Strona 1 z 1

[Terrano] Dolewka oleju do skrzyni biegów

: 2012-08-18, 18:46
autor: ija-francja
Witam serdecznie na Forum.

Od roku jestem właścicielem Nissana Terrano wd21 2.7td. To już kolejna terenówka. Sprawuje się świetnie chociaż od kilku dni zaczyna mnie martwić :sad:

Otóż problem powstał w trakcie wakacyjnego wyjazdu. Wyjazd i powrót były zatem stresujące.

Problem to dziwny odgłos (tylko i wyłącznie) na 5-tym biegu przy znacznym obciążeniu, np wjazd pod górę. Słychać to wyraznie w kabinie, jakby DJ się płytami bawił i je miksował. Waszej wyobrazni pozostawiam te odgłosy :-P

W każdym razie wymyśliłem sobie, że może brakować oleju w skrzyni biegów. Jak to sprawdzić i którędy dolać?

Po lewej stronie (patrząc od silnika) jest wkrecony czujnik -chyba światła cofania, a po prawej, na tej samej wysokości jest śruba -może korek przelewowy.

Wolę dopytać chociażm chętnie spróbował bym przez ten czujnik, ale jesli stan jest wyżej to mogę pogorszyc sytuację.

Jeśli już taki temat był to prosze o link bo jakoś nie potrafię sam tego znalezć :|

W gróry dziękuję ;-)

: 2012-08-18, 21:40
autor: azm-61
ija-francja pisze:Po lewej stronie (patrząc od silnika) jest wkrecony czujnik -chyba światła cofania, a po prawej, na tej samej wysokości jest śruba -może korek przelewowy.
Z podanych informacji podejrzewam, że brakuje oleju w skrzyni begów. Czym prędzej sprawdź poziom oleju w skrzyni aby nie narobić sobie więcej problemów. Najlepiej sprawdź wszystkie oleje w samochodzie:
przedni most - olej przekładniowy API-GL5
skrzynia biegów olej przekładniowy - API GL-4
olej skrzyni rozdzielczej - olej przekładniowy - API GL-4
tylny most - olej przekładniowy LSD APi GL-5 i SAE 80-90 koniecznie LSD
Czujnika cofania nie wykręcasz ale korek przelewowy jak najbardziej. Olej ma byś równo z płaszczyzną dolej części otworu korka kontrolnego choć niektórzy twierdzą, że powinno się pochylić Terrano aby do skrzyni wlać nieco więcej oleju co spowoduje lepsze jej smarowanie.
Jeśli potrzebujesz więcej informacji to bardziej rozwinę temat choć na forum było już dużo informacji na ten temat.

Andrzej

: 2012-08-18, 21:57
autor: hugh_h
z tym LSD to nie koniecznie tylko najpierw niech sprawdzi czy ma LSD :P

lepiej wymień zamiast dolewać, tylko pamiętaj ze najpierw odkręca się korek wlewowy :)

: 2012-08-18, 23:07
autor: piotr323f
Witam,

Też dolewałem po pewnym czasie niecały litr powyżej nominalnego poziomu, raczej tak dla świętego spokoju, bo skoro trafia się tu i ówdzie na informację, że lepiej tak zrobić a raczej to nie zaszkodzi to zrobić tak trzeba. Ja dołożyłem jeszcze do tego środek uszlachetniający do oleju. Jak się ma strzykawkę o pojemności 1l, to żaden problem. Trzeba parę razy poćwiczyć zakręcanie korka po omacku, końcówkę strzykawki owinąć szmatą i do ataku. Konkretnie do skrzyni musi być olej APi GL-4 i o lepkości 75W/90.

Pozdrawiam,

Piotr

: 2012-08-18, 23:52
autor: ija-francja
Dziękuję za info. Osobiście też podejrzewam niski stan oleju. Nie wykręcać czujnika tylko korek, więc zakładam, że moje rozumowanie jest poprawne, czyli to co wydaje mi się być czujnikiem światła cofania -zaraz za obudową sprzęgła po lewej stronie skrzyni patrząc od strony silnika, ma swój odpowiednik po przeciwnej stronie w postaci śruby. Oba elementy które zwróciły dziś moją uwagę są w połowie wysokości skrzynki i te najbardziej mi odpowiadaly jako kontrolka stanu oleju. Co prawda do śruby po prawej stronie jest utrudnione dojscie z powodu przedniego wału. Myślę że to będzie to, śruba ma kwadratowy łeb (1/2 lub 3/4"). Jeśli jestem w błędzie to proszę o info.

Co do mostu tylnego i dodatku LS to jest to bezsprzeczne, ponieważ blokada działa poprawnie (na moście jest naklejka LSD). Co do pozostałych punktów to we Francji serwis tego modelu jest "cienki" ale info z serwisu Nissana z Bydgoszczy (mojego rodzinnego miasta :-P ):
- silnik 10W40 -6 litrów,
- skrzynka rozdzielcza API GL-4 -b/d co do pojemności,
- skrzynia biegów API GL-4 -4 litry,
- przedni most 80W90 -1,3 litra,
- tylny most 80W90 LS -1,3 litra

: 2012-08-19, 08:08
autor: piotr323f
ija-francja pisze:- skrzynia biegów API GL-4
Witam,

W przypadku skrzyni biegów doinwestuj w olej o lepkości 75W/90. Wszystkie korki spustowo/zalewowe są na wewnętrzny kwadrat 1/2", jak chcesz używać elementów od kluczy nasadowych to uważaj bo można je trochę pokaleczyć. Ja pospawałem sobie klucz z dwoma ramionami, dłuższe jest potrzebne do odkręcenia korka wlewowego do skrzyni redukcyjnej.

Pozdrawiam,

Piotr

: 2012-08-19, 08:11
autor: hugh_h
korki mają kwadratowy łeb, inna jest do wlewu inna do spustu kwadrat 13,5 i 12,7 mm, innymi zniszczysz gniazda
Obrazek
czujnik wstecznego jest po prawej i prawej samochodu dla pewności :) ... wystają z niego kabelki.
ija-francja pisze:Co prawda do śruby po prawej stronie jest utrudnione dojscie z powodu
przedniego wału.
przedni wał masz z prawej ? chyba twojej prawej jak leżysz pod samochodem :p

mosty były rożne czasem 1,7 czasem 2,3 wchodzi :)
więcej oleju do skrzyni to wlewa się od góry wyjmując lewarek ale z tym jest trochę zabawy, można jeszcze odpowiednio "wypoziomować" samochód.

: 2012-08-19, 09:07
autor: ija-francja
Jeszcze raz dziękuję. Czytałem o "kluczach" do korków :-D

Tak, wał po prawej jak patrze od przodu auta, czyli po lewej stronie obudowie skrzyni biegow (w kierunku sprzegła) jest korek przelewowy a czujnik wstecznego po prawej (wychodzą kabelki do wiązki).

Tyle tylko że u mnie korek przelewowy to śruba z kwadratem na zewnątrz, nie tak jak spusty. Może ktoś to wymienił :?:

Wrobiłem fotki:

-korek spustowy Obrazek

-korek wlewowy Obrazek

-czujnik świateł cofania Obrazek

Korek wlewowy nie odkręcalny (kwadrat 17mm), czujnik na klucz 18 -jedyny jaki mam to oczko, które nie przechodzi przez wtyczkę czujnika, a demontaż lewarków z góry to za dużo pracy. Zatem jutro podjadę do kolegi, który prowadzi warsztat i ma apewne lepsze narzędzia niż ja ;-)

: 2012-08-19, 16:29
autor: Whitie
Co to znaczy korek wlewowy nie odkręcalny ?

A jak chcesz nalac olej?

: 2012-08-19, 16:39
autor: hugh_h
pewnie nieodkręcalny przy dostępnych narzędziach

: 2012-08-20, 18:18
autor: piotr323f
Witam,

Z tymi różnymi rozmiarami gniazd korków to głupota, ale dobrze wiedzieć. Kolego "ija-francja" jakby tte gniazda się już nieco "zużyły" to w ostateczności można je przerobić na coś bardziej cywilizowanego dospawując do nich łeb normalnej śruby.

Pozdrawiam,

Piotr

: 2012-08-20, 18:35
autor: hugh_h
pewnie żeby ci się nie pomyliły bo spustowy jest magnetyczny...
.. dospawać ? lepiej do tokarza po nowy

: 2012-08-20, 19:11
autor: piotr323f
hugh_h pisze:.. dospawać ? lepiej do tokarza po nowy
A od tokarza do kolesia z dłutownicą, bo trzeba jeszcze wydłutować gniazdo? Jak ma być oryginalnie to najtaniej będzie chyba jednak na allegro.

: 2012-08-20, 20:53
autor: hugh_h
chciałeś łeb normalnej śruby tak ? to nie marudź :p

: 2012-08-20, 21:22
autor: bombel
ja od dawna dolewam przez linke od predkosciomierza :)

: 2012-08-20, 22:13
autor: piotr323f
hugh_h pisze:chciałeś łeb normalnej śruby tak ? to nie marudź :p
??? - może by tak trochę jaśniej. Dospawanie śruby jest jednym z wielu rozwiązań, tyle chciałem w sumie dodać. Jak ktoś ma inne pomysły to niech napisze coś konstruktywnego, można będzie coś wybrać dla siebie biorąc pod uwagę swoje możliwości/umiejętności.

: 2012-08-21, 08:32
autor: hugh_h
bombel pisze:ja od dawna dolewam przez linke od predkosciomierza :)
to nie wiem w jakim samochodzie ? bo tutaj to prędkościomierz siedzi w reduktorze, pozatym u mnie jest np. bez linki :)

[ Dodano: 2012-08-21, 09:39 ]
piotr323f pisze:
hugh_h pisze:chciałeś łeb normalnej śruby tak ? to nie marudź :p
??? - może by tak trochę jaśniej. Dospawanie śruby jest jednym z wielu rozwiązań, tyle chciałem w sumie dodać. Jak ktoś ma inne pomysły to niech napisze coś konstruktywnego, można będzie coś wybrać dla siebie biorąc pod uwagę swoje możliwości/umiejętności.
dokup sobie odpowiedni klucz / nasadkę - naprawdę będzie najprościej
wszystko inne to rzeźbienie
gwint uszczelniasz silikonem i dokręcasz korek max do 34Nm

: 2012-08-21, 18:53
autor: ija-francja
Oj, dużo napisaliście ;) więc spieszę z wyjaśnieniem.

Jest już po sprawie. Tak jak pisałem, kolega który ma warsztat, ma i narzędzia.

Zawsze się nabije jaka jest róznica miedzy nami, otóż ja kupuję 100 kluczy za 1 euro a on kupuje jeden klucz za 100 euro :D No ale to jego praca i jego chleb.

Z zawodu jestem mechanikiem, prowadziłem własny warsztat ponad 10 lat temu. Teraz grzebię tylko na własne potrzeby, więc i narzędzia kupuje marnej jakości.

Mój drugi zawód i ten który preferuje, to kierowca ;)

Co do Nissana to po zluzowaniu korka w warsztacie, wróciłem do domu i dolałem 0,5 litra oleju do stanu nominalnego. Hałas skrzyni ustąpił.

Co do warsztatów "ślusarskich" to jest ich kilka zaledwie w okolicy i nie chcą podejmować się takiej "drobnicy" jak dorobienie korka.

Wymiana tego korka na srubę jest raczej nie możliwe, bo ze względu na wielkość gwintu, trzeba by ten korek dokręcać kluczem 40 :D

Co do zakupów na allegro, to chyba sobie dam spokój. Ostatnio kupiłem włącznik do świateł. Ma gwarancje na 10.000 przełączeń. Zdechł po pierwszych 20. Owszem będę reklamował, ale znów mój koszt wysyłki i czas oczekiwania :-( A we Francji wielu rzeczy kupić nie można, ot np łącznik elastyczny do wydechu. Jeśli takowy jest przyspawany do katalizatora to trzeba wymienić całość.

Dzięki za wszlkie podpowiedzi ;-)

: 2012-08-22, 19:01
autor: piotr323f
hugh_h pisze:
bombel pisze:ja od dawna dolewam przez linke od predkosciomierza :)
to nie wiem w jakim samochodzie ? bo tutaj to prędkościomierz siedzi w reduktorze, pozatym u mnie jest np. bez linki :)

[ Dodano: 2012-08-21, 09:39 ]
piotr323f pisze:
hugh_h pisze:chciałeś łeb normalnej śruby tak ? to nie marudź :p
??? - może by tak trochę jaśniej. Dospawanie śruby jest jednym z wielu rozwiązań, tyle chciałem w sumie dodać. Jak ktoś ma inne pomysły to niech napisze coś konstruktywnego, można będzie coś wybrać dla siebie biorąc pod uwagę swoje możliwości/umiejętności.
dokup sobie odpowiedni klucz / nasadkę - naprawdę będzie najprościej
wszystko inne to rzeźbienie
gwint uszczelniasz silikonem i dokręcasz korek max do 34Nm
Witam,

Dzięki kolego za rady, ale jestem przekonany, że nie przeczytałeś od początku(!) tego tematu. Już 1,5 roku wstecz ten problem rozwiązałem pomimo, przyznaję się do tego, że nie wiedziałem o dwóch różnych rozmiarach korków.

Poza tym nie napisałem nigdzie, że chciałem zastąpić oryginalny korek śrubą tylko do oryginalnego korka z uszkodzonym gniazdem proponowałem dospawać śrubę.

Nie przyglądałem się jak jest skonstruowany nasz korek w Terrano, ale niekiedy gwint jest nacięty na powierzchni stożkowej. Uszczelnienie następuje na samym zarysie gwintu i nie potrzeba żadnych innych dodatkowych elementów do uszczelnienia połączenia.

Pozdrawiam,

Piotr

: 2012-08-22, 20:30
autor: hugh_h
piotr323f pisze: Nie przyglądałem się jak jest skonstruowany nasz korek w Terrano, ale niekiedy gwint jest nacięty na powierzchni stożkowej. Uszczelnienie następuje na samym zarysie gwintu i nie potrzeba żadnych innych dodatkowych elementów do uszczelnienia połączenia.
Piotr
raczej pisałem do kolegi z francji :P

co niekiedy to niekiedy :) a ja właśnie pisze jak jest w terrano - nissan wyraźnie zaleca uszczelnić gwinty na korkach

: 2012-08-22, 21:18
autor: ija-francja
Nie przyglądałem się jak jest skonstruowany nasz korek w Terrano, ale niekiedy gwint jest nacięty na powierzchni stożkowej. Uszczelnienie następuje na samym zarysie gwintu i nie potrzeba żadnych innych dodatkowych elementów do uszczelnienia połączenia.

Pozdrawiam,

Piotr
A jest to możliwe bo gwint nie był niczym pociapany. Po wkręceniu tego korka (około 1cm), poza gniazdem zostaje jeszcze kilka zwojów gwintu. Nie ma uszczelnienia typu podkładka czy kołnierz.

W sobote posprawdzam pozostałe stany oleju, to wykręce jeszcze raz ten korek i sprawdzę.

: 2012-08-22, 22:41
autor: hugh_h
proponuje otworzyć serwisówkę i przeczytać ... dla leniwych np http://bebrs.pie-dabas.net/Webs/Terrano/R20/mt.pdf str 10

: 2012-08-23, 19:07
autor: piotr323f
hugh_h pisze:proponuje otworzyć serwisówkę i przeczytać ... dla leniwych np http://bebrs.pie-dabas.net/Webs/Terrano/R20/mt.pdf str 10
Przeczytałem, faktycznie zgadza się, powinno zastosować się jeszcze dodatkowo uszczelniacz. Tak jest w serwisówce. Jedno natomiast jest pewne, że korek ma gwint nacięty na powierzchni stożkowej, jak zdejmiesz to się przekonasz i co mogę stwierdzić w 100% mam wszystkie korki zakręcone bez klucza dynamometrycznego (pomimo zalecanych 25-34 Nm) i jak do tej pory przez 1,5 roku nic nie wyciekło. Poza tym, coś mi się wydaje, że Twoja potrzeba pomagania chyba coś nie może zostać zaspokojona.

Pozdrawiam,

Piotr

: 2012-08-23, 20:18
autor: hugh_h
potrzeba jak potrzeba, po prostu jak wiem jak jest to pisze, zawsze ktoś może mieć lepsze argumenty to wtedy mnie przekona, że jest coś inaczej

ja nie pisałem nigdzie że nie jest stożkowy, a jest to w miarę jasne bo jakby nie był stożkowy to byś przecież wkręcił na wylot ....

a ja zawsze staram się używać klucza dynamometrycznego bo już ukręciłem kilka gwintów w życiu a inne za słabo dokręciłem, w każdym przypadku były problemy.