Strona 1 z 1

Podciśnienie w skrzyni korbowej

: 2014-11-06, 21:06
autor: wod2u
Cytat z mądrej strony:
External crankcase vacuum pumps will provide significant power gains on both racing and high-performance street engines, primarily by promoting superior ring sealing. It’s an engine-performance trick practiced since the late ‘60s, first with passive crankcase evacuation methods or so-called Pan-Evac systems. Today, manipulating the pan vacuum with a dedicated pump — such as those offered by GZ Motorsports and Moroso — is more effective and gives the engine builder another tuning tool.
http://www.dragzine.com/tech-stories/en ... orsepower/

W skrócie, opłaca się trzymać podciśnienie w skrzyni korbowej, bo zyskujemy dzięki temu lepsze uszczelnienie na pierścieniach tłokowych, przez co wzrasta moc (zmniejszają się przedmuchy do skrzyni czyli jeżeli dobrze rozumiem rośnie ciśnienie sprężania).
I teraz moje pytanie, czy są jakieś negatywne (długoterminowe) skutki utrzymywania podciśnienia w skrzyni w aucie do "jazdy po bułki"?
Zazwyczaj do wytwarzania takiego stałego podciśnienia służą pompy vacuum (w autach sportowych). Jeżeli dobrze kojarzę to silniki z suchymi miskami olejowymi także utrzymują podciśnienie w skrzyni.
Poszperałem trochę i znalazłem, że takie zdrowe podciśnienie, przy którym uzyskuje się wzrost mocy to okolice -0.4 do -0.5 bar. Zbudowałem sobie zawór jednokierunkowy odmy, dzięki któremu przy pierwszych próbach na wolnych udało mi się uzyskać nawet więcej niż -0.6bar także muszę trochę "zepsuć" mój zawór bo jest zbyt wydajny (bez niego na wolnych vacuometr wskazuje ciśnienie atmosferyczne). Nie sprawdzałem jakie są wyniki przy wyższych obrotach, bo już na starcie podciśnienie było za duże i wolałem silnik zgasić.

: 2014-11-06, 21:46
autor: VE Killer
czyli rozumiem że odma wytwarza podciśnienie. uwazaj żeby ci oleju niewyssało :))

: 2014-11-06, 22:05
autor: wod2u
Inaczej, na odmie (tej podłączonej przed przepustnicą) jest zawór jednokierunkowy który pozwala ciśnieniu tylko opuszczać skrzynię korbową. Więc tamtędy nie ucieknie, fabrycznym zaworem PCV też nie, bo go nie ruszałem. Zawór powoduje, że kiedy PCV działa i wysysa ciśnienie ze skrzyni (czyli jak się robi podciśnienie w kolektorze ssącym) on nie pozwala ciśnieniu w skrzyni się wyrównać (czyli nie pozwala podebrać powietrza sprzed przepustnicy). Bardzo jestem ciekaw jak się system zachowa pod obciążeniem ale po pierwsze te wolne mnie lekko wystraszyły (skoro tu jest nie tak to co będzie dalej? Pewnie też będzie za dużo.) po drugie mam za krótki wężyk do vacumetru i nie mogę miernika wciągnąć do wnętrza żeby zobaczyć odczyty :mrgreen:

: 2014-11-07, 13:56
autor: Ad@mus
coś w tym jest tylko abu pierscien utrzymać w "tej" właściwej pozycji to 0,6b wystarczy skoro od strony komory spalania zrekompensować/wyrownac oba ciśnienia

dla mnie mit jakiś powstał :)

wole podłubać mechanikę:)

: 2014-11-07, 15:20
autor: wod2u
Ale to przecież nic innego jak mechanika. Zawór jednokierunkowy jest stosowany fabrycznie w niektórych mocnych motocyklach, m.in. Ducati.
Widzę, że bez cyferek ludzi nie przyciągnę do tematu, więc rzucam tym, co wyczytałem: przy 150KM na kołach do ugrania są okolice +4-6KM (też na kołach) :-P
Zapomniałem dopisać, że oprócz poprawy szczelności na pierścieniach, zmniejszenie ciśnienia w skrzyni korbowej wpływa na mniejsze opory ruchu tłoków.

: 2014-11-07, 20:20
autor: Oskr5
"Zapomniałem dopisać, że oprócz poprawy szczelności na pierścieniach, zmniejszenie ciśnienia w skrzyni korbowej wpływa na mniejsze opory ruchu tłoków."
To wreszcie zmniejszenie czy zwiększenie ciśnienia? Bo już zgłupiałem :P

: 2014-11-07, 20:27
autor: VE Killer
jeśli to wpływa na uszczelnienie silnika to raczej zwiększy ciśnienie.

ale ja mam pytanie co chcemy uszczelniac jeśli silnik ma szczelność 96-98 %??

[ Dodano: 2014-11-07, 20:30 ]
jak to podciśnienie wpłynie na zimeringi? poza tym podciśnienie wytworzy się nie tylko w skrzyni korbowej ale i w głowicy.. czy nie wpłynie to np tak że przez prowadnice zaworowe nie będzie zasysana mieszanka paliwowo powietrzna??

: 2014-11-07, 22:30
autor: Ad@mus
tez jestem ciekawy jak by to mialo dzialac...
zmniejszenie oporow rozumie ale nie rozumie czy to ma zasysac pierscienie w dol czy wypychac w gore

z obaw zastosowania dla mnie nr1 to rozszczelnienie zimmerow silnika

: 2014-11-07, 22:39
autor: VE Killer
Ad@mus pisze:czy to ma zasysac pierscienie w dol czy wypychac w go
skoro podciśnienie to chyba zasysać w dół

: 2014-11-07, 22:58
autor: Ad@mus
no to jak zasysa w dol to moze wysysac kompresje z cylka:)
ja bym sie w to nie bawil, fakt jest taki ze sprawnosc silnika wynika z kompresji, przeplukow i stopnia sprezenia a tego zaworkiem sie nie poprawi

: 2014-11-07, 23:47
autor: wod2u
Proszę, ładnie wyjaśnione wszystko w jednym miejscu:
Crankcase Ventilation

Crankcase ventilation is used for three reasons:

It reduces crankcase pressures to nearly atmospheric pressure in order to avoid oil leaks from seals and gaskets.

It reduces crankcase pressures at the bottom of the pistons to provide an increase in the differential pressure across the piston compression rings, and consequently provide an increase of torque and horsepower. A larger differential pressure across the piston oil rings also aids in control of oil consumption.

It reduces pumping losses. In a running engine, the size and shape of the crankcase boundary changes with the movement of the pistons. Ventilating the crankcase reduces parasitic horsepower losses involved in compressing and moving this air volume about, so net power output is increased.

The larger the crankcase volume, the less-compressed the gases it contains become, so the lower the losses. If you vent directly to the atmosphere - through a sufficiently large vent hole - the crankcase can’t attain positive pressure, even at the highest engine rpm. Further, if you create a vacuum in a crankcase, the effect on pressures is the same as increasing the crankcase volume.

It’s interesting to note that in the automobile performance world that there have been performance gains using crankcase ventilation systems that create a vacuum in the crankcase using pumps and extractors.
http://www.ducati-upnorth.com/tech/breather.php

Edit: tak w ogóle, to widzę, że nikt nic na temat nie wie. To ja sobie spokojnie dopracuję i potestuję moje rozwiązanie i podzielę się wnioskami jak ktoś będzie zainteresowany.

: 2014-11-08, 01:51
autor: vixo
W Golfie jest takie zastosowanie ;) bynajmniej w 1.4 :mrgreen:

: 2014-11-08, 08:05
autor: adam_N14
Ciekawe jak sprawdził by się tzw "odkurzacz" stosowany w oplach czy audi. Nie jest to zbyt mocne więc i pobór prądu nie powinien być za duży.

: 2014-11-08, 08:10
autor: VE Killer
jak mówisz o Golfie 1.4 16V to jest najbardziej zrabany silnik. oleju wdupacza co niemiara a i problemy ze smarowaniem ma. vw szybko wycofał się z tych silników.

imteresuje mnie bardziej inna sprawa a i argument który przemawia przeciw temu rozwiązaniu... podciśnienie jest wytwarzane przez odmę zatem musi być ona wpieta w dolot... a jak wiadomo odma pogarsza jakość powietrza zasysanego do silnika więc wiele osób wkłada ja do osobnego zbiorniczka..... stąd pytanie czy aby nie jest to rozwiązanie coś za coś?? normalnie odma jest przed przepustnicą a tutaj należy ja przenieść w kolektor aby robiła podciśnienie zasysając/

stosując zaworek na odmie wewnątrz silnika robi się podciśnienie jak w serwie hamulcowym.....

: 2014-11-08, 13:54
autor: wod2u
VE Killer, mieszasz trochę. Podciśnienie w skrzyni robi standardowy zawór PCV za przepustnicą.
Działa to tak: kiedy silnik zasysa powietrze, w kolektorze ssącym robi się podciśnienie, a w skrzyni korbowej mamy wtedy nadciśnienie pochodzące z tzw "blow by" (część spalin mija pierścienie). Różnica ciśnień między kolektorem a skrzynią otwiera PCV, które wysysa do dolotu nadmiar powietrza ze skrzyni (nadciśnienie w skrzyni jest szkodliwe bo wypycha uszczelnienia). W ten sposób PCV zmniejsza ciśnienie w skrzyni korbowej. I teraz, gdyby nie było odmy przed przepustnicą, to PCV wysysałby powietrze ze skrzyni aż do wyrównania się ciśnień (takie samo podciśnienie w skrzyni jak i w dolocie, zawór się zamyka). I to byłoby ok -0.8 bar, bo tyle w dolocie ma silnik benz przy max otwartej przepustnicy. Dlatego stosuje się drugi przewód odmy, ten przed przepustnicą - kiedy PCV wysysa, odma zasysa z dolotu i wyrównuje ciśnienie (do atmosferycznego). Drugą funkcją odmy przed przepustnicą jest wypchnięcie nadmiaru gazów "blow by" przy max obciążeniu, czyli wtedy, kiedy PCV już nie wydala i w skrzyni korbowej szybciej ciśnienia przybywa niż ubywa.
Mój zawór ogranicza tylko i wyłącznie zasysanie powietrza z dolotu przed odmę, nie przeszkadza w oddawaniu gazów odmą do dolotu. Sprawia, że gdy PCV wysysa powietrze ze skrzyni, odma go tam z powrotem nie zasysa (albo zasysa wolniej, tak, żeby cały czas utrzymać w skrzyni podciśnienie).
Dorobiłem wczoraj małą (1mm) dziurkę w zaworze, sprawdzę dziś jakie ciśnienie na wolnych osiągnę w skrzyni. Przez manewrowanie wielkością tej dziurki chcę osiągnąć stan równowagi, w którym w skrzyni utrzyma się to -0.4 bar (bez dziurki było -0.6). A potem sprawdzę, czy to coś da znowu używając vacuometru: jeżeli podciśnienie w skrzyni rzeczywiście zwiększy szczelność pierścieni, to na logikę powinno wzrosnąć podciśnienie w dolocie (szczelniejsze pierścienie powinny poprawić napełnianie się cylindra), co da się zmierzyć (powiedzmy, że jeżeli teraz mój silnik osiąga -0.7bar w dolocie to jeżeli zawór zadziała to zmierzę np -0.75bar). A ostatecznie przejadę się na hamownię.

: 2014-11-09, 09:49
autor: VE Killer
no ok tylko jeśli w skrzyni jest podciśnienie to czy nie zwiększa to właśnie przeciskania gazów przez pierścienie na zasadzie zasysania??

czy zawór pcv jest normalnie w autach montowany? chyba nie w każdym

rozwiązanie jest chyba z motocykla ducati a to trochę inne obroty wiec chyba i podciśnienie w dolocie inne

może i mieszam ale próbuje zrozumieć działanie tego czegos a to zawiłe okrutnie