[P11/WP11] Podszybie - zielona spinka, woda na dywaniku
: 2014-04-23, 08:13
Tytułem wstępu:
O cieknącej Primerze napisano już wiele. Jak tylko pojawia nam się po deszczach woda na dywaniku pasażera, możemy być niemal pewni, iż winowajcą jest mała zielona spinka znajdująca się na podszybiu. A zatem nie ma co zwlekać, tylko trzeba się zabrać do jej uszczelnienia!
Wyłączenie odpowiedzialności:
Wszystko co niżej opisane robicie na własną odpowiedzialność. Wszystko u Was może wyglądać inaczej i jeżeli coś popsujecie, to nie do mnie z pretensjami
Co potrzebujemy?
- śrubokręt płaski (do podważania)
- śrubokręt krzyżakowy
- nasad 14 (ewentualnie płasko-oczkowe, ale nasadem znacznie wygodniej)
- masa uszczelniająca (byle nie sylikon, bo może się to źle skończyć dla blachy)
- ściągacze do wycieraczek (mogą być przydatne, jeżeli nigdy nie ruszaliśmy wycieraczek + wd40)
- jakaś taśma klejąca (np. malarska)
- trochę wolnego czasu
- jakieś zdolności manualne
Jedziemy:
Zaczynamy od oznaczenia położenia wycieraczek na szybie. Dwa kawałki taśmy malarskiej załatwiają sprawę, a my później nie męczymy się z poprawnym ustawieniem ramion.
Zdjęcie 1. Zaznaczenie pozycji ramion wycieraczek
Otwieramy maskę. Przy pomocy cienkiego płaskiego śrubokręta podważamy zaślepki nakrętek wycieraczek (odszukać wgłębienia, w które wkładamy śrubokręt), a następnie odkręcamy nakrętkę kluczem '14'. Przy obu wycieraczkach postępujemy identycznie.
Zdjęcie 2. Ramię wycieraczki od strony kierowcy z delikatnie podważoną zaślepką
Teraz najtrudniejsze. Ściągamy ramiona wycieraczek. U mnie ze względu na już wcześniejsze ich ruszenie schodzą przy pomocy rąk, jednak za pierwszym razem natłukłem się w nie delikatnie kluczami, wylałem sporo WD40 i jakoś zeszły. Ideałem jest posiadanie ściągacza do wycieraczek. Przy całej operacji uważamy na szybę! Warto także nie szarpać zbytnio całością, aby nie uszkodzić sworzni/tulejek (czy co to jest) mechanizmu.
Zdjęcie 3. Ściągnięte ramię od strony kierowcy
Zdjęcie 4. Ściągnięte ramię od strony pasażera
Wykręcamy dwa wkręty mocujące plastikowe podszybie [widoczne na zdjęciach 3. i 4.]. Wyciągamy do góry uszczelkę znajdującą się w dolnej części podszybia (trzyma się w ośmiu miejscach, nie wszystkie trzymają podszybie, ale warto wyciągnąć całą uszczelkę i ją przeczyścić)
Następnie naginamy delikatnie podszybie i odciągamy je od szyby. Naszym oczom ukazują się dwie legendarne, zielone spinki
Zdjęcie 5. Główny winowajca wody na dywaniku pasażera
Zdjęcie 6. Druga zielona spinka
Wyciągamy ją do góry. Nie jest to zadanie łatwe i warto uważać zarówno na szybę, jak i na spinkę, aby jej nie połamać. Najłatwiej chyba wyciągnąć ten wielki plastik [widoczny na zdjęciu 5.] i jednocześnie od spodu (ciężko włożyć rękę, wiem...) i od góry jakoś ją wyciągnąć. Jak się połamie to też w sumie straty wielkiej nie ma.
Zdjęcie 7. Wyciągnięta spinka
Po latach eksploatacji swój żywot kończy uszczelka pomiędzy blachą, a zieloną spinką. Usuwamy jej resztki i całość paćkamy masą uszczelniającą (ja użyłem masy uszczelniającej do szyb).
Całość składamy w odwrotnej kolejności.
Pytania/skargi/wnioski?
Pozdrawiam
O cieknącej Primerze napisano już wiele. Jak tylko pojawia nam się po deszczach woda na dywaniku pasażera, możemy być niemal pewni, iż winowajcą jest mała zielona spinka znajdująca się na podszybiu. A zatem nie ma co zwlekać, tylko trzeba się zabrać do jej uszczelnienia!
Wyłączenie odpowiedzialności:
Wszystko co niżej opisane robicie na własną odpowiedzialność. Wszystko u Was może wyglądać inaczej i jeżeli coś popsujecie, to nie do mnie z pretensjami
Co potrzebujemy?
- śrubokręt płaski (do podważania)
- śrubokręt krzyżakowy
- nasad 14 (ewentualnie płasko-oczkowe, ale nasadem znacznie wygodniej)
- masa uszczelniająca (byle nie sylikon, bo może się to źle skończyć dla blachy)
- ściągacze do wycieraczek (mogą być przydatne, jeżeli nigdy nie ruszaliśmy wycieraczek + wd40)
- jakaś taśma klejąca (np. malarska)
- trochę wolnego czasu
- jakieś zdolności manualne
Jedziemy:
Zaczynamy od oznaczenia położenia wycieraczek na szybie. Dwa kawałki taśmy malarskiej załatwiają sprawę, a my później nie męczymy się z poprawnym ustawieniem ramion.
Zdjęcie 1. Zaznaczenie pozycji ramion wycieraczek
Otwieramy maskę. Przy pomocy cienkiego płaskiego śrubokręta podważamy zaślepki nakrętek wycieraczek (odszukać wgłębienia, w które wkładamy śrubokręt), a następnie odkręcamy nakrętkę kluczem '14'. Przy obu wycieraczkach postępujemy identycznie.
Zdjęcie 2. Ramię wycieraczki od strony kierowcy z delikatnie podważoną zaślepką
Teraz najtrudniejsze. Ściągamy ramiona wycieraczek. U mnie ze względu na już wcześniejsze ich ruszenie schodzą przy pomocy rąk, jednak za pierwszym razem natłukłem się w nie delikatnie kluczami, wylałem sporo WD40 i jakoś zeszły. Ideałem jest posiadanie ściągacza do wycieraczek. Przy całej operacji uważamy na szybę! Warto także nie szarpać zbytnio całością, aby nie uszkodzić sworzni/tulejek (czy co to jest) mechanizmu.
Zdjęcie 3. Ściągnięte ramię od strony kierowcy
Zdjęcie 4. Ściągnięte ramię od strony pasażera
Wykręcamy dwa wkręty mocujące plastikowe podszybie [widoczne na zdjęciach 3. i 4.]. Wyciągamy do góry uszczelkę znajdującą się w dolnej części podszybia (trzyma się w ośmiu miejscach, nie wszystkie trzymają podszybie, ale warto wyciągnąć całą uszczelkę i ją przeczyścić)
Następnie naginamy delikatnie podszybie i odciągamy je od szyby. Naszym oczom ukazują się dwie legendarne, zielone spinki
Zdjęcie 5. Główny winowajca wody na dywaniku pasażera
Zdjęcie 6. Druga zielona spinka
Wyciągamy ją do góry. Nie jest to zadanie łatwe i warto uważać zarówno na szybę, jak i na spinkę, aby jej nie połamać. Najłatwiej chyba wyciągnąć ten wielki plastik [widoczny na zdjęciu 5.] i jednocześnie od spodu (ciężko włożyć rękę, wiem...) i od góry jakoś ją wyciągnąć. Jak się połamie to też w sumie straty wielkiej nie ma.
Zdjęcie 7. Wyciągnięta spinka
Po latach eksploatacji swój żywot kończy uszczelka pomiędzy blachą, a zieloną spinką. Usuwamy jej resztki i całość paćkamy masą uszczelniającą (ja użyłem masy uszczelniającej do szyb).
Całość składamy w odwrotnej kolejności.
Pytania/skargi/wnioski?
Pozdrawiam