[Terrano] Olej syntetyczny czy półsyntetyczny?
[Terrano] Olej syntetyczny czy półsyntetyczny?
Witam,
mam teraz dylemat jaki olej wlać do silnika, poprzednio nie wiem nawet jaki miałem wlany, a teraz przyszła pora na wymianę, bo już się o to prosi.
Syntetyczny czy półsyntetyczny? Byłem w cpnie i gościu mi poradził, żebym wziął syntetyczny shell helix 10w40, ale teraz czytam opinie i są różne zdania na temat jaki olej do silnika.
Jedni odradzają, drudzy polecają i teraz sam już nie wiem.
Dodam, że już kupiłem ten olej Shell Helix HX7 10W40 syntetyczny i nie wiem czy do odmieniać na półsyntetyczny czy wlać?
Na liczniku ponad 185tys. km, ale kto tam wie jak jest naprawdę, pewnie sporo więcej.
Pozdrawiam
mam teraz dylemat jaki olej wlać do silnika, poprzednio nie wiem nawet jaki miałem wlany, a teraz przyszła pora na wymianę, bo już się o to prosi.
Syntetyczny czy półsyntetyczny? Byłem w cpnie i gościu mi poradził, żebym wziął syntetyczny shell helix 10w40, ale teraz czytam opinie i są różne zdania na temat jaki olej do silnika.
Jedni odradzają, drudzy polecają i teraz sam już nie wiem.
Dodam, że już kupiłem ten olej Shell Helix HX7 10W40 syntetyczny i nie wiem czy do odmieniać na półsyntetyczny czy wlać?
Na liczniku ponad 185tys. km, ale kto tam wie jak jest naprawdę, pewnie sporo więcej.
Pozdrawiam
Witam,
W sprawie oleju generalnie najważniejsze są dwa parametry - lepkość oleju i klasa oleju.
Lepkość to właśnie ten właśnie parametr 10W/40. To ten parametr decyduje o zastosowaniu oleju w określonej strefie klimatycznej itp, ale nie tylko. Samochody rajdowe jeżdżą na olejach gęstszych dla zapewnienia lepszej ochrony elementów bo gęstszy olej wytwarza grubszy film olejowy na elementach.
O jakości oleju mówi specyfikacja API/ACEA. Oleje są podzielone na dwie kategorie, dla silnika ZI i silnika ZS (Diesla), w oznaczeniu klasy są dwie podwójne literki, ta przed znakiem \ określają jakość dla silnika ZI (benzynowy) a po tym ukośniku dla silnika ZS (Diesla). Najistotniejsza jest druga literka występująca w parze, czyli konkretnie ten olej spełnia specyfikację API SL/CF. Nas interesuje diesel więc jakość oleju określa zapis CF, oleje CE, CD, CC, CB, CA są gorsze a oleje CG, CH będą na pewno lepsze. Podobnie jest ze specyfikacją ACEA.
Tak to wszystko wygląda w przypadku olejów do silnika w bardzo dużym skrócie. Nic nie napisałeś jaki masz silnik benzyna/diesel bo to jest bardzo istotne, pomimo uniwersalności olejów, do silnika Diesla trzeba jednak kupować olej oznaczony i specjalnie przygotowany do silnika Diesla. Oleje mogą być do też do silników zasilanych LPG. Istotny jest zapis producenta, że olej nadaje się do silników z turbodoładowaniem.
Co do pytania to olej 10W/40 jest najbardziej optymalnym olejem. Problemem by była zmiana oleju z obecnego 15W/40 na 5W/40 (wymagane płukanie silnika, może dojść do rozszczelnienia i wycieków), w drugą stronę będzie bez problemu. Ten olej który wybrałeś z zapasem spełnia wymogi producenta jeśli chodzi o jego jakość jak i również na występujące temperatury u nas. Do "orania" byłby lepszy 10W/50. No i olej powinien być konkretnie do Diesla (jeśli taki silnik masz). I nie jest nigdzie napisane, że Castrol będzie lepszy od Shella. Ja wybrałem sobie Castrola bo taki kupowałem kiedyś i to co zostało lałem od razu a nowym uzupełniałem, najważniejsze w oleju są lepkość i jego jakość.
Pozdrawiam,
Piotr
W sprawie oleju generalnie najważniejsze są dwa parametry - lepkość oleju i klasa oleju.
Lepkość to właśnie ten właśnie parametr 10W/40. To ten parametr decyduje o zastosowaniu oleju w określonej strefie klimatycznej itp, ale nie tylko. Samochody rajdowe jeżdżą na olejach gęstszych dla zapewnienia lepszej ochrony elementów bo gęstszy olej wytwarza grubszy film olejowy na elementach.
O jakości oleju mówi specyfikacja API/ACEA. Oleje są podzielone na dwie kategorie, dla silnika ZI i silnika ZS (Diesla), w oznaczeniu klasy są dwie podwójne literki, ta przed znakiem \ określają jakość dla silnika ZI (benzynowy) a po tym ukośniku dla silnika ZS (Diesla). Najistotniejsza jest druga literka występująca w parze, czyli konkretnie ten olej spełnia specyfikację API SL/CF. Nas interesuje diesel więc jakość oleju określa zapis CF, oleje CE, CD, CC, CB, CA są gorsze a oleje CG, CH będą na pewno lepsze. Podobnie jest ze specyfikacją ACEA.
Tak to wszystko wygląda w przypadku olejów do silnika w bardzo dużym skrócie. Nic nie napisałeś jaki masz silnik benzyna/diesel bo to jest bardzo istotne, pomimo uniwersalności olejów, do silnika Diesla trzeba jednak kupować olej oznaczony i specjalnie przygotowany do silnika Diesla. Oleje mogą być do też do silników zasilanych LPG. Istotny jest zapis producenta, że olej nadaje się do silników z turbodoładowaniem.
Co do pytania to olej 10W/40 jest najbardziej optymalnym olejem. Problemem by była zmiana oleju z obecnego 15W/40 na 5W/40 (wymagane płukanie silnika, może dojść do rozszczelnienia i wycieków), w drugą stronę będzie bez problemu. Ten olej który wybrałeś z zapasem spełnia wymogi producenta jeśli chodzi o jego jakość jak i również na występujące temperatury u nas. Do "orania" byłby lepszy 10W/50. No i olej powinien być konkretnie do Diesla (jeśli taki silnik masz). I nie jest nigdzie napisane, że Castrol będzie lepszy od Shella. Ja wybrałem sobie Castrola bo taki kupowałem kiedyś i to co zostało lałem od razu a nowym uzupełniałem, najważniejsze w oleju są lepkość i jego jakość.
Pozdrawiam,
Piotr
Dobra panowie dzięki za odpowiedzi, teraz wszystko już wiem. Poprzedni olej też miałem 10W40, ale nie wiem jaki, dlatego moje pytanie.
Ten Shell Helix który kupiłem jest jakiś uniwersalny, bo pisze, że do benzyny, silników z LPG i diesli z turbodoładowaniem, więc będzie się nadawał.
Jak coś będzie nie tak, to kupie konkretny przeznaczony do diesla olej.
Ten Shell Helix który kupiłem jest jakiś uniwersalny, bo pisze, że do benzyny, silników z LPG i diesli z turbodoładowaniem, więc będzie się nadawał.
Jak coś będzie nie tak, to kupie konkretny przeznaczony do diesla olej.
Olej wymieniony, wylałem około 5 litrów z miski/silnika + jakiś 1 litr z filtra, czyli ponad 6 litrów. Wlałem 5,5 litra i był już na stanie, tzn. połowa pola na bagnecie. Ale pech chciał, że filtra do oporu nie dokręciłem i po chwili odpalenia trochę się wylało, ale że miałem więcej oleju, to dolałem i wszystko jest tak jak trzeba.
Silnik pracuje równo, nie kopci ani nic. A co najważniejsze i najbardziej rzucające się w oczy (uszy) to to, że pracuje cichutko, aż się zdziwiłem.
Oczywiście całość pod filtrem oleju ładnie zalana, ale powycierałem, to powysycha.
I tak btw. kto wymyślił, żeby w takim miejscu umieszczać filtr oleju, tam nawet dobrze ręki się nie da włożyć. Od przodu przeszkadza łapa silnika, od dołu jakoś się tam dojdzie, ale olej leci po ręce, z boku zdjąć osłone i koło i coś tam można poruszać, ale też ciężko.
Na następny raz kupie sobie te szczypce do odkręcania/dokręcania filtra, to zawsze będzie łatwiej.
PS. oczywiście stary filtr przebiłem prętem
Silnik pracuje równo, nie kopci ani nic. A co najważniejsze i najbardziej rzucające się w oczy (uszy) to to, że pracuje cichutko, aż się zdziwiłem.
Oczywiście całość pod filtrem oleju ładnie zalana, ale powycierałem, to powysycha.
I tak btw. kto wymyślił, żeby w takim miejscu umieszczać filtr oleju, tam nawet dobrze ręki się nie da włożyć. Od przodu przeszkadza łapa silnika, od dołu jakoś się tam dojdzie, ale olej leci po ręce, z boku zdjąć osłone i koło i coś tam można poruszać, ale też ciężko.
Na następny raz kupie sobie te szczypce do odkręcania/dokręcania filtra, to zawsze będzie łatwiej.
PS. oczywiście stary filtr przebiłem prętem
Witam,
Faktycznie z dostępem do filtra jest spory problem. Ja to załatwiam w ten sposób, że jadę do warsztatu przy hurtowni olejów i tam jak kupię Castrol Magnatec Diesel 10W/40 po 19zł/l to wymianę filtra mam za darmo. Niestety czyszczenie przekładni pod spodem i innych elementów po ich wymianie już nie jest za darmo. Oleju na dolewki nie kupuję bo zużycia jakoś na razie nie zauważyłem.
Pozdrawiam,
Piotr
Faktycznie z dostępem do filtra jest spory problem. Ja to załatwiam w ten sposób, że jadę do warsztatu przy hurtowni olejów i tam jak kupię Castrol Magnatec Diesel 10W/40 po 19zł/l to wymianę filtra mam za darmo. Niestety czyszczenie przekładni pod spodem i innych elementów po ich wymianie już nie jest za darmo. Oleju na dolewki nie kupuję bo zużycia jakoś na razie nie zauważyłem.
Pozdrawiam,
Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...
Wie ktoś coś o olejach firmy http://www.penrite.pl/ ?
mefir - przeczytaj to viewtopic.php?t=13837&start=0 . Przy okazji zapraszam na spoty grupy dolnośląskiej we Wrocławiu.
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
Zna ktoś z Was może ten serwis http://wybierz-olej.pl/ ? Kupował ktoś coś u nich?