Nissanmaniaku! Prosimy o nieblokowanie reklam!    

Utrzymujemy nasze forum z małych reklam pojawiających się między postami.

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszym forum.


Dziękujemy!

[P12/WP12] Wejście Line-In dla seryjnego Clariona CY-100 :)

Moderatorzy: Sajmooon, janusz, Zielkq, Maniek-ol

HAL-9000
nowy na forum
Posty: 27
Rejestracja: 2010-09-24, 18:01
Lokalizacja: Lubin

[P12/WP12] Wejście Line-In dla seryjnego Clariona CY-100 :)

Post autor: HAL-9000 » 2011-12-12, 00:03

Witam!

Po długiej nieobecności na forum (długiej bezhumorności primery) postanowiłem podzielić się swoim ostatnim patentem wykonanym w swojej primerze.

Wróćmy jednak do sedna tematu. Od dłuższego czasu nosiłem się z zamiarem wykonania wejścia sygnału zewnętrznego dla zabudowanego systemu audio opartego o Clariona CY-100. Rozwiązania na rynku są trzy. Wymiana odbiornika na inny który zagadałby z wewnętrzymi protokołami auta i dałby się obsługiwać z konsoli środkowej (nie wiem czy taki istnieje). Kupno X-Car linka, urządzenia emulującego zmieniarkę, posiadającego gniazda kart pamięci i usb na zewnetrzny nośnik pamięci typu pendrivem, rozwiązanie posiada jednak zasadniczą wade - cene, kolejnym problemem jest licha jakość dźwięku i samego urządzenia. Ostatnim rozwiązaniem jest wsadzenie tam normalnego radia po przeróbkach instalacji. Rozwiązanie to odpadło całkowicie ze względu na brak kontroli nad radiem z konsoli i bardzo niskie osadzenie wnęki na samo radio co mogłoby praktycznie uniemożliwiać manipulowanie przy panelu radia. Najsensowniejszym rozwiązaniem jest więc dodanie elektrycznego połączenia ze stopniem mocy w radioodbiorniku. Więc do dzieła.

Rzeczy które nam się przydadzą to:

- Duży krzyżak do rozbiórki wnętrza w aucie
- Pistolet na gorący klej plus dwie laski kleju
- Lutownica kolbowa z dobrej jakości szpilkowym grotem (polecam stacje z regulacją temperatury)
- Parę małych opasek zaciskowych
- Koszulki termokurczliwe (polecam Kemot, charakteryzują się lepszą jakością niż z kolorowych zestawów)
- I elementy użyte bezpośrednio do modyfikacji radioodbiornika: 4 kondensatory foliowe Wima 470nF 63-100V, fragment płytki uniwersalnej, kilkanaście centymetrów srebrzonki (drutu pokrytego srebrem), DOBREJ jakości kabel zakończony wtyczką mały jack (użyłem techlinka metrowej długości), fragment cieniutkiego przewodu miedzianego w izolacji.

Czas zabrać się do pracy. Najpierw musimy odkręcić wszystkie śruby trzymające panel konsoli środkowej. Osobiście odkręciłem całkowicie gałke drążka zmiany biegów i usunąłem ją na bok wraz z popielniczką i zapalniczką żeby nie przeszkadzały, wykręcamy wszystkie śruby które mogą uniemożliwiać usunięcie konsoli. Wywlekamy wnęke z radiem i idziemy do domu działać. Uczulam w tym momencie na próby siłowego wyciągania kabli z panelu przedniego, radia których trochę jest tam wpiętych, po tych kilku latach mogły się zastać w gniazdach więc po odblokowaniu ząbka radze najpierw poruszać nimi minimalnie na boki, powinny stopniowo dać się wysunąć...

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Teraz pora na rozbiórke samego radia. Demontujemy panel przedni (uwaga na zatrzaski) odkręcamy wszystkie widoczne śrubki oprócz dwóch trzymających kostke wzmacniacza do radiatora jako że nie jest to konieczne. Śrubek jest dużo ale pocieszający jest fakt że są wszystkie praktycznie tego samego rozmiaru, z wyjątkiem bodajże czterech od samej obudowy. Jeśli już odkręciliśmy wszystko od wszystkiego, wliczając w to wszelkie śrubki trzymające wewnątrz kieszeń napędu CD który odłączamy od płyty (taśma jest na wcisk, nie jest to blokowana złączka ZIF, dlatego też na taśmie jest plastikowy listek do wyjmowania i wkładania) i odkładamy na bok. Gdy już osiągamy etap jak na zdjęciu poniżej zabieramy się do najtrudniejszego zadania.

Obrazek

Zdjęcie ukazuje już praktycznie ukończone połączenie ale pozwolę sobie wyjaśnić to co tam się dzieje. Po wlutowaniu kondensatorów w płytke zgodnie z poniższym uproszczonym schematem łączymy na płytce wszystko w odpowiedni sposób, lutujemy kabel prosto w płytkę. Tam gdzie będzie ocierać się z obudową radia, zakładamy koszulki termo (estetyka wykonania), łączenia na płytce wykonujemy srebrzonką.

Obrazek

Po wlutowaniu przewodów sygnalowych w płytke osobiście proponuje skręcić przewody masowe obu kanałów (GND) nawinąć na nie trochę srebrzonki, lub cienkiego przewodu w izolacji zlutować, pobielić cyną i wlutować od strony układu, bezpośrednio na noge masy jego zasilania, jako że masa dla całości jest wspólna w tym rozwiązaniu. Całość należy zalać klejem po upewnieniu się że połączenie się nie rozpadnie. Jest to ważne gdyż obok poprowadzone jest zasilanie układu i przytknięcie się jednego do drugiego może być fatalne w skutkach dla naszego urządzenia podłączanego lub dla odbiornika (układ TA8275H kosztuje 40-50zł i jest ciężko dostępny;) ). Od strony wyprowadzeń na stopień mocy lutujemy cztery przewody około 10 centymetrowej długości każdy, w kolorach odmiennych dla każdego kawałku, średnicy około 1mm. Przewlekamy w okolicach spodu układu na drugą strone. Warto w tym momencie zrobić przymiarke w radiu czy zechce się ono nam zamknąć i dać złożyć. W moim przypadku, jako że zastosowałem kondensatory na 100V (większe) konieczne było przycięcie (obłamanie) fragmentów kilku blaszek z tyłu, w okolicy stopnia mocy żeby zechciało się to zamknąć. Jeśli już dochodzimy do odpowiedniego ułożenia płytki wewnątrz, od strony lutowanej zalewamy ją klejem, rozprowadzając palcem, potem zalewamy z okolicznymi elementami.

Obrazek

U mnie wygląda to mniej więcej tak. Ukłon należy się w kierunku inżynierów clariona za opisanie wszystkich nóg układu na laminacie co w znacznym stopniu ułatwia odnalezienie nóg wejścia dla każdego kanału. Warto zobaczyć jeszcze do noty katalogowej układu i policzyć nogi na układzie czy poprawnie interpretujemy oznaczenia. Wejścia zorganizowane są "na krzyż" co można zauważyć na zdjęciu. Po przylutowaniu przewodów ponownie babramy minimalną ilością kleju całość (kropla rozprowadzona palcem wystarczy). Składamy do kupy i wkładamy do wnęki. przewód w samym odbiorniku zaciągamy trytką na żeberku radiatora układu aby nie uległ przypadkowemu wyrwaniu, dodatkowo zrobiłem to ponownie na nadlanym przez wtryskiwarke plastikowym bolcu, z tyłu schowka pod radiem w którym następnie nożem wykonałem nacięcia w formie krzyża i tamtędy przepchnąłem wtyczke (plastik jest bardzo elastyczny).

Po złożeniu całości efekt przekroczył moje oczekiwania. Radio pierwotnie bardzo mocno ograniczone jest przez swój procesor DSP, jak pewnie wiele osób zauważyło wraz ze wzrostem głośności uwypukla się środek pasma dźwięku, bas pozostaje w tyle. Tutaj tego problemu nie ma. Co prawda w tym momencie regulacja dźwięku odbywa się na zewnętrznym urządzeniu ale pojemności zastosowane na wejściu rzędu 470nF na kanał zapewniają optymalne obcięcie sygnału o poziomie 1V jakim dysponuje większość obecnych urządzeń z rodzaju MP3 lub komórek. Osobiście korzystam teraz ze słuchawki bluetooth SE MH100 i jestem w pełni zadowolony z tego rozwiązania. Można też teraz pogadać przez telefon bez odrywania się od kierownicy jeśli umiejscowimy słuchawke w odpowiednim miejscu:). Radio warte jest tego zabiegu gdyż samo sobie jest w rzeczywistości odbiornikiem o dobrej jakości wykonania (kondensatory elektrolityczne ELNA, Panasonic) oferuje również przyzwoitą jakość dźwięku co w połączeniu z seryjnymi blaupunktami w tym aucie, po zastosowaniu odpowiednich korekcji na źródle może uraczyć nas miękkim niskim basem.

Zabawe tą dedykuje ludziom którzy mają jakieś pojęcie w elektronice gdyż można sporo nabałaganić. Osobiście zabierałem się do tego jak pies do jeża od wielu miesięcy ale wreszcie się przemogłem. Zabrało mi to około 6 godzin na całość ale uważam teraz że było jak najbardziej warto.

Pozdrawiam. Grzesiek.
Ostatnio zmieniony 2013-07-10, 16:52 przez HAL-9000, łącznie zmieniany 1 raz.

Sauron
nowy na forum
Posty: 2
Rejestracja: 2012-03-19, 12:29
Lokalizacja: Irlandia

Post autor: Sauron » 2012-03-19, 12:38

Widzę że nieźle sobie z tym poradziłeś , a jako że ogarnięty w temacie jesteś to może podpowiesz mi ideę jak wyprowadzić LINE OUT z CY100...

Analogicznie w te same miejsca się wpiąć - tyle że bez kondziorów?
Będzie to sterować?

Chodzi mi o wyprowadzenie za przedwzmacniaczem ,żeby mieć pełną regulację barwy i poziomu ,ale jeszcze przed końcówką...
Pytam bo nie chcę uwalić nic , mimo że mam trzy takie radia to jednak NATS każe korzystać tylko z orginału i nie chciałbym uceglić..

Awatar użytkownika
Ccino
nowy na forum
Posty: 5
Rejestracja: 2013-06-11, 21:20
Lokalizacja: Sopot

Post autor: Ccino » 2013-07-28, 20:52

Gratki zarówno za rozwiązanie, jak i za jego opis. Sam stoję teraz przed podobnym dylematem. Z braku umiejętności, wiedzy i ogólnej sprawności manualnej kończyn przednich rozważałem raczej zakup xcar link. Tyle, że jak sam wspomniałeś, pozostaje kwestia ceny oraz jakości. Poza tym, konieczność wywalenia dodatkowych 200+ na moduł BT.
Jak już mówiłem, z fachową wiedzą u mnie nietęgo. Dlatego proszę o wybaczenie ewentualnej kompletnej głupoty pytania - czy do wejścia line-in da się w jakiś sposób dopasować jakiś istniejący moduł BT?

Pozdrawiam

Marek

[ Dodano: 2013-07-28, 22:00 ]
Jeszcze dla sprecyzowania pytania - chodzi mi o podłączenie fona przez BT

Awatar użytkownika
Gibki
fanatyk nissana
Posty: 357
Rejestracja: 2009-12-10, 21:46
Lokalizacja: Bydgoszcz wzg.w.

Post autor: Gibki » 2013-07-28, 22:49

Szczerze to trochę szkoda kasy jak dla mnie. U taty robiłem już takie wejście liniowe i działa fajnie. Jeżeli nie zależy Ci aż tak na jakości to kup na allegro transmiter fm z usb i kartą pamięci. Wyjdzie na bank dużo taniej i pewne, że działa.
P11.144 2.0 16V :)
100NX 1.6 16V - był...
P12 1.9 diesel - ojca

Awatar użytkownika
Ccino
nowy na forum
Posty: 5
Rejestracja: 2013-06-11, 21:20
Lokalizacja: Sopot

Post autor: Ccino » 2013-07-29, 07:26

Przekazywanie muzy na transmiterze chyba nie ma sensu. Wydaje mi się, że lepiej zrobić to wejście liniowe i podpinać dowolny odtwarzacz mp3. W tej chwili głównie zastanawiam się nad sposobem podłączenia telefonu.
Zacząłem od Micry - Teraz Primera - Strach się bać, co będzie jutro

Awatar użytkownika
Zielkq
fanatyk nissana
Posty: 3591
Rejestracja: 2012-05-31, 09:31
Lokalizacja: Vratislavia
Kontakt:

Post autor: Zielkq » 2013-07-29, 08:18

Ja się zastanawiam, czemu ten temat jest w elektryce, a nie w 'zrób to sam'. Zaraz przeniosę i niech służy potomnym ;)

Co do meritum, ja widzę trzy rozwiązania:
1) Jeżeli masz w telefonie wyjście jack to podłączasz je jako AUX do radia i cieszysz się głosem z telefonu w głośnikach samochodowych (gorzej z mikrofonem, bo telefon musisz mieć podczas rozmowy gdzieś na wierzchu, aby mikrofon łapał). Drugim minusem jest to, że albo telefon na AUX, albo MP3...
2) Kupić zwykły zestaw głośnomówiący, ja za swój dałem coś około 100zł, a spełnia rewelacyjne swoje zadanie (wycisza radio, łączy się po BT i działa)
3) Spróbować takiego rozwiązania, o którym sam piszesz:
http://fiatklubpolska.pl/modyfikacje-46 ... oth-19219/

Pozdrawiam
Podróże małe i duże
Pomoc prawna: Adwokat Wrocław
Z YT: "JDM wants to be USDM, Euro wants to be USDM and USDM wants to be Euro."

Awatar użytkownika
Ccino
nowy na forum
Posty: 5
Rejestracja: 2013-06-11, 21:20
Lokalizacja: Sopot

Post autor: Ccino » 2013-08-01, 17:24

Nadal nie podjąłem ostatecznej decyzji, ale obecnie skłaniam się ku innemu rozwiązaniu. Wyrzucę oryginalne radio. Jak się (NATS) to całkiem, a jak nie to zostawię podłączenie do immo a resztę odepnę i radio gdzieś upchnę do schowka. Oryginalny wyświetlacz przeniosę do wnęki na dół. Będzie potrzebny tylko do klimatu. W miejsce wyświetlacza włożę radio 2DIN z wejściem na kamerę.
Zacząłem od Micry - Teraz Primera - Strach się bać, co będzie jutro

Troy92
nowy na forum
Posty: 1
Rejestracja: 2015-05-03, 08:56
Lokalizacja: Lubasz

Post autor: Troy92 » 2015-05-03, 09:01

Szkoda, że zdjęcia padły na serwerze. Muszę się za to zabrać w następnym tygodniu. Najwyżej będę robił po omacku 8-)

marcik321
nowy na forum
Posty: 1
Rejestracja: 2015-04-28, 21:39
Lokalizacja: Braniewo

Post autor: marcik321 » 2015-05-19, 21:35

uprzejmie prosimy o zdjęcia !!!

Awatar użytkownika
Zielkq
fanatyk nissana
Posty: 3591
Rejestracja: 2012-05-31, 09:31
Lokalizacja: Vratislavia
Kontakt:

Post autor: Zielkq » 2015-05-19, 21:50

Podróże małe i duże
Pomoc prawna: Adwokat Wrocław
Z YT: "JDM wants to be USDM, Euro wants to be USDM and USDM wants to be Euro."

Awatar użytkownika
radziejwwl
fanatyk nissana
Posty: 1592
Rejestracja: 2009-12-10, 18:09
Lokalizacja: Wołomin

Post autor: radziejwwl » 2015-05-20, 18:20

mysle ze w 99.9% radi to proste jak dymanie , jesli ma sie schemacik ;P

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób To Sam”