Strona 1 z 6

Rady jak zwiększyć moc w GA14DE i GA16DE (oraz GA14/16DS)

: 2009-12-21, 22:33
autor: Sajmooon
Mam taki silnik w P11.114 i brakuje mi w nim parę koni i moja prośba do osób, które zwiększały moc w tym silniku o rady i przybliżone kwoty takich modyfikacji. Z góry dzięki

: 2009-12-21, 23:43
autor: bodek
Podstawa to wydech fi 55/60mm i wywalenie katów lub sportowy katalizator. Wywalenie katalizatorów da check engine ale są na to sposoby. Koszt kwasa średnio 1400zł. Kolektor wydechowy 4-2-1 ~800zł, przestawienie rozrządu ceny różne, jakiś zimny dolocik. Na takim setupie okolice 115KM powinny być. Dalej to modyfikacja kolektora ssącego lub kolektor z Sentry, większa przepustnica, strojenie i ewentualnie wydajniejsza pompa i okolice 120-125KM da się ugrać. Jakieś aftermarketowe wałki chyba są dostępne dla tego silnika.
Nie pamiętam szczegółów ale z GA16 wyciskają nawet okolice 160KM. To był chyba akurat gaźnik ale coś ugrać się da.

a dobrze radząc zmienił bym Prime na SR20.

: 2009-12-21, 23:46
autor: Adams
Byla sobie kiedys taka wrecz fantastyczna stronka na ten temat sygnowana przez pana Mike'a Kojime, na pewien czas zniknela z netu ale udalo mi sie ja znalezc zarchiwizowana: http://web.archive.org/web/200503052035 ... engine.php

Mam nadzieje ze sie przyda!

: 2009-12-22, 20:18
autor: goago
Przepis na 120Km i 160NM :-)
splanowana głowica ok. 1,3mm
wałek ssący 40,7mm (sentra)
kolektor ssący z nissan sentra+przepustnica 60mm(sr20de)
kolektor wydechowy 4-2-1
wydech 55mm+2 tłumiki przelotowe

: 2009-12-22, 21:41
autor: NadiR
goago pisze:Przepis na 120Km i 160NM :-)
splanowana głowica ok. 1,3mm
wałek ssący 40,7mm (sentra)
kolektor ssący z nissan sentra+przepustnica 60mm(sr20de)
kolektor wydechowy 4-2-1
wydech 55mm+2 tłumiki przelotowe

Napisz jeszcze ceny takiej kooperacji.

: 2009-12-22, 22:37
autor: Sajmooon
Adams pisze:Byla sobie kiedys taka wrecz fantastyczna stronka na ten temat sygnowana przez pana Mike'a Kojime, na pewien czas zniknela z netu ale udalo mi sie ja znalezc zarchiwizowana: http://web.archive.org/web/200503052035 ... engine.php

Mam nadzieje ze sie przyda!
Pewnie, że się przyda tylko trochę tłumaczenia będę miał :) ale będzie warto :)

A z tym katalizatorem to co trzeba zrobić bo Adex też mi już to mówił, że warto to zrobić tylko problem jest z 2 sondą lambda i w jaki sposób ja obejść, żeby nie wyskakiwało check engine ?

: 2009-12-22, 23:23
autor: bodek
Najlepiej sprawdzić samemu. Odłącz druga sondę i zobacz czy nie wywali checka. Jak wywali to podłącz i i ewentualnie pojedź na skasowanie błędu (~100zł). Coś mi się kojarzy, że u kolegów z P11.144 po wywaleniu kata i drugiej sondy nie było pomarańczowej lampki ale pewny nie jestem.

[ Dodano: 2009-12-22, 23:32 ]
Ponoć ciężko jest oszukać drugą sondę. Są patenty na stosowanie tulejek oddalających sondę od rury wydechowej, jakiś kieszenie na sondę itp ale to musi byc dobrane przy robieniu wydechu. Niektórzy kombinują z emulatorami ale ruga sonda to chyba szerokopasmówka i nie bardzo da się jej sygnał zemulować.

: 2009-12-23, 20:12
autor: Coobcio
NAjlepsza opcja co do wydechu do twojego auta to zakup kompletnego uzywanego z 2.0 P11.144 fabrycznie ma średnicę 54-51mm. do tego dołożyć sportowy kolekotr wydechowy 4-2-1 i masz za jakieś 1100-1500zł najlepszy układ wydechowy jaki może siedzieć w tym wozie, zarówno pod względem akustycznym - cisza jak i wzrostem osiągów :)

Katalizator oczywiście zostawiasz, i drugą sodnę musisz przenieść za głownego kata...

Dalej do tego można zmienić wałek ssący na Sentory + mod rozrządu i powinno być łacznie coś koło 115KM i 150-155Nm

Dalej już zabawa droższa w zmianę przepustnicy gazu na większą, przerobienie dolotu oraz wystrojenie...

: 2009-12-24, 01:41
autor: Adams
Opisalbym chetnie kwintesencje info ze strony do ktorej linka podrzucilem, ale na prawde w przedswiatecznym balaganie obejmujacym prace magisterska, normalna robote i jeszcze kilka pomniejszych na razie poprostu nie dam rady. Ale powiem szczerze ze daje one ciekawy poglad na temat ga16 od goscia ktory o ile dobrze slyszalem zajmuje sie nimi od lat m.in. z ramienia nissana.

: 2009-12-24, 18:02
autor: lukasgt
jakby potrzeba było to mam kogoś kto chce sie pozbyć kolektora ssącego z sentry 1,6--a ten jest znacznie lepszy niż seryjny w 1.6

: 2009-12-24, 18:20
autor: Rysiu83
za ile?

: 2009-12-24, 23:15
autor: ciapek
Na NKP jest/był pewien kolo o nicku "gościu" co ma jeszcze kilka kolektorów 4-2-1 do silnika GA/QG. Pińcet + przesyłka.

: 2009-12-26, 23:32
autor: Sajmooon
A czy pasowałby kolektora ssący od QG18 ? i czy były by tego jakieś efekty?

: 2009-12-27, 23:34
autor: bodek
Nie widziałem ale na 99% nie bo GA i QG zupełnie inna rodzina silników. Najlepiej jest rozwiercić seryjny kolektor pod przepustnicę z SR20 ale dużych przyrostów na seryjnych wałkach się nie otrzyma. Wszystko musi być oczywiście wystrojone bo sam komp nie da rady tego dolać.

: 2009-12-28, 17:17
autor: Adams
W sumie tak jak juz bylo napisane zacznij od zrobienia dolotu, wydechu od silnika i ustawinia zaplonu na zylete, a pozniej sie zobaczy :)

: 2009-12-29, 14:35
autor: Coobcio
Spradziłem już na dwóch projektach GA16 niestety kolektor z sentry to nie wypał, wzgledem seryjnego psuje cały doł do ok 4000 a powyżej tej wartości nie generuje dodatkowej mocy...

Najlepsze to przepustnica fi 60mm na seryjnym kolekotrze i prosty dolocik do tego ze stożkiem przy akumulatorze...

: 2009-12-29, 15:59
autor: Adams
A probowales obrobki glowicy w wypadku GA16? Podobno daje stosunkowo dobre przyrosty.

: 2009-12-30, 22:45
autor: Coobcio
nie próbowałem ale myślę że sporo da bowiem GA14/16 ma śmiesznie małe kanaliki i zaworki...

: 2009-12-31, 11:05
autor: bodek
Dziwne. Piszesz, że kolektor z Sentry to niewypał a jednak Sentry z tym kolektorem mają chyba 110 albo 115KM w serii. Może daje radę tylko z ostrzejszymi wałkami? A może kwestia wystrojenia, za luźnego wydechu, nieseryjnego dolotu itp?

: 2009-12-31, 15:32
autor: dylson
Sentry maja ostrzejsze walki i moze dlatego maja wieksza moc seryjnie. Np maximy (j30 i a32) w wersjach europejskich maja lepsze kolektory niz us. W euro maja zmienna dlugosc kanalow a w us zwykle.

: 2009-12-31, 15:33
autor: NadiR
bodek pisze:Podstawa to wydech fi 55/60mm i wywalenie katów lub sportowy katalizator. Wywalenie katalizatorów da check engine ale są na to sposoby. Koszt kwasa średnio 1400zł. Kolektor wydechowy 4-2-1 ~800zł, przestawienie rozrządu ceny różne, jakiś zimny dolocik. Na takim setupie okolice 115KM powinny być. Dalej to modyfikacja kolektora ssącego lub kolektor z Sentry, większa przepustnica, strojenie i ewentualnie wydajniejsza pompa i okolice 120-125KM da się ugrać. Jakieś aftermarketowe wałki chyba są dostępne dla tego silnika.
Nie pamiętam szczegółów ale z GA16 wyciskają nawet okolice 160KM. To był chyba akurat gaźnik ale coś ugrać się da.
No właśnie, czyli jak by zsumować całą tą zabawę to koszta wyciśnięcia dod. 30-35km za 90konnego GA16DE to min. 3000-3500zł ? (kwas za drogi, zwykła blacha i po co mi to na 20 lat). czyli:

-SSAC:4-2-1
-wydech wew.55/ zew.60 czy 50/55na 2 tłumikach + 1 zamiast kata (czy go zostawić za nim zrobić przelot?)
-kolektor ssący 73C, -EGR
-wałki od DS (nie pamiętam czy trzeba 2 zmieniać czy tylko ssący?)
-zimny, krótki dolot zakończony 2.5" stożkiem Fujita (3" będzie za dużo do 1.6?)
-większa przepustnica fi 60 jak Coobcio pisze
-przestawienie rozrządu
-przyśpieszony zapłon
-i ostatecznie strojenie z SMT6 ? np.

= 130-135km i 170nm GA16DE :mrgreen:


Może niech Coobcio napiszę, lub ktoś w temacie, ile dokładnie taki setup kosztuje + robocizna, w sumie jak i po kolei każdy mod ? Będzie każdy chętny/nowy miał prawie na tacy i tylko kwestia papu ;)



bodek pisze: a dobrze radząc zmienił bym Prime na SR20.
No właśnie, czy jest sens wydawać min. 3 koła, a nie lepiej przejść na 2.0 i wówczas działać :) a z 2 strony mi się udało kupić bardzo zdrowe GA16DE + zdrowa cała reszta, i szkoda jej póki co sprzedawać :) Z mańki chciałbym mieć takie mocne GA16DE 8-)

pozdro

: 2009-12-31, 17:36
autor: bodek
Za wszystko to co napisałeś trzeba dać mniej więcej 3,5-4kpln (wliczony Ecumaster z wystrojeniem i wydech z kwasa) + robocizna czyli przełożenie/przerobienie niektórych gratów. Jak ktoś znajdzie graty po taniości to i 3kpln + robota by wydało. Czy się opłaca? Kwestia zasobności portfela i zamiłowania do wspaniałego GA16 :D

: 2010-01-03, 14:27
autor: Quattro
bodek pisze:Dziwne. Piszesz, że kolektor z Sentry to niewypał a jednak Sentry z tym kolektorem mają chyba 110 albo 115KM w serii. Może daje radę tylko z ostrzejszymi wałkami? A może kwestia wystrojenia, za luźnego wydechu, nieseryjnego dolotu itp?

Zacznijmy od tego, że Sentra posiada głowicę NVCS - z zmiennymi fazami wałka ssącego.

: 2010-01-03, 16:23
autor: bodek
Zmienne fazy wałka ssącego to też robi się w seryjnym GA16 (rozwiercenie klina na kółku) tylko, ze nie są zmienne ale stałe względem obrotów i obciążenia ;) Więc nie tu bym szukał różnic. NCVS to nie VVL czy VTEC. Nie jest zmienny lift tylko kąt.

: 2010-01-03, 16:39
autor: Quattro
Może - to jeden z silników które mnie bardzo ciekawią ponieważ nie miałem okazji sie z nimi zetknąć na warsztacie :)

: 2010-01-03, 20:11
autor: Coobcio
NadiR pisze:No właśnie, czyli jak by zsumować całą tą zabawę to koszta wyciśnięcia dod. 30-35km za 90konnego GA16DE to min. 3000-3500zł ? (kwas za drogi, zwykła blacha i po co mi to na 20 lat). czyli:

-SSAC:4-2-1
-wydech wew.55/ zew.60 czy 50/55na 2 tłumikach + 1 zamiast kata (czy go zostawić za nim zrobić przelot?)
-kolektor ssący 73C, -EGR
-wałki od DS (nie pamiętam czy trzeba 2 zmieniać czy tylko ssący?)
-zimny, krótki dolot zakończony 2.5" stożkiem Fujita (3" będzie za dużo do 1.6?)
-większa przepustnica fi 60 jak Coobcio pisze
-przestawienie rozrządu
-przyśpieszony zapłon
-i ostatecznie strojenie z SMT6 ? np.

= 130-135km i 170nm GA16DE :mrgreen:
Do tego jeszcze trzeba doliczyć mocniejsza pompę paliwa oraz nastawny regulator i do zrobienia jest ok 125KM i 160Nm...

Silniki te mają bardzo słabe przepływy w głowicy i małe zaworki, tak więc dalsze kucie mocy to już mody głowy tzn. rozciąganie gniazd, zawory na zamówienie i pod rozciagnięte gniazda porting głowy...
Myślę że przyniosło by to kolejne 10KM i z 5Nm...

: 2010-01-06, 16:10
autor: mikey_one
Jeśli już wchodzimy w koszty rzędu 5kPLN to może w tym momencie rozważyć opcję Turbo??

I koszty (mniej więcej wyglądałyby tak:

T25 - 600,-
IC - 100,-
Orurowanie - 300'- (można i mniej)
Pompa paliwa + regulator - 500.-
Kolektor wydechowy - 500,-
Wydech - 1000 - 1400,- (nie musi być od razu kwas)
Jakieś SMT + strojenie myślę, że w kilkuset złotych idzie się zamknąć,-

Wiadomo, że do tego dochodzi jeszcze w wuj pierdół - np. zegary itp. ale przyrost będzie nieporównywalny do grzebania w N/A

P.S. Koszty są bardzo orientacyjne i zależne od tego co kto chce i co jest w stanie sam ogarnąć, zresztą Kuba może to dokładnie podsumować.

Wiem, że liczyłem to kiedyś z Szenim i przy sporym nakładzie własnej pracy 3kPLN jest do osiągnięcia - wersja budżetowa...

: 2010-01-06, 16:18
autor: Coobcio
Turbo bez porównania da więcej frajdy z jazdy ale nie ma opcji ratalnej...
W N/A możesz sobei kolektorek zmienić i tal katać, potem wałki zmienić i tak dalej...
A w turbo to całą instalacje na raz trzeba ogarniać...
No niby można w pierwszej kolejności wymienić pompę i np. podłączyć ECU mastera/SMT6 i latać nieco mocniejszym wozem.
Co do turbo to wydechu nie trzeba całego robić, początek tylko walnąć żeby łączył się za katalizatorem do reszty i już...
Z czasem to ulepszać rozwijać o pełen wydech, do turbo też można dać wałki od DS - przyrost dadzą większy jak w N/a...

: 2010-01-06, 16:24
autor: mikey_one
Dokładnie o to mi chodzi...

Można zacząć jak piszesz od drobnych zmian pod N/A (planowanie głowy nie wchodzi w rachubę) ale ogarniać temat przepustnicy, wałków, świni+strojenia (choć to bym zostawił na koniec bo pod turbo i tak trzeba będzie jeszcze raz stroić), w międzyczasie ogarniać graty i włożyć to wszystko jak już będzie leżało gotowe na półce...
Tak jeszcze się zastanawiam - Kuba z czego można podpasować wtryski do GA (bo seria może nie wydać...)?

A tak wogóle nie pokusiłbyś się o zrobienie takiej kompletnej listy gratów pod turbo?? (ja napewno pominąłem parę istotnych elementów)...

: 2010-01-06, 16:29
autor: Coobcio
Seriw wtrsyki bez zwiększania ciśnienia paliwa do ok 110KM na optymalnej mieszance starczają po podbiciu ciśnienia do 4barów wyrabiają do ok. 125KM...
W turbo ja bym zastosował dodatkowy 5 wtrysk paliwa zamontowany jak u Zura przed przepustnicą ale skierowany w przeciwną stronę...

Świnkę można montować w każdej chwili, przy konwersji na trubo się już tylko stroi... ew. dokłada map sensor...