Czołem Pany
bede potrzebował pomocy przy wydechu. Czytam w tym temacie od lat, zdaje mi sie że jetem mądry ,a jak przychodzi co do czego to dupa- jak to sie mówi- im więcej czytam tym jestem głupszy
venturi, długie primaries, krótkie secondaries juz nie wiem na czym sie skupić...
Na wstępie- prócz tego co czytałem przez lata ,to w sprawie kolektora jestem zieleńszy i bazuje na tym fajnym zestawieniu hondziarzy
https://mycomputerninja.com/~jon/hondai ... index.html
A więc- pacjentem jest Micra CG13
Najwiekszy problem dotyczy wielu detali 4-2-1. Pomijam że już mnie łeb boli który design wybrać (na moje oko w żadnym długość rurek nie jest identyczna
)
Ale wyczytałem ciekawostke o parowaniu rur. Czyli sekwencyjne i nie sekwencyjne tzn, okazało sie ,że absencja kolektorów łączonych 1-3 i 2-4 nie oznacza że są one złe. Pewnie zrobie klasycznie 1-4 i 2-3 ,ale czy ktoś zgłębiał temat? Z tego co mój ledwo zipiący już mózg zrozumiał z angielskiego to kolektory wyścigowe sa tak łączone
1-4 i 2-3
The concept is to keep the exhaust gases flowing by not having two pulses enter the collector at the same time, which would cause excessive back pressure.This is called non-sequential pairing, and most of the D-series headers below apply this design concept.
1-3 i 2-4
However, sequential pairing does allow for a broader powerband and better acceleration properties by pairing the energy from adjacent firing cylinders (ie. pairing 1-3 and 4-2) Given these different results, it is not suprising to see non-sequential pairing used for street headers that have longevity, well-rounded performance and ground clearance in mind, while a race header will benefit more from sequential pairing that harnesses the energy of adjacent pulses to create greater velocity and maximum power output.
dobra ale to tylko taka zagadka, nie chcemy żeby micra jechała na ostatnich 500rpm przed odcinką
---------------------------------
długość primaries i secondaries (a także collector czyli rura "...w jeden")
na bazie tego przykladu:
Note the long primaries, which should provide strong low and mid rpm performance but cause a drop off in high rpm output
czyli wyciagam wniosek- dlugie rury "4w2- primaries" poprawiają dół. Am I correct?
Na przedziale 1000-2000 raczej mi nie zalezy. Gdy jade wolno to nie potrzebuje tam mocy tylko sobie zredukuje. W ogóle mam wrazenie że moja zaczyna jechać od 2000rpm... Dla dalszych rozważań- poprawmy przedział od 2500 rpm w góre
także primaries robie w miare krótkie, am I correct?
The short collector should increase peak power slightly
tego troche nie rozumiem. Biorac pod uwage,że układ może mieć zaraz za flanszą wstawioną prostą rure aż do końca, to po grzyba nad tym medytować? jedyne co mi przychodzi na mysl, to sytuacja gdzie zaraz za flansza tego kolektora będzie Katalizator.
Chyba ze tłumacze źle i collector oznacza odcinek na jakim schodzą sie rury...
to na razie można zignorować, pewnie bede i tak robil jak najkrótsze zeby ewentualny kat/dławik byl jak najblizej silnika.
uzupelnienie z innego przykładu:
The very short primaries will have the effect of pushing the sweet spot on the powerband up the rpm range, and the long secondaries indicate strong midrange output.
czyli potwierdzenie- krótkie 4w2, długie 2w1 poprawiają środko-góre. A z innych przykladów- do tego lagodne łączenie rur na długim odcinku dla dobrego przepływu. I am correct
-------------------------------------------------
No i co mnie najbardziej wnerwia- wiekszość kolektorów ma design, gzie rura z 1 cylindra idzie tyłem. Powiecie mi gdzie ona nadrabia swoją dlugość w stosunku do innych?
już mase tego przejrzałem i łeb mnie boli. Przy moich garazowych mozliwościach chyba odpuszcze dywagacje na ten temat i zrobie cos takiego jak powyżej...
-----------------------
a teraz dalej ku końcowi wydechu.
po drodze mam jeszcze pare zagwozdek. Byłbym wdzieczny za jakieś spostrzezenia....
trzeba gdzieś zdławić ten układ.
fundamentalne pytanie- czy
rezonator- czyli fragment rury o powiekszonej średnicy, który na danym etapie powoduje rozprężenie spalin- mam traktować jako ten "dławik"?
Czy rezonator nie dziala identycznie jak tłumik przelotowy? Bo z tego co patrzałem do mojego Yarisowego, to nie ma tam wyściółki- jest to "hotdog" z dziurkowaną rurką w środku, czyli przelotowy jak w pysk strzelił.
Nastepnie: Powiedzcie mi która droge wybrać. Ważnym aspektem jest montaż fejkowego katalizatora (lub nie- oto jest pytanie!). To na przyszłosć gdyż , jak już wspominałem- w moim dowodzie stoi jak byk MICRA 1.3 KAT
Obowiazkowo chce wstawić fragment który wygląda jak kat, chocby miała do wnetrza być stawiona prosta rura.
opcja 1- za 4-2-1 fake kat ze zwezką, coś takiego:
Na końcu przelotowy
opcja 2- za 4-2-1 fake kat bez zwęzki, czyli tłumik przelotowy, na końcu przelotowy (potencjalnie za "luźne")
opcja 3- za 4-2-1 fake kat ze bez zwęzki, a na końcu układu tłumik klasyczny- komorowy, hamujący solidnie przepływ
opcja 4- za 4-2-1 fake kat bez zwężki, a miedzy tym, gdzieś pod stopami pasażerów z tylnej kanapy- tłumik komorowy. Dalej do końca staright pipe
Nad zdławieniem układu kombinuje aby nie odetkać go zbyt mocno. naczytałem sie już wiele. Ponoć GC jest mocno zdławione ,ale biorac pod uwage że wstawie rure 2" za Fake katem, to musze jednak uważać by nie przesadzić
wolałbym uniknąć tłumików komorowych ze względu na mase, ale z kolei układ z Fake katem bez zwęzki i tłumikiem końcowym przelotowym moze być za luźny...
Opcja 5 MAX- jeżeli okazało by sie że 2" nie odetka wydechu zbyt mocno to:
Za 4-2-1 Fake kat ze zwężką ,a za tym Staright pipe
na końcu flansza do wkrecania jakiegoś komorowego na przegląd.
Opcja taka jest brana pod uwage gdyż ktoś już kombinował nad moim układem. Nie wiem czy kat jest na 100% wypruty ,ale wsyztsko wskazuje ze tak (strzela w wydech WRC style przy hamowaniu silnikiem)
wygląda on aktualnie tak:
4-1, wywalony kat z seryjnej puszki w kolektorze, pod nogami pasażerów długi rezonator "hotdog" z innego auta nieznanej marki, na końcu rezonator z Toyoty Yaris 1.0- duża puszka ,ale wejscie ok 35mm.
Dzwiek bardzo hondziarski, drze morde pod butem, bez obciążenia dosyć znośny. To daje do rozpatrzenia powyzszą opcje minimalistyczną ,aby uszczknąć troche masy. Auto idzie dosyć dobrze, biorac pod uwage że wieksza czesc ukałdu ma seryjne ,chyba 35mm rurki
na czwórce spokojnie dociągnie do 160km/h, może już troche ospale,ale jednak bez siedzenia w tunelu aerodynamicznym
w tunelu kiedyś chyba doleciałem ponad 180
sam sie dziwie że staruszka jest w takiej formie. Albo ma podłubane coś o czym nie wiem....
bede wdzieczny za pomoc, mam nadzieje że rozpisałem w miare przejrzyście