Witam ponownie
Może mi ktoś wyjaśnić na jakiej zasadzie płyn ze zbiorniczka wyrównawczego wraca do układu chłodzenia w tym aucie?
Pytam bo np w Audi mam wlot i wylot a tutaj jest tylko jeden wężyk.....
Wyjaśnicie?
Z góry dzięki.
[Terrano] Zasada działania zbiorniczka wyrównawczego
[Terrano] Zasada działania zbiorniczka wyrównawczego
...z zawodu jestem...człowiekiem...
508087274
508087274
Witam,
W temperaturze roboczej płyn zwiększa swoją objętość i jego nadmiar wędruje wężykiem do zbiorniczka wyrównawczego a po ostygnięciu wędruje z powrotem do układu chłodzenia. Wszystko działa idealnie gdy układ jest właściwie odpowietrzony. Jak chcesz zobaczyć ile tego płynu się przemieszcza tam i z powrotem to zaraz po zatrzymaniu silnika zrób znak pisakiem na obudowie zbiorniczka i porównaj go z poziomem płynu po ostygnięciu silnika. U mnie wychodzi to w granicach 1cm. Dużo zależy od jakości płynu chłodniczego, ja jeżdżę na taniutkim Petrygo za 28zł/5l i pewnie podobnej jakości .
Bardzo istotny jest również stan uszczelek w zaworku korka chłodnicy. Zaworek ten reguluje ciśnienie w układzie chłodzenia. Ciśnienie w układzie jest konieczne ze względu na min nieznaczne podwyższenie temperatury wrzenia płynu. Nie pamiętam w jakim to silniku ale normalna temperatura płynu utrzymywana jest w granicach 114°C!
Przy odpowietrzaniu układu chłodzenia zawsze uzupełniaj płyn w chłodnicy, dopiero jak układ będzie dobrze odpowietrzony wyreguluj poziom płynu w zbiorniczku.
Dla ciekawości to w Uno (100%) i w Punto 1 (na 95%) zbiorniczek wyrównawczy zabudowany jest w chłodnicy i stanowi z nią całość.
Pozdrawiam,
Piotr
W temperaturze roboczej płyn zwiększa swoją objętość i jego nadmiar wędruje wężykiem do zbiorniczka wyrównawczego a po ostygnięciu wędruje z powrotem do układu chłodzenia. Wszystko działa idealnie gdy układ jest właściwie odpowietrzony. Jak chcesz zobaczyć ile tego płynu się przemieszcza tam i z powrotem to zaraz po zatrzymaniu silnika zrób znak pisakiem na obudowie zbiorniczka i porównaj go z poziomem płynu po ostygnięciu silnika. U mnie wychodzi to w granicach 1cm. Dużo zależy od jakości płynu chłodniczego, ja jeżdżę na taniutkim Petrygo za 28zł/5l i pewnie podobnej jakości .
Bardzo istotny jest również stan uszczelek w zaworku korka chłodnicy. Zaworek ten reguluje ciśnienie w układzie chłodzenia. Ciśnienie w układzie jest konieczne ze względu na min nieznaczne podwyższenie temperatury wrzenia płynu. Nie pamiętam w jakim to silniku ale normalna temperatura płynu utrzymywana jest w granicach 114°C!
Przy odpowietrzaniu układu chłodzenia zawsze uzupełniaj płyn w chłodnicy, dopiero jak układ będzie dobrze odpowietrzony wyreguluj poziom płynu w zbiorniczku.
Dla ciekawości to w Uno (100%) i w Punto 1 (na 95%) zbiorniczek wyrównawczy zabudowany jest w chłodnicy i stanowi z nią całość.
Pozdrawiam,
Piotr