Nissanmaniaku! Prosimy o nieblokowanie reklam!    

Utrzymujemy nasze forum z małych reklam pojawiających się między postami.

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszym forum.


Dziękujemy!

[Bluebird] Nissan Bluebird- Opis modelu

Moderator: azorek

Awatar użytkownika
stefino
fanatyk nissana
Posty: 302
Rejestracja: 2009-12-16, 21:06
Lokalizacja: Tarnowo Podgórne
Kontakt:

[Bluebird] Nissan Bluebird- Opis modelu

Post autor: stefino » 2011-06-07, 17:24

Witam wszystkich!

Postanowiłem skrobnąć kilka informacji o modelu Bluebird… ciekawe dlaczego akurat o nim-;)

Zdecydowałem, że skupię się raczej na modelach już spod znaczka Nissana, a więc modele powyżej 1983 roku na typowo europejski rynek(bo nieco inne konfiguracje były na rynek GB, inne na USA oraz zupełnie odmienne na samą Japonię)

U11

Nowa generacja Bluebirda, nosząca oznaczenie U11 zastąpiła Datsuna Bluebirda 910. Auto wyróżniało się innym wyglądem zewnętrznym(lampy, zderzaki, drzwi), stosunkowo kanciastym kształtem nadwozia, typowym dla aut z lat 80. Przestronne wnętrze, z ciekawie rozwiązanymi kontrolkami- ciągnęły się wzdłuż całej długości deski rozdzielczej. Najistotniejszą jednak zmianą było przeniesienie napędu na przednią oś- zaprzestano stosowania RWD w tym modelu. U11 produkowano w całości w Japonii(lata 1983-1986) w dwóch wersjach nadwoziowych- sedan(U11) oraz kombi(WU11).

Silniki:

Benzynowe:

CA18- 4 cylindry, gażnik, 8 zaworów OHC, 90KM, 66kW, poj. 1809ccm, 150Nm/2800rpm, stopień sprężania 9.6:1
CA20S- 4 cylindry, gaźnik, 8 zaworów OHC, 102KM, 75kW, poj. 1960ccm, 162Nm/3600rpm, stopień sprężania 9.4:1
CA18ET- turbo, 4 cylindry, pełen wtrysk, 8 zaworów OHC, 135KM, 99kW, poj 1809ccm 191Nm/4000rpm, stopień sprężania 8.0:1

Diesla:

LD20- 4 cylindry, rotacyjna pompa wtryskowa, wtrysk pośredni do komory wstępnej, 8 zaworów OHC, 58.5KM 43kW poj. 1952ccm 113Nm/2400rpm, stopień sprężania 22.2:1
LD20T- turbo diesel, 4 cylindry, rotacyjna pompa wtryskowa, wtrysk pośredni do komory wstępnej, 8 zaworów OHC, 75KM 55kW, 160Nm/2200rpm, stopień sprężania 21.0:1

Skrzynie biegów:

Manualne-dostępne ze wszystkimi silnikami 5 biegowe
Automatyczne: dostępne z silnikiem CA20S, 4 biegowa z tzw. Overdrive.

Wersje wyposażenia:

GL- uboższa, zdarzały się nawet wersje bez wspomagania.
SGL- bogatsza, min pełna elektryka i welurowe wnętrza.
(jeżeli interesuje kogoś dokładne wyposażenie to zapraszam do mnie na ogólnopolskim- będę miał ze sobą wszystkie prospekty na jego temat)

T12

W roku 1986 nastąpił „lifting”- Bluebrd stał się bardziej europejski, ruszyła bowiem produkcja w brytyjskim Sunderland- pierwszym wyprodukowanym tam autem był właśnie Bluebird. Zmieniono oznaczenie modelu na T12 (najłatwiej go rozpoznać po zachodzących na róg zderzaka migaczach przednich). Auto nieco zaokrąglono, pamiętając jednak o zachowaniu lekko kanciastego kształtu. Znacznie zmieniło się wnętrze pojazdu- kontrolki powędrowały do zegarów. Produkowano 3 wersje nadwoziowe- sedan, hatchback oraz kombi. I tu zaczynają się schody, bo np. oznaczeniem wersji kombi w dalszym ciągu było WU11 produkowane dalej w Japonii, aczkolwiek różniło się trochę przodem od generacji produkowanej w latach 83-86. Wszystkie wersje nadwozia na Europę produkowała Japonia(VIN zaczynał się na JN1), z wyjątkiem aut przeznaczonych na rynek Wielkiej Brytanii- tam w zakładach w Sunderland Anglicy produkowali Bluebirda „dla siebie”.

Silniki:

Benzynowe:

CA16S- 4 cylindry, gaźnik, 8 zaworów OHC, 82KM 60kW
CA20S- 4 cylindry, gaźnik, 8 zaworów OHC, 102KM, 75kW, poj. 1960ccm, 162Nm/3600rpm, stopień sprężania 9.4:1
CA20E- 4 cylindry- 8 świec zapłonowych- tak zwany twinspark; pełen wtrysk EGI, 8 zaworów OHC, 105KM, 77kW, poj. 1974ccm, 156Nm/4000rpm, stopień sprężania 8.5:1
CA18ET- turbo, 4 cylindry, pełen wtrysk, 8 zaworów OHC, 135KM, 99kW, poj 1809ccm 191Nm/4000rpm, stopień sprężania 8.0:1

Wersje z silnikiem turbo często miały nieco inne, dłuższe zderzaki oraz sportowe wnętrze- min pompowany fotel kierowcy, licznik do 220km/h wskaźnik ciśnienia doładowania- (przykładem może być auto szefa-założyciela NKP- przed modernizacją). Co ciekawe były też ospojlerowane wersje Grand Prix- ale z silnikiem CA20E.

Diesla:

LD20-II - 4 cylindry, rotacyjna pompa wtryskowa, wtrysk pośredni do komory wstępnej, 8 zaworów OHC, 67KM 49kW 127Nm/2400rpm stopień sprężania 21.3:1

Skrzynie biegów:

Manualne-dostępne ze wszystkimi silnikami 5 biegowe
Automatyczne: dostępne z silnikiem CA20S, 4 biegowa z tzw. Overdrive.

T72

W roku 1988 nastąpiła kolejna zmiana oznaczenia modelu- T72- oczywiście kombi dalej nazywało się WU11 i nie różniło się praktycznie niczym od generacji z lat 86-88. T72 również nie różnił się znacząco od T12- kształty te same, zmieniono jednak zderzaki, lampy przednie i tylne, inne były też tapicerki. Zmieniono też tarcze zegarów z pomarańczowych na bezbarwne(ale kolor podświetlenia dalej pozostał pomarańczowy). I tym razem pojawiły się schody jak chodzi o oznaczenie. Wszystkie Bluebirdy kombi(WU11) produkowane były przez cały okres produkcyjny w Japonii, modele T72 – tylko w Sunderland(VIN zaczynał się od SJN…), ale żeby było śmieszniej w Japonii dalej produkowano model T12… z tym że od około 1988 roku jego kształt był prawie taki sam jak T72(T12 miały przednie światła firmy IKI bez elektrycznej regulacji z pozycją „na rogu” i wnętrze z przeszyciem na górnej części deski rozdzielczej i boczków drzwi, inne były też tapicerki niż jak w T72) Z kolei T72 miały przednie światła firmy Carello z elektryczną regulacją, brak przeszycia w górnej części deski rozdzielczej i boczków drzwi, inne tapicerki niż jak w T12, oraz w wersji z silnikiem CA20E-ekonomizer i woltomierz w zegarach. Jak widać zamieszanie było też jak chodzi o kombi- podobnie jak w przypadku Primery P10 i W10- żadne części karoseryjne nie pasowały z kombi do sedana i hatchbacka- tak też było przez lata 1986-1991 produkcji Bluebirda. Po prostu kombi to inna karoseria. Oczywiście z WU11 i U11 części karoserii były ze sobą zamienne-;)

Silniki:

Benzynowe:

CA16S- 4 cylindry, gaźnik, 8 zaworów OHC, 82KM 60kW
CA20E- 4 cylindry- 8 świec zapłonowych- tak zwany twinspark; pełen wtrysk EGI, 8 zaworów OHC, 105KM, 77kW, poj. 1974ccm, 156Nm/4000rpm, stopień sprężania 8.5:1
CA18DE- 4 cylindry, pełen wtrysk, 16 zaworów DOHC, 129KM 95kW 153Nm/5200rpm, stopień sprężania 9.5:1- zwykle występował w wersji Grand Prix- ospojlerowanie i licznik do 220km/h

Diesla:

LD20-II - 4 cylindry, rotacyjna pompa wtryskowa, wtrysk pośredni do komory wstępnej, 8 zaworów OHC, 67KM 49kW 127Nm/2400rpm stopień sprężania 21.3:1
Skrzynie biegów:
Manualne-dostępne ze wszystkimi silnikami 5 biegowe
Automatyczne: dostępne z silnikiem CA20E, 4 biegowa z tzw. Overdrive.

Zawieszenia Bluebirda było praktycznie cały czas takie samo od początku- Z przodu klasyczna kolumna McPhersona z wahaczem na dole (jest możliwość wymiany tulejek, silentblocków i sworzni) i stabilizatorem który ma bardzo śmieszne i małe łączniki. Tył to już nieco bardziej skomplikowana konstrukcja- również mamy tu McPhersony, ale także jest belka i po 3 wahacze na koło- dwa poprzeczne, przymocowane do wspomnianej belki oraz jeden wzdłużny- uwaga nie należy podnosić auta za ten wzdłużny wahacz- jest on drążony i momentalnie się wygnie!. Od dołu całość spina jeszcze stabilizator. Kombi- przód jest raczej taki sam jak tu opisany, na pewno jednak różniły się amortyzatory na tył.

Ogumienie:

Fabryka wypuszczała auta z oponami w rozmiarze 185/70 R14, chyba że była to wersja Grand Prix- wtedy były 195/60 R15.
Paski:(wszystkie ww. silniki są na pasku):
Nissan zalecał wymianę wszystkich pasków co 100tys km, aczkolwiek nic nie stoi na przeszkodzie żeby ten okres skrócić.

Pojemności bagażników:

Sedan: 410l
Hatchback: 324/1145l
Kombi: 590/1720l
Usterki:
Awarie wyłącznika świateł cofania
Wycieki z pompki od płynu do spryskiwaczy

O reszcie wiem tyle, że to auto jest naprawdę niezawodne-;)

Wersje specjalne:

Esprit- ospojlerowana U11

Grand Prix- w przypadku T12 spojlery i silnik CA20E, a w wypadku T72- jeszcze inne spojlery(często miały halogeny) i silnik CA18DE.

Premium- głównie występował w GB- nie wyróżniał się niczym nadzwyczajnym poza naklejką z tym właśnie napisem

Executive- również głównie na rynek GB, z reguły wersja 115KM z silnika CA20E, często czarny kolor nadwozia i skórzane wnętrze.

3 drzwiowa- bardzo, bardzo rzadka wersja(nie wrzucam fotki bo nie mam do niej praw autorskich)- można ją spotkać np. w krajach Skandynawskich



A teraz trochę zdjęć:

Bluebird U11 sedan:
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
Bluebird WU11(kombi)- początek produkcji:
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
Kilka fotek Bluebirda T12(ten kombi to WU11 po modernizacji):
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
Bluebird T72:
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
Bluebird WU11 z końca produkcji:
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us


Wymiary auta:
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Dzięki za uwagę.
Prezentacja beżowego Bluebirda: viewtopic.php?t=939 Prezentacja czerwonego Bluebirda: viewtopic.php?t=946

Awatar użytkownika
fibo91
nowy na forum
Posty: 11
Rejestracja: 2010-09-20, 21:35
Lokalizacja: Grudziądz

Post autor: fibo91 » 2011-09-12, 17:01

Fajnie wiedzieć że moje kombi jest po liftingu bo to WU11 z końca produkcji rocznik 90.
Bóg stworzył Nissana bo miał gest, a inne samochody no cóż miał też poczucie humoru.

Gość

Post autor: Gość » 2013-05-23, 20:51

Ja też dzięki temu tematowi dowiedziałem się, że to co wczoraj nabyłem, to WU11, też 90'

Awatar użytkownika
stefino
fanatyk nissana
Posty: 302
Rejestracja: 2009-12-16, 21:06
Lokalizacja: Tarnowo Podgórne
Kontakt:

Post autor: stefino » 2013-05-23, 22:26

buszi pisze:Ja też dzięki temu tematowi dowiedziałem się, że to co wczoraj nabyłem, to WU11, też 90'
Sądząc po powyższym, po tym że jesteś z Torunia i po tym co mówił mi właściciel z Międzychodu autko poszło kilka godzin po moim telefonie(wspomniał że jedzie ktoś z Torunia). Świat jest mały, prawda? :mrgreen:
Prezentacja beżowego Bluebirda: viewtopic.php?t=939 Prezentacja czerwonego Bluebirda: viewtopic.php?t=946

Gość

Post autor: Gość » 2013-05-24, 07:50

Tak, to ten z Międzychodu, jak tylko zobaczyłem ogłoszenie wiedziałem, że musi być mój. Szybki telefon do właściciela i po godzinie już siedziałem w pociągu:)
Jak tylko się trochę ogarnę to zamieszczę o nim temat w odpowiednim dziale.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Inne Modele”