Nissanmaniaku! Prosimy o nieblokowanie reklam!    

Utrzymujemy nasze forum z małych reklam pojawiających się między postami.

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszym forum.


Dziękujemy!

[Terrano] Problem z układem chłodzenia

Moderatorzy: bonzo, azorek

em1L
nowy na forum
Posty: 35
Rejestracja: 2011-07-28, 12:35
Lokalizacja: Dzierzgoń

[Terrano] Problem z układem chłodzenia

Post autor: em1L » 2012-02-22, 10:03

Witam,
kolejny problem, ale tym razem z układem chłodzenia. Węże gumowe są bardzo twarde, za duże ciśnienie jest w układzie. Jak właściwie odpowietrzyć układ?
Dodam, że chłodnica, pompa wody i termostat są nowe, wycieków nie widać.

Pozdrawiam

Emil

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2012-02-22, 21:51

Witaj!

Trochę mnie zaskakujesz tymi twardymi wężami. Jeśli są bardzo twarde z powodu zbyt wysokiego ciśnienia to znaczy to, że układ raczej nie jest zapowietrzony. Trochę się dziwię jak podajesz, że jest za wysokie ciśnienie w układzie gdyż w nim jest zbiornik wyrównawczy, który przecież nie jest napełniony po korek i zawór bezpieczeństwa w korku chłodnicy.
Co się dzieje jak odkręcisz korek na chłodnicy? Czy wtedy wybija gwałtownie płyn? A może po odkręceniu korka w czasie pracy silnika wydobywają się z płynu pęcherzyki powietrza? To by świadczyło o uszkodzonej uszczelce pod głowicą lub pęknięciu głowicy. Poluzuj korek na zbiorniku wyrównawczym i sprawdź czy węże są nadal twarde.
Podaj trochę więcej swoich spostrzeżeń.

Andrzej
Ostatnio zmieniony 2012-02-28, 09:24 przez azm-61, łącznie zmieniany 1 raz.
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

em1L
nowy na forum
Posty: 35
Rejestracja: 2011-07-28, 12:35
Lokalizacja: Dzierzgoń

Post autor: em1L » 2012-02-22, 23:26

To więc tak, na zimnym silniku węże są ok, tzn. miękkie , można je nacisnąć. Po przejechaniu kilku km robią się twarde, temperatura na wskaźniku równo w połowie skali. Po zgaszeniu silnika i odkręceniu korka wybija płyn. Na zapalonym musze jeszcze zobaczyć, bo tego nie sprawdzałem. Węże od nagrzewnicy też są twarde. Płyn ze zbiorniczka wciąga tyle co poleci po odkręceniu korka od chłodnicy. Reszte dolewam do zbiorniczka, na połowe podziałki.
na razie obstawiam korek od chłodnicy, jest stary to może dlatego, zaciągnąć płyn ze zbiorniczka daje rade, ale żeby nadmiar cofnąć już nie.

I takie jeszcze pytanie, górny wąż od termostatu do chłodnicy ma być gorący, ten z prawej ma być zimny, tak? Chłodnica jest ciepła tylko od góry(żeberka), reszta jest zimna, tak powinno być, bo ktoś mi mówił, że cała powinna być ciepła?

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2012-02-23, 09:59

em1L pisze:I takie jeszcze pytanie, górny wąż od termostatu do chłodnicy ma być gorący, ten z prawej ma być zimny, tak? Chłodnica jest ciepła tylko od góry(żeberka), reszta jest zimna, tak powinno być, bo ktoś mi mówił, że cała powinna być ciepła?
Witam,

Rura od termostatu może być gorąca a ten powrotny z chłodnicy do silnika, czyli prawy zazwyczaj jest zimny. Jak chłodnica ma za małą skuteczność to wtedy i on staje się gorący. Chłodnica robi się ciepła-gorąca właśnie od góry. I to jest prawidłowe działanie układu chłodzenia. W małych silnikach chłodnice faktycznie są ciepłe nawet i u dołu, ale w naszych konstrukcjach silników (ze względu na rodzaj i charakter pojazdu) chłodnica musi zapewniać wystarczające chłodzenie nawet przy pracy silnika pod (dużym/sporym) obciążeniem i niewielkich prędkościach pojazdu.

Co do reszty pytania to tak jak napisał Andrzej, sprawdź drożność przewodu zbiornik wyrównawczy-chłodnica oraz sam korek. Generalnie cały układ musi pracować pod niewielkim ciśnieniem, ale chyba tylko w granicach 0,1bar (do sprawdzenia), wszystko co powyżej trzeba uważać za usterkę. U mnie te przewody gumowe mają bardzo małą grubość ścianki i sprawiają ogólnie fatalne wrażenie.

Pozdrawiam,

Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2012-02-23, 15:02

Po zgaszeniu silnika pościskaj przewód od termostatu do chłodnicy. Jak korek puszcza nadmiar ciśnienia i przewód nadmiarowy do zbiorniczka drożny to posłyszysz przepływ cieczy a na początku nawet parę bąbelków gazu.
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

em1L
nowy na forum
Posty: 35
Rejestracja: 2011-07-28, 12:35
Lokalizacja: Dzierzgoń

Post autor: em1L » 2012-02-23, 16:13

Dżem pisze:Po zgaszeniu silnika pościskaj przewód od termostatu do chłodnicy. Jak korek puszcza nadmiar ciśnienia i przewód nadmiarowy do zbiorniczka drożny to posłyszysz przepływ cieczy a na początku nawet parę bąbelków gazu.
Wcześniej to zjawisko występowało, teraz już nie. Cały czas obstawiałem, że ten korek jest zepsuty. Dzisiaj już mi zamówili, po niedzieli powinien być. na razie co jakiś czas popuszczam korek od chłodnicy, aby trochę zeszło te ciśnienie.
Dodam, że samochód jeździ normalnie, nie ma żadnych objawów, że coś jest nie tak. W oleju nic nie widać, nie dymi ani nic podobnego, normalnie na obroty się wkręca i odpowiednio łapie temperature.

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2012-02-23, 19:46

oberwij tą gumową uszczelkę od zaworu w korku, który dociska sprężyna. Powinno się rozszczelnić.
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

em1L
nowy na forum
Posty: 35
Rejestracja: 2011-07-28, 12:35
Lokalizacja: Dzierzgoń

Post autor: em1L » 2012-02-27, 17:11

Dżem pisze:oberwij tą gumową uszczelkę od zaworu w korku, który dociska sprężyna. Powinno się rozszczelnić.
Teraz działa normalnie, węże są miękkie, po ściśnięciu w wyrównawczym bulgocze, więc jest dobrze. Zobacze jak będzie po wymianie korka.

Edit: Korek wymieniony, po przejechaniu kilometra wybija płyn po odkręceniu korka, dosyć mocno. Po przejechaniu tego kilometra i zgaszeniu słychać, że coś bulgocze. Jutro jade do warsztatu niech to sprawdzą. Odrazu podejrzewam uszczelke pod głowicą, bo gdzieś łapie powietrze.

Dżem
doświadczony forumowicz
Posty: 233
Rejestracja: 2009-12-09, 13:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Dżem » 2012-02-28, 10:20

No to nie wygląda najlepiej. Ale bądź ostrożny w ocenie uszczelki. U mnie bulgotało w układzie jak miałem nieszczelność na bloku silnika i zaciągało powietrze jak stygł silnik. Kiedyś już to opisywałem na innym forum. Walczyłem długo z tym aż w końcu pięknego dnia dostrzegłem wyciek na bloku pomiędzy obudową termostatu a pompa wody.
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.

Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...

em1L
nowy na forum
Posty: 35
Rejestracja: 2011-07-28, 12:35
Lokalizacja: Dzierzgoń

Post autor: em1L » 2012-03-05, 10:25

Witam,
Byłem u 3 mechaników i oczywiście każdy mówi co innego.

1. Bez sprawdzenia odrazu wywnioskował, że uszczelka pod głowicą, 500 zł za całość (uszczelka, planowanie i robocizna)
2. Niewydajna pompa wody, dodam, że pompa wymieniona na nową.
3. Termostat do wymiany, bo nie puszcza itp.

na razie nic się nie dzieje, nie kopci, moc ta sama, temperature trzyma itp.

Nie wiem co teraz mam robić.

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2012-03-05, 17:17

Witam,

Ad 2 Moim skromnym zdaniem głupota.

Ad 3 W termostacie jest specjalny otwór przelewowy w formie zaworka. Przepuszcza w jedną stronę. Jego zadaniem jest prawdopodobnie wyrównywanie ciśnienia przed i za termostatem oraz zapewnienie minimalnego przepływu płynu przez układ pomimo całkowitego zamknięcia termostatu - dlatego ten górny wąż do chłodnicy jest ciepły pomimo nie pełnego rozgrzania się silnika. Łatwo to sprawdzić naciskając (ściskając) przewody gumowe od chłodnicy, można wyczuć i usłyszeć jego pracę - klikanie/stukanie coś w tym stylu.

Ad 1 Zobacz co zbiera się pod korkiem chłodnicy, jak to wygląda i czy przy pracującym silniku niema żadnego gazowania. Musisz być ponadto pewny całkowitego odpowietrzenia układu.

Tak dla ciekawości dodam, że po mrozach musiałem dolać ok 0,2-0,3l płynu, zniknął cały ze zbiorniczka z pomiędzy min-max na samo dno. Powodem było rozszczelnienie przewodu gumowego, może i wtedy też miałem jakieś podwyższone ciśnienie w układzie, ale już po fakcie. Jako że mam fajny płyn (czyli tani i gówniany Petrygo, jak się nie dawno okazało - czeka go wymiana, bo podobno nie jest całkowicie obojętny dla aluminium i jego stopów) to zostawił wyraźny ślad po wycieku.

Pozdrawiam,

Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...

Awatar użytkownika
azorek
fanatyk nissana
Posty: 1092
Rejestracja: 2009-11-30, 07:48
Lokalizacja: Tuchorza

Post autor: azorek » 2012-03-06, 07:24

em1L pisze:3. Termostat do wymiany, bo nie puszcza itp.
Miałem podobny objaw w pick-upie. Po wymianie termostatu wąż twardy. Okazało sie że silikon który dałem na uszczelkę termostatu, delikatnie wypłynął i zablokował termostat. U mnie niestety skończyło sie to przegrzaniem i zatarciem silnika. Nie zadziałał też czujnik temperatury.

em1L
nowy na forum
Posty: 35
Rejestracja: 2011-07-28, 12:35
Lokalizacja: Dzierzgoń

Post autor: em1L » 2012-03-06, 08:02

Dobra, z tą pompą mówiłem, że nowa, ale mniejsza o to. Mechanik zawsze mądrzejszy.

Co do pozostałych punktów, to wszystko jest tak jak powinno, tylko którędyś wywala płyn, bo góra chłodnicy jest w plamkach białych oc tego płynu.

Termostat właśnie mnie martwi, bo też trochę za dużo silikonu dałem pod tą obudowe i takie małe kawałeczki gumy pływały w obiegu. Rozbiore to jeszcze dzisiaj i sprawdze termostat.

Co do termostatu jeszcze, ten "dzyndzel" w termostacie powinien być, czy się go wywala, bo w starym miałem tylko dziurkę, tego duperelka nie było.
I czy jeszcze temperatura otwarcia nie robi różnicy, miałem 82°C, a ten który kupiłem ma 88°?

Taka jeszcze informacja, bąbelków czy tam piany nie ma ani w chłodnicy, ani w zbiorniczku wyrównawczym. Olej jest taki jaki powinien, jest we właściwym poziomie, co wyklucza podobno uszczelke.

Jeszcze takie pytanie na koniec, jaki płyn właśnie lać. Chłodnice mam nową, ale właśnie aluminiową, zalany Petrygo Q, tym niebieskim. Znajomy mi mówił, że do diesla lepiej ten różowy lać, to prawda ?

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2012-03-06, 16:54

Witam,

Termostat na 88°C powinien być lepszy w naszym klimacie. Jak planujesz jakieś ekstremalne wyczyny w terenie to jednak termostat 82°C. Wydaje mi się, że samochody miały różne termostaty też ze względu na klimat zimny i umiarkowany, czyli tam gdzie były sprzedawane. Podobna sprawa jak dwa akumulatory i podgrzewanie filtra paliwa.

Co do płynu to osobiście nie polecam już żadnego Petrygo, bez względu na kolor. Podobno mogą się przytrafić problemy z nieszczelnością nagrzewnicy. Generalnie to jeżeli przy spuszczaniu płynu nie odkręcasz korka na bloku silnika (więc pozostaje w silniku parę litrów starego płynu) tylko spuszczasz z samej chłodnicy to nie pozostaje raczej nic innego jak dolanie koncentratu. Sam silnik jest odporny na niskiej jakości płyn, ale problemem jest właśnie nagrzewnica.

Pozdrawiam,

Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...

skora88
nowy na forum
Posty: 5
Rejestracja: 2012-11-26, 18:13
Lokalizacja: Lubuskie

Nagrzewnica?

Post autor: skora88 » 2012-12-27, 20:01

Koledzy podpinam się pod temat, aby nie zakładać nowego. Mam w moim terraniaku problem z układem chłodzenia. Kupiłem go ponad miesiąc temu, niedawno zaaplikowałem mu pakiet startowy (olej, płyny, filtry). Mechanik mówił, że w chłodnicy wlana była jakaś ciecz podobno woda i że może być coś z chłodnicą. Jak mówił o tak się stało...:/ Zlokalizowałem wyciek u góry chłodnicy na zgrzewie. Pomyślałem, że muszę pojeżdzić do końca roku i dolewać płynu, aby przed świętami nie szaleć z kasą. Płynu dolewałem rególarnie, ale zastanawiało mnie to, że przez taką małą dziurkę może uciekać aż tyle płynu (a sączy się naprawdę niewiele). Po przejechaniu ok 100km dolałem 0,7litra płynu... Przed świętami robiłem delikatny porządek i natrafiłem na coś niefajnego, mianowicie pod gumowym dywanikiem pasażera napotkałem na kałuże płynu z chłodnicy...:/ (ja wlewałem pod maską, a w kabinie mi wypływało). Płynu cały czas brakuje, na razie na wskaźniku cały czas trzyma temperaturkę, nie ma niepokojących oznak. Możecie pomóc w temacie...?? Wygląda na to, że nagrzewnicę trafiło. Czy muszę zwalać całą deskę, aby się tam dostać, czy może macie jakieś inne sposoby, bądź spostrzeżenia. Proszę szanownych kolegów o pomoc.
Z góry dzięki bardzo
Pozdrawiam

ODPOWIEDZ

Wróć do „Terrano”