[Murano] Jak samemu wymienić olej w skrzyni biegów - opis.
: 2014-10-26, 18:27
Wymiana oleju oparta ściśle na zaleceniach producenta (str. CVT-16 instrukcji).
Uwagi ogólne.
Poziom i stan oleju sprawdzamy co 24 tyś. km. (ciepły silnik, pracujący na wolnych obrotach)
Wymiany oleju dokonujemy co 100 tyś. km. ( = 60 tyś. mil), trochę „na wyrost”, traktując swoje
auto jako intensywnie eksploatowane.
Tak napisano w instrukcji, o ile nie posiadamy komputera CONSULT-II, lub olej śmierdzi spale-
nizną, jest b.ciemny, zawierający opiłki met.
Jeżeli mamy dostęp do CONSULT-II, a auto jest delikatnie traktowane, może okazać się, że
oleju wcale nie trzeba jeszcze zmieniać.
Olej oczywiście wyłącznie NS-2 (nigdzie nie znalazłem natomiast informacji, że musi być wy-
produkowany w Japonii), w ilości ok. 10,2litra + 30 do 50% ekstra (na przepłukanie).
Te same skrzynie stosowane są przecież w MITSUBISHI, „Francuzach” z PSA itp.
Wymiana.
Rozgrzewamy auto do normalnej temperatury pracy (jazda miejska – ze zmianą biegów
przynajmniej 10 min.= temp. oleju w skrzyni 60 do 80 st.C).
Luzujemy śruby koła lewy przód, podnosimy auto, zdejmujemy plastikową osłonę (zakole).
Spinki delikatnie podważamy dwoma wkrętaczkami – by ich nie połamać.
Po jej zdjęciu odsłania się nam widok na chłodniczkę oleju – zainstalowaną na skrzyni
i na dwa gumowe wężyki prowadzące do chłodnicy głównej.
Ten bliższy nas, to przewód powrotny tzn.ten, który odprowadza płyn z chłodnicy głównej ( tej od chłodzenia silnika) do chłodniczki na skrzyni.
Ten przewód rozpinamy i zlewamy olej, ale za chwilę.
Opuszczamy auto na podnośnik podstawiony pod dolny sworzeń zwrotnicy, tak by auto stało
równo „jak na kołach”. Umożliwi to nam dokładny pomiar poziomu oleju pod koniec całej
operacji.
Przygotowujemy naczynie pod „strefę zrzutu”. Bardzo ważne by miało ono naniesioną
podziałkę by dokładnie móc określić ilość wylanego oleju. Najlepiej to zrobić samemu wlewając
na próbę np. wodę. Oczywiście interesują nas najbardziej kreski od 9 do 15 litrów.
Dobrze jest mieć przezroczysty, igielitowy wężyk (ok. 1,5 m) o średnicy umożliwiającej wciśnięcie go w odłączony przewód olejowy ( widać kolor spuszczanego oleju, można również
zastosować wyższe naczynie stojące spokojnie obok auta).
Jeżeli wszystko jest przygotowane (włożony lejek do rurki po „bagnecie” kontrolnym,
nowy olej wlany w poręczne spore bańki ( by móc go sprawnie wlewać),
dźwignia zmiany biegów w pozycji „P”,
zaciągnięty hamulec postojowy,
samochód zabezpieczony przed sp... się nam na głowę,
to zaczynamy:
Zdejmujemy przewód powrotny (konieczność ściągnięcia sprężynki zabezp.)
Wciskamy wężyk igielitowy, drugi koniec przymocowujemy do naczynia na zużyty olej,tak
by nie „wyskoczył” oblewając olejem całą okolicę – spore ciśnienie z pompy oleju!
Włączamy motor i na biegu jałowym wylewamy stary olej jednocześnie wlewając nowy.
Obserwując jego kolor ( nowy płyn jest koloru niebieskawego).
Cały „myk” z wymianą polega na tym, że pompa oleju w skrzyni ma większą wydajność niż
tempo w jakim zdołamy uzupełniać stan nowym.
Dlatego polecam szczególnie gdy zbliżamy się do 10 litrów, wylanego oleju ( podziałka na
naczyniu) – wyłaczyć motor i dolać odpowiednią ilość nowego oleju.
Instrukcja mówi, że wylewamy stary, dopóki z rurki powrotnej ( igielit) nie zacznie wypływać
świeży (niebieski) olej.
W praktyce trzeba jednak kierować się również ilością wylanego oleju.
Bo nowy, mieszając się ze zużytym staje się ciemniejszy niż wlewany!
Moim zdaniem jak wylejemy 13 litrów to jest OK!
Pod warunkiem, że w skrzyni był Ful ( 10 ltr ).I jesteśmy pewni tego czym skrzynia była zalana!
To wcale nie jest takie pewne, bo w wielu miejscach spotkałem się z opinią, że ATF DEXTRON III
to bardzo dobry olej do tej skrzyni!
Opis przydługawy, ale operacja bardzo prosta.
Pzdr.
wkar
OPis przeniesiony z tematu: zamienniki olejów NS -2, gdzie znajduje się jeszcze kilka uwag.
[ Dodano: 2014-11-21, 11:08 ]
Dodatkowo uzupełniłbym ten opis o jeden "myk".
Można bowiem zaoszczędzić sporo oleju podczas wymiany.
Trzeba po prostu podłączyć nowy olej później, jak pompa wyleje ok 8 litrów starego.
Wyłączyć motor.
Wlać nowy płyn ok 8-9 litrów.
Włączyć silnik i dolewając spuścić resztę starego (ok 3l).
Modyfikacja ta spowodowana jest dużą wydajnością pompy i problemem z szybkością
wlewania nowego oleju.
Po całej operacji wymiany należy dokładnie sprawdzić stan ( zgodnie z instukcją Nissana).
Pozdrawiam. wkar:)
Uwagi ogólne.
Poziom i stan oleju sprawdzamy co 24 tyś. km. (ciepły silnik, pracujący na wolnych obrotach)
Wymiany oleju dokonujemy co 100 tyś. km. ( = 60 tyś. mil), trochę „na wyrost”, traktując swoje
auto jako intensywnie eksploatowane.
Tak napisano w instrukcji, o ile nie posiadamy komputera CONSULT-II, lub olej śmierdzi spale-
nizną, jest b.ciemny, zawierający opiłki met.
Jeżeli mamy dostęp do CONSULT-II, a auto jest delikatnie traktowane, może okazać się, że
oleju wcale nie trzeba jeszcze zmieniać.
Olej oczywiście wyłącznie NS-2 (nigdzie nie znalazłem natomiast informacji, że musi być wy-
produkowany w Japonii), w ilości ok. 10,2litra + 30 do 50% ekstra (na przepłukanie).
Te same skrzynie stosowane są przecież w MITSUBISHI, „Francuzach” z PSA itp.
Wymiana.
Rozgrzewamy auto do normalnej temperatury pracy (jazda miejska – ze zmianą biegów
przynajmniej 10 min.= temp. oleju w skrzyni 60 do 80 st.C).
Luzujemy śruby koła lewy przód, podnosimy auto, zdejmujemy plastikową osłonę (zakole).
Spinki delikatnie podważamy dwoma wkrętaczkami – by ich nie połamać.
Po jej zdjęciu odsłania się nam widok na chłodniczkę oleju – zainstalowaną na skrzyni
i na dwa gumowe wężyki prowadzące do chłodnicy głównej.
Ten bliższy nas, to przewód powrotny tzn.ten, który odprowadza płyn z chłodnicy głównej ( tej od chłodzenia silnika) do chłodniczki na skrzyni.
Ten przewód rozpinamy i zlewamy olej, ale za chwilę.
Opuszczamy auto na podnośnik podstawiony pod dolny sworzeń zwrotnicy, tak by auto stało
równo „jak na kołach”. Umożliwi to nam dokładny pomiar poziomu oleju pod koniec całej
operacji.
Przygotowujemy naczynie pod „strefę zrzutu”. Bardzo ważne by miało ono naniesioną
podziałkę by dokładnie móc określić ilość wylanego oleju. Najlepiej to zrobić samemu wlewając
na próbę np. wodę. Oczywiście interesują nas najbardziej kreski od 9 do 15 litrów.
Dobrze jest mieć przezroczysty, igielitowy wężyk (ok. 1,5 m) o średnicy umożliwiającej wciśnięcie go w odłączony przewód olejowy ( widać kolor spuszczanego oleju, można również
zastosować wyższe naczynie stojące spokojnie obok auta).
Jeżeli wszystko jest przygotowane (włożony lejek do rurki po „bagnecie” kontrolnym,
nowy olej wlany w poręczne spore bańki ( by móc go sprawnie wlewać),
dźwignia zmiany biegów w pozycji „P”,
zaciągnięty hamulec postojowy,
samochód zabezpieczony przed sp... się nam na głowę,
to zaczynamy:
Zdejmujemy przewód powrotny (konieczność ściągnięcia sprężynki zabezp.)
Wciskamy wężyk igielitowy, drugi koniec przymocowujemy do naczynia na zużyty olej,tak
by nie „wyskoczył” oblewając olejem całą okolicę – spore ciśnienie z pompy oleju!
Włączamy motor i na biegu jałowym wylewamy stary olej jednocześnie wlewając nowy.
Obserwując jego kolor ( nowy płyn jest koloru niebieskawego).
Cały „myk” z wymianą polega na tym, że pompa oleju w skrzyni ma większą wydajność niż
tempo w jakim zdołamy uzupełniać stan nowym.
Dlatego polecam szczególnie gdy zbliżamy się do 10 litrów, wylanego oleju ( podziałka na
naczyniu) – wyłaczyć motor i dolać odpowiednią ilość nowego oleju.
Instrukcja mówi, że wylewamy stary, dopóki z rurki powrotnej ( igielit) nie zacznie wypływać
świeży (niebieski) olej.
W praktyce trzeba jednak kierować się również ilością wylanego oleju.
Bo nowy, mieszając się ze zużytym staje się ciemniejszy niż wlewany!
Moim zdaniem jak wylejemy 13 litrów to jest OK!
Pod warunkiem, że w skrzyni był Ful ( 10 ltr ).I jesteśmy pewni tego czym skrzynia była zalana!
To wcale nie jest takie pewne, bo w wielu miejscach spotkałem się z opinią, że ATF DEXTRON III
to bardzo dobry olej do tej skrzyni!
Opis przydługawy, ale operacja bardzo prosta.
Pzdr.
wkar
OPis przeniesiony z tematu: zamienniki olejów NS -2, gdzie znajduje się jeszcze kilka uwag.
[ Dodano: 2014-11-21, 11:08 ]
Dodatkowo uzupełniłbym ten opis o jeden "myk".
Można bowiem zaoszczędzić sporo oleju podczas wymiany.
Trzeba po prostu podłączyć nowy olej później, jak pompa wyleje ok 8 litrów starego.
Wyłączyć motor.
Wlać nowy płyn ok 8-9 litrów.
Włączyć silnik i dolewając spuścić resztę starego (ok 3l).
Modyfikacja ta spowodowana jest dużą wydajnością pompy i problemem z szybkością
wlewania nowego oleju.
Po całej operacji wymiany należy dokładnie sprawdzić stan ( zgodnie z instukcją Nissana).
Pozdrawiam. wkar:)