Strona 1 z 1
Mod rozrządu w głowicach OHC/SOHC
: 2013-02-02, 18:17
autor: garygary
Witam, temat dotyczący silnika GA16DE (DOHC) już mamy.
Więc chciałbym się dowiedzieć (myślę, że znajdzie się jeszcze kilka innych osób) jak wygląda sprawa w silnikach z jednym walkiem,
Po pierwsze:
• Ile nam to może dać?
Po drugie:
• Ile stopni cofnąć, przyspieszyć,
Po trzecie:
• W GA16DE mamy 2 wałki wydech + ssak, na każdym po 8 zaworów. W innym temacie jest mowa o cofaniu/przyspieszaniu wałka ssącego, wydech zostawić bez zmian.
W silnikach(E16i/E16s/GA16i) OHC/SOHC mamy 8 zaworów wydech i ssanie obsługuje 1 wałek więc przyspieszając ssanie cofamy wydech, tak?
Skoro jesteśmy już przy wałku to jaki ostrzejszy wałek do E16i ?
: 2013-02-02, 18:29
autor: DubSon
w DOHC przyspieszamy ssaka, opozniamy wydech.
to samo dzieje sie przyspieszajac walek w OHC.
nie wiem czy ktos to robil w E16/GA16i, wiec mususz to zrobic metoda prob i bledow jesli chcesz sie dowiedziec
musisz pamietac aby kontrolowac zaplon, bo pewnie jest CAS na walku w aparacie
Powodzenia

: 2013-02-02, 18:40
autor: garygary
musisz pamietac aby kontrolowac zaplon, bo pewnie jest CAS na walku w aparacie
Co to CAS?
: 2013-02-02, 19:00
autor: bombel
Do E16 chyba wałek z E13 sie stosuje, bo ma podobno wyzsze krzywki.
Generalnie w silnikach na pasku nie jest polecane ruszanie rozrzadu
: 2013-03-09, 09:21
autor: czajnik
DubSon pisze:w DOHC przyspieszamy ssaka, opozniamy wydech.
to samo dzieje sie przyspieszajac walek w OHC.
what!!! jak możesz na jednym wałku cofnąć krzywki wydechu a przyspieszyć ssania.
w OHC wałek przyspieszacz albo okóżniasz. fazy wałka ustala się w procesie produkcji. rozchylajac krzywki albo zblizajac. dlatego przy dwóch wałkach jest o wiele więcej kombinacji . natomiast przymierzajac sie do zakupu wałka do OHC trzeba dokładnie przeanalizować jego parametry.
[ Dodano: 2013-03-09, 09:24 ]
bombel pisze:Generalnie w silnikach na pasku nie jest polecane ruszanie rozrzadu
nie ma to kompletnie znaczenia. równolegle buduję drubi samochód Skoda Felicia "Kit Car" silnik 1.6 8V OHC rozrzad na pasku i zakupiłem sobie nawet kółko regulowane z Cat Camsa.

: 2013-03-09, 10:50
autor: DubSon
czajnik pisze:what!!!
właśnie jak to przeczytałem, to sam nie wierzę, że to napisałem
Chyba miałem na myśli, to, że bawiąc się wałkiem, musimy bawić się też zapłonem w OHC

: 2013-03-09, 11:08
autor: czajnik
mod rozrządu to nie taka prosta sprawa.
: 2013-03-09, 11:18
autor: DubSon
fakt, choć ja robiąc go pierwszy raz w GA16 u mnie odczułem pozytywny efekt.
Oczywiście ruszałem tylko ssący o ~6* do przodu.
Teraz już nie zrobię sam

zrobi to za mnie nvcs

: 2013-03-09, 11:29
autor: czajnik
do wałków zawsze producent daje wykres waz aby to ustawić idealnie potrzebujesz kątomierz i czujnik zegarowy. a na hamowni nie musich wróżyć z fusów tylko delikatna korekta
: 2013-03-09, 12:08
autor: DubSon
wyliczyłem 6* kątomierzem

i ustawiłem na serii kółku, tylko do sprawdzenia jak wyjdzie. Wyszło w miarę pozytywnie więc zostawiłem. I tak zmieniam silnik, bo już kupiłem inny więc nawet jeśli poszłoby coś nie po mojej myśli - cóż, swap byłby szybciej
aha - mam na myśłi GA16DE, SR20 na oczy nie widziałem

: 2013-03-09, 12:28
autor: czajnik
też ma dwa wałki:)))))
: 2013-03-09, 12:43
autor: DubSon
To wiem
czajnik 
Chodzi mi o mocowanie zębatki do wałka, bo nie wiem jak tam zrobić na seryjnej, ale pewnie tak samo

: 2013-03-09, 12:49
autor: czajnik
tak samo jest mocowane na taki bolec i centralną srubę.a tak zapytam rozpiłowujesz to miejsce gdzie jest klin i tu przestawiasz? w którym miejscu mierzysz te 6*?
[ Dodano: 2013-03-09, 12:53 ]
do czego zmierzam? że jesli rozpiłowujesz to dosłownie rozpiłowanie o pół mm na takim promieniu od osi wałka spowoduje już konkretne przestawienie rozrządu. dlatego właśnie aby można było bardziej precyzyjnie to ustawiać skala pomiarowa jest na promieniu trochę mniejszym niż zębatka.
: 2013-03-09, 13:10
autor: DubSon
Tak wiem, jeden ząbek to za dużo. Odmierzam kątomierzem po obwodzie zębatki. Staram się wyznaczyć środek zębatki, a później po promieniu od wyznaczonych 6* w miejscu mocowania bolca rozpiłowuję.
Jak mówiłem jest to na oko

Była to próba i przestawione jest o mniej niż jeden ząbek. Odczucia są pozytywne, wydaje się jakby maksymalny moment obrotowy zostł przeniesiony w niższy zakres obrotów.
Oczywiście nie byłem na hamowni, bo jechać 90km (tak - mieszkam w dziurze) żeby sprawdzić jak wszedł mod rozrządu to przesada

: 2013-03-09, 13:14
autor: czajnik
a no to jak wiesz o co chodzi to spoko. po prostu parę ruchów pilnika i już jest pare stopni na obwodzie:)
: 2013-03-09, 13:17
autor: DubSon
czajnik, tak
to jest akurat mod, którym można łatwo coś popsuć, dlatego jakbym nie miał pewności, to bym nie ruszał

: 2013-03-09, 13:18
autor: czajnik
a jest co popsuć:))))