Dżem pisze:No dobra, może byśmy się za EGR wzięli. Ja na razie zdjąłem sterowanie podciśnieniem z zaworu EGR i przepustnicy ale cały czas nurtuje mnie pytanie czy tam cos na zaworze nie przepuszcza. Zaślepiał go ktoś blacha? Jak najprościej się do niego dostać?
Kolego Dżem!
Jaki jest sens i powód blokowania zaworu EGR. Wiele osób o tym mówi i czytam też wypowiedzi osób w internecie ale nie natrafiłem jeszcze na konkretną wypowiedź w tym temacie, każdy pisze o tym tylko półsłówkami. Jakie są powody zaślepiania układu EGR w silnikach samochodowych?
Wiadomo, że ten układ dostarcza niepożądane do ponownego przepalenia spaliny do układu dolotowego ale czy usunięcie (zaślepienie) tego układu coś daje? Na prawidłową pracę tego układu składają się w naszych silnikach 2,7TD:
• jednostka sterująca (komputer)
• sam zawór EGR
• zespół zaworów elektromagnetycznych podciśnienia
• jeden z czujników temperatury cieczy
• przepustnica powietrza dolotowego podciśnieniowa
• czujnik obrotów silnika
• potencjometr pompy wtryskowej
więc zobacz ile urządzeń pozbawiasz prawidłowego działania. Wszystkie te urządzenia współpracują ze sobą.
Zanim usłyszę czy przeczytam konkretne wypowiedzi poparte chociaż własnymi próbami czy testami to może wcześniej przystanę na wyprowadzenie na zewnątrz nadmiaru spalin gromadzonych się w komorze silnika, przecież one tez są doprowadzane do układu dostarczania powietrza do silnika i też szkodzą prawidłowemu spalaniu mieszanki paliwowo-powietrznej. Przez odmę silnika też są one dostarczane do układu zasilania silnika aby ponownie były przepalone.
Jak wiadomo spaliny mają wiele związków chemicznych ale one nie wzbogacają mieszanki paliwowo-powietrznej lecz ją zubażają w jak bardzo do tego spalania potrzebny tlen bo lotnych substancji niedopalonego paliwa to też zbyt wiele nie mają. Tlenu też nie posiadają, a jeśli tak to w znikomych ilościach. Bardziej szkodzą prawidłowemu spalaniu aniżeli pomagają ale są normy emisji spalin i tak właśnie to skonstruowano.
Jeśli chodzi o dostęp do zaworu EGR to muszę przyznać, że jest fatalny. Szukałem też jakiegoś połączenia wcześniej ale przy turbie rurka idąca do EGR nie da się rozłączyć więc tam już nie musisz zaglądać. Jedyne dojście i możliwość rozłączenia tego układu jest tylko przy EGR.
piotr323f pisze:W silniku Nissana Terrano 2.7 TD/TDI z fabrycznym układem EGR (u mnie takiego układu niema) czas dogrzewania komory spalania po rozruchu silnika jest prawdopodobnie krótszy od tego samego silnika bez układu EGR, u mnie np. czas dogrzewania może dojść do 10min! więc zrobiłem sobie ręczny wyłącznik przekaźnika świec żarowych, bo silnik jak na razie świetnie sobie radzi bez tego nawet w -20°C. Być może samochody na klimat normalny nie mają tego EGR'u, moje jest z Neapolu i nie mam nawet tego rozbudowanego filtra paliwa z dogrzewaniem.
Kolego Piotrze!
Nie wydaje mi się aby w Twoim silniku nie było fabrycznie montowanego zaworu EGR. Od lat jest to już standard w silnikach samochodowych, a związane jest to przecież z wyśrubowanymi normami emisji spalin wysyłanych z rur wydechowych do atmosfery. Już w moim starszym silniku jest ten zawór. Ten układ ma na celu zmniejszenie przez ponowne przepalenie chociaż części spalin wysyłanych poza układ wydechowy czyli do atmosfery. Poszukaj go dobrze zapewne gdzieś tam jest za kolektorem powietrza. Jeśli jest rurka średnicy ok. fi 20 mm za silnikiem wychodząca z turba to i zawór EGR też powinien być. Z ciekawości zajrzę jeszcze do książki jak ten układ EGR wygląda w Twoim silniku. Często widuję silniki z Twojego modelu na zdjęciach w serwisie "sprzedam, kupię" i widać na nich, że ten silnik jest z układem EGR. Jeśli faktycznie nie masz zaworu EGR to może poprzedni właściciel już coś wykombinował.
Z doprowadzaniem spalin przez zawór EGR mam trochę odmienne zdanie ale przecież tu właśnie można na ten temat podyskutować. Nie uważam aby on przez ponowne doprowadzanie części spalin miał na celu podniesienie temperatury doprowadzanego powietrza, a co za tym idzie szybszego rozgrzania silnika bo to przecież kłóci się z zasadą działania chłodnicy powietrza - intecoolera, na rozgrzanym silniku spaliny też są doprowadzane do ponownego ich przepalenia. Przecież ilości spalin ponownie doprowadzane nie są tak wielkie aby miały znaczny wpływ na szybsze rozgrzewanie się silnika. Spaliny też są dostarczane w różnych warunkach i prędkościach pracy silnika i nad prawidłową prącą tego układu czuwa urządzenie sterujące.
............................................................................................................................
Koledzy, specjalnie jestem trochę na nie w tym temacie i daję kontry Waszym wypowiedziom gdyż chcę sprowokować Was i innych kolegów do dalszej dyskusji. Jeśli usunięcie zaworu EGR będzie miało wymierne korzyści w przyspieszeniu samochodu i jego mniejszym apetycie na drogocenne w obecnym czasie paliwo to też z chęcią ten zwór usunę ale dajcie konkretne powody ku temu.
Andrzej