Rozprawa nad qg18de
Moderatorzy: Seba WWA, Ryba, Sajmooon
Rozprawa nad qg18de
Ogólny rzut na "francuza"!
wcale nie jest tak jak ludzie mówią, silnik nie jest francuski, tylko jak sie okazuje Made in Japan-tyle doczytałem z tego tekstu:
The 1.8 L (1769 cc) QG18DE was designed for Nissan by Aichi Machine Industry, Japan. It is manufactured both in Japan and the Mexican city of Aguascalientes. Bore is 80 mm (3.1 in) and stroke is 88 mm (3.5 in). The engine is tuned to achieve most of its torque at low revs at the expense of raw power at high revs making the engine very responsive in day to day driving. It has a cast iron engine block and aluminum DOHC cylinder head. It uses MPI fuel injection, and features forged steel connecting rods, a one-piece cast camshaft, and a cast aluminum intake manifold. It also features N-VCT (Nissan's Variable valve Timing Control technology).
Tak naprawdę, silnik ten występował w 3 wersjach o różnych mocach: 114, 116 i 126 koni mechanicznych. Jestem posiadaczem wersji 126 konnej. Według moich informacji przeznaczona ona była na rynek azjatycki i amerykański gdzie nie było wyśrubowanych norm emisji spalin. Stąd można zauważyć brak zaworu recyrkulacji spalin (EGR). Kolektor wydechowy jest zaślepiony. Bardzo wyraźna jest różnica w fabrycznych ECU - wersja europejska jest według niektórych opinii po prostu mułowata.
QG18DE ma blok cylindrów wykonany z żeliwa oraz aluminiową głowicę. W silniku tym nie zastosowano tulei cylindrowych. Oznacza to, że w przypadku owalizacji cylindrów nie pozostaje nic innego jak wymieniać blok. Dlaczego nie szlifować i nie wstawić tulei cylindrowych? Grubość ścianki między środkowymi cylindrami wynosi około 5 mm. Biorąc pod uwagę że maksymalny nadwymiar średnicy tłoka wynosi +1 mm, zostaje ścianka grubości 3 mm... Nie było to mądre posunięcie ze strony konstruktorów, pewnie dlatego że to miał być zwykły budżetowy niczym nie wyróżniający się silnik.
Jednak zanim postawisz na QG kreskę zwróć uwagę na materiał z jakiego wykonany jest blok: jest to żeliwo. Żeby zrozumieć o co mi chodzi przyjrzyj się własnościom żeliwa:
ŻELIWA – są to odlewnicze stopy żelaza z węglem ( i innymi pierwiastkami ) o wysokiej jego zawartości do 2%, wytapiane w żeliwiaku lub piecu elektrycznym. Otrzymuje się je w wyniku wtórnego przetopu surówki, złomu i dodatków. Żeliwo należy do najpowszechniej stosowanych tworzyw na odlewy stosowane w przemyśle maszynowym oraz do wykonania wyrobów powszechnego użytku. Do najważniejszych zalet żeliwa należą:
Niska cena.
Łatwość nadania kształtów (lejność).
Dobra obrabialność.
Duża obrabialność.
Duża zdolność do tłumienia drgań.
Brak naprężeń.
Niewrażliwość na działanie karbu i częste zmiany kształtu.
Duża stałość wymiarów.
Duża odporność na ścieranie.
Skok 88mm wobec średnicy tłoka 81mm mówi sam za siebie: ten silnik nigdy nie będzie kręcił się tak chętnie jak "kwadratowy" SR20DE (średnica tłoka x skok: 86mm x 86mm)... W przypadku QG18DE funkcjonuje jeszcze podział tzw. Series 1 i Series 2. Różnica jest taka, że Series 1 miał dwie sondy lambda a Series 2 cztery sondy. Jak widać silnik produkowany był zarówno w Japonii jak i Meksyku.
Warto przyjrzeć się korobowodom. Pomimo że ich konstrukcja wygląda na filigranową, wytrzymuje spokojnie 9.5 PSI (0.65 bar) doładowania jak potwierdził projekt gościa z Australii i UK. UWAGA: samochody te jeżdżą bezawaryjnie od kilku lat, bo strojone są rozsądnie a nie do zabicia silnika jak to mają w zwyczaju niektórzy "ciuningowcy"... Uzyskanie mocy 180PS w tym z pozoru "śmieciowym" silniku, czy to przez kompresor czy to przez turbo bez wymiany wnętrzności jest jak najbardziej możliwe.
Z punktu widzenia użytkownika:
Silnik nie jedzie!! Takie miałem zdanie na początku. Nie nakręca sie tak jak inne moje auta, za to ma elastyczność diesla. Rusza z wolnych obrotów, można go przymulać do 1200rpm po czym bez redukowania odjechać. Z punktu widzenia użytkownika, nie tuningowca, silnik jest całkiem sympatyczny. Spala u mnie ok 9l lpg na codzień choć udaje sie zejść poniżej. Zatem pojawiają się pewne myśli, sztuka dla sztuki....
Sztuka dla sztuki
Mam na stole wiecznie niedokończony projekt sr20de, szczerze, mam z nim tyle roboty, że odechciało mi się go troche dokańczać:) musi sobie poleżeć i poczekać na moje chęci.
Z pewnych powodów (spalanie oleju) rozbieram qg18de. i...
Pierscienie robone z plasteliny, bez problemu nawinołem sobie jeden z nich na palec, tak jakby był z drutu miedzianego.
Zaczołem szukać nowych pierścieni, znalazłem, okazuje się że jeden z niemieckich producentów części zamiennych dodatkowo postanowił utwardzić 1 i 3 pierscien tlokowy stosujac dodatkowa galwanizacje w chromie-koszt takich cud to nie 450zl za kpl na tlok wg IC IP i innych wycen, znalazłem firmę która ma je w ofercie po 210zł za kpl na silnik:)
Przyznam że pierwsze poszukiwania pierscienie zniechecaly mnie do robienia czegokolwiek z 1.8. teraz mam już czesci za ktore dalem niecale 400zl (uszczelka glowicy i uszczelniacze zaworow) i sprobuje zwalczyc odwieczny problem braku oleju w qg18de
Reasumując:
kilka miesiecy temu temat qg byl prosty, pozbyc sie dziadostwa i swapowac na sr20de. Ponieważ mam ochote na robienie QG18DE, postaram sie wyleczyc moje 1.8 na własną rękę poprawiając przy tym serię, wkoncu pojawiaja sie doniesienia o qg ktore oleju nie biorą.
Z czystej ciekawości wyciągam moje szkiełko i oko cele zbadania najgorszego silnika nissana jaki swiat widział. Zobaczymy co z tego wyjdzie:)
wcale nie jest tak jak ludzie mówią, silnik nie jest francuski, tylko jak sie okazuje Made in Japan-tyle doczytałem z tego tekstu:
The 1.8 L (1769 cc) QG18DE was designed for Nissan by Aichi Machine Industry, Japan. It is manufactured both in Japan and the Mexican city of Aguascalientes. Bore is 80 mm (3.1 in) and stroke is 88 mm (3.5 in). The engine is tuned to achieve most of its torque at low revs at the expense of raw power at high revs making the engine very responsive in day to day driving. It has a cast iron engine block and aluminum DOHC cylinder head. It uses MPI fuel injection, and features forged steel connecting rods, a one-piece cast camshaft, and a cast aluminum intake manifold. It also features N-VCT (Nissan's Variable valve Timing Control technology).
Tak naprawdę, silnik ten występował w 3 wersjach o różnych mocach: 114, 116 i 126 koni mechanicznych. Jestem posiadaczem wersji 126 konnej. Według moich informacji przeznaczona ona była na rynek azjatycki i amerykański gdzie nie było wyśrubowanych norm emisji spalin. Stąd można zauważyć brak zaworu recyrkulacji spalin (EGR). Kolektor wydechowy jest zaślepiony. Bardzo wyraźna jest różnica w fabrycznych ECU - wersja europejska jest według niektórych opinii po prostu mułowata.
QG18DE ma blok cylindrów wykonany z żeliwa oraz aluminiową głowicę. W silniku tym nie zastosowano tulei cylindrowych. Oznacza to, że w przypadku owalizacji cylindrów nie pozostaje nic innego jak wymieniać blok. Dlaczego nie szlifować i nie wstawić tulei cylindrowych? Grubość ścianki między środkowymi cylindrami wynosi około 5 mm. Biorąc pod uwagę że maksymalny nadwymiar średnicy tłoka wynosi +1 mm, zostaje ścianka grubości 3 mm... Nie było to mądre posunięcie ze strony konstruktorów, pewnie dlatego że to miał być zwykły budżetowy niczym nie wyróżniający się silnik.
Jednak zanim postawisz na QG kreskę zwróć uwagę na materiał z jakiego wykonany jest blok: jest to żeliwo. Żeby zrozumieć o co mi chodzi przyjrzyj się własnościom żeliwa:
ŻELIWA – są to odlewnicze stopy żelaza z węglem ( i innymi pierwiastkami ) o wysokiej jego zawartości do 2%, wytapiane w żeliwiaku lub piecu elektrycznym. Otrzymuje się je w wyniku wtórnego przetopu surówki, złomu i dodatków. Żeliwo należy do najpowszechniej stosowanych tworzyw na odlewy stosowane w przemyśle maszynowym oraz do wykonania wyrobów powszechnego użytku. Do najważniejszych zalet żeliwa należą:
Niska cena.
Łatwość nadania kształtów (lejność).
Dobra obrabialność.
Duża obrabialność.
Duża zdolność do tłumienia drgań.
Brak naprężeń.
Niewrażliwość na działanie karbu i częste zmiany kształtu.
Duża stałość wymiarów.
Duża odporność na ścieranie.
Skok 88mm wobec średnicy tłoka 81mm mówi sam za siebie: ten silnik nigdy nie będzie kręcił się tak chętnie jak "kwadratowy" SR20DE (średnica tłoka x skok: 86mm x 86mm)... W przypadku QG18DE funkcjonuje jeszcze podział tzw. Series 1 i Series 2. Różnica jest taka, że Series 1 miał dwie sondy lambda a Series 2 cztery sondy. Jak widać silnik produkowany był zarówno w Japonii jak i Meksyku.
Warto przyjrzeć się korobowodom. Pomimo że ich konstrukcja wygląda na filigranową, wytrzymuje spokojnie 9.5 PSI (0.65 bar) doładowania jak potwierdził projekt gościa z Australii i UK. UWAGA: samochody te jeżdżą bezawaryjnie od kilku lat, bo strojone są rozsądnie a nie do zabicia silnika jak to mają w zwyczaju niektórzy "ciuningowcy"... Uzyskanie mocy 180PS w tym z pozoru "śmieciowym" silniku, czy to przez kompresor czy to przez turbo bez wymiany wnętrzności jest jak najbardziej możliwe.
Z punktu widzenia użytkownika:
Silnik nie jedzie!! Takie miałem zdanie na początku. Nie nakręca sie tak jak inne moje auta, za to ma elastyczność diesla. Rusza z wolnych obrotów, można go przymulać do 1200rpm po czym bez redukowania odjechać. Z punktu widzenia użytkownika, nie tuningowca, silnik jest całkiem sympatyczny. Spala u mnie ok 9l lpg na codzień choć udaje sie zejść poniżej. Zatem pojawiają się pewne myśli, sztuka dla sztuki....
Sztuka dla sztuki
Mam na stole wiecznie niedokończony projekt sr20de, szczerze, mam z nim tyle roboty, że odechciało mi się go troche dokańczać:) musi sobie poleżeć i poczekać na moje chęci.
Z pewnych powodów (spalanie oleju) rozbieram qg18de. i...
Pierscienie robone z plasteliny, bez problemu nawinołem sobie jeden z nich na palec, tak jakby był z drutu miedzianego.
Zaczołem szukać nowych pierścieni, znalazłem, okazuje się że jeden z niemieckich producentów części zamiennych dodatkowo postanowił utwardzić 1 i 3 pierscien tlokowy stosujac dodatkowa galwanizacje w chromie-koszt takich cud to nie 450zl za kpl na tlok wg IC IP i innych wycen, znalazłem firmę która ma je w ofercie po 210zł za kpl na silnik:)
Przyznam że pierwsze poszukiwania pierscienie zniechecaly mnie do robienia czegokolwiek z 1.8. teraz mam już czesci za ktore dalem niecale 400zl (uszczelka glowicy i uszczelniacze zaworow) i sprobuje zwalczyc odwieczny problem braku oleju w qg18de
Reasumując:
kilka miesiecy temu temat qg byl prosty, pozbyc sie dziadostwa i swapowac na sr20de. Ponieważ mam ochote na robienie QG18DE, postaram sie wyleczyc moje 1.8 na własną rękę poprawiając przy tym serię, wkoncu pojawiaja sie doniesienia o qg ktore oleju nie biorą.
Z czystej ciekawości wyciągam moje szkiełko i oko cele zbadania najgorszego silnika nissana jaki swiat widział. Zobaczymy co z tego wyjdzie:)
Sprzedam głowicę do SR20DE lowport po remoncie power up tuning madafaka
450zł-info w giełdzie i na PW
450zł-info w giełdzie i na PW
Ad@mus nie ukrywam, temat dość ciekawy i ciekawe co z niego wyjdzie. Życzę Ci powodzenia i odniesienia sukcesu większego, niż planujesz
PS. Sam u siebie walczę z wcinaniem oleju - jak na razie płukanka silnika pomogła nieco poskromić apetyt SR'ki na olej.
PS. Sam u siebie walczę z wcinaniem oleju - jak na razie płukanka silnika pomogła nieco poskromić apetyt SR'ki na olej.
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
Bombel, dobre oko, walnołem sie w opisie, mam rzecz jasna 116ps, czeski błąd.
oczywiscie dopracuje odlewy, polerka zaworow, docieranie gniazd itp.
glowa pojdzie o 0.6mm w dol. Mam tez fruty z 2l tj przeplywka i przepustke, ale w tedyy trza bedzie robic SA i modzic dalej w ecu, no zobnaczymy, priorytetem jest sekcja qg i znalezienie wad fabryki zeby nie bylo ze qg to olejożlop, gdzies cos tkwi, jakies niedopracowanie i musze to znalesc:)
oczywiscie dopracuje odlewy, polerka zaworow, docieranie gniazd itp.
glowa pojdzie o 0.6mm w dol. Mam tez fruty z 2l tj przeplywka i przepustke, ale w tedyy trza bedzie robic SA i modzic dalej w ecu, no zobnaczymy, priorytetem jest sekcja qg i znalezienie wad fabryki zeby nie bylo ze qg to olejożlop, gdzies cos tkwi, jakies niedopracowanie i musze to znalesc:)
Sprzedam głowicę do SR20DE lowport po remoncie power up tuning madafaka
450zł-info w giełdzie i na PW
450zł-info w giełdzie i na PW
Ja spotkałem się z poglądem że im większe wykorbienie tym więcej Nm od dołu. Potwierdzają to wszystkie stroker kity ( powiększanie pojemności przez większe wykorbienie) , dlatego jest taki elastycznyAd@mus pisze:Skok 88mm wobec średnicy tłoka 81mm mówi sam za siebie: ten silnik nigdy nie będzie kręcił się tak chętnie jak "kwadratowy" SR20DE (średnica tłoka x skok: 86mm x 86mm)...
Ad@mus pisze:Uzyskanie mocy 180PS w tym z pozoru "śmieciowym" silniku, czy to przez kompresor czy to przez turbo bez wymiany wnętrzności jest jak najbardziej możliwe.
To żaden wyczyn. Szczegolnie patrząc na Fuel compression ratio - 9.5:1
Zdolność do tłumienia drgań bierze się niejako z porowatości.Ad@mus pisze: Do najważniejszych zalet żeliwa należą:
Duża zdolność do tłumienia drgań.
Brak naprężeń.
Niewrażliwość na działanie karbu i częste zmiany kształtu.
Duża stałość wymiarów.
"Duża stałość wymiarów" i nie jest to super plus jeżeli uzmysłowimy sobie że tłoki nie są wykonane z żeliwa.
Silniki o żeliwnych blokach są bardzo dobre jeżeli są stare. Własnie czas pozbawia je naprężeń
3mm to mnóstwo miejsca. To zdjęcia z projektu BMW Turbo które jeździ na piramidkach. Tam jest jeszcze mniej odstępu między cylindramiAd@mus pisze:Grubość ścianki między środkowymi cylindrami wynosi około 5 mm. Biorąc pod uwagę że maksymalny nadwymiar średnicy tłoka wynosi +1 mm, zostaje ścianka grubości 3 mm...
viewtopic.php?t=15336 - bluzy NISSANZONE.pl w sprzedaży
Re: Rozprawa nad qg18de
W żadnym europejskim aucie z silnikiem QG jakie miałem okazję oglądać nie widziałem 4 sondAd@mus pisze:
Apropos tej mocy - 126hp, mierzyłeś auto? Bo hamburgery mimo takiej mocy deklarowanej przez producenta, jakoś przy pomiarach rzadko kiedy osiągali. Gdzieś tam znalazłem wpis, że zastosowana była inna norma podczas pomiaru na różne rynki.
Moje byłe QG również nie posiadało EGR.
Series 1 miał dwie sondy lambda a Series 2 cztery sondy
Pomiędzy Series 1 i 2 są jeszcze inne różnice:
Series 1
przepustnica na linkę
kolektor ssący ze Swirl Valve
czarna pokrywa zaworowa
Series2
przepustnica elektroniczna (drive by wire)
kolektor bez Swirl Valve z dłuższymi runnerami
srebrna pokrywa bez oznaczeń Nissana
na razie sie ucze, ogarniam cały temat praktycznie i teoretycznie
w chwili obecnej kminie nad wymianą wszystkiego co powoduje spalanie oleju,
uwaga!! pierścienie są tak miekkie ze nawinołem sobie jeden z nich na palec!!
poprawiam nieco glowice i zastanawiam sie co zrobic z kolektorem ssacym, mam s1 wiec jakies dziadostwo tkwi w kolektorze, oblepione strasznie gównem z EGR, po pierwsze czyszczenie a po drugie zastanawiam sie nad wywaleniem tego szitu, pytanie czy mondraliński komp nie bedzie sie o ten szit pluł
jaki olej byście polecili, full syntetyk?? jaka marka?? motul?? valvo??
w chwili obecnej kminie nad wymianą wszystkiego co powoduje spalanie oleju,
uwaga!! pierścienie są tak miekkie ze nawinołem sobie jeden z nich na palec!!
poprawiam nieco glowice i zastanawiam sie co zrobic z kolektorem ssacym, mam s1 wiec jakies dziadostwo tkwi w kolektorze, oblepione strasznie gównem z EGR, po pierwsze czyszczenie a po drugie zastanawiam sie nad wywaleniem tego szitu, pytanie czy mondraliński komp nie bedzie sie o ten szit pluł
jaki olej byście polecili, full syntetyk?? jaka marka?? motul?? valvo??
Sprzedam głowicę do SR20DE lowport po remoncie power up tuning madafaka
450zł-info w giełdzie i na PW
450zł-info w giełdzie i na PW
Ad@mus Liqui Moly, Royal Purple, Amsoil, Millers,
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
Będzie się pluł.Ad@mus pisze:zastanawiam sie co zrobic z kolektorem ssacym, mam s1 wiec jakies dziadostwo tkwi w kolektorze, oblepione strasznie gównem z EGR, po pierwsze czyszczenie a po drugie zastanawiam sie nad wywaleniem tego szitu, pytanie czy mondraliński komp nie bedzie sie o ten szit pluł
Poszukaj kolektora bez tego diwajsu (część S1 ich nie miała) - ja taki kupiłem na szrocie za chyba 30pln. Od razu można zrobić porting i polerkę z obu stron.
Ewentualnie inna opcja to odkręcić skrzydełka z tych przepustnic i zostawić same ośki
Odnośnie ECU to masz 2 opcje - napęd Swirl Valve zostawić podłączony, ale luzem pod maską albo poszukać ECU który tego nie obsługuje.
Ja taki znalazłem i zarówno Swirl Valve jak i EGR mogłem spokojnie wyrzucić z pod maski bez checka.
Olej - leję Motula albo Gulfa co 10kkm i jest gut
Mas, jakos dokladniej, mozna kupic kolektor bez klapek lub wywalic klapki i na jedno by wyszlo?? dobrze rozumie??
do tego kompa z s1 i bedzie banglac tak?? egr zaslepie moneta ale go nie odepne wiec nie powinno byc problemu z czekiem z tej strony
co jeszcze mozna low kostem podlubac?
do tego kompa z s1 i bedzie banglac tak?? egr zaslepie moneta ale go nie odepne wiec nie powinno byc problemu z czekiem z tej strony
co jeszcze mozna low kostem podlubac?
Sprzedam głowicę do SR20DE lowport po remoncie power up tuning madafaka
450zł-info w giełdzie i na PW
450zł-info w giełdzie i na PW
Prawie na to samo wyjdzie - ośka też trochę ogranicza przepływ (ale nie tak jak te nieszczęsne klapki). Przy kolektorze bez klapek można zrobić łatwiej i dokładniej porting do głowicy.
Hmm... tak teraz przejrzałem Twój temat i ten silnik to właśnie S1 = 114KM.
116KM miały te z metalową pokrywą.
Z low costowych rzeczy: większa przepustnica i porting kolektora ssącego, jakiś sensowny dolot. I bez strojenia parę KM/Nm sobie dojdzie.
Hmm... tak teraz przejrzałem Twój temat i ten silnik to właśnie S1 = 114KM.
116KM miały te z metalową pokrywą.
Z low costowych rzeczy: większa przepustnica i porting kolektora ssącego, jakiś sensowny dolot. I bez strojenia parę KM/Nm sobie dojdzie.
tak sie składa ze mam fajnie przygotowana przepustnice i przeplywke od sr20:) dolocik poskladam na kibelrurach i sensowna wkladka plus cai z nadkola:)
nie wiem dlaczego myslalem ze po zmianie przepustnicy bedzie czek endżin??
czyli mam ten sam silnik co ty:)
musisz mi poslac maila z know how:)
[ Dodano: 2013-12-05, 22:20 ]
yapko, te zdjecia co pokazales sa od k64, ziomek ktorego znam osobiscie:D suszara ma wielkosc wiadra,
kiedys jak nie bylo turo i mialo 2,5 pod maska to sie z nim bralem na 1/4 moja fiesta-bylo ciekawie:D
szczerze dopuscilem grzebanie qg bo dostalem fanty do ukladanki sr20de:) mam ADHD:D
nie wiem dlaczego myslalem ze po zmianie przepustnicy bedzie czek endżin??
czyli mam ten sam silnik co ty:)
musisz mi poslac maila z know how:)
[ Dodano: 2013-12-05, 22:20 ]
yapko, te zdjecia co pokazales sa od k64, ziomek ktorego znam osobiscie:D suszara ma wielkosc wiadra,
kiedys jak nie bylo turo i mialo 2,5 pod maska to sie z nim bralem na 1/4 moja fiesta-bylo ciekawie:D
szczerze dopuscilem grzebanie qg bo dostalem fanty do ukladanki sr20de:) mam ADHD:D
Sprzedam głowicę do SR20DE lowport po remoncie power up tuning madafaka
450zł-info w giełdzie i na PW
450zł-info w giełdzie i na PW