Nissanmaniaku! Prosimy o nieblokowanie reklam!    

Utrzymujemy nasze forum z małych reklam pojawiających się między postami.

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszym forum.


Dziękujemy!

Mapa zapłonu

Moderatorzy: Seba WWA, Ryba, Sajmooon

Awatar użytkownika
wod2u
fanatyk nissana
Posty: 824
Rejestracja: 2010-11-22, 14:00
Lokalizacja: Kraków

Mapa zapłonu

Post autor: wod2u » 2013-07-22, 09:47

Poniżej seryjna mapa zapłonu i stuku dla SR20DE RR (końcówka 2000, 2001 rok).
I teraz moje pytanie, w jakich jednostkach jest temperatura? Myślałem, że to są farenheit-y, bo mapa pochodzi z jamerykańskiego forum, ale nie jestem pewien, bo zakres w celsjuszach byłby tylko od -13st do +26st, a to trochę mało... Czyli jednak C? Podpowie ktoś?
Obrazek
Inne mapy są tutaj, jakby ktoś był ciekawy:
http://www.sr20-forum.com/tuning/22279- ... uning.html
pozdr. Kamil

Awatar użytkownika
Arias
fanatyk nissana
Posty: 1157
Rejestracja: 2010-03-07, 19:03
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Arias » 2013-07-22, 14:12

Myślę, że stopnie Kelvina, często używane w USA.
"Wieczorami na ulicy szukam chętnych do.....zabawy w berka..."
Moje GT

Awatar użytkownika
janusz
fanatyk nissana
Posty: 8403
Rejestracja: 2009-12-10, 17:44
Lokalizacja: .....

Post autor: janusz » 2013-07-22, 18:50

Arias Kelwin jest jednostką układu SI, w USA używane są Fahrenheity.
Sam osobiście dość często używam stopni Kelwina.

Stopniami Kelwina posługują się elektronicy (osoby zajmujące się technologią - wytwarzaniem przyrządów półprzewodnikowych), fizycy, chemicy itp.

Temperatura w Kelwinach:
T=t+273,15

gdzie:
T - temperatura w Kelwinach;
t - temperatura w Celsjuszach;

Temperatura w Fahrenheitach:
tf=[(9/5)*tc+32]

gdzie:
tf - temperatura w Fahrenheitach;
tc - temperatura w Celsjuszach.
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560

pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć

_

Awatar użytkownika
Arias
fanatyk nissana
Posty: 1157
Rejestracja: 2010-03-07, 19:03
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Arias » 2013-07-22, 19:44

Mój błąd walnęło mi się z fahrenheitem, to może to nie jest konkretna jednostka, tylko zmienna obliczana ze wzoru ??
"Wieczorami na ulicy szukam chętnych do.....zabawy w berka..."
Moje GT

Awatar użytkownika
janusz
fanatyk nissana
Posty: 8403
Rejestracja: 2009-12-10, 17:44
Lokalizacja: .....

Post autor: janusz » 2013-07-22, 19:53

wod2u tak przejrzałem ten link co podałeś i się zastanawiam, czy to nie jest przypadkiem ciśnienie tylko w innej jednostce niż kPa. Zobacz co jest jest na innych mapach.
Ciśnienie może być podane w kPa, bar, PSI.
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560

pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć

_

Awatar użytkownika
Limon
fanatyk nissana
Posty: 1010
Rejestracja: 2009-12-10, 23:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Limon » 2013-07-23, 00:10

A skąd te pytanie że to jest temperatura? Jesli to jest mapa zapłonu to zależność miedzy obciążeniem ( czyli uchyleniem przepustnicy, tps, badz sygnał z przepływomierza powietrza) do prędkości obrotowej silnika.

czajnik

Post autor: czajnik » 2013-07-23, 08:07

w mapie zapłonu nie robi sie przypadkiem korekty wyprzedzenia zapłonu? w zależności od obrotów przy danym otwarciu przepustnicy?

czy się mylę?

Awatar użytkownika
wod2u
fanatyk nissana
Posty: 824
Rejestracja: 2010-11-22, 14:00
Lokalizacja: Kraków

Post autor: wod2u » 2013-07-23, 09:20

Ja pytałem o temperaturę, bo czytałem, że ECU cofa zapłon jeżeli temperatura wykrywana przez czujnik w dolocie (IATS) rośnie (logiczne, bo jest większa szansa na stuk). Że jest więcej czynników, które wpływają na wyprzedzenie zapłonu wiem, tylko się zastanawiałem, czy nie ma jakiś bazowych map, które potem w zależności od obciążenia/otwarcia przepustnicy itp są później modyfikowane.
pozdr. Kamil

Awatar użytkownika
janusz
fanatyk nissana
Posty: 8403
Rejestracja: 2009-12-10, 17:44
Lokalizacja: .....

Post autor: janusz » 2013-07-23, 09:45

Ja ostatnio założyłem sobie czujnik temperatury powietrza w dolocie - zrobiłem to na DS18B20. Jak samochód stoi w korku w upalny dzień temperatura powietrza potrafi dojść nawet do 60st i więcej. Jak się jedzie to temperatura powietrza spada do i to znacznie. Jutro jadę w trasę to zobaczę do ilu się obniży.
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560

pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć

_

Awatar użytkownika
bombel
Administrator
Posty: 13188
Rejestracja: 2009-12-07, 12:43
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: bombel » 2013-07-23, 09:58

wod2u a co Ty chcesz robić? Jak myslisz ze takla mape zaadaptujesz do ecumastera to raczej nie. Lepiej poprosic kogos co ma wolnossacy silnik by Ci podesłał projekt

Awatar użytkownika
wod2u
fanatyk nissana
Posty: 824
Rejestracja: 2010-11-22, 14:00
Lokalizacja: Kraków

Post autor: wod2u » 2013-07-23, 10:28

Już tłumaczę: zrobiłem CAI z nadkola do seryjnej puszki (rura alu 77mm, jedno kolanko 120st do nadkola, więc nie jest pokręcone) i zacząłem jeździć z ELM-em podpiętym. Generalnie CAI na wielki plus, auto zdecydowanie lepiej ciągnie, jest lepsza reakcja na gaz, ale...
Wg ELM-a nawet przy 15st na zewnątrz w dolocie jest minimum 22st (dłuższa jazda autostradowa). Przy zatrzymaniu na 10min mimo CAI wskazanie potrafi dojść do 50st (przy 17st na zewnątrz). Jak stoję chwilę na światłach w mieście spokojnie dobija do 30-35st. Po zastanowieniu wyszło mi, że przekłamuje termistor na przepływomierzu (IATS), ponieważ grzeje się cała odbudowa przepływki. Zamówiłem już czujnik ze starszej wersji P11 (tam były umieszczane nie na przepływce), mam zamiar umieścić go zaraz za reflektorem, na początku rury (ale już w komorze). Potem tylko podmiana kabelków i... I właśnie nie wiem czego się spodziewać, czy efekty będą w ogóle odczuwalne, stąd ta rozkmina na mapy zapłonu.
pozdr. Kamil

Awatar użytkownika
DubSon
fanatyk nissana
Posty: 2938
Rejestracja: 2011-07-14, 13:23
Lokalizacja: WLKP / St. Tuchorza

Post autor: DubSon » 2013-07-23, 10:34

Nie lepiej go podpiąć bliżej przepustnicy? Po drodze powietrze może się jeszcze ogrzać, bo przecież w komorze za chłodno nie jest (korki, światła, miasto), a podejrzewam, że nie masz odizolowanego dolotu (rur). Temperatura będzie przekłamana moim zdaniem ;)

Awatar użytkownika
bombel
Administrator
Posty: 13188
Rejestracja: 2009-12-07, 12:43
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: bombel » 2013-07-23, 10:54

Temeperatura sie liczy podczas jazy a nie stania. Nic nie zmieniaj, bo pod maską jest ukrop

Awatar użytkownika
wod2u
fanatyk nissana
Posty: 824
Rejestracja: 2010-11-22, 14:00
Lokalizacja: Kraków

Post autor: wod2u » 2013-07-23, 11:06

Skoro będzie przekłamana to dlaczego w starszych wersjach czujnik był umieszczany na początku dolotu, za reflektorem?
Co do mojego dolotu to już na prawdę niewiele go grzeje, odpiąłem grzanie przepustnicy, nie mam EGR-a, sama przepustnica jest odizolowana od ssącego teflonową uszczelką. Taśmę izolacyjną alu na rury też planuję założyć, i to będzie chyba już wszystko. Z tego, co czytałem ogrzewanie się powietrza (od rur) przy dużych uchyleniach przepustnicy jest minimalne.
Temat grzania się czujnika i przekłamywania temperatury:
http://www.m5board.com/vbulletin/e39-m5 ... ost2328714
pozdr. Kamil

Awatar użytkownika
Limon
fanatyk nissana
Posty: 1010
Rejestracja: 2009-12-10, 23:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Limon » 2013-07-23, 13:03

Ja myślę że to nic zbytnio Ci nie da. Szkoda tracic czasu :-)

Awatar użytkownika
bombel
Administrator
Posty: 13188
Rejestracja: 2009-12-07, 12:43
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: bombel » 2013-07-23, 13:07

wod2u lepiej byś w ecumastera i strojenie zainwestował

Awatar użytkownika
wod2u
fanatyk nissana
Posty: 824
Rejestracja: 2010-11-22, 14:00
Lokalizacja: Kraków

Post autor: wod2u » 2013-08-05, 10:15

Nie ma co porównywać strojenia do moda za 36zł (cena czujnika z wysyłką), jak to cokolwiek da to i tak będzie dobrze. Może dobiję w końcu do 160KM/200NM. Chociaż nawet same NM by mi wystarczyły.

Edit: jak ktoś jest ciekawy to podmieniłem czujniki, wszystko działa, błędu nie ma, więc czujniki są zamienne (sprawdziłem odczyty czujnika przez zamontowaniem, zgodne z instrukcją dla termistora wbudowanego w przepływkę). Co do samej temperatury to nowy czujnik zawyża przynajmniej o 4-5st, przy czym jak przy starym trzeba było pogonić długo z szeroko otwartą przepustnicą, żeby zawyżał tylko o 7st (norma to +10), tak na nowym czujniku +5st jest prawie zawsze, +4 przez większość czasu. No i z zegarkiem na ręku, 1min stania na wolnych w 22st na zewnątrz po dobrym rozgrzaniu silnika (dzisiejszy dojazd do pracy, 30min najpierw autostrada, potem miasto), to wskazanie IATS - 29st (na starym czujniku w takich warunkach przy 17st pokazywał 33st).
Czyli suche dane mówią, że zysk jest, temperatura bliższa prawdziwej, przy jeździe miejskiej są mniejsze przekłamania spowodowane nagrzaniem czujnika na postoju.
Tylko tak jak przewidywaliście, nie czuć tego pod butem. Ale radość z grzebania - bezcenna :-P

Edit: tak po chwili zastanowienia, skoro nie czuję różnicy, a temperatury ostatnio regularnie przekraczają 30st w cieniu, to może jednak jest lepiej? :mrgreen:
pozdr. Kamil

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik i układ napedowy”