Nissanmaniaku! Prosimy o nieblokowanie reklam!    

Utrzymujemy nasze forum z małych reklam pojawiających się między postami.

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszym forum.


Dziękujemy!

[Terrano] regulacja/ustawianie zaworów w Nissan Terrano II 2

Moderatorzy: bonzo, azorek

leszekkpl
nowy na forum
Posty: 7
Rejestracja: 2011-04-14, 19:06
Lokalizacja: Kartuzy

[Terrano] regulacja/ustawianie zaworów w Nissan Terrano II 2

Post autor: leszekkpl » 2011-04-14, 19:11

Witam
Prosiłbym o jakieś informacje na temat regulacji/ustawiania zaworów w Nissan Terrano II 2.7 TD 1995r.
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam
Leszek
Ostatnio zmieniony 2011-05-16, 09:52 przez leszekkpl, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2011-04-14, 23:03

Witaj!

Silnik 2,7 TD
Zawór dolotowy - 0,25 mm.
Zawór wydechowy - 0,25 mm.
Regulacja jest bardzo prosta - na szczelinomierz.
Jeśli coś chcesz jeszcze poznać to napisz, a postaramy się pomóc, mam w tym przypadku na myśli kolegę Piotra bo widzę, że dobrze się uzupełniamy informacjami.

Pozdrawiam
Andrzej
Ostatnio zmieniony 2011-04-15, 09:43 przez azm-61, łącznie zmieniany 1 raz.
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2011-04-15, 09:31

No ja mam pytanie.
Jaki przebieg kwalifikje do regulacji i czy są jakieś widoczne objawy (nie mówię o przerwie bo jak to bedę widział to od razu podreguluję :-)) złego luzu na zaworach? Bo klekot na to nie wskaże jak sądzę w dieslu.
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2011-04-15, 09:35

Witam!

Już teraz nie mam czasu na opisywanie bo za godzinę jadę w teren na dwa dni. Po powrocie opiszę dokładniej to zagadnienie.

Pozdrawiam
Andrzej
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2011-04-15, 10:29

Szczęściarz! No to stopy błota pod kilem życzę!
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2011-04-16, 06:15

Witam,

Na początek trochę teorii. Mianowicie luz zaworów stosowany jest w celu zrekompensowania rozszerzalności cieplnej materiałów użytych do budowy mechanizmu przeniesienia napędu z wałka rozrządu na zawór w celu zapewnienia właściwej szczelności komory spalania. Jeżeli luz ten jest za duży to zawory wyraźnie słychać, ponadto trzonek zaworu zostaje sklepany jak i pozostałe elementy układu przeniesienia napędu.

W większości konstrukcji tych układów, w wyniku działania dowolnego elementu na trzonek zaworu (wałek rozrządu, popychacz, dźwignia zaworowa) wymuszany jest minimalny obrót zaworu wokół swojej w celu zachowania odpowiedniej geometrii gniazda jak i przylgni zaworu oraz zapewnienie oczyszczania tych elementów. Jednym ze sposobów na to jest odpowiednia geometria trzonka jak i elementu współpracującego, inne sposoby to specjalne podkładki pod lub nad sprężyny zaworowe. Więc jeśli ten trzonek zaworu nam się zniekształci to może (ale nie musi) być problem w przyszłości ze szczelnością.

Jeżeli luz będzie za mały to może dojść do wypalenia gniazd i przylgni zaworu z powodu nie całkowitego domknięcia (przedmuchy) jak i zmniejszenia powierzchni chłodzącej zawór. Temperaturę z zaworu odbiera gniazdo zaworowe. Luz ten też decyduje w minimalnym stopniu o fazach rozrządu, mniejsza wartość to teoretycznie większe napełnienie cylindra.

W Terrano jest wszystko dosyć proste do regulacji, na gorącym silniku są te same wartości luzu dla zaworów ssących i wydechowych czyli 0,25mm.

Sam mam zamiar sobie to kiedyś posprawdzać, ale mam jeden problem. Do regulacji zaworów potrzebne jest odpowiednie położenie wału korbowego, choć wystarczy właściwie poobserwować pracę dźwigni zaworów to od razu wiadomo które cylinder można regulować, z tym chyba nikt nie powinien mieć problemu. Problem jest jak i czym obracać wał korbowy, bo obracać go trzeba aby go ustawić w odpowiednim miejscu.

Sposobów na to jest parę. Można założyć klucz na wał korbowy i nim kręcić (ale to tylko raczej w małych silnikach ZI), można też przepychać samochód z włączonym biegiem. Z racji stopnia sprężania 21,7-22,1:1 w Terrano jak i jego pojemności można wykręcić wtryskiwacze ale myślę, ze jest na to inny sposób.

I właśnie dlatego musimy wszyscy poczekać na kolegę Andrzeja "azm-61", bo jeżeli już to robił to na pewno zna sposób jak to zrobić w miarę sprawnie i bezstresowo.

Pozdrawiam,

Piotr

leszekkpl
nowy na forum
Posty: 7
Rejestracja: 2011-04-14, 19:06
Lokalizacja: Kartuzy

Post autor: leszekkpl » 2011-04-16, 17:55

Dzięki koledzy za odpowiedź, jeśli kolega Andrzej jeszcze chce się na ten temat wypowiedź, będzie nam miło :) tak jak pisał Piotr, może wie jak to "zrobić w miarę sprawnie i bezstresowo"

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2011-04-18, 08:35

Witajcie!

[center]→ Luz obu zaworów (ssący i wydechowy) 0,25 mm na ciepłym silniku ←[/center]
Z tym ustawianiem zaworów to nie ma problemów, nie taki diabeł straszny jak go malują. Jedyny drobny problem dla nie wprawionej ręki to przekręcanie wału ale przekręcanie wału korbowego na biegu nie jest takie trudne. Jeśli ktoś woli lekkie kręcenie za cenę kilkunastu minut dłuższej pracy to może się pokusić o wykręcenie świec żarowych. Podkreślę jednak, że bez wykręcania świec też można sobie w łatwy sposób poradzić z regulacją zaworów.
Ale do rzeczy: silniki z bardzo dużymi przebiegami mogą mieć już delikatnie wybite dźwignie zaworowe w miejscu stykania się z trzonkiem zaworu i regulacja zaworów w takim przypadku może być mało dokładna. Przed przystąpieniem do regulacji można to sprawdzić odkręcając maksymalnie śrubę regulacyjną dźwigni zaworowej i podnosząc ją do góry podglądając jednocześnie w/w miejsce na tej dźwigni. Może to być utrudnione więc trzeba sobie wypracować własny sposób na to sprawdzenie – oczko dentystyczne, małe lusterko czy przesuwanie paznokciem po tej powierzchni i.t.p, i.t.d.
Oczywiście to dla bardzo ambitnych właścicieli swoich 4 kółek i nie trzeba koniecznie tego sprawdzać – tyczy się to silników z bardzo dużymi przebiegami jak już wspomniałem wcześniej. To zjawisko wybijania dźwigni zaworowej przez trzonek zaworu bardziej występuje w silnikach benzynowych i to starszej generacji niż w wysokoprężnych choć i tu powstaje. Obecne silniki benzynowe raczej nie mają tradycyjnych regulacji zaworowych gdyż odbywa się to automatycznie – hydraulicznie.
Następnie przechodzimy do ustawiania zaworów i tu ustawiamy na 4 cylindrze tzw. kołyskę więc jeden zawór kończy cykl wydechu (zamyka się), a drugi rozpoczyna otwieranie cyklu wtłaczania powietrza do cylindra (cykl potocznie zwany ssaniem choć z ssaniem nie ma nic wspólnego w silniku z doładowaniem). Jak mamy już tę kołyskę na 4 cylindrze to regulację przeprowadzamy na 1 cylindrze i.t.d.
I tu powtórzę:
Ustawianie na 1 cylindrze – kołyska na 4 cylindrze
Ustawianie na 2 cylindrze – kołyska na 3 cylindrze
Ustawianie na 3 cylindrze – kołyska na 2 cylindrze
Ustawianie na 4 cylindrze – kołyska na 1 cylindrze
A konkretnie zasada jest taka, że jeśli na jednym cylindrze mamy przysłowiową kołyskę czyli przy małych ruchach wału korbowego w jedną i drugą stronę jeden zawór się zamyka, a drugi otwiera to regulację przeprowadzamy na cylindrze gdzie oba zawory jednocześnie są zamknięte i przy poruszaniu dźwigniami zaworowymi jest wyczuwalny luz na obu dźwigniach.
Książka serwisowa podaje, że luz zaworów reguluje się na ciepłym silniku (Piotr też już o tym wcześniej wspomniał) choć dokładna temperatura nie jest tu podana, może to być 30 st.C, ale może też być ponad 80 st.C i tu jest z tym problem. Uważam, że raczej chodzi tu o temperaturę w granicach 60 – 80 st.C gdyż jeśli podawano kiedyś przeprowadzanie regulacji zaworów na ciepłym silniku to mówiono o regulacji zaraz po wyłączeniu rozgrzanego silnika ale interpretację tego zostawiam Wam.

Uważajcie aby się nie poparzyć !

Drugi sposób regulacji zaworów jest taki:
1 cylinder – tłok w górnym martwym punkcie na suw sprężania i ustawiamy luz zaworów na 1,2,3, i 6 zaworze.
4 cylinder – tłok w górnym martwym punkcie na suw sprężania i ustawiamy luz zaworów na 4,5,7, i 8 zaworze.
Liczymy zawory od strony chłodnicy.
Ten sposób nie wymaga tak uciążliwego kręcenia wałem korbowym gdyż ustawia się tylko dwa położenia wału korbowego.

Jeśli się w czymś pomyliłem to proszę mnie poprawić.

Powodzenia w regulowaniu zaworów. Jak sobie coś jeszcze przypomnę to dopiszę.

Pozdrawiam
Andrzej
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2011-04-18, 08:40

<ok>
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2011-04-18, 12:45

Witam,

Dzięki Andrzeju, na to czekaliśmy! Miało być prosto oraz bezstresowo i jest!

Mam tylko taką małą uwagę, dotyczy ona wykręcania świec żarowych. Mianowicie gdzieś ktoś kiedyś napisał, że urwała mu się świeca żarowa przy odkręcaniu. Poza tym trzeba pilnować aby do otworu po świecy nic się nie dostało. Dlatego myślę, że warto spróbować ustawiać wał korbowy przepychając samochód i skorzystać z drugiego sposobu ustawiania wału do regulacji luzu na zaworach o którym pisze kolega Andrzej.

Na wyrobioną powierzchnie dźwigni zaworowej do pomiaru luzu dobry by był szczelinomierz pręcikowy, kiedyś takim ustawiało się przerwę na świecy w silniku o zapłonie iskrowym, ale wystarczy dobrze oglądnąć części i trochę pokombinować z pomiarem i też będzie dobrze.

Na koniec prośba, jak ktoś zdejmie już pokrywę to niech porobi trochę zdjęć, bo ciężko znaleźć takie zdjęcia a są bardzo ciekawe.

Pozdrawiam,

Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2011-04-18, 21:00

piotr323f pisze:Mam tylko taką małą uwagę, dotyczy ona wykręcania świec żarowych. Mianowicie gdzieś ktoś kiedyś napisał, że urwała mu się świeca żarowa przy odkręcaniu. Poza tym trzeba pilnować aby do otworu po świecy nic się nie dostało.
W takim razie lepiej nic nie odkręcać niepotrzebnie bo zawsze istnieje pewne prawdopodobieństwo, że coś może się ukręcić lub zniszczyć. Przy ustawaniu zaworów lepiej przepychać na biegu samochód bo nie jest to takie trudne i skomplikowane.

Jeszcze jedna sprawa,którą trzeba wyjaśnić.
Zakładam, że wszyscy to wiedzą ale jeśli ktoś nie do końca zna zasadę działania silnika czterosuwowego to krótko tu opiszę.
Silnik o którym tu piszemy 2,7 TD jest czterotaktem (czterosuwem) czyli na jeden pełen cykl pracy tłok pokonuje cztery suwy czyli wykonuje cztery takty więc tłok mamy dwa razy w górnym martwym punkcie i teraz trzeba rozróżnić kiedy jest przed suwem pracy, a kiedy jest przed suwem ssania. Nie wystarczy ustawienie tłoka w górnym punkcie ale trzeba jeszcze rozróżnić jego cykl. Jeśli tłok jest po suwie sprężania ale przed pracą to oba zawory (dźwignie zaworowe) na tym cylindrze mają luz i wtedy się je reguluje. Jeśli tłok jest w drugim położeniu w górnym martwym punkcie na zaworach występuje wspomniana wcześniej kołyska czyli jeden zawór się zamyka, a drugi otwiera i tu jest tłok między wydechem, a ssaniem.
Może to trochę zagmatwane ale z tym sobie poradzicie.

Andrzej

[ Dodano: 2011-04-21, 21:29 ]
Specjalnie dla kolegi Dżem bo o to pytał.

Znalazłem informację, że luz na zaworach powinno się sprawdzać co 30.000 tys. kilometrów.
Informacja dotyczy silników 2.7 TDI, ale w TD raczej będzie to samo. Jak znajdę informacje odnośnie TD to także je tutaj zamieszczę.
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

leszekkpl
nowy na forum
Posty: 7
Rejestracja: 2011-04-14, 19:06
Lokalizacja: Kartuzy

Post autor: leszekkpl » 2011-05-04, 18:09

Witam
Wyżej wymieniony jest przykład ustawień zaworów:
"Ustawianie na 1 cylindrze &#8211; kołyska na 4 cylindrze
Ustawianie na 2 cylindrze &#8211; kołyska na 3 cylindrze
Ustawianie na 3 cylindrze &#8211; kołyska na 2 cylindrze
Ustawianie na 4 cylindrze &#8211; kołyska na 1 cylindrze"
wg ustawień zaworów na silniku obracając wał, kolejność wskazuje że się ustawia na pierwszym tłoku, trzecim, czwartym i drugim i czy się z tą wersją zgadzacie?
(można ww. sposobem, ale wtedy jest więcej kręcenia wałem).
Podajecie drugi przykład:
"1 cylinder &#8211; tłok w górnym martwym punkcie na suw sprężania i ustawiamy luz zaworów na 1,2,3, i 6 zaworze.
4 cylinder &#8211; tłok w górnym martwym punkcie na suw sprężania i ustawiamy luz zaworów na 4,5,7, i 8 zaworze." - może jest łatwiejszy, ale tym nie próbowałem.

Awatar użytkownika
Dhaeraow
nowy na forum
Posty: 14
Rejestracja: 2011-05-03, 10:44
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Dhaeraow » 2011-05-04, 19:19

Co do kręcenia wałem, miałem komfort pracy we dwóch. Podniosłem jedno tylne koło, jedna osoba kręciła kołem (oczywiście na biegu) druga badała zawory.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2011-05-04, 19:46

Witam,

Pomysł kolegi "Dhaeraow" jest bardzo dobry, nawet samemu można spróbować to zrobić. Przepychając samochód może być raczej lżej bo mamy do dyspozycji masę auta którą można wykorzystać do ruszenia tłoków, ale jak widać jest to wykonalne.

Co samego ustawiania pozycji wału do regulacji zaworów to ogólnie wygląda to tak, że regulujemy je w takiej pozycji wałka rozrządu w której krzywka tego wałka nie naciska na popychacz i do tego właśnie niezbędne są obserwacje pracy zaworów pracujących parami tłoków (nie mylić z obiegiem cieplnym pracy silnika!).

Pozdrawiam,

Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2011-05-10, 11:03

Witajcie!

Wczoraj wyregulowałem w swoim Maverick-u zawory. Aby ściągnąć osłonę zaworów przedtem zdemontowałem rurę dolotu powietrza (silnik 2,7 TD) przechodzącą nad osłoną zaworów, potem 10 śrubek M-6 i osłona ściągnięta po tej czynności można przystąpić do regulowania luzu na zaworach. Przed regulacją miały wszystkie po 0,35 mm. luzu więc o 0,10 za dużo. Co prawda przejeździłem od poprzedniej regulacji 40.000 kilometrów. Do odpowiedniego ustawiania dźwigienek zaworowych na poszczególnych cylindrach zastosowałem metodę przeciągania samochodu na 2 biegu bo jest najłatwiejsza i nic dodatkowo nie trzeba demontować. Przeciąganie nie stanowi tu najmniejszego problemu ale jeśli komuś za ciężko choć łatwo przepycha się na 2 biegu to może przepychać na 3 biegu - będzie jeszcze lżej.
Ogólnie ten zabieg nie stanowi najmniejszego problemu, a cała operacja trwała ok. 30 minut gdyż nigdzie się nie spieszyłem.

Wcześniej w innym temacie kolega Piotr prosił o różne zdjęcia wnętrza silnika więc na dokładkę do wypowiedzi kilka zdjęć klawiatury.

Andrzej

[center]Obrazek[/center]

[center]Obrazek[/center]

[center]Obrazek [/center]

[center]Obrazek[/center]
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2011-05-10, 18:06

Witam,

Dzięki Andrzeju za zdjęcia.

Z ciekawości też kombinowałem z przepychaniem samochodu i chyba jest to najlepsza metoda. W ciasnym garażu, manewry z podniesionym tylnym kołem też są możliwe, ale jest o wiele bardziej ciężej.

Wyszła z tego absolutnie profesjonalna fotorelacja dotycząca regulacji zaworów w 2.7 TD/TDI! Jakby z tego zrobić poradnik w PDF i gdzieś na forum to umieścić byłoby super, temat regulacji zaworów jest już praktycznie wyczerpany.

Pozdrawiam,

Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...

Piotr_z_WKZ
nowy na forum
Posty: 21
Rejestracja: 2015-07-07, 22:01
Lokalizacja: Kozienice

Post autor: Piotr_z_WKZ » 2016-02-29, 20:23

Witam szacowne grono.
A co z regulacją w 3.0 TDI?
Zaprzyjaźniony mechanik wspominał coś o podkładkach, ale może da się to prościej wykonać we własnym zakresie?
Z góry dziękuję za podpowiedź.

Piotr
totalne beztalencie

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2016-03-01, 11:00

Piotr_z_WKZ pisze:Zaprzyjaźniony mechanik wspominał coś o podkładkach, ale może da się to prościej wykonać we własnym zakresie?
Raczej nie.


&#8226; wejdź tu:
viewtopic.php?t=302
&#8226; w drugiej wypowiedzi wybierz SERWISÓWKI kliknij drugi adres od góry //... terranoirk ... Przykładowy wygląd adresu
&#8226; w pasku menu po lewej stronie wybierz: &#1054;&#1088;&#1080;&#1075;&#1080;&#1085;&#1072;&#1083;&#1100;&#1085;&#1099;&#1077; &#1080;&#1085;&#1089;&#1090;&#1088;&#1091;&#1082;&#1094;&#1080;&#1080; NISSAN
&#8226; Następnie na otwartej stronie wybierz model Terrano - ma być R20 - trzeci od góry. Otworzy się spis PDF z serwisówką do Terrano II
&#8226; wybierz EM pdf ósmy link od góry
&#8226; Na stronach 35, 36, 37 masz ustawienia zaworów.

Sam zobaczysz, że to nie takie proste. Nie ze względu na trudność lecz z powodu braku podkładek regulacyjnych.
Uważaj też na mechaników podejmujących się takiej regulacji bo większość z nich nie ma na pewno zestawów podkładek i tylko wyciągną kasę, a nic nie wyregulują.
To musi być warsztat specjalizujący się w takich regulacjach bo musi mieć zestawy podkładek regulacyjnych - duże zestawy.
Jeśli zlecisz to mechanikowi to koniecznie bądź przy wykonywaniu regulacji i patrz mu na ręce !

Celowo nie podawałem bezpośredniego linku aby każdy zadał sobie chociaż odrobinę trudu w znalezieniu serwisówki.
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

Piotr_z_WKZ
nowy na forum
Posty: 21
Rejestracja: 2015-07-07, 22:01
Lokalizacja: Kozienice

Post autor: Piotr_z_WKZ » 2016-03-01, 12:52

azm-61, dziękuję za informację, prześledziłem serwisówki, rzeczywiście sprawa nie jest łatwa. :-/
Warsztat specjalizuje się w szlifach głowic /bloków etc, spodziewam się fachowej wiedzy w tej materii.
Jak dokonam korekty luzów, zdam raporcik z rewizji "Szto uwidzieł" :)

Pozdrawiam
Piotr
totalne beztalencie

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób To Sam”