Nissanmaniaku! Prosimy o nieblokowanie reklam!    

Utrzymujemy nasze forum z małych reklam pojawiających się między postami.

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszym forum.


Dziękujemy!

Obniżone zawieszenie a geometria kół

Moderatorzy: Seba WWA, Ryba, Sajmooon

Awatar użytkownika
johny_fellow
fanatyk nissana
Posty: 1837
Rejestracja: 2009-12-07, 12:57
Lokalizacja: CHOJNICE
Kontakt:

Obniżone zawieszenie a geometria kół

Post autor: johny_fellow » 2009-12-10, 10:48

Cześć!

Byłem dzisiaj u mechanika na regulacji zbieżności i geometrii kół.
Zbieżność OK, można ją ustawić bez problemu ale z geometrią koła, kątami, był większy problem.
Wartości geometrii wychodziły nieco poza normę, najczęściej o max. 10% normy (gdy np max. wartość mogła być od 0°00' do 0°15' to było 0°16'). Co ciekawe przy kazdym prametrze wyniki na obu kołach były prawie identyczne - to wskazuje, że oba koła reagują w ten sam sposób i są tym samym czynnikiem zakłócone.
Mechanik jako przyczynę wskazał obniżone zawieszenie. Powiedział, że w momencie założenia krótszej niż fabryczna sprężyny zmieniają się kąty położenia i pracy wahacza dolnego i sworznia wahacza, możliwe że również zwrotnicy.

Czy ktoś z Was miał już problem z geometrią przy obniżonym zawieszeniu?
Jak ustawić kąty koła w momencie kiedy mamy obnizone zawieszenie?
Znowu z NISSANem :cool:

Były:
- Micra K11, 2001 r., CG10DE;
- 100 NX B13, 1992 r., GA16DS;
- Primera P11, 1996 r., SR20DE;
- MAXIMA A33 QX, 2001 r., VQ30DEK.

http://www.agent-pzu.lukasz-ufnal.pl

Awatar użytkownika
Quattro
fanatyk nissana
Posty: 446
Rejestracja: 2009-12-09, 12:26
Lokalizacja: Toruń

Post autor: Quattro » 2009-12-10, 10:51

Miał rację. Problem jest nagminny, gleba przestawia koła w negatyw. Najczęstszym sposobem walki z tym jest nawiercenie tzw. fasolek w McPhersonie.

Awatar użytkownika
johny_fellow
fanatyk nissana
Posty: 1837
Rejestracja: 2009-12-07, 12:57
Lokalizacja: CHOJNICE
Kontakt:

Post autor: johny_fellow » 2009-12-10, 11:00

Quattro wiesz jak wygląda zawieszenie w P11? Jest to tam wykonalne?

Pytam bo majster wspominał też coś o tym, że np amortyzator nie ma na to wpływu, ze względu na budowę tego zawieszenia.
Znowu z NISSANem :cool:

Były:
- Micra K11, 2001 r., CG10DE;
- 100 NX B13, 1992 r., GA16DS;
- Primera P11, 1996 r., SR20DE;
- MAXIMA A33 QX, 2001 r., VQ30DEK.

http://www.agent-pzu.lukasz-ufnal.pl

Awatar użytkownika
Quattro
fanatyk nissana
Posty: 446
Rejestracja: 2009-12-09, 12:26
Lokalizacja: Toruń

Post autor: Quattro » 2009-12-10, 11:08

Bo taka jest prawda - nie zapomnij, że zawias McP w rzucie stanowi swoisty trójkąt. Jesli przemieścisz jeden z narożników to zmieni się nie jeden, a dwa boki. jednym będzie ten idący po linii "sworzeń zwrotniczy - mocowanie w kielichu", a drugim " sworzeń zwrotniczy - mocowanie wahacza", zas kąt pochylenia koła jest zależny od położenia owego pierwszego boku....

Awatar użytkownika
johny_fellow
fanatyk nissana
Posty: 1837
Rejestracja: 2009-12-07, 12:57
Lokalizacja: CHOJNICE
Kontakt:

Post autor: johny_fellow » 2009-12-10, 11:15

OK. Coś tam już więcej wiem :-)
Teraz jeszcze napisz mi czy ustawiając to obniżone (nie wiem o ile) zawieszenie, poprzez majstrowanie z fasolkami, do kąta fabrycznego to będzie dobre rozwiązanie?

Co do sworznia zwrotnicy to pmiętam, że jest tu łożysko na końcówce zwrotnicy. Nie wiem czy ma to jakiś wpływ ale podpowiadam :-)
Znowu z NISSANem :cool:

Były:
- Micra K11, 2001 r., CG10DE;
- 100 NX B13, 1992 r., GA16DS;
- Primera P11, 1996 r., SR20DE;
- MAXIMA A33 QX, 2001 r., VQ30DEK.

http://www.agent-pzu.lukasz-ufnal.pl

Pablo's
stały bywalec
Posty: 118
Rejestracja: 2009-12-08, 23:32
Lokalizacja: Sępólno Kr

Post autor: Pablo's » 2009-12-10, 17:18

ciekawa sprawa bo u mnie w p11 pomimo seryjnego zawiasy też był problem z tym
sprzedam silnik SR 20 DEH lub na części

Awatar użytkownika
bodek
fanatyk nissana
Posty: 894
Rejestracja: 2009-12-06, 10:33
Lokalizacja: W-wa Ursynów

Post autor: bodek » 2009-12-10, 19:50

Zawias przedni w P11 jest wielowahaczowy i z tego co pamiętam to nie da się go regulować za pomocą fasolek.

Mały negatyw z przodu to nic groźnego a nawet polepsza to zachowanie auta w zakrętach. Ja u siebie jak zmienię zawias to będę robił fasolki i dawał dużo większy negatyw niż 0,16st. Jakieś 3-4 stopnie.

A powstanie negatywu po obniżeniu zawieszenia to norma. Mam tak samo u siebie.
BOCA MOTORS Serwis i Modyfikacje Samochodów Osobowych i Terenowych. Naprawy szybkie i bardziej zaawansowane, Tuning, Off Road.
512 995 765 fb Bocamotors Zapraszam!

Awatar użytkownika
Quattro
fanatyk nissana
Posty: 446
Rejestracja: 2009-12-09, 12:26
Lokalizacja: Toruń

Post autor: Quattro » 2009-12-10, 20:38

Jeśli jest wielowahacz to sorry, nie byłem pewny, a za dużo aut mi się przewala przez głowę żeby wszystko pamiętać.


BTW poprawiacie zbieznosc po obnizeniu zawieszenia?

Awatar użytkownika
johny_fellow
fanatyk nissana
Posty: 1837
Rejestracja: 2009-12-07, 12:57
Lokalizacja: CHOJNICE
Kontakt:

Post autor: johny_fellow » 2009-12-10, 23:11

bodek pisze:Mały negatyw z przodu to nic groźnego a nawet polepsza to zachowanie auta w zakrętach.
Dobrze wiedzieć. Sprawdzałem ostro zawieszenie bo niedawno postawiło mi maszynę bokiem na zakręcie, który brałem najczęściej z większą prędkością. Udało mi się drania wyciągnąć z poślizgu ale serce mi do gardła skoczyło bo mało brakło a pociągnąłbym tyłem naczepę od tira. Fakt, że wtedy było mokro i miałem wąskie zimówki (185/65/14). Teraz sprawdziłem amorki (przód 84 i 82%, tył 69 i 65%), całe zawieszenie i założyłem inne koła (195/60/15 - jak fabryka każe), także mam nadzieję, że będzie OK :-)
Quattro pisze:BTW poprawiacie zbieznosc po obnizeniu zawieszenia?
U mnie jest poprawiona.
Znowu z NISSANem :cool:

Były:
- Micra K11, 2001 r., CG10DE;
- 100 NX B13, 1992 r., GA16DS;
- Primera P11, 1996 r., SR20DE;
- MAXIMA A33 QX, 2001 r., VQ30DEK.

http://www.agent-pzu.lukasz-ufnal.pl

Awatar użytkownika
Coobcio
fanatyk nissana
Posty: 3074
Rejestracja: 2009-12-09, 10:29
Lokalizacja: Warszawa - Grochów
Kontakt:

Post autor: Coobcio » 2009-12-11, 09:32

Hehe a po co walczyć z negatywem, ja go tylko zwiększam właśnie po przez robienie fasolek - znacznie poprawia to walory trakcyjne, zwłaszcza jak ktoś lubi pojechać szybciej.

Wada dużego negatywu to gorsza przyczepność przy hamowaniu i przyspieszaniu ale wszytko z nad miarem rekompensuje przyczepność w skręcie...

Ps. problemy z nadsterownością po puszczeniu gazu w łuku to normalna sprawa na zawiasie obniżającym który nam poprawia wygląd tzn przód niżej w dół jak tył.
Takie rozwiązanie diametralnie odciąża tył przez co przy zwalnianiu w zakręcie bardzo się on odciąża i prowadzi do uciekania tyłka na zewnątrz zakrętu.

Dlatego by zachować jako taki rozkład mas fabrycznie nissany mają przód uniesiony wyżej jak tył... Wygląda to brzydko ale działa.

Jak Ci tył ucieka to zmniejsz ciśnienie w tylnych kołach, w szybkiej jeździe lub sportowej do zmniejszenia nadsterowności - zmniejsza się ciśnienie kół tylnych, osobiście polecam przedział 1,5-1,9 bara (w zależności od opony im niższy profil i twardsza boczna ścianka tym niższe) to dobry kompromis na ulicę i do zabaw na torze.
Natomiast z przodu dmuchamy od 2,2 do 2,5...
Ostatnio zmieniony 2009-12-11, 09:38 przez Coobcio, łącznie zmieniany 1 raz.
WWW.COOBCIO.PL

OSIĄGNIĘCIA:
SR20VE + Turbo 342KM
W pełni uliczne GA16DE 128KM
Nissanowe 1.6 N/A 183KM
Nissanowe 2.0 N/A 243KM
Nissanowe 2.0 + T 319KM
Nissanowe 2.0 Turbo 407KM

Awatar użytkownika
johny_fellow
fanatyk nissana
Posty: 1837
Rejestracja: 2009-12-07, 12:57
Lokalizacja: CHOJNICE
Kontakt:

Post autor: johny_fellow » 2009-12-11, 09:37

OK. Czyli negatyw z przodu jest dobry, a co z tyłem? W P11 nie ma możliwości regulacji zawieszenia z tyłu - co w momencie gdy z przodu jest neagtyw a z tyłu negatyw lub pozytyw?
Chciałbym rozpatrzyć te 2 warianty.

Co do pokonywania zakrętów to ja zawsze w zakręcie przyspieszam, zwalniam przed nim.
Znowu z NISSANem :cool:

Były:
- Micra K11, 2001 r., CG10DE;
- 100 NX B13, 1992 r., GA16DS;
- Primera P11, 1996 r., SR20DE;
- MAXIMA A33 QX, 2001 r., VQ30DEK.

http://www.agent-pzu.lukasz-ufnal.pl

Awatar użytkownika
Coobcio
fanatyk nissana
Posty: 3074
Rejestracja: 2009-12-09, 10:29
Lokalizacja: Warszawa - Grochów
Kontakt:

Post autor: Coobcio » 2009-12-11, 10:15

Z racji tego że tylne koła nie skręcają przy wchodzeniu w zakręcie stosuje się o wiele mniejsze negatywy...
Tak więc jak nie masz możliwości przestawienia ich to trudno.

Ja bym zostawił jak masz w tej chwili jedynie z tyłu mniej dmuchał w opony.

Swoją droga ciekawe porównanie by było auta na torze z seryjnymi sprężynami i na obniżonych :D Obstawiam różnice naprawdę marginalne...
WWW.COOBCIO.PL

OSIĄGNIĘCIA:
SR20VE + Turbo 342KM
W pełni uliczne GA16DE 128KM
Nissanowe 1.6 N/A 183KM
Nissanowe 2.0 N/A 243KM
Nissanowe 2.0 + T 319KM
Nissanowe 2.0 Turbo 407KM

Awatar użytkownika
bodek
fanatyk nissana
Posty: 894
Rejestracja: 2009-12-06, 10:33
Lokalizacja: W-wa Ursynów

Post autor: bodek » 2009-12-11, 19:03

Niemożliwe, różnice musiały by być i to dość spore. Porównując zachowanie twojego auta w zakręcie i mojego to dwie inne bajki. Mając twarde zawieszenie nie ma tak dużych przechyłów i środek ciężkości pozostaje bardziej w środku w porównaniu z chylącym się ku rolce aucie. Daje to lepszy kontakt opon wewnętrznych a drugie to zupełnie inna reakcja na kierownicę.
BOCA MOTORS Serwis i Modyfikacje Samochodów Osobowych i Terenowych. Naprawy szybkie i bardziej zaawansowane, Tuning, Off Road.
512 995 765 fb Bocamotors Zapraszam!

Awatar użytkownika
bullitt
fanatyk nissana
Posty: 348
Rejestracja: 2009-12-09, 00:38
Lokalizacja: okolice W-wy

Post autor: bullitt » 2009-12-11, 23:39

co do tego wyjeżdżania tyłu to też miałem tak jeszcze przed obniżeniem zawiasu, winne temu były amory tylne, siedziały już i w zakrętach mogłem prawie jak beemka latać, wystarczyło lekko go sprowokować i dupa sama szła w bok więc to chyba będzie u Ciebie przyczyna takiego stanu rzeczy, zwłaszcza że coś ten tył słabo wyszedł przy sprawdzaniu amorków.
Była Mazda, był Nissan, był Saab, było Volvo, jest BMW E61

Awatar użytkownika
johny_fellow
fanatyk nissana
Posty: 1837
Rejestracja: 2009-12-07, 12:57
Lokalizacja: CHOJNICE
Kontakt:

Post autor: johny_fellow » 2009-12-12, 00:00

Różnice pomiędzy kołami na jednej osi były marginalne.
W przyszłym tygodniu jadę jeszcze raz na pomiar i dokładną regulację zbiezności, i jak dostanę wydruk to go tu wrzucę. Powiecie co myślicie i ewentualnie co może być do poprawki.

bullitt z tym zarzuceniem tyłu stało się tak tylko raz. Mam nadzieję, że ostatni. Ulica była wtedy mokra ale zatańczył ostro. Najpierw wyleciał mi tył na zewnątrz zakrętu a po kontrze trochę poleciałem tyłem po poboczu. Generalnie prowadzenie w zakrętach jest bardzo dobre. Szczególnie jak jest sucho. Teraz na szerszych oponach jest dużo lepiej. Czasami nawet przy małych prędkościach na rondzie, jak było mokro, lekko mi go bokiem stawiało na poprzednich kołach. A te amorki aż tak słabo u mnie nie wypadły :-)

[ Dodano: 2009-12-16, 22:40 ]
Dzisiaj byłem na dopieszczeniu ustawienia zbieżności. Jest lepiej - dużo lepiej. Zbieżność jest ustawiona w granicy do 0°02".
W geometrii negatyw jest na 1°30".
Wrzuciłbym wykres ale warsztat miał jakiś problem z drukarką i niestety d...pa.
Znowu z NISSANem :cool:

Były:
- Micra K11, 2001 r., CG10DE;
- 100 NX B13, 1992 r., GA16DS;
- Primera P11, 1996 r., SR20DE;
- MAXIMA A33 QX, 2001 r., VQ30DEK.

http://www.agent-pzu.lukasz-ufnal.pl

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie i Hamulce”