Nissanmaniaku! Prosimy o nieblokowanie reklam!    

Utrzymujemy nasze forum z małych reklam pojawiających się między postami.

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszym forum.


Dziękujemy!

[Terrano] Wymiana korbowodu Terano I 2,7TD

Moderatorzy: bonzo, azorek

Awatar użytkownika
Dhaeraow
nowy na forum
Posty: 14
Rejestracja: 2011-05-03, 10:44
Lokalizacja: Gdańsk

[Terrano] Wymiana korbowodu Terano I 2,7TD

Post autor: Dhaeraow » 2011-05-03, 14:07

Witam, jakiś czas temu miałem nieprzyjemną przygodę z zalaniem silnika. Przyszło mi wymieniać korbowód. Po głębszej analizie wyszło, że i głowicy się dostało. Może komuś się przyda bo po drodze musiałem parę rzeczy zdemontować. No ale po kolei.

Najpierw trochę historii tak ku przestrodze.
A więc wybrałem się ze znajomym na poligon w Gdańsku (Jasieniu) pokopać się autami. Jest tam jeziorko z zatoczką idealną do "przeprawy". No to się przeprawiamy, powoli ostrożnie wszystko gra. Drugi przejazd, podobnie bez niespodzianek. Trzeci raz już na pewniaka. Mówię do kumpla "rób zdjęcia, dam więcej gazu będzie fajny rozbryzg". No i pojechałem, kumpel zrobił zdjęcie. Dodam tylko, że jak na razie jest to moje najdroższe zdjęcie w życiu :-P

Obrazek


Sam bród nie jest taki głęboki, w tym miejscu jest dołek, no i fala która zebrała się przed samochodem dodają "splendoru".

Akcję ratunkową pominę, w sumie z poligonu wyjechałem o własnych siłach. Jednak silnikiem rzucało, zasłona dymna za mną i brak mocy świadczyły, że coś "grubszego" poszło. Ktoś może zadać pytanie jak mogło zalać na tak płytkiej wodzie? Ano, poprzedni właściciel sporo na majstrował w tym aucie. Obudowa filtru powietrza została obrócona a rura zasysająca powietrze z nadkola wciśnięta pomiędzy nadkole a silnik. Otworem którym było zasysane powietrze idzie wiązka do lamp. Teraz widzę takie rzeczy, jak kupowałem to byłem bardziej podekscytowany faktem kupna "pierwszej terenówki" :shock:

Obadanie silnika nie wykazało widocznych uszkodzeń (sprawdzony wtryskiwacz z niepalącego cylindra, popychacze zaworów proste, klawiatura "gra"). Tak więc decyzja: głowica do zdjęcia.

Obrazek
Zdjęty kolektor ssący wraz z doprowadzeniem powietrza z turbiny.

Podczas zakładania należy pamiętać o sztywnym przewodzie powrotnym który idzie pod kolektorem.

Obrazek
Zdjęte popychacze zaworów. Drążki popychaczy są jednakowej długości więc nie trzeba ich "sortować".

Obrazek
Zdjęta głowica, jak się przyjrzeć trzeciemu tłokowi to widać już dlaczego nie palił.

No i wyszło, korbowód wygięty. Czas na miskę, i tu zaczynają się schody. Najlepiej było by wyjąć silnik i tak go dłubać. Ja niestety nie mogłem sobie pozwolić na takie rozwiązanie, bo po prostu nie mam gdzie tego zrobić. Trzeba było kombinować na maszynie dłubanie.
W pierwszej kolejności należy odkręcić przedni most oraz zdemontować belkę na której spoczywa. W efekcie opadnie o parę centymetrów, jest to jednak nie wystarczające do zdjęcia miski (której kształt skutecznie uniemożliwia łatwe zdjęcie). Kolejną rzeczą było odkręcenie łap silnika. Następnie poluzowanie łapy skrzyni biegów. Skrzyni nie odkręcałem całkowicie w obawie przed "ucieknięciem" całego układu napędowego. Po tych zabiegach możliwe jest podniesienie silnika na wysokość umożliwiającą wyjęcie miski. Do podniesienia użyłem akurat dźwigu (bo akurat taki stał obok :-P ) myślę że bez problemu można to zrobić jakąś wyciągarką lub podnośnikiem. Po zdjęciu miski mamy dostęp do wału korbowego. Korbowody są przykręcone nakrętkami 12-kątnymi. Wyjęcie tłoka nie stanowi problemu.

Obrazek
Mocowanie skrzyni biegów.

Obrazek
Widok na wał korbowy od przodu.

Obrazek
Od tyłu, widoczny "smok".

Obrazek
Wzorowo wygięty korbowód.

Obrazek
Tak mniej więcej wyglądała operacja.

W cylindrze (tym zalanym) zebrał się nagar. Przy wkładaniu tłok się klinował chwila nieuwagi i jeden pierścień do wymiany poszedł.
Głowica po wyczyszczeniu i oględzinach wykazała pęknięcia komór wirowych. Pierwsza decyzja to ich wymiana. Jednak po ich zdjęciu okazało się, że jedno z pęknięć jest też wewnątrz głowicy. Nie wiadomo czy było tam zanim wjechałem do wody czy to ona tego dokonała. W trakcie poszukiwań głowicy okazało się, że większość głowic ma popękane komory, taki chyba ich mankament.

Obrazek
Popękana komora, widoczny ślad po brzegu cylindra.

Obrazek
Pęknięcia wewnątrz komory.

Obrazek
Miejsce montażu komór w głowicy.

Miskę zamontowałem na silikon, uszczelki nie zakładałem. Kolektor ssący zamontowałem na uszczelkę, wlot z EGR`u na silikon (bo nie miałem takiej uszczelki). Z rozpędu uszczelki kolektora wydechowego potraktowałem też silikonem :-P . przez jakiś czas będzie pośmiardywać. Uszczelkę pod głowicę założyłem "na sucho".
Co ciekawe sam korbowód z tłokiem różnił się kształtem w miejscu ich mocowania. W "starym" kształt końcówki korbowodu i gniazda był prostopadły do powierzchni tłoka, w "nowym" był skośny. Całe szczęście nowy wchodził w miejsce starego, czego bez przeróbek nie dało by się zrobić w drugą stronę.

Obrazek
"Stary" korbowód i "nowy" tłok (bliźniacze elementy pracują w silniku) widoczne mocowanie korbowodu do tłoka.

Koszta:
Korbowód - 120zł (popularny serwis aukcyjny)
Głowica - 800zł (ten sam serwis)
Uszczelki silikony itp. ≈150zł
Planowanie głowicy - 100zł

Do tego doliczyć trzeba by było filtry i płyny, a to już zależy co kto leje. Ja na razie zalałem jakimś orlenem 15W40 bo był w promocji. Silnik przepłucze po naprawie i wymienię na coś lepszego.

Całą operację prowadziłem "na raty" jak miałem czas. Jak by to zebrać w całość to wyszedłby mniej więcej roboczy tydzień (5x8h). Jednak ja się uczyłem przy tym, więc wprawnemu mechanikowi zajęło by to dużo mniej czasu.

Mam nadzieje, że komuś się przyda ten opis.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 2011-05-07, 18:13 przez Dhaeraow, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2011-05-03, 16:17

Witaj Kolego!

Już kiedyś mieliśmy przyjemność korespondowania ze sobą ale dotyczyło to innego tematu i innego forum. Witaj tutaj.

Zrobiłeś bardzo ciekawy i rzeczowo opisany artykuł. Zapewne wielu kolegom w potrzebie się przyda zwłaszcza, że poparty jest zdjęciami z wykonywanej pracy.
Piszesz, że korbowód który zakładałeś był innej budowy więc mała przestroga, a właściwie zalecenie dla przyszłych mechaników amatorów - korbowód powinno się dobierać w/g wagi. Wszystkie korbowody w silniku powinny mieć jednakową wagę, tłoki tak samo.
Sam piszesz, że zakładany korbowód miał inne mocowanie, a czy jego waga była taka sama jak pozostałych? Teraz i tak nie ma to już większego znaczenia bo silnik złożyłeś ale przyszli koledzy niech na to zwracają uwagę.
Co się tyczy komór wirowych to gdzieś czytałem, że często są popękane więc tak jak zauważyłeś te głowice już takie są.
A może zechcesz umieścić ten temat w dziale 'Zrób to sam", przynajmniej z biegiem czasu jak przybędzie nowych tematów nie umknie on nikomu w ich gąszczu, a jak wiadomo większa część kolegów nie szuka i nie przegląda informacji w dużo wcześniejszych tematach.
Bardzo mile widziane będą też dodatkowe zdjęcia z przebiegu wykonywanych prac bo zapewne masz ich więcej.
Postawiłbym duży plus za taki opis ale nie mam takiej możliwości. Oceniać wypowiedź mogą tylko zakładający dany temat. Ale chociaż tak: DUŻY PLUS "+" za artykuł.

Pozdrawiam i życzę bezawaryjnej jazdy
Andrzej
_________________________________________________

Cały Twój artykuł skopiowałem do WORD-a, zdjęcia powiększyłem do szerokości całej strony, a także rozjaśniłem więc przegląda się trochę lepiej.
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

Awatar użytkownika
Dhaeraow
nowy na forum
Posty: 14
Rejestracja: 2011-05-03, 10:44
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Dhaeraow » 2011-05-03, 17:30

Witaj, chciałem umieścić ten artykuł w dziale zrób to sam. Jednak tam mogą umieszczać tylko moderatorzy/administratorzy (bynajmniej mi tak wyskakuje). Jeżeli jest taka możliwość to poprosił bym o przeniesienie tego artykułu do tamtego działu.
Co do zdjęć to co prawda mam jeszcze kilka z tej naprawy ale nie wniosły by już one nic nowego. Na szybko zrobiłem zdjęcie tłoka i korbowodu które mi pozostały. Widać na nim kształt tłoka od wewnątrz.
Obrazek

Korbowód oryginalnie miał tuleję długą tak samo na całej szerokości. Tłok pracujący w moim silniku ma prostopadłe ścianki.
Ten egzemplarz został spreparowany (zeszlifowałem tuleję korbowodu żeby weszła w tłok) i stanowi teraz swego rodzaju pamiątkę :-)

Aktualnie prowadzę kilka prac przy aucie, w miarę możliwości je fotografuję. Jak skończę wrzucę na forum w podobnej formie.

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2011-05-04, 01:10

Witam,

Szczęście w nieszczęściu, że tylko w tej płaszczyźnie zgiął się korbowód i nie wytarł gładzi cylindra. Niestety, ale tak jak kolega Andrzej zauważył poszczególne elementy układu korbowo-tłokowego powinny być z jednej grupy selekcyjnej czyli mieć bardzo podobną masę. Trzeba teraz będzie zwrócić uwagę na ewentualne drgania i wibracje.

Poza tym też jakoś nie mogę nic umieszczać w dziale "Zrób to sam", podobnie jak kolega "Dhaeraow". Chciałem tam umieścić pomysł na wstępny filtr paliwa z odstojnikiem.

Ogólnie to relacja z naprawy jest rewelacyjna i jestem za jak największą ilością zdjęć ogólnych jak i zbliżeń konkretnych detali/uszkodzeń i szkoda, że nie można tego jakoś bardziej docenić.

Pozdrawiam,

Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2011-05-04, 08:37

piotr323f pisze:Poza tym też jakoś nie mogę nic umieszczać w dziale "Zrób to sam", podobnie jak kolega "Dhaeraow". Chciałem tam umieścić pomysł na wstępny filtr paliwa z odstojnikiem.
Witajcie!

Pisałem w tej sprawie do "wyższych instancji" i otrzymałem odpowiedź.

Cytuję:
"Co do zdjęć to niestety nie dajemy rady utrzymać na swoim serwerze takiej ilości zdjęć jaką nasi Klubowicze wrzucają, czasem było ponad 150MB/dzień co w skali roku spowoduje zapchanie naszego serwera.

Uznaliśmy że ważne foty i pliki będą umieszczać moderatorzy i administratorzy. Na chwilę obecną jest tego tak mało że pliki są wysyłane do nas majlem. Pliki możesz podesłać na ten email i wrzucę je do katalogu gdzie nie zginą i podeśle Ci linki, jak tego będzie dużo pomyślimy jak zrobić automat aby każdy mógł to wrzucać samemu."


Ten adres to: kontakt@nissanzone.pl

Pozdrawiam
Andrzej
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2011-05-04, 14:06

Witam,

Dzięki Andrzeju za błyskawiczną reakcję tylko nie pomyśl, że to moje lenistwo :-P , no może troszeczkę w tym coś jest :-D . Ja już sobie wykombinowałem, że opis będę umieszczał na forum a zdjęcia będą na https://www.google.com/accounts/Service ... ssive=true.

Wracając do tematu to mam taką prośbę, że jakby kolega "Dhaeraow" miał zdjęcia głowicy, szczególnie od strony komory spalania i napisał w którym miejscu trzeba szukać ewentualnych pęknięć byłoby super.

Pozdrawiam,

Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...

Awatar użytkownika
Dhaeraow
nowy na forum
Posty: 14
Rejestracja: 2011-05-03, 10:44
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Dhaeraow » 2011-05-07, 18:25

Opis się troszkę wzbogacił. Napisałem maila na wskazany adres (wyszło, że to adres kolegi "rylath") jednak nie udało mi się go wysłać

<ryath@nissanzone.pl>: host mx11.go2.pl[193.17.41.141] said: 504 Mailbox is
disabled (in reply to RCPT TO command)

Dziwadełko.

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2011-05-07, 22:01

Witam,

Dzięki kolego "Dhaeraow" za zdjęcia komór. Bardzo ciężko znaleźć coś podobnego w internecie.

Pozdrawiam,

Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...

Awatar użytkownika
mimier
fanatyk nissana
Posty: 1446
Rejestracja: 2009-12-10, 13:27
Lokalizacja: Londyn

Post autor: mimier » 2011-05-08, 10:24

Dhaeraow jeśli skrzynka nie działa to śmiało pisz do tego użytkownika na PW ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób To Sam”