Rozprawa nad qg18de
: 2013-10-22, 16:53
Ogólny rzut na "francuza"!
wcale nie jest tak jak ludzie mówią, silnik nie jest francuski, tylko jak sie okazuje Made in Japan-tyle doczytałem z tego tekstu:
The 1.8 L (1769 cc) QG18DE was designed for Nissan by Aichi Machine Industry, Japan. It is manufactured both in Japan and the Mexican city of Aguascalientes. Bore is 80 mm (3.1 in) and stroke is 88 mm (3.5 in). The engine is tuned to achieve most of its torque at low revs at the expense of raw power at high revs making the engine very responsive in day to day driving. It has a cast iron engine block and aluminum DOHC cylinder head. It uses MPI fuel injection, and features forged steel connecting rods, a one-piece cast camshaft, and a cast aluminum intake manifold. It also features N-VCT (Nissan's Variable valve Timing Control technology).
Tak naprawdę, silnik ten występował w 3 wersjach o różnych mocach: 114, 116 i 126 koni mechanicznych. Jestem posiadaczem wersji 126 konnej. Według moich informacji przeznaczona ona była na rynek azjatycki i amerykański gdzie nie było wyśrubowanych norm emisji spalin. Stąd można zauważyć brak zaworu recyrkulacji spalin (EGR). Kolektor wydechowy jest zaślepiony. Bardzo wyraźna jest różnica w fabrycznych ECU - wersja europejska jest według niektórych opinii po prostu mułowata.
QG18DE ma blok cylindrów wykonany z żeliwa oraz aluminiową głowicę. W silniku tym nie zastosowano tulei cylindrowych. Oznacza to, że w przypadku owalizacji cylindrów nie pozostaje nic innego jak wymieniać blok. Dlaczego nie szlifować i nie wstawić tulei cylindrowych? Grubość ścianki między środkowymi cylindrami wynosi około 5 mm. Biorąc pod uwagę że maksymalny nadwymiar średnicy tłoka wynosi +1 mm, zostaje ścianka grubości 3 mm... Nie było to mądre posunięcie ze strony konstruktorów, pewnie dlatego że to miał być zwykły budżetowy niczym nie wyróżniający się silnik.
Jednak zanim postawisz na QG kreskę zwróć uwagę na materiał z jakiego wykonany jest blok: jest to żeliwo. Żeby zrozumieć o co mi chodzi przyjrzyj się własnościom żeliwa:
ŻELIWA – są to odlewnicze stopy żelaza z węglem ( i innymi pierwiastkami ) o wysokiej jego zawartości do 2%, wytapiane w żeliwiaku lub piecu elektrycznym. Otrzymuje się je w wyniku wtórnego przetopu surówki, złomu i dodatków. Żeliwo należy do najpowszechniej stosowanych tworzyw na odlewy stosowane w przemyśle maszynowym oraz do wykonania wyrobów powszechnego użytku. Do najważniejszych zalet żeliwa należą:
Niska cena.
Łatwość nadania kształtów (lejność).
Dobra obrabialność.
Duża obrabialność.
Duża zdolność do tłumienia drgań.
Brak naprężeń.
Niewrażliwość na działanie karbu i częste zmiany kształtu.
Duża stałość wymiarów.
Duża odporność na ścieranie.
Skok 88mm wobec średnicy tłoka 81mm mówi sam za siebie: ten silnik nigdy nie będzie kręcił się tak chętnie jak "kwadratowy" SR20DE (średnica tłoka x skok: 86mm x 86mm)... W przypadku QG18DE funkcjonuje jeszcze podział tzw. Series 1 i Series 2. Różnica jest taka, że Series 1 miał dwie sondy lambda a Series 2 cztery sondy. Jak widać silnik produkowany był zarówno w Japonii jak i Meksyku.
Warto przyjrzeć się korobowodom. Pomimo że ich konstrukcja wygląda na filigranową, wytrzymuje spokojnie 9.5 PSI (0.65 bar) doładowania jak potwierdził projekt gościa z Australii i UK. UWAGA: samochody te jeżdżą bezawaryjnie od kilku lat, bo strojone są rozsądnie a nie do zabicia silnika jak to mają w zwyczaju niektórzy "ciuningowcy"... Uzyskanie mocy 180PS w tym z pozoru "śmieciowym" silniku, czy to przez kompresor czy to przez turbo bez wymiany wnętrzności jest jak najbardziej możliwe.
Z punktu widzenia użytkownika:
Silnik nie jedzie!! Takie miałem zdanie na początku. Nie nakręca sie tak jak inne moje auta, za to ma elastyczność diesla. Rusza z wolnych obrotów, można go przymulać do 1200rpm po czym bez redukowania odjechać. Z punktu widzenia użytkownika, nie tuningowca, silnik jest całkiem sympatyczny. Spala u mnie ok 9l lpg na codzień choć udaje sie zejść poniżej. Zatem pojawiają się pewne myśli, sztuka dla sztuki....
Sztuka dla sztuki
Mam na stole wiecznie niedokończony projekt sr20de, szczerze, mam z nim tyle roboty, że odechciało mi się go troche dokańczać:) musi sobie poleżeć i poczekać na moje chęci.
Z pewnych powodów (spalanie oleju) rozbieram qg18de. i...
Pierscienie robone z plasteliny, bez problemu nawinołem sobie jeden z nich na palec, tak jakby był z drutu miedzianego.
Zaczołem szukać nowych pierścieni, znalazłem, okazuje się że jeden z niemieckich producentów części zamiennych dodatkowo postanowił utwardzić 1 i 3 pierscien tlokowy stosujac dodatkowa galwanizacje w chromie-koszt takich cud to nie 450zl za kpl na tlok wg IC IP i innych wycen, znalazłem firmę która ma je w ofercie po 210zł za kpl na silnik:)
Przyznam że pierwsze poszukiwania pierscienie zniechecaly mnie do robienia czegokolwiek z 1.8. teraz mam już czesci za ktore dalem niecale 400zl (uszczelka glowicy i uszczelniacze zaworow) i sprobuje zwalczyc odwieczny problem braku oleju w qg18de
Reasumując:
kilka miesiecy temu temat qg byl prosty, pozbyc sie dziadostwa i swapowac na sr20de. Ponieważ mam ochote na robienie QG18DE, postaram sie wyleczyc moje 1.8 na własną rękę poprawiając przy tym serię, wkoncu pojawiaja sie doniesienia o qg ktore oleju nie biorą.
Z czystej ciekawości wyciągam moje szkiełko i oko cele zbadania najgorszego silnika nissana jaki swiat widział. Zobaczymy co z tego wyjdzie:)
wcale nie jest tak jak ludzie mówią, silnik nie jest francuski, tylko jak sie okazuje Made in Japan-tyle doczytałem z tego tekstu:
The 1.8 L (1769 cc) QG18DE was designed for Nissan by Aichi Machine Industry, Japan. It is manufactured both in Japan and the Mexican city of Aguascalientes. Bore is 80 mm (3.1 in) and stroke is 88 mm (3.5 in). The engine is tuned to achieve most of its torque at low revs at the expense of raw power at high revs making the engine very responsive in day to day driving. It has a cast iron engine block and aluminum DOHC cylinder head. It uses MPI fuel injection, and features forged steel connecting rods, a one-piece cast camshaft, and a cast aluminum intake manifold. It also features N-VCT (Nissan's Variable valve Timing Control technology).
Tak naprawdę, silnik ten występował w 3 wersjach o różnych mocach: 114, 116 i 126 koni mechanicznych. Jestem posiadaczem wersji 126 konnej. Według moich informacji przeznaczona ona była na rynek azjatycki i amerykański gdzie nie było wyśrubowanych norm emisji spalin. Stąd można zauważyć brak zaworu recyrkulacji spalin (EGR). Kolektor wydechowy jest zaślepiony. Bardzo wyraźna jest różnica w fabrycznych ECU - wersja europejska jest według niektórych opinii po prostu mułowata.
QG18DE ma blok cylindrów wykonany z żeliwa oraz aluminiową głowicę. W silniku tym nie zastosowano tulei cylindrowych. Oznacza to, że w przypadku owalizacji cylindrów nie pozostaje nic innego jak wymieniać blok. Dlaczego nie szlifować i nie wstawić tulei cylindrowych? Grubość ścianki między środkowymi cylindrami wynosi około 5 mm. Biorąc pod uwagę że maksymalny nadwymiar średnicy tłoka wynosi +1 mm, zostaje ścianka grubości 3 mm... Nie było to mądre posunięcie ze strony konstruktorów, pewnie dlatego że to miał być zwykły budżetowy niczym nie wyróżniający się silnik.
Jednak zanim postawisz na QG kreskę zwróć uwagę na materiał z jakiego wykonany jest blok: jest to żeliwo. Żeby zrozumieć o co mi chodzi przyjrzyj się własnościom żeliwa:
ŻELIWA – są to odlewnicze stopy żelaza z węglem ( i innymi pierwiastkami ) o wysokiej jego zawartości do 2%, wytapiane w żeliwiaku lub piecu elektrycznym. Otrzymuje się je w wyniku wtórnego przetopu surówki, złomu i dodatków. Żeliwo należy do najpowszechniej stosowanych tworzyw na odlewy stosowane w przemyśle maszynowym oraz do wykonania wyrobów powszechnego użytku. Do najważniejszych zalet żeliwa należą:
Niska cena.
Łatwość nadania kształtów (lejność).
Dobra obrabialność.
Duża obrabialność.
Duża zdolność do tłumienia drgań.
Brak naprężeń.
Niewrażliwość na działanie karbu i częste zmiany kształtu.
Duża stałość wymiarów.
Duża odporność na ścieranie.
Skok 88mm wobec średnicy tłoka 81mm mówi sam za siebie: ten silnik nigdy nie będzie kręcił się tak chętnie jak "kwadratowy" SR20DE (średnica tłoka x skok: 86mm x 86mm)... W przypadku QG18DE funkcjonuje jeszcze podział tzw. Series 1 i Series 2. Różnica jest taka, że Series 1 miał dwie sondy lambda a Series 2 cztery sondy. Jak widać silnik produkowany był zarówno w Japonii jak i Meksyku.
Warto przyjrzeć się korobowodom. Pomimo że ich konstrukcja wygląda na filigranową, wytrzymuje spokojnie 9.5 PSI (0.65 bar) doładowania jak potwierdził projekt gościa z Australii i UK. UWAGA: samochody te jeżdżą bezawaryjnie od kilku lat, bo strojone są rozsądnie a nie do zabicia silnika jak to mają w zwyczaju niektórzy "ciuningowcy"... Uzyskanie mocy 180PS w tym z pozoru "śmieciowym" silniku, czy to przez kompresor czy to przez turbo bez wymiany wnętrzności jest jak najbardziej możliwe.
Z punktu widzenia użytkownika:
Silnik nie jedzie!! Takie miałem zdanie na początku. Nie nakręca sie tak jak inne moje auta, za to ma elastyczność diesla. Rusza z wolnych obrotów, można go przymulać do 1200rpm po czym bez redukowania odjechać. Z punktu widzenia użytkownika, nie tuningowca, silnik jest całkiem sympatyczny. Spala u mnie ok 9l lpg na codzień choć udaje sie zejść poniżej. Zatem pojawiają się pewne myśli, sztuka dla sztuki....
Sztuka dla sztuki
Mam na stole wiecznie niedokończony projekt sr20de, szczerze, mam z nim tyle roboty, że odechciało mi się go troche dokańczać:) musi sobie poleżeć i poczekać na moje chęci.
Z pewnych powodów (spalanie oleju) rozbieram qg18de. i...
Pierscienie robone z plasteliny, bez problemu nawinołem sobie jeden z nich na palec, tak jakby był z drutu miedzianego.
Zaczołem szukać nowych pierścieni, znalazłem, okazuje się że jeden z niemieckich producentów części zamiennych dodatkowo postanowił utwardzić 1 i 3 pierscien tlokowy stosujac dodatkowa galwanizacje w chromie-koszt takich cud to nie 450zl za kpl na tlok wg IC IP i innych wycen, znalazłem firmę która ma je w ofercie po 210zł za kpl na silnik:)
Przyznam że pierwsze poszukiwania pierscienie zniechecaly mnie do robienia czegokolwiek z 1.8. teraz mam już czesci za ktore dalem niecale 400zl (uszczelka glowicy i uszczelniacze zaworow) i sprobuje zwalczyc odwieczny problem braku oleju w qg18de
Reasumując:
kilka miesiecy temu temat qg byl prosty, pozbyc sie dziadostwa i swapowac na sr20de. Ponieważ mam ochote na robienie QG18DE, postaram sie wyleczyc moje 1.8 na własną rękę poprawiając przy tym serię, wkoncu pojawiaja sie doniesienia o qg ktore oleju nie biorą.
Z czystej ciekawości wyciągam moje szkiełko i oko cele zbadania najgorszego silnika nissana jaki swiat widział. Zobaczymy co z tego wyjdzie:)