[Murano] Kontrolka Check Engine (MIL)

Moderator: azorek

Awatar użytkownika
bilro
wiem o czym pisze
Posty: 66
Rejestracja: 2009-12-10, 22:44
Lokalizacja: Trojmiasto

[Murano] Kontrolka Check Engine (MIL)

Post autor: bilro » 2010-01-26, 13:59

W slad za moim problemem z katalizatorem i bledem P0420 (ktory opisalem w innym watku), postanowilem troche bardziej wglebic sie w temat odczytu bledow bez koniecznosci wizyty w serwisie i placenia kiludziesieciu zlotych za skasowanie kontrolki silnika "check engine" z angielskiego zwanej takze "MIL" od Mailfunction Indication Lamp.

Ponizej opis, w jaki sposob, bez podlaczania komputera i przeprowadzenia testow za pomoca Consult II odczytac blad oraz skasowac kontrolke MIL z poziomu "samochodu"

Obrazek

A/ wchodzenie w tryb diagnostyczny 2-gi (Mode II):
- bardzo wazne jest wykonywanie ponizszych czynnosci w okreslonym czasie, sekundnik jest bardzo przydatny.
- nie ma mozliwosci wejscia w tryb diagnostyczny jezeli uszkodzony jest czujnik pedalu przyspieszenia.
- komputer silnika (ECM) zawsze powroci do zwyklego (tj. 1-szego trybu pracy - Mode I) po przekrenceniu kluczyka do pozycji OFF.

1. Upewnij sie, ze pedal przyspieszenia jest zwolniony, przekrec stacyjke na ON i odczekaj 3 sekundy.
2. W ciagu 5-ciu kolejnych sekund nacisnij i zwolnij pedal przyspieszenia 5 razy.
3. Odczekaj 7 sekund
4. Wcisnij pedal przyspieszenia na troche ponad 10 sekund.
Nie zwalniaj pedalu przyspieszenia, w czasie krotszym niz 10 sekund, nawet jezeli kontrolka check engine/ MIL zacznie migac w polowie tego czasu.
5. Po troche ponad 10-ciu sekundach zwolnij pedal przyspieszenia.

BRAWO - jestes w trybie diagnostycznym 2-gim (Mode II). Na podstawie ilosi migniec kontrolki check engine/ MIL mozesz teraz odczytac kod bledu.


b/ odczytywanie kodu bledu:
Kod bledu sklada sie z 4 cyfr np "0420", czasami wystepuje tez litera A

Poszczegolne cyfry sygnalizowane sa iloscia migniec, z tym, ze cyfra "0" sygnalizowana jest prze 10 migniec, a litera "A" to 11 migniec.

Przy sygnalizowaniu pierwszej cyfry bledu kontolka miga troche wolniej niz przy trzech kolejnych (abysmy mogli sie zorientowac, kiedy sygnalizwoana jest pierwsza cyfra), nastepnie chwila przerwy, szybkie migniecia, chwila przerwy, szybkie migniecia, chwila przerwy, szybkie migniecia. Po "odmiganiu" sekwencji 4-ech cyfr komputer przechodzi do "odmigania" kolejnego bledu (o ile wystepuje) lub po prostu powtarza pierwszy blad po raz kolejny.

I tak np. kod 0420 jest sygnalizowany nastepujaco:
- cyfra 1-sza: 10 wolniejszych migniec
- przerwa (ok 1sek)
- cyfra 2-ga: 4 szybkie migniecia
- przerwa (ok 1 sek)
- cyfra 3-cia: 2 szybkie migniecia
- przerwa (ok 1 sek)
- cyfra 4-ta: 10 szybkich migniec
- przerwa (ok 2 sek)

inne przyklady odczytu bledu na ponizszym schemaciku:
Obrazek


c/ kasowanie bledu:
1. Jezeli po odczytaniu bledu, przekrecilismy stacyjke do pozycji OFF, to ponownie wchodzimy w tryb diagnostycznym 2-gi (Mode II) - ten w ktorym juz odczytalismy kod swojego bledu (albo i nie :)) ).
2. Wciskamy pedal gazu na wiecej niz 10 sekund
3. Zwalniamy pedal gazu.
4. Upewniamy sie, ze blad zostal wykasowany - czyli powinnismy otrzymac z migniec kontrolki kod "0000" - czyli 4 razy po 10-iec migniec kontrolki.

Po kolejnym uruchomieniu silnika kontrolka check engine/ MIL nie powninna sie juz pojawic. Jezeli sie zapali, oznacza to, ze blad ponownie zostal odczytany przez komouter silnika samochodu i moze byc konieczna wizyta w warsztacie.


W instrukcji serwisowej w pdfi-e (do pobrania z forum) sa tez kody poszczegolnych bledow w nastpujacym rozdziale:
B: ENGINE/ EC ENGINE CONTROL SYSTEM/ INDEX FOR DCT

Awatar użytkownika
BESEL_
fanatyk nissana
Posty: 525
Rejestracja: 2009-12-08, 21:33
Lokalizacja: RZESZÓW

Post autor: BESEL_ » 2010-10-21, 21:37

wyskoczył mi błąd nr U 1000. Co to może być?

Awatar użytkownika
bilro
wiem o czym pisze
Posty: 66
Rejestracja: 2009-12-10, 22:44
Lokalizacja: Trojmiasto

Post autor: bilro » 2010-10-28, 15:20

Besel, błąd U1000 oznacza brak łączności ECM (moduł kontrolny) z szyną komunikacyjną CAN (magistrala CAN). Jak Cię bardzo interesuje co to jest szyna CAN, poczytaj np. tutaj:
1/ http://diagnostyka-samochodowa.s-tech.p ... n=diag_can
2/ http://pl.wikipedia.org/wiki/Controller_Area_Network

Błąd U1000 nie musi oznaczać uszkodzenia ECM a jedynie brak łączności pomiędzy ECM a CAN, powodem jest zazwyczaj zwarcie lub przerwa w obwodzie. Błąd może także sam zgasnąć po ponownym uruchomieniu auta.

Z tego co wyczytałem, to po stronie pasażera (chyba za schowkiem lub patrząc od dołu pod deską rozdzielczą) znajduje się jakiś moduł M80. W po zdjęciu jego obudowy powinineś zobaczyć to co na obrazku. Sprawdź połączenia (lub może to są bezpieczniki) jakie odpowiadają cyfrom 86 i 94 z poniższego schematu. Są to "wyjścia" na magistrale CAN.
Obrazek

Spróbowałbym wykasować błąd przy wykorzystaniu instrukcji jaka masz na początku tego wątku.

Wyczytałem też, że błąd może być spowodowany przerwą w uziemieniu. Przyłączenie uziemienia dla modułu M80, oznaczone jest jako M14 i M78 z poniższego schematu. Zdaje się, że jest to gdzieś pod deską rozdzielczą.
Obrazek

Powodzenia

Awatar użytkownika
BESEL_
fanatyk nissana
Posty: 525
Rejestracja: 2009-12-08, 21:33
Lokalizacja: RZESZÓW

Post autor: BESEL_ » 2010-10-29, 11:39

Błąd wykasowalem ok tygodnia temnu i poki co spokoj:)

[ Dodano: 2010-11-01, 22:43 ]
o i od nowa zaswiecilo;/

kapmichal
nowy na forum
Posty: 1
Rejestracja: 2012-08-30, 20:46
Lokalizacja: Śląsk

Błąd "0420"

Post autor: kapmichal » 2012-08-30, 20:51

Wyskoczył mi błąd nr. 0420 nie moglem znalesc jego wytłumaczenia ale znalazłem przyczyne. Było bradzo mało oleju. Dolałem oleju i skasowałem błąd. 2miesiące mineły i dalej się nie zapaliła.

zetor
nowy na forum
Posty: 2
Rejestracja: 2012-06-28, 19:34
Lokalizacja: Gdynia

bład

Post autor: zetor » 2012-11-11, 22:36

witam u mnie po przeprowadzeniu procedury odczytu błędu mam tylko 5 wolnych mignięć i kontrolka pali sie non stop - co to moze oznaczac?

Awatar użytkownika
bilro
wiem o czym pisze
Posty: 66
Rejestracja: 2009-12-10, 22:44
Lokalizacja: Trojmiasto

Post autor: bilro » 2012-11-12, 09:18

Chyba nie wszedłeś w tryb serwisowy. Odliczanie czasu jest tu bardzo ważne, weż do ręki jakiś stoper i będzie OK.
1. Przekręć statcyjkę (czekaj 3 sekundy)
2. Pedał gazu naciśnij 5 razy (w czasei 5 sekund, czekaj aż minie czas 5-ciu sekund do końca)
3. Czekaj kolejne 7 sekund
4. Naciśnij pedał gazu na co najmniej 10 sekund.
Gotowe. teraz kontrolka powinna zaczać sobie migać i wyświetlać ewentualne błędy lub ich brak.

Szczególnie krok 2 może być wrazliwy na złe wykonanie. Masz czas 5-ciu sekund na wciśniecie gazu 5 razy, ale kolejnych 7 sekund przerwy nie zaczynasz odliczać po naciśnieciu gazu ostatni raz, tylko po upływie tych 5-ciu sekund jakie miałeć na wciskanie gazu.

greg1481
nowy na forum
Posty: 1
Rejestracja: 2015-02-19, 19:39
Lokalizacja: Zywiec

Post autor: greg1481 » 2015-02-20, 15:47

Witam.Próbowałem w moim Murańcu wejść w tryb diagnostyczny ale nic sie nie wyswietla.Czy sposób podany przez "BILRO" działa też w wersji europejskiej???? :?: :?: :?: :?: :?: :-o :->

cezarxl
nowy na forum
Posty: 1
Rejestracja: 2016-09-11, 22:40
Lokalizacja: Elbląg

Re: Kontrolka Check Engine (MIL)

Post autor: cezarxl » 2016-09-11, 22:52

bilro pisze:W slad za moim problemem z katalizatorem i bledem P0420 (ktory opisalem w innym watku), postanowilem troche bardziej wglebic sie w temat odczytu bledow bez koniecznosci wizyty w serwisie i placenia kiludziesieciu zlotych za skasowanie kontrolki silnika "check engine" z angielskiego zwanej takze "MIL" od Mailfunction Indication Lamp.

Ponizej opis, w jaki sposob, bez podlaczania komputera i przeprowadzenia testow za pomoca Consult II odczytac blad oraz skasowac kontrolke MIL z poziomu "samochodu"

[url=http://images37.fotosik.pl/248/3273fb5e861b10e0m.jpg]Obrazek[/URL]

A/ wchodzenie w tryb diagnostyczny 2-gi (Mode II):
- bardzo wazne jest wykonywanie ponizszych czynnosci w okreslonym czasie, sekundnik jest bardzo przydatny.
- nie ma mozliwosci wejscia w tryb diagnostyczny jezeli uszkodzony jest czujnik pedalu przyspieszenia.
- komputer silnika (ECM) zawsze powroci do zwyklego (tj. 1-szego trybu pracy - Mode I) po przekrenceniu kluczyka do pozycji OFF.

1. Upewnij sie, ze pedal przyspieszenia jest zwolniony, przekrec stacyjke na ON i odczekaj 3 sekundy.
2. W ciagu 5-ciu kolejnych sekund nacisnij i zwolnij pedal przyspieszenia 5 razy.
3. Odczekaj 7 sekund
4. Wcisnij pedal przyspieszenia na troche ponad 10 sekund.
Nie zwalniaj pedalu przyspieszenia, w czasie krotszym niz 10 sekund, nawet jezeli kontrolka check engine/ MIL zacznie migac w polowie tego czasu.
5. Po troche ponad 10-ciu sekundach zwolnij pedal przyspieszenia.

BRAWO - jestes w trybie diagnostycznym 2-gim (Mode II). Na podstawie ilosi migniec kontrolki check engine/ MIL mozesz teraz odczytac kod bledu.


b/ odczytywanie kodu bledu:
Kod bledu sklada sie z 4 cyfr np "0420", czasami wystepuje tez litera A

Poszczegolne cyfry sygnalizowane sa iloscia migniec, z tym, ze cyfra "0" sygnalizowana jest prze 10 migniec, a litera "A" to 11 migniec.

Przy sygnalizowaniu pierwszej cyfry bledu kontolka miga troche wolniej niz przy trzech kolejnych (abysmy mogli sie zorientowac, kiedy sygnalizwoana jest pierwsza cyfra), nastepnie chwila przerwy, szybkie migniecia, chwila przerwy, szybkie migniecia, chwila przerwy, szybkie migniecia. Po "odmiganiu" sekwencji 4-ech cyfr komputer przechodzi do "odmigania" kolejnego bledu (o ile wystepuje) lub po prostu powtarza pierwszy blad po raz kolejny.

I tak np. kod 0420 jest sygnalizowany nastepujaco:
- cyfra 1-sza: 10 wolniejszych migniec
- przerwa (ok 1sek)
- cyfra 2-ga: 4 szybkie migniecia
- przerwa (ok 1 sek)
- cyfra 3-cia: 2 szybkie migniecia
- przerwa (ok 1 sek)
- cyfra 4-ta: 10 szybkich migniec
- przerwa (ok 2 sek)

inne przyklady odczytu bledu na ponizszym schemaciku:
[url=http://images50.fotosik.pl/253/a7427ec180023ebcm.jpg]Obrazek[/URL]


c/ kasowanie bledu:
1. Jezeli po odczytaniu bledu, przekrecilismy stacyjke do pozycji OFF, to ponownie wchodzimy w tryb diagnostycznym 2-gi (Mode II) - ten w ktorym juz odczytalismy kod swojego bledu (albo i nie :)) ).
2. Wciskamy pedal gazu na wiecej niz 10 sekund
3. Zwalniamy pedal gazu.
4. Upewniamy sie, ze blad zostal wykasowany - czyli powinnismy otrzymac z migniec kontrolki kod "0000" - czyli 4 razy po 10-iec migniec kontrolki.

Po kolejnym uruchomieniu silnika kontrolka check engine/ MIL nie powninna sie juz pojawic. Jezeli sie zapali, oznacza to, ze blad ponownie zostal odczytany przez komouter silnika samochodu i moze byc konieczna wizyta w warsztacie.


W instrukcji serwisowej w pdfi-e (do pobrania z forum) sa tez kody poszczegolnych bledow w nastpujacym rozdziale:
B: ENGINE/ EC ENGINE CONTROL SYSTEM/ INDEX FOR DCT

Witam!
Czy takie same procedury działają w Nissanie Note? Próbowałem wykasować u siebie Check engine ale jakoś mi nie wychodzi:-(
Pomóżcie

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to Sam”