Hej
Jako że sporo osób upala nissany po curvach i torach to postanowiłem założyć temat z poradami jak poprawić właściwości trakcyjne . Fajnie jak każdy dopisał by w temacie swoje porady / spostrzeżenia / patenty odnośnie zawieszenia . Będzie to trochę uściślenie tego tematu
viewtopic.php?t=21648
Amortyzatory i sprężyny
a) Można do seryjnych amortyzatorów zamontować sportowe sprężyny . Na rynku jest tego sporo , gorzej dostać co prawda coś na rynku wtórnym . Producentów mamy sporo : APEX , H&R , Waitec , Jamex , MTS etc. Co nam da Montaż takich sprężyn ? Na pewno obniży samochód , średnio jest to -35mm (w zależności od producenta) , furka także stanie się sztywniejsza i będzie mniej 'kładła' się na boki w zakrętach i samochód stanie się mnie tapczanowy niż w przypadku seryjnych springów. Sprężyny możemy kupić Liniowe i Progresywne
b)Amortyzatory . Są dwie drogi , możemy kupić dedykowane sportowe amorki które będą bardziej"usportowione" niz seryjne np. KYB Excel G albo AGX(z regulacja twardości) lub nasze seryjne oddać do utwardzenia . W procesie utwardzenia wymieniane są wszystkie gumki wewnątrz amora i zmieniany jest olej ( o ile są to amortyzatory olejowe) w takim przypadku możemy wybrać sobie twardość amortyzatora taką jaka nam pasuje . W połączeniu z sportowymi sprężynami , da nam to przyjemny efekt . Na takim set up'ie możemy juz powalczyć na torze , fajnie sie pobawić samochodem ze sztywny zawiasem i co najważniejsze rozwiązanie to nie pociągnie nas bardzo po kieszeni , wiadomo do zawieszenia gwintowanego się to nie umywa , ale jest fajną budżetową opcją do zaczęcia swojej przygody z motosportem .
c) Zawieszenie Gwintowane . Już bardziej profesjonalna opcja ale zarazem dużo droższa . W zawieszeniu gwintowanym możemy ustawić przede wszystkim wyskość zawieszenia , twardość amortyzatorów i możemy wybrać sobie twardość sprężyn w zależności od przeznaczenia auta i preferencji kierowcy . Odpowiednie ustawienie zawieszenia też wymaga wielu prób i testowania ustawień .
Stabilizatory
Jak one działają i po co w ogóle są tłumaczył nie będę i odsyłam was np. tutaj ->
http://autokult.pl/16459,stabilizator-j ... ium-wiedzy .
Jeśli mam samochód który z fabryki wyszedł z silnikiem mniejszym niż 2.0 (GTI) czyli z silnikami z rodziny GA warto sprawdzić jakie mamy stabilizatory . Jeśli chodzi o stabilizator przedni to z reguły jest ona taki sam jak w GTI czyli 29mm , natomiast tył będziecie mieli cieniutki 7mm patyczek :
Porównanie stabilizatora z 1.6 do GTI .
Stabilizator z GTI ma 15mm , czyli jest dwu krotnie grubszy niż seryjny z słabszych wersji .
Jeśli chodzi o "Tuningi" to możemy wrzucić stabilizator z GTi (Różnica moim zdaniem odczuwalna) jeśli chcemy pójść "grubiej" to czeka nas kupno aftermarket'owego stabilizator np. Whiteline . Niestety cena jest dość spora . *1*
Słyszałem kiedyś że do B13 i N14 można wrzucić tylny stabilizator z P10eGT, ktoś potwierdzi bądź zaprzeczy ? Było by to fajne i relatywnie tanie rozwiązanie porównując do Whitelina Znowu jeśli przegniemy z grubością stabilizatora tylnego to samochód będzie bardzo zarzucał tyłem , wiadomo co kto lubi . Wszystko zależy od stylu i upodobań jazdy kierowcy .
Opony
Temat rzeka zasadniczo . Opony tak w skrócie możemy podzielić na : Opony Cywilne , Opony cywilno sportowe ( semi slick) i opony typowo sportowe nie posiadające Homologacji drogowej .
Jeśli samochodem chcemy się poganiać po torze ale chcemy również na ten tor dojechać o własnych siłach , najlepszą opcją będą SemiSlicki bądz drugi komplet kół z oponami typowo sportowymi . Opony SemiSlicki i Slicki od opon cywilnych różnią się Twardością ścianki bocznej opony oraz mieszanką i wzorem bieżnika ( Albo w ogóle go nie mają- FullSlick
) Do samochodów przednio napędowych w miarę uniwersalnym rozwiązaniem będzie wybór mieszanki średniej na oś przednią i miękkiej na tył( Tył będzie szybciej i lepiej się dogrzewał w wyniku czego lepiej sklei opony z asfaltem) Wiadomo dobór mieszanki też zależy od warunków atmosferycznych i temperatury . możliwe że przy bardzo wysokiej temp. zewnętrznej lepiej będzie sprawdzało się zestawienie Mieszanka twarda z przodu i średnia z tyłu .
*2*Ważne również jest dobranie odpowiedniego ciśnienia opon . Jak za dużo nabijemy to samochód będzie bardziej podsterowny etc . Dla zainteresowanych odsyłam tutaj:
->
http://www.motoiq.com/MagazineArticles/ ... assis.aspx
Poliuretanowe gumy zawieszenia
Nasze stare i zapewne sparciałe gumy z zawieszeniu możemy wymienić na gumy wykonane z poliuretanu . Są dużo wytrzymalsze niż seryjne ze zwykłej gumy oraz usztywnią nam dodatkowo budę i będziemy mieli lepszy "filing" samochodu i tego co dzieje się pod kołami .
->
viewtopic.php?t=12149&start=0
->
viewtopic.php?t=12149&start=0
Geometria zawieszenia *3*
Temat na który za dużo nie mogę się wypowiedzieć bo jestem jeszcze na to za głupi także stosownie oznaczam temat i jeśli ktoś będzie chciał coś dodać czy podzielić się swoją wiedzą to zapraszam .
Na pewno możemy pokusić się o zrobienie negatywu na przedniej i tylne osi poprzez Fasolki ->
viewtopic.php?t=13206&start=0 .
" Kąt pochylenia koła kształtuje powierzchnię przylegania opony do nawierzchni, wpływając na przyczepność podczas jazdy w zakrętach i na prostej oraz podczas hamowania. "
No ale ustawienie geometrii zawieszenia to nie sam negatyw ... O reszcie niestety nie mam zielonego pojęcia , i bardzo chciał bym zasięgnąć opinii kogoś kto się zna
hmmmm puki co na tyle . Jak mi wpadnie jeszcze coś do głowy to dopiszę .
Po co to napisałem ? W sumie sam nie wiem , nudziło mi się w pracy
Mimo wszystko mam nadzieję że komuś się to przyda i chętnie się wypowiecie w temacie i mnie poprawicie jak by coś się nie zgadzało , a przede wszystkim ustalimy w jednym temacie co i jak można zrobić żeby BYŁO LEPIEJ .
Pozdro
PS. Oznaczenia takie jak *1* etc. Bardzo bym chciał aby ktoś mądrzejszy doprecyzował .