Ja chciałem napisać co nieco na temat mojej "przeróbki".
Zmiana zamienników oryginałów firmy Lesjofors na ich wzmacniane odpowiedniki.
Po zakupie Primery amorki były padnięte a tył prawie leżał. Jako że musiałem szybko wymienić amorki wymieniłem także sprężyny gdyż stwierdziłem że są już uklepane. Od razu chciałem wziąć HD lecz nie były dostępne więc kupiłem standardowe.
Zaraz potem założyłem gaz, powoziłem trochę rodzinkę i okazało się że może jest i lepiej ale tył jest zdecydowanie za miękki. Moim zdaniem to "wada fabryczna" hatchbacka. Może i miało być komfortowo w zamyśle producenta ale przez długi tylny zwis dupką buja jak łajbą na morzu. Do do tego dorzućmy lpg, hak i trochę bagażu i amorki padają szybciutko.
Tak więc wróciłem do tego co planowałem na początku i kupiłem sprężyny Lesjofors HD nr prod 4262042.
Z tego co odpisał mi producent sprężyny są ok 25-30% sztywniejsze od zwykłych
a także od nich krótsze żeby tył nie unosił się zbytnio i wszystko wyglądało fabrycznie.
Pomierzyłem i wygląda to tak:
(sprężyna standardowa po przebiegu ok 40 kkm)
standard/HD
wysokość całkowita sprężyny - 28,6 cm/26,5 cm
średnica drutu - 9 mm/13 mm
Teraz z minusów to cena i dostępność. Ciężko je dostać od ręki a jak są to w kosmicznych cenach. Mi się udało znaleźć za w miarę przyzwoite pieniądze lecz czekałem na nie ponad 3 tyg (sprowadzali od producenta).
Koszt samych sprężyn to 180zł szt +przesyłka 30zł
Dałem jeszcze ciała odn. pomiarów bo nie zmierzyłem na jakim poziomie był tył na starych springach. Chłopaki tak szybko wrzucili go na podnośnik że nie zdążyłem
W każdym bądź razie tył pomierzony dnia następnego był na wys 64,7cm mierzone od ziemi do rantu nadkola na oponach 205/50r16 , pusty samochód bez gazu i z mniej niż 1/4 baku paliwa.
Po zatankowaniu lpg i pb parę dni później zszedł jakieś 3mm.
Ogólnie przód i tył stoją równiutko a samochód nie wygląda jak polonez truck (nie ujmując polonezowi). uzyskałem zamierzony efekt. Miało nie być wyżej lub jak w serii, ale miał być twardszy i mniej siadać pod obciążeniem Wrażenia z jazdy? Tak powinno być w serii! Inny samochód, super dobrana twardość. Tył sprężysty, ładnie wybiera, nie buja, stabilny. Zupełnie inna jazda.A tak to wygląda:
na pusto zaraz po wymianie
i w całosci
![Obrazek](http://naforum.zapodaj.net/thumbs/32527b26e083.jpg)
sorki za jakość zdjęć ale na szybko telefonem robione