometryczna - najmniej zanieczyszczeń, to 14,3, ale nie ma przy niej silnik maksymalnej mocy.
Idąc w tym kierunku, zmieniając mieszankę na taką, która zwiększa moc silnika, ale psuje nam normy emisji spalin ( who cares ? ) z 1 litra paliwa mamy więcej mocy, bo lepiej wykorzystujemy AFR, czyli jadąc ze stałą prędkością mamy mniejsze spalanie.
Mógłby ktoś zrobić test spalania auta na seryjnej mieszance oraz na mieszance zoptymalizowanej przy pomocy kompa/hamowni ? Największy sens miałoby to przy aucie nie tuningowanym, ale nie wiem, czy to możłiwe wśród forumowiczów
Ciekaw jestem jak duży rzeczywiście ma to wpływ.
Pozdrawiam
counterox wystarczy podłaczyć pod dowolny samochód sondę lambda szerokopasmową i się przejechać.
Co do teorii kumpla to jest bzdurna. Jakby auto jeździło na ubogiej mieszance, to długo silnik by nie pożył.
Przykład? Instalacje gazowe ustawione tak by mało samochód palił powodują wypalanie gniazd zaworowych, bo jest za ubogo.
Wiadomo, że w aucie tuningowanym to jest o wiele ważniejsze, ale żaden producent by się nie narażał na drogie wymiany silnika
Co do teorii kumpla to jest bzdurna. Jakby auto jeździło na ubogiej mieszance, to długo silnik by nie pożył.
Przykład? Instalacje gazowe ustawione tak by mało samochód palił powodują wypalanie gniazd zaworowych, bo jest za ubogo.
Wiadomo, że w aucie tuningowanym to jest o wiele ważniejsze, ale żaden producent by się nie narażał na drogie wymiany silnika
Stechio dla Pb to 14,7, wtedy jest całkowite spalenie mieszanki.
To jest "ekologiczny" afr, bo wtedy najwydajniej "pracuje" katalizator, ale taki afr nie jest ani optymalny pod względem spalania, ani mocy.
Mniejsze od stechio to mieszanki bogate, nastawione na moc, większe to ubogie, nastawione na spalanie (tak w sporym skrócie).
W close loop ecu stara się utrzymać 14,7, różne są warunki wejścia w close loop dla różnych ecu.
To jest "ekologiczny" afr, bo wtedy najwydajniej "pracuje" katalizator, ale taki afr nie jest ani optymalny pod względem spalania, ani mocy.
Mniejsze od stechio to mieszanki bogate, nastawione na moc, większe to ubogie, nastawione na spalanie (tak w sporym skrócie).
W close loop ecu stara się utrzymać 14,7, różne są warunki wejścia w close loop dla różnych ecu.
Bombel - auto na szeroko pasmowej sadzie lepiej będzie śmigać ?
Czyli ECU stara się utrzymać stechiometryczną, ale nie optymalną jeśli chodzi o moc.
Teoretycznie mieszanka bardziej optymalna dawałaby większą moc silnika max, ale większa moc to też większe spalanie, czyli jedynie mamy wykres z hamowni ładniejszy ::)
Czyli ECU stara się utrzymać stechiometryczną, ale nie optymalną jeśli chodzi o moc.
Teoretycznie mieszanka bardziej optymalna dawałaby większą moc silnika max, ale większa moc to też większe spalanie, czyli jedynie mamy wykres z hamowni ładniejszy ::)
- Coobcio
- fanatyk nissana
- Posty: 3074
- Rejestracja: 2009-12-09, 10:29
- Lokalizacja: Warszawa - Grochów
- Kontakt:
Chłopaki to nie tak
Współczesne auta te słabe śmigają na AFR 14,7 żeby mało paliły. Trwałość silnika jest przewidziana na maks 100 tyś km wiec kogo interesuje że się wypalą gniada - w takim wypadku się zmieni silnik a jeszcze lepiej auto
Przy jeździe spokojnej na niskich obrotach nie ma to znaczenia ale jakby taki silnik kręcić wysoko to dopiero mu się kuku dzieje
Optymalny AFR dla wolnossaka to 12,6-12,8:1 przy gazie w podłodze, na częściowych uchyleniach skład stechiomeryczny czyli 14,7:!
Współczesne auta te słabe śmigają na AFR 14,7 żeby mało paliły. Trwałość silnika jest przewidziana na maks 100 tyś km wiec kogo interesuje że się wypalą gniada - w takim wypadku się zmieni silnik a jeszcze lepiej auto
Przy jeździe spokojnej na niskich obrotach nie ma to znaczenia ale jakby taki silnik kręcić wysoko to dopiero mu się kuku dzieje
Optymalny AFR dla wolnossaka to 12,6-12,8:1 przy gazie w podłodze, na częściowych uchyleniach skład stechiomeryczny czyli 14,7:!
WWW.COOBCIO.PL
OSIĄGNIĘCIA:
SR20VE + Turbo 342KM
W pełni uliczne GA16DE 128KM
Nissanowe 1.6 N/A 183KM
Nissanowe 2.0 N/A 243KM
Nissanowe 2.0 + T 319KM
Nissanowe 2.0 Turbo 407KM
OSIĄGNIĘCIA:
SR20VE + Turbo 342KM
W pełni uliczne GA16DE 128KM
Nissanowe 1.6 N/A 183KM
Nissanowe 2.0 N/A 243KM
Nissanowe 2.0 + T 319KM
Nissanowe 2.0 Turbo 407KM
- Coobcio
- fanatyk nissana
- Posty: 3074
- Rejestracja: 2009-12-09, 10:29
- Lokalizacja: Warszawa - Grochów
- Kontakt:
Przy częściowych uchyleniach i małym obciązeniu doturlamy się do odcinki i będzie 14,7 pracujące w trupie closet loop.Jarzyn pisze:Coobcio, ale na wyższych obrotach i tak ecu wchodzi w open loop, czy to nowy, czy to stary.
Jak damy do deski to przeważnie od 4000-4500obr.min zaczyna się robić bogaciej i sterownik przechodzi w open loop.
WWW.COOBCIO.PL
OSIĄGNIĘCIA:
SR20VE + Turbo 342KM
W pełni uliczne GA16DE 128KM
Nissanowe 1.6 N/A 183KM
Nissanowe 2.0 N/A 243KM
Nissanowe 2.0 + T 319KM
Nissanowe 2.0 Turbo 407KM
OSIĄGNIĘCIA:
SR20VE + Turbo 342KM
W pełni uliczne GA16DE 128KM
Nissanowe 1.6 N/A 183KM
Nissanowe 2.0 N/A 243KM
Nissanowe 2.0 + T 319KM
Nissanowe 2.0 Turbo 407KM