Strona 1 z 1

[Terrano] EGR

: 2011-05-26, 07:20
autor: Dżem
No dobra, może byśmy się za EGR wzięli. Ja na razie zdjąłem sterowanie podciśnieniem z zaworu EGR i przepustnicy ale cały czas nurtuje mnie pytanie czy tam cos na zaworze nie przepuszcza. Zaślepiał go ktoś blacha? Jak najprościej się do niego dostać?

: 2011-05-26, 07:49
autor: piotr323f
Witam,

Zaślepienie zaworu EGR ma największy sens i skutek w silniku benzynowym. W silniku Diesla, oprócz dodatkowego oczyszczania spalin na biegu jałowym i w średnim zakresie prędkości obrotowych te spaliny spełniają bardzo pożyteczną rolę w postaci podgrzewania powietrza w cylindrze. W silniku Nissana Terrano 2.7 TD/TDI z fabrycznym układem EGR (u mnie takiego układu niema) czas dogrzewania komory spalania po rozruchu silnika jest prawdopodobnie krótszy od tego samego silnika bez układu EGR, u mnie np. czas dogrzewania może dojść do 10min! więc zrobiłem sobie ręczny wyłącznik przekaźnika świec żarowych, bo silnik jak na razie świetnie sobie radzi bez tego nawet w -20°C. Być może samochody na klimat normalny nie mają tego EGR'u, moje jest z Neapolu i nie mam nawet tego rozbudowanego filtra paliwa z dogrzewaniem.

Jeżeli do tego dodamy, że silnik Diesla, szczególnie doładowany zawsze pracuje przy nadmiarze powietrza w stosunku do paliwa to okazać się może, że nie jest to takie złe rozwiązanie i że nie odczujemy żadnego wzrostu mocy, ani lepszej pracy silnika. Sprawny zawór EGR musi być zamknięty przy przejściu silnika z zakresu obrotów średnich na wysokie, dotyczy to również szczególnie obciążenia silnika. Nie dawno dotarłem do tej informacji jeśli chodzi o silniki Diesla. W Maździe zaślepiałem ten zawór właśnie podkładką na króćcu wylotowym z kolektora wydechowego.

Może nie jest to co chciałeś przeczytać, ale komuś się może przyda.

Pozdrawiam,

Piotr

: 2011-05-26, 10:16
autor: azm-61
Dżem pisze:No dobra, może byśmy się za EGR wzięli. Ja na razie zdjąłem sterowanie podciśnieniem z zaworu EGR i przepustnicy ale cały czas nurtuje mnie pytanie czy tam cos na zaworze nie przepuszcza. Zaślepiał go ktoś blacha? Jak najprościej się do niego dostać?
Kolego Dżem!
Jaki jest sens i powód blokowania zaworu EGR. Wiele osób o tym mówi i czytam też wypowiedzi osób w internecie ale nie natrafiłem jeszcze na konkretną wypowiedź w tym temacie, każdy pisze o tym tylko półsłówkami. Jakie są powody zaślepiania układu EGR w silnikach samochodowych?
Wiadomo, że ten układ dostarcza niepożądane do ponownego przepalenia spaliny do układu dolotowego ale czy usunięcie (zaślepienie) tego układu coś daje? Na prawidłową pracę tego układu składają się w naszych silnikach 2,7TD:
• jednostka sterująca (komputer)
• sam zawór EGR
• zespół zaworów elektromagnetycznych podciśnienia
• jeden z czujników temperatury cieczy
• przepustnica powietrza dolotowego podciśnieniowa
• czujnik obrotów silnika
• potencjometr pompy wtryskowej
więc zobacz ile urządzeń pozbawiasz prawidłowego działania. Wszystkie te urządzenia współpracują ze sobą.
Zanim usłyszę czy przeczytam konkretne wypowiedzi poparte chociaż własnymi próbami czy testami to może wcześniej przystanę na wyprowadzenie na zewnątrz nadmiaru spalin gromadzonych się w komorze silnika, przecież one tez są doprowadzane do układu dostarczania powietrza do silnika i też szkodzą prawidłowemu spalaniu mieszanki paliwowo-powietrznej. Przez odmę silnika też są one dostarczane do układu zasilania silnika aby ponownie były przepalone.
Jak wiadomo spaliny mają wiele związków chemicznych ale one nie wzbogacają mieszanki paliwowo-powietrznej lecz ją zubażają w jak bardzo do tego spalania potrzebny tlen bo lotnych substancji niedopalonego paliwa to też zbyt wiele nie mają. Tlenu też nie posiadają, a jeśli tak to w znikomych ilościach. Bardziej szkodzą prawidłowemu spalaniu aniżeli pomagają ale są normy emisji spalin i tak właśnie to skonstruowano.

Jeśli chodzi o dostęp do zaworu EGR to muszę przyznać, że jest fatalny. Szukałem też jakiegoś połączenia wcześniej ale przy turbie rurka idąca do EGR nie da się rozłączyć więc tam już nie musisz zaglądać. Jedyne dojście i możliwość rozłączenia tego układu jest tylko przy EGR.
piotr323f pisze:W silniku Nissana Terrano 2.7 TD/TDI z fabrycznym układem EGR (u mnie takiego układu niema) czas dogrzewania komory spalania po rozruchu silnika jest prawdopodobnie krótszy od tego samego silnika bez układu EGR, u mnie np. czas dogrzewania może dojść do 10min! więc zrobiłem sobie ręczny wyłącznik przekaźnika świec żarowych, bo silnik jak na razie świetnie sobie radzi bez tego nawet w -20°C. Być może samochody na klimat normalny nie mają tego EGR'u, moje jest z Neapolu i nie mam nawet tego rozbudowanego filtra paliwa z dogrzewaniem.
Kolego Piotrze!
Nie wydaje mi się aby w Twoim silniku nie było fabrycznie montowanego zaworu EGR. Od lat jest to już standard w silnikach samochodowych, a związane jest to przecież z wyśrubowanymi normami emisji spalin wysyłanych z rur wydechowych do atmosfery. Już w moim starszym silniku jest ten zawór. Ten układ ma na celu zmniejszenie przez ponowne przepalenie chociaż części spalin wysyłanych poza układ wydechowy czyli do atmosfery. Poszukaj go dobrze zapewne gdzieś tam jest za kolektorem powietrza. Jeśli jest rurka średnicy ok. fi 20 mm za silnikiem wychodząca z turba to i zawór EGR też powinien być. Z ciekawości zajrzę jeszcze do książki jak ten układ EGR wygląda w Twoim silniku. Często widuję silniki z Twojego modelu na zdjęciach w serwisie "sprzedam, kupię" i widać na nich, że ten silnik jest z układem EGR. Jeśli faktycznie nie masz zaworu EGR to może poprzedni właściciel już coś wykombinował.
Z doprowadzaniem spalin przez zawór EGR mam trochę odmienne zdanie ale przecież tu właśnie można na ten temat podyskutować. Nie uważam aby on przez ponowne doprowadzanie części spalin miał na celu podniesienie temperatury doprowadzanego powietrza, a co za tym idzie szybszego rozgrzania silnika bo to przecież kłóci się z zasadą działania chłodnicy powietrza - intecoolera, na rozgrzanym silniku spaliny też są doprowadzane do ponownego ich przepalenia. Przecież ilości spalin ponownie doprowadzane nie są tak wielkie aby miały znaczny wpływ na szybsze rozgrzewanie się silnika. Spaliny też są dostarczane w różnych warunkach i prędkościach pracy silnika i nad prawidłową prącą tego układu czuwa urządzenie sterujące.

............................................................................................................................

Koledzy, specjalnie jestem trochę na nie w tym temacie i daję kontry Waszym wypowiedziom gdyż chcę sprowokować Was i innych kolegów do dalszej dyskusji. Jeśli usunięcie zaworu EGR będzie miało wymierne korzyści w przyspieszeniu samochodu i jego mniejszym apetycie na drogocenne w obecnym czasie paliwo to też z chęcią ten zwór usunę ale dajcie konkretne powody ku temu.

Andrzej

: 2011-05-26, 11:55
autor: piotr323f
Witaj Andrzeju,

Niestety, ale czegoś takiego jak EGR u siebie nie posiadam. Nie wymontował go również poprzedni użytkownik bo szczytem możliwości dla niego było prawidłowe napompowanie koła w rowerze dlatego. że miałem parę prowizorek po nim do poprawienia takich, że aż się wierzyć nie chciało, że można być aż takim ... .

Zdjęcia mojego silnika bez EGR'u są tutaj --> https://picasaweb.google.com/1136650079 ... directlink. W celu zwiększenia efektu jego działania u Was na kolektorze dolotowym jest przepustnica, u mnie też jej nie ma. W silniku Diesla największym problemem są właściwie cząstki stałe, czyli sadza.

Z intercoolerem sprawa jest taka, że pracuje on wtedy, gdy przepływa przez niego powietrze wynikające z ruchu pojazdu. Jak silnik jest rozgrzewany jego skuteczność (w schładzaniu) jest znikoma.

Te dodatkowe spaliny doprowadzone do cylindra w bardzo niewielkim stopniu pogarszają proces spalania, bo silniki Diesla zawsze pracują z nadmiarem powietrza, szczególnie gdy są one doładowane.

PS. - dobrze by było założyć temat o intercoolerze bo na innym forum dziwne rzeczy wypisują.

Pozdrawiam,

Piotr

: 2011-05-26, 20:43
autor: Dżem
Nad czym tu się rozpisywać. Egr jest stosowany w celu obniżenia emisji smrodu do otoczenia a przy okazji stwierdzono nie wzrost ale obniżenie temp. spalania.
Działający EGR-normalna jazda od 1800 obr a po zaślepieniu daje radę rozbujać auto już niemal od 1300obr do 4 biegu bo na 5 to inna historia więc w moim piecyku to czuć.
Zdjęte sterowanie z zaworu i przepustnicy znacznie poprawia dół, potem bez zmian.
U mnie spalanie chyba bez zmian u kolegi wzrost do 2l.

: 2011-05-27, 10:30
autor: azorek
Dżem pisze:Egr jest stosowany w celu obniżenia emisji smrodu do otoczenia
I może choćby dlatego warto go zostawić :-)
PS. Nie jestem ortodoksyjnym ekologiem :mrgreen:

: 2011-05-29, 11:13
autor: Dżem
azorek pisze:
Dżem pisze:Egr jest stosowany w celu obniżenia emisji smrodu do otoczenia
I może choćby dlatego warto go zostawić :-)
PS. Nie jestem ortodoksyjnym ekologiem :mrgreen:
No dobra, skoro chcesz zajrzeć do mojego sumienia :-)
Rocznie dla frajdy terankiem robię do 10tysi km. Moje auto puszcza tylko lekką mgiełkę przy odpaleniu, potem zero chmury niczym benzyniak. Porównaj to do zdezelowanych autobusów które co dzień próbują zagazować podróżnych na przystankach chmurą sadzy albo do tir-ów za którymi nieraz trzeba włączać światła przeciwmgielne żeby być widocznym w chmurze Mendelejewa rozstawianej przez nie.

Wracając do rozważań technicznych to zaczęła mnie zastanawiać przepustnica. Ciekawi mnie do czego idą do niej 2 węże sterujące. Czy aby nie jest tak że jeden wspomaga działanie EGR a drugi pełni rolę zaworu bezpieczeństwa?
Kolega przy zdjętym sterowaniu z EGR jak ręką zamknął przepustnicę to silnik dumił na czarno i strasznie trząsł się (nie pamiętam czy go tak zagasił). Natomiast u mnie zero objawów, tylko szumu powietrza z filtra nie słychać po zamknięciu przepustnicy. No więc teraz się zastanawiam czym on oddychał? Nieszczelny dolot? Czy przepuszcza EGR. Ale gdyby nawet przepuszczał EGR po zdjęciu sterowania to i tak w końcu skończyły by się resztki tlenu w spalinach.
Ktoś rozeznaje bardziej temat przepustnicy i po co ma 2 wężyki sterujące?

: 2011-05-29, 18:31
autor: azorek
Dżem pisze:No dobra, skoro chcesz zajrzeć do mojego sumienia :-)
Wolę nie, mam dosyć na swoim :D
Dżem pisze: Porównaj to do zdezelowanych autobusów które co dzień próbują zagazować podróżnych na przystankach chmurą sadzy albo do tir-ów za którymi nieraz trzeba włączać światła przeciwmgielne żeby być widocznym w chmurze Mendelejewa rozstawianej przez nie.
Jak możesz porównywać wspaniałego nissana do starego autobusu ?? :->

: 2011-05-29, 21:20
autor: Dżem
:mrgreen:

: 2011-05-30, 08:57
autor: azm-61
Dżem pisze:Ciekawi mnie do czego idą do niej 2 węże sterujące. Czy aby nie jest tak że jeden wspomaga działanie EGR a drugi pełni rolę zaworu bezpieczeństwa?
Nie jest to odpowiedź na Twoje pytanie ale może informacje przedstawione poniżej bardziej rozwiną ten temat.

[center]Obrazek[/center]

[center]---------------------------------------------------------------------[/center]

[center]Obrazek [/center]
[center]Obrazek [/center]Ostatnie zdanie powinno być bez słowa "który".

Pozdrawiam
Andrzej

: 2011-05-30, 12:24
autor: Dżem
Hm, skąd Ty opis EGR znalazłeś...?
Czyli to tłumaczy sterowanie II-u stopniowe przepustnicą. A więc nie spełnia ona zadania zaworu bezpieczeństwa.

Z drugiej strony ciekawi mnie sposób ratowania silnika przed rozbieganiem po zassaniu oliwy przez turbinę ale to w innym temacie. viewtopic.php?p=145653#145653

: 2011-05-30, 12:36
autor: azm-61
Dżem pisze:Nad czym tu się rozpisywać. Egr jest stosowany w celu obniżenia emisji smrodu do otoczenia a przy okazji stwierdzono nie wzrost ale obniżenie temp. spalania.
A jednak okazuje się, że jest o czym!
Ja już wcześniej pisałem, że mam wiele materiałów o Terrano i Maverick-u i jak się pojawi odpowiedni temat to wtedy udostępnię te informacje.
Informacje o EGR zamieszczone tutaj nie są wszystkimi jakie posiadam i to po polsku. Mam jeszcze więcej różnych materiałów ale kosztowało mnie to pół roku ciężkiej pracy przy komputerze ale mogę obecnie powiedzieć, że teraz mam to co chciałem mieć.

Gdyby ktoś nie rozczytał tabel to zaznaczę, że EGR włącza się dopiero jak silnik uzyska temperaturę powyżej 60°C.

Andrzej

: 2013-11-22, 14:07
autor: Dżem
azm-61 wykradł skarb bogom niczym mityczny Prometeusz i się nim z nami nie podzielił :-)

Odpiałem EGR w TD i fajnie to do dziś pracuje. Kilkadziesiąt kilometrów temu zrobiłem podobnie w TDi i dołu jakoś specjalnie nie przybyło natomiast "brzydka" wskazówka od paliwa leci na dół w nieprzyzwoitym tempie. Czyżby elektroniczne sterowanie nie radziło sobie z tą sytuacją? Oglądałem ostatnio seryjny tdi bez osprzętu EGR.

: 2013-11-22, 14:46
autor: Paweł84
Ja nie mam fabrycznie EGR :mrgreen:

: 2013-11-23, 05:40
autor: azm-61
Dżem pisze:azm-61 wykradł skarb bogom niczym mityczny Prometeusz i się nim z nami nie podzielił
Jak się nie podzieliłem, a kto wstawił tabele powyżej? Zawsze też chętnie opisuję na wszelkie PW czy @.
Dżem pisze:Odpiałem EGR w TD i fajnie to do dziś pracuje.
Pamiętam, że w TD dość dawno zaślepiłeś zawór EGR więc napisz coś więcej o swoich obserwacjach bo zapewne wielu by chciało na ten temat dowiedzieć się więcej, ja też chętnie poczytam bo w najbliższym czasie miałem to zrobić ale nie wiem czy warto się trudzić.
W najbliższych planach jeszcze przed prawdziwą zimą mam zamiar zmienić alternator w TD na 120A i założyć grzałkę do bloku silnika w miejsce broku jak też założyć podgrzewacz płynu chłodzącego po rozruchu zimnego silnika. Odpowiedni alternator już jest u mnie, oczywiście z pompą podciśnienia.
Relacja będzie!

Andrzej

: 2013-11-23, 11:22
autor: Dżem
W TD same zalety po odpięciu sterowania EGR-em i przepustnicą. Auto ciągnie z dołu 2,3 bieg od 1000obr, 4 od 1300obr 5 dopiero od ok 2000. Przed odpięciem egr-a nie było mowy o zmianie biegów poniżej 1800obr. Zimą bezcenne zwłaszcza na MT-ekach nie ma ryzykownego mielenia biegami, silnik nie dławi się po spadku obr.
Spalanie na 29" bfg MT stary wzór w trasie nie ma szans na zejście poniżej 9l. miasto 11-12 zima do 13,5l
Wlokąc lekki kemping po górach przez barwinek spalanie ok 11l i tu też bezcenny mocny dół.
Przy testach kolegi TD spalanie w mieście doszło do 14-15 l więc odpuścił więc nie wiem jak to jest z tymi silnikami. U mnie po prostu działa.

W TDi niestety przerwałem testy i podpiąłem znowu sterowanie bo widzę że się wir w baku robi a osiągi jakoś oszałamiająco się ie poprawiły. Może silnik już nie w takiej kondycji jak po wyjściu z fabryki. A może elektronika sobie nie radzi z tym fantem.

: 2014-03-19, 13:20
autor: klfsolec
Odkopię trochę temat. Mam problem z wydechem.Z kolektora gdzie powinna wychodzić rurka do EGR jest zaspawa końcówka nie ma rurki. Na EGR też zaspawane czyli zaślepione,ale problem z drugą rurką.Rurka wychodzi z dwururki wydechu i idzie do jakiegoś zaworu obok puszki filtra powietrza niby jakiś A.I.V i tu moje pytanie czy ta rurka jest potrzebna czy można to zaślepić.