[Murano] Kontrolka Check Engine (MIL)
: 2010-01-26, 13:59
W slad za moim problemem z katalizatorem i bledem P0420 (ktory opisalem w innym watku), postanowilem troche bardziej wglebic sie w temat odczytu bledow bez koniecznosci wizyty w serwisie i placenia kiludziesieciu zlotych za skasowanie kontrolki silnika "check engine" z angielskiego zwanej takze "MIL" od Mailfunction Indication Lamp.
Ponizej opis, w jaki sposob, bez podlaczania komputera i przeprowadzenia testow za pomoca Consult II odczytac blad oraz skasowac kontrolke MIL z poziomu "samochodu"
A/ wchodzenie w tryb diagnostyczny 2-gi (Mode II):
- bardzo wazne jest wykonywanie ponizszych czynnosci w okreslonym czasie, sekundnik jest bardzo przydatny.
- nie ma mozliwosci wejscia w tryb diagnostyczny jezeli uszkodzony jest czujnik pedalu przyspieszenia.
- komputer silnika (ECM) zawsze powroci do zwyklego (tj. 1-szego trybu pracy - Mode I) po przekrenceniu kluczyka do pozycji OFF.
1. Upewnij sie, ze pedal przyspieszenia jest zwolniony, przekrec stacyjke na ON i odczekaj 3 sekundy.
2. W ciagu 5-ciu kolejnych sekund nacisnij i zwolnij pedal przyspieszenia 5 razy.
3. Odczekaj 7 sekund
4. Wcisnij pedal przyspieszenia na troche ponad 10 sekund.
Nie zwalniaj pedalu przyspieszenia, w czasie krotszym niz 10 sekund, nawet jezeli kontrolka check engine/ MIL zacznie migac w polowie tego czasu.
5. Po troche ponad 10-ciu sekundach zwolnij pedal przyspieszenia.
BRAWO - jestes w trybie diagnostycznym 2-gim (Mode II). Na podstawie ilosi migniec kontrolki check engine/ MIL mozesz teraz odczytac kod bledu.
b/ odczytywanie kodu bledu:
Kod bledu sklada sie z 4 cyfr np "0420", czasami wystepuje tez litera A
Poszczegolne cyfry sygnalizowane sa iloscia migniec, z tym, ze cyfra "0" sygnalizowana jest prze 10 migniec, a litera "A" to 11 migniec.
Przy sygnalizowaniu pierwszej cyfry bledu kontolka miga troche wolniej niz przy trzech kolejnych (abysmy mogli sie zorientowac, kiedy sygnalizwoana jest pierwsza cyfra), nastepnie chwila przerwy, szybkie migniecia, chwila przerwy, szybkie migniecia, chwila przerwy, szybkie migniecia. Po "odmiganiu" sekwencji 4-ech cyfr komputer przechodzi do "odmigania" kolejnego bledu (o ile wystepuje) lub po prostu powtarza pierwszy blad po raz kolejny.
I tak np. kod 0420 jest sygnalizowany nastepujaco:
- cyfra 1-sza: 10 wolniejszych migniec
- przerwa (ok 1sek)
- cyfra 2-ga: 4 szybkie migniecia
- przerwa (ok 1 sek)
- cyfra 3-cia: 2 szybkie migniecia
- przerwa (ok 1 sek)
- cyfra 4-ta: 10 szybkich migniec
- przerwa (ok 2 sek)
inne przyklady odczytu bledu na ponizszym schemaciku:
c/ kasowanie bledu:
1. Jezeli po odczytaniu bledu, przekrecilismy stacyjke do pozycji OFF, to ponownie wchodzimy w tryb diagnostycznym 2-gi (Mode II) - ten w ktorym juz odczytalismy kod swojego bledu (albo i nie ).
2. Wciskamy pedal gazu na wiecej niz 10 sekund
3. Zwalniamy pedal gazu.
4. Upewniamy sie, ze blad zostal wykasowany - czyli powinnismy otrzymac z migniec kontrolki kod "0000" - czyli 4 razy po 10-iec migniec kontrolki.
Po kolejnym uruchomieniu silnika kontrolka check engine/ MIL nie powninna sie juz pojawic. Jezeli sie zapali, oznacza to, ze blad ponownie zostal odczytany przez komouter silnika samochodu i moze byc konieczna wizyta w warsztacie.
W instrukcji serwisowej w pdfi-e (do pobrania z forum) sa tez kody poszczegolnych bledow w nastpujacym rozdziale:
B: ENGINE/ EC ENGINE CONTROL SYSTEM/ INDEX FOR DCT
Ponizej opis, w jaki sposob, bez podlaczania komputera i przeprowadzenia testow za pomoca Consult II odczytac blad oraz skasowac kontrolke MIL z poziomu "samochodu"
A/ wchodzenie w tryb diagnostyczny 2-gi (Mode II):
- bardzo wazne jest wykonywanie ponizszych czynnosci w okreslonym czasie, sekundnik jest bardzo przydatny.
- nie ma mozliwosci wejscia w tryb diagnostyczny jezeli uszkodzony jest czujnik pedalu przyspieszenia.
- komputer silnika (ECM) zawsze powroci do zwyklego (tj. 1-szego trybu pracy - Mode I) po przekrenceniu kluczyka do pozycji OFF.
1. Upewnij sie, ze pedal przyspieszenia jest zwolniony, przekrec stacyjke na ON i odczekaj 3 sekundy.
2. W ciagu 5-ciu kolejnych sekund nacisnij i zwolnij pedal przyspieszenia 5 razy.
3. Odczekaj 7 sekund
4. Wcisnij pedal przyspieszenia na troche ponad 10 sekund.
Nie zwalniaj pedalu przyspieszenia, w czasie krotszym niz 10 sekund, nawet jezeli kontrolka check engine/ MIL zacznie migac w polowie tego czasu.
5. Po troche ponad 10-ciu sekundach zwolnij pedal przyspieszenia.
BRAWO - jestes w trybie diagnostycznym 2-gim (Mode II). Na podstawie ilosi migniec kontrolki check engine/ MIL mozesz teraz odczytac kod bledu.
b/ odczytywanie kodu bledu:
Kod bledu sklada sie z 4 cyfr np "0420", czasami wystepuje tez litera A
Poszczegolne cyfry sygnalizowane sa iloscia migniec, z tym, ze cyfra "0" sygnalizowana jest prze 10 migniec, a litera "A" to 11 migniec.
Przy sygnalizowaniu pierwszej cyfry bledu kontolka miga troche wolniej niz przy trzech kolejnych (abysmy mogli sie zorientowac, kiedy sygnalizwoana jest pierwsza cyfra), nastepnie chwila przerwy, szybkie migniecia, chwila przerwy, szybkie migniecia, chwila przerwy, szybkie migniecia. Po "odmiganiu" sekwencji 4-ech cyfr komputer przechodzi do "odmigania" kolejnego bledu (o ile wystepuje) lub po prostu powtarza pierwszy blad po raz kolejny.
I tak np. kod 0420 jest sygnalizowany nastepujaco:
- cyfra 1-sza: 10 wolniejszych migniec
- przerwa (ok 1sek)
- cyfra 2-ga: 4 szybkie migniecia
- przerwa (ok 1 sek)
- cyfra 3-cia: 2 szybkie migniecia
- przerwa (ok 1 sek)
- cyfra 4-ta: 10 szybkich migniec
- przerwa (ok 2 sek)
inne przyklady odczytu bledu na ponizszym schemaciku:
c/ kasowanie bledu:
1. Jezeli po odczytaniu bledu, przekrecilismy stacyjke do pozycji OFF, to ponownie wchodzimy w tryb diagnostycznym 2-gi (Mode II) - ten w ktorym juz odczytalismy kod swojego bledu (albo i nie ).
2. Wciskamy pedal gazu na wiecej niz 10 sekund
3. Zwalniamy pedal gazu.
4. Upewniamy sie, ze blad zostal wykasowany - czyli powinnismy otrzymac z migniec kontrolki kod "0000" - czyli 4 razy po 10-iec migniec kontrolki.
Po kolejnym uruchomieniu silnika kontrolka check engine/ MIL nie powninna sie juz pojawic. Jezeli sie zapali, oznacza to, ze blad ponownie zostal odczytany przez komouter silnika samochodu i moze byc konieczna wizyta w warsztacie.
W instrukcji serwisowej w pdfi-e (do pobrania z forum) sa tez kody poszczegolnych bledow w nastpujacym rozdziale:
B: ENGINE/ EC ENGINE CONTROL SYSTEM/ INDEX FOR DCT