Strona 1 z 1

chłodnica wymiana

: 2011-06-12, 21:08
autor: energy259
Witam mam kilka dziurek w chłodnicy i bez wymiany się nie obędzie, mam pytanie czy chłodnica z silnika TDi podejdzie do TD,
pierwszy raz będę to rozbierał wiec może ktoś w skrócie opisze co i jak trzeba zdemontować :roll:

Pozdrawiam
Łukasz

: 2011-06-12, 23:57
autor: azm-61
Witam!

Jeśli to pierwsza wymiana chłodnicy w Twoim samochodzie to i tak bardzo długo wytrzymała. W moim wymieniałem chłodnicę jak miał 10 lat ale już wcześniej płyn uciekał. Jak ją wymontowałem to okazało się, że blaszki są zupełnie zżarte i każde ich dotknięcie skutkowało coraz większymi dziurami w chłodnicy. Próbowałem zalutować niektóre cele ale nic z tego nie wychodziło bo takie to było próchno. W końcu kupiłem nową podróbkę aluminiową ale w 2004 roku było to jeszcze dość trudne choć po długim szukaniu speca od chłodnic samochodowych gdzieś w Polsce trafił na tanią chłodnicę. Kosztowała mnie z wymianą 670 zł.
Po jakimś czasie natrafiłem na nową chłodnicę w popularnym serwisie .....gro . Do dzisiaj nie mam z nią problemów. Nie pamiętam przy kupnie czy od TDI pasowała ale chyba miała inne wymiary choć pewności nie mam bo było to już dawno. Najlepiej podjedź do jakiegoś fachowca od chłodnic i w katalogu zobaczy czy są różnice w wymiarach tych chłodnic. Jeśli Tobie się nie spieszy to do końca tygodnia może będę przejeżdżał w okolicy takiego warsztatu to wtedy się dowiem. Popatrz też w popularnym serwisie czy mają takie chłodnice i możesz ich zapytać czy są różnice w wymiarach chłodnic w TDI i w TD.
Spytaj w popularnym serwisie All..ro tego użytkownika: motoryzacyjne1 on owego czasu sprzedawał chłodnice do Mavericka, powinien wiedzieć czy będzie pasować od TDI. Mam skopiowaną taką jego aukcję z chłodnicą do Mavericka z 2007 roku tak na wszelki wypadek. Kosztowała wtedy 760 zł. W tej aukcji jest opis, że pasuje do TDI i do TD więc chyba jednak nie ma różnicy. Dodatkowy opis to pasuje do modeli z klimą i bez klimy.
Wymiary rdzenia chłodnicy to 645x455x40 mm.
Tę aukcję możesz sprawdzić w archiwum tego serwisu: ARCHIWUM, a numer aukcji wpisz 205974900

Jeśli chcesz wymontować chłodnicę to pierwsze spuść płyn nakrętką w chłodnicy od dołu. Jest do niej dojście przez belkę metalową pod chłodnicą po lewej stronie. Ja spuszczam płyn bezpośrednio wężem powrotnym przy chłodnicy tak jest dużo łatwiej i szybciej. Podstaw miskę i popuść obejmę węża, a następnie powoli zsuń wąż z króćca chłodnicy. Następnie z kanału musisz zdemontować dolną połowę osłony wentylatora. Uważaj aby nie połamać zatrzasków na tej osłonie gdyż jest ona z plastiku. Bez jej ściągnięcia nie wyciągniesz chłodnicy do góry gdyż będzie przeszkadzać wentylator na pompie wodnej. Musisz jeszcze ściągnąć wąż z króćca chłodnicy na górze i odkręcić 2 śrubki po bokach chłodnicy( M6) i możesz ją wyciągać do góry. Jeśli się nie da to jeszcze odkręć górną osłonę wentylatora z chłodnicy i wtedy już wyjdzie bez problemów. Możesz też od razu odkręcić osłonę plastikową i wtedy nie będziesz musiał jej rozdzielać. Jeśli masz metalową osłonę silnika to musisz ją odkręcić żeby podstawić miskę pod wąż przy chłodnicy. Tyle informacji powinno Tobie wystarczyć, jeśli nie to jeszcze pytaj.

Powodzenia
Andrzej

: 2011-06-13, 00:37
autor: piotr323f
Witam,

W wersji do TDI (przynajmniej u mnie tak jest) niema korka do spuszczania płynu z chłodnicy w jej dolnej części, takie kolejne genialne "usprawnienie". Może dlatego, że jest zrobiona z plastyku a poprzednie były z metalu, mam na myśli zbiornik górny i dolny, radiator jest aluminiowy. Poza tym wszystko świetnie opisał Andrzej, niema problemów z wyjęciem chłodnicy, trochę problemów będzie ze spuszczeniem i demontażem i montażem tej plastykowej dolnej osłony tunelu wentylatora.

Poprzedni właściciel miał wyciek z pompy wody i próbował sprawę załatwić jakimś uszczelniaczem do chłodnic, ale to był chory pomysł. Może i delikatny wyciek z chłodnicy by się uszczelnił, ale przy wycieku z pompy nie ma co liczyć na cuda, to tak na marginesie.

Pozdrawiam,

Piotr

: 2011-06-13, 08:50
autor: azm-61
Cześć!

Piotrze,
ja też mam górną i dolną część chłodnicy z plastiku, nie z metalu, a ten korek to też nie jest tak do końca idealnym rozwiązaniem więc nie masz czego żałować. Płyn wlewa się do belki i wycieka z niej jak chce i gdzie chce. Uważam, że najlepiej spuszcza się płyn ściągając z króćca chłodnicy wąż powrotny choć przy tym sposobie też można porozlewać płyn. Mało wprawnej ręce polecam przed ściągnięciem węża założyć na niego szmatkę i wtedy płyn nie chluśnie po całej okolicy tylko zleci do podstawionej miski. W pierwszej fazie spuszczania lepiej nie odkręcać korka z chłodnicy dopiero jak część płynu zleci wtedy odkręcić korek aby reszta płynu zleciała do miski.
Co jest ciekawe to do T1 można dostać nową chłodnicę nawet za trochę ponad 200 zł, a do naszych taki wydatek. Choć jak ja wymieniałem to straszono mnie, że nie ma zamienników i będę musiał zapłacić 1500 zł. za chłodnicę do T2 ale w końcu się udało dostać ją taniej. Moja właściwie jest identyczna poza dwoma szczegółami. Pod śruby plastikowej osłony musiałem podłożyć typowe zwykłe podkładki gdyż osłona nie dolegała dobrze do obrzeża chłodnicy przez to, że sam rdzeń chłodnicy jest węższy o 2 do 3 mm. od oryginalnej. Drugi szczegół to minimalnie inne mocowanie chłodnicy choć pasuje do belki górnej i przez to pręt od maski lekko dotyka do tego mocowania ale to przecież nic nie znaczący szczegół. Ta, którą kupiłem w 2004 czy 05 roku jest jak już wspomniałem aluminiowa i anodowana więc nawet dzisiaj wygląda ładnie, a co najważniejsze nie cieknie i na pewno o wiele dłużej wytrzyma od miedzianego oryginału. Tak zżartej chłodnicy jeszcze nie widziałem w samochodzie, który miał 9 lat jak go kupiłem, a przecież chłodnica już wtedy ciekła i była słaba. Blaszki się sypały przy lekkim ich dotknięciu.

Ja osobiście jestem negatywnie nastawiony do stosowania uszczelniaczy układu chłodzącego. Przecież te środki krążą po całym układzie i zapychają co tylko mogą więc mogą narobić więcej szkód niż pożytku jeśli nie od razu to z czasem ale przecież każdy może mieć swoje zdanie na temat stosowania tych preparatów.

Co się tyczy wyciągania chłodnicy to tak jak już pisałem, można odkręcić osłonę plastikową w całości (4 wkręty) i pierwsze wyciągnąć chłodnicę, a potem osłonę wentylatora albo z osłony wentylatora odczepić dolną część osłony i wyciągnąć chłodnicę razem z resztą osłony choć w tym drugim przypadku nie pamiętam czy nie będzie jakiegoś dodatkowego problemu, może wentylator nadal przeszkadzać ale uważam, że to już nie jest wielkim problemem. Ogólnie ta czynność nie jest trudna i czasochłonna i nie wymaga specjalnych narzędzi. Każdy przy pomocy zwykłego klucza "10" i śrubokręta lub innego małego klucza do obejmy węża poradzi sobie z tym bez najmniejszych przeszkód czego życzę każdemu z osobna.

Nie kupujcie używanych chłodnic miedzianych gdyż po moich doświadczeniach z taką chłodnicą może się okazać w krótkim czasie, że musicie ponownie kupić chłodnicę. Używane chłodnice wcale nie są tanie, a mogą Wam w krótkim czasie przysporzyć nowych problemów.

Tutaj jest chłodnica za 619 zł.
Serwis aukcyjny

A tu tania za 320 zł. ale nie wiadomo czy nowa choć od producenta - warto napisać do niego.
Serwis aukcyjny

Tu za 500 zł. NOWA
Serwis aukcyjny

Andrzej

: 2011-06-13, 11:37
autor: energy259
Dzięki Panowie za wszystkie pomocne odpowiedzi do wymiany zabiorę się w środę, cyknę fotki i zdam relację jak poszło :-P a jeśli chodzi o stan mojej chłodnicy, to blaszki po dotknięciu sypią się jak domino płyn kapie z kilku stron.

: 2012-06-10, 20:58
autor: Thespian
Koledzy, czy ktoś mógłby mi zmierzyć odległość w T2 2,7 od tylnej scianki chłodnicy do sprężyny wiska? Bo zastanawiam się czy nie spartoliłem motanych mocowań :)

: 2012-06-11, 06:19
autor: azm-61
Ok. 40 mm. - 2,7 TD / 94

: 2012-08-25, 20:51
autor: hugh_h
tak jako info, ja właśnie do swojego wsadziłem górny wąż chłodnicy od 27tdi bo był najtańszy tak wziąłem na czuja bo wyglądał tak samo i .. i pasuje ale jest o 2cm kruszy :)

: 2012-08-27, 12:38
autor: Thespian
ile kosztuje fabryczny?

ja wkładałem kolanko z gatesa, gdzieś na stronie wrzucałem numer dokładny, pasuje idealnie, do skrócenia są obie strony :)