Nissanmaniaku! Prosimy o nieblokowanie reklam!    

Utrzymujemy nasze forum z małych reklam pojawiających się między postami.

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszym forum.


Dziękujemy!

[Terrano] Dolewka oleju do skrzyni biegów

Moderatorzy: bonzo, azorek

Awatar użytkownika
ija-francja
nowy na forum
Posty: 23
Rejestracja: 2012-08-18, 18:25
Lokalizacja: FR

[Terrano] Dolewka oleju do skrzyni biegów

Post autor: ija-francja » 2012-08-18, 18:46

Witam serdecznie na Forum.

Od roku jestem właścicielem Nissana Terrano wd21 2.7td. To już kolejna terenówka. Sprawuje się świetnie chociaż od kilku dni zaczyna mnie martwić :sad:

Otóż problem powstał w trakcie wakacyjnego wyjazdu. Wyjazd i powrót były zatem stresujące.

Problem to dziwny odgłos (tylko i wyłącznie) na 5-tym biegu przy znacznym obciążeniu, np wjazd pod górę. Słychać to wyraznie w kabinie, jakby DJ się płytami bawił i je miksował. Waszej wyobrazni pozostawiam te odgłosy :-P

W każdym razie wymyśliłem sobie, że może brakować oleju w skrzyni biegów. Jak to sprawdzić i którędy dolać?

Po lewej stronie (patrząc od silnika) jest wkrecony czujnik -chyba światła cofania, a po prawej, na tej samej wysokości jest śruba -może korek przelewowy.

Wolę dopytać chociażm chętnie spróbował bym przez ten czujnik, ale jesli stan jest wyżej to mogę pogorszyc sytuację.

Jeśli już taki temat był to prosze o link bo jakoś nie potrafię sam tego znalezć :|

W gróry dziękuję ;-)

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2012-08-18, 21:40

ija-francja pisze:Po lewej stronie (patrząc od silnika) jest wkrecony czujnik -chyba światła cofania, a po prawej, na tej samej wysokości jest śruba -może korek przelewowy.
Z podanych informacji podejrzewam, że brakuje oleju w skrzyni begów. Czym prędzej sprawdź poziom oleju w skrzyni aby nie narobić sobie więcej problemów. Najlepiej sprawdź wszystkie oleje w samochodzie:
przedni most - olej przekładniowy API-GL5
skrzynia biegów olej przekładniowy - API GL-4
olej skrzyni rozdzielczej - olej przekładniowy - API GL-4
tylny most - olej przekładniowy LSD APi GL-5 i SAE 80-90 koniecznie LSD
Czujnika cofania nie wykręcasz ale korek przelewowy jak najbardziej. Olej ma byś równo z płaszczyzną dolej części otworu korka kontrolnego choć niektórzy twierdzą, że powinno się pochylić Terrano aby do skrzyni wlać nieco więcej oleju co spowoduje lepsze jej smarowanie.
Jeśli potrzebujesz więcej informacji to bardziej rozwinę temat choć na forum było już dużo informacji na ten temat.

Andrzej
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

Awatar użytkownika
hugh_h
aktywny forumowicz
Posty: 157
Rejestracja: 2011-09-08, 16:46
Lokalizacja: Radzymin
Kontakt:

Post autor: hugh_h » 2012-08-18, 21:57

z tym LSD to nie koniecznie tylko najpierw niech sprawdzi czy ma LSD :P

lepiej wymień zamiast dolewać, tylko pamiętaj ze najpierw odkręca się korek wlewowy :)

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2012-08-18, 23:07

Witam,

Też dolewałem po pewnym czasie niecały litr powyżej nominalnego poziomu, raczej tak dla świętego spokoju, bo skoro trafia się tu i ówdzie na informację, że lepiej tak zrobić a raczej to nie zaszkodzi to zrobić tak trzeba. Ja dołożyłem jeszcze do tego środek uszlachetniający do oleju. Jak się ma strzykawkę o pojemności 1l, to żaden problem. Trzeba parę razy poćwiczyć zakręcanie korka po omacku, końcówkę strzykawki owinąć szmatą i do ataku. Konkretnie do skrzyni musi być olej APi GL-4 i o lepkości 75W/90.

Pozdrawiam,

Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...

Awatar użytkownika
ija-francja
nowy na forum
Posty: 23
Rejestracja: 2012-08-18, 18:25
Lokalizacja: FR

Post autor: ija-francja » 2012-08-18, 23:52

Dziękuję za info. Osobiście też podejrzewam niski stan oleju. Nie wykręcać czujnika tylko korek, więc zakładam, że moje rozumowanie jest poprawne, czyli to co wydaje mi się być czujnikiem światła cofania -zaraz za obudową sprzęgła po lewej stronie skrzyni patrząc od strony silnika, ma swój odpowiednik po przeciwnej stronie w postaci śruby. Oba elementy które zwróciły dziś moją uwagę są w połowie wysokości skrzynki i te najbardziej mi odpowiadaly jako kontrolka stanu oleju. Co prawda do śruby po prawej stronie jest utrudnione dojscie z powodu przedniego wału. Myślę że to będzie to, śruba ma kwadratowy łeb (1/2 lub 3/4"). Jeśli jestem w błędzie to proszę o info.

Co do mostu tylnego i dodatku LS to jest to bezsprzeczne, ponieważ blokada działa poprawnie (na moście jest naklejka LSD). Co do pozostałych punktów to we Francji serwis tego modelu jest "cienki" ale info z serwisu Nissana z Bydgoszczy (mojego rodzinnego miasta :-P ):
- silnik 10W40 -6 litrów,
- skrzynka rozdzielcza API GL-4 -b/d co do pojemności,
- skrzynia biegów API GL-4 -4 litry,
- przedni most 80W90 -1,3 litra,
- tylny most 80W90 LS -1,3 litra
Był:
Renault Scenic RX4 1.9dci 105KM
Terrano wd21 2.7TD 100KM ... gdzie on nie wjechał ;)
Subaru Forester AWD 2.0 125KM
Jest:
T30 2.2dci 136KM jeszcze nie zepsuty przez Renault

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2012-08-19, 08:08

ija-francja pisze:- skrzynia biegów API GL-4
Witam,

W przypadku skrzyni biegów doinwestuj w olej o lepkości 75W/90. Wszystkie korki spustowo/zalewowe są na wewnętrzny kwadrat 1/2", jak chcesz używać elementów od kluczy nasadowych to uważaj bo można je trochę pokaleczyć. Ja pospawałem sobie klucz z dwoma ramionami, dłuższe jest potrzebne do odkręcenia korka wlewowego do skrzyni redukcyjnej.

Pozdrawiam,

Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...

Awatar użytkownika
hugh_h
aktywny forumowicz
Posty: 157
Rejestracja: 2011-09-08, 16:46
Lokalizacja: Radzymin
Kontakt:

Post autor: hugh_h » 2012-08-19, 08:11

korki mają kwadratowy łeb, inna jest do wlewu inna do spustu kwadrat 13,5 i 12,7 mm, innymi zniszczysz gniazda
Obrazek
czujnik wstecznego jest po prawej i prawej samochodu dla pewności :) ... wystają z niego kabelki.
ija-francja pisze:Co prawda do śruby po prawej stronie jest utrudnione dojscie z powodu
przedniego wału.
przedni wał masz z prawej ? chyba twojej prawej jak leżysz pod samochodem :p

mosty były rożne czasem 1,7 czasem 2,3 wchodzi :)
więcej oleju do skrzyni to wlewa się od góry wyjmując lewarek ale z tym jest trochę zabawy, można jeszcze odpowiednio "wypoziomować" samochód.

Awatar użytkownika
ija-francja
nowy na forum
Posty: 23
Rejestracja: 2012-08-18, 18:25
Lokalizacja: FR

Post autor: ija-francja » 2012-08-19, 09:07

Jeszcze raz dziękuję. Czytałem o "kluczach" do korków :-D

Tak, wał po prawej jak patrze od przodu auta, czyli po lewej stronie obudowie skrzyni biegow (w kierunku sprzegła) jest korek przelewowy a czujnik wstecznego po prawej (wychodzą kabelki do wiązki).

Tyle tylko że u mnie korek przelewowy to śruba z kwadratem na zewnątrz, nie tak jak spusty. Może ktoś to wymienił :?:

Wrobiłem fotki:

-korek spustowy Obrazek

-korek wlewowy Obrazek

-czujnik świateł cofania Obrazek

Korek wlewowy nie odkręcalny (kwadrat 17mm), czujnik na klucz 18 -jedyny jaki mam to oczko, które nie przechodzi przez wtyczkę czujnika, a demontaż lewarków z góry to za dużo pracy. Zatem jutro podjadę do kolegi, który prowadzi warsztat i ma apewne lepsze narzędzia niż ja ;-)

Awatar użytkownika
Whitie
wiem o czym pisze
Posty: 41
Rejestracja: 2011-01-24, 11:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Whitie » 2012-08-19, 16:29

Co to znaczy korek wlewowy nie odkręcalny ?

A jak chcesz nalac olej?
...z zawodu jestem...człowiekiem...
508087274

Awatar użytkownika
hugh_h
aktywny forumowicz
Posty: 157
Rejestracja: 2011-09-08, 16:46
Lokalizacja: Radzymin
Kontakt:

Post autor: hugh_h » 2012-08-19, 16:39

pewnie nieodkręcalny przy dostępnych narzędziach

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2012-08-20, 18:18

Witam,

Z tymi różnymi rozmiarami gniazd korków to głupota, ale dobrze wiedzieć. Kolego "ija-francja" jakby tte gniazda się już nieco "zużyły" to w ostateczności można je przerobić na coś bardziej cywilizowanego dospawując do nich łeb normalnej śruby.

Pozdrawiam,

Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...

Awatar użytkownika
hugh_h
aktywny forumowicz
Posty: 157
Rejestracja: 2011-09-08, 16:46
Lokalizacja: Radzymin
Kontakt:

Post autor: hugh_h » 2012-08-20, 18:35

pewnie żeby ci się nie pomyliły bo spustowy jest magnetyczny...
.. dospawać ? lepiej do tokarza po nowy

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2012-08-20, 19:11

hugh_h pisze:.. dospawać ? lepiej do tokarza po nowy
A od tokarza do kolesia z dłutownicą, bo trzeba jeszcze wydłutować gniazdo? Jak ma być oryginalnie to najtaniej będzie chyba jednak na allegro.
... W życiu piękne są tylko chwile ...

Awatar użytkownika
hugh_h
aktywny forumowicz
Posty: 157
Rejestracja: 2011-09-08, 16:46
Lokalizacja: Radzymin
Kontakt:

Post autor: hugh_h » 2012-08-20, 20:53

chciałeś łeb normalnej śruby tak ? to nie marudź :p

Awatar użytkownika
bombel
Administrator
Posty: 13188
Rejestracja: 2009-12-07, 12:43
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: bombel » 2012-08-20, 21:22

ja od dawna dolewam przez linke od predkosciomierza :)

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2012-08-20, 22:13

hugh_h pisze:chciałeś łeb normalnej śruby tak ? to nie marudź :p
??? - może by tak trochę jaśniej. Dospawanie śruby jest jednym z wielu rozwiązań, tyle chciałem w sumie dodać. Jak ktoś ma inne pomysły to niech napisze coś konstruktywnego, można będzie coś wybrać dla siebie biorąc pod uwagę swoje możliwości/umiejętności.
... W życiu piękne są tylko chwile ...

Awatar użytkownika
hugh_h
aktywny forumowicz
Posty: 157
Rejestracja: 2011-09-08, 16:46
Lokalizacja: Radzymin
Kontakt:

Post autor: hugh_h » 2012-08-21, 08:32

bombel pisze:ja od dawna dolewam przez linke od predkosciomierza :)
to nie wiem w jakim samochodzie ? bo tutaj to prędkościomierz siedzi w reduktorze, pozatym u mnie jest np. bez linki :)

[ Dodano: 2012-08-21, 09:39 ]
piotr323f pisze:
hugh_h pisze:chciałeś łeb normalnej śruby tak ? to nie marudź :p
??? - może by tak trochę jaśniej. Dospawanie śruby jest jednym z wielu rozwiązań, tyle chciałem w sumie dodać. Jak ktoś ma inne pomysły to niech napisze coś konstruktywnego, można będzie coś wybrać dla siebie biorąc pod uwagę swoje możliwości/umiejętności.
dokup sobie odpowiedni klucz / nasadkę - naprawdę będzie najprościej
wszystko inne to rzeźbienie
gwint uszczelniasz silikonem i dokręcasz korek max do 34Nm

Awatar użytkownika
ija-francja
nowy na forum
Posty: 23
Rejestracja: 2012-08-18, 18:25
Lokalizacja: FR

Post autor: ija-francja » 2012-08-21, 18:53

Oj, dużo napisaliście ;) więc spieszę z wyjaśnieniem.

Jest już po sprawie. Tak jak pisałem, kolega który ma warsztat, ma i narzędzia.

Zawsze się nabije jaka jest róznica miedzy nami, otóż ja kupuję 100 kluczy za 1 euro a on kupuje jeden klucz za 100 euro :D No ale to jego praca i jego chleb.

Z zawodu jestem mechanikiem, prowadziłem własny warsztat ponad 10 lat temu. Teraz grzebię tylko na własne potrzeby, więc i narzędzia kupuje marnej jakości.

Mój drugi zawód i ten który preferuje, to kierowca ;)

Co do Nissana to po zluzowaniu korka w warsztacie, wróciłem do domu i dolałem 0,5 litra oleju do stanu nominalnego. Hałas skrzyni ustąpił.

Co do warsztatów "ślusarskich" to jest ich kilka zaledwie w okolicy i nie chcą podejmować się takiej "drobnicy" jak dorobienie korka.

Wymiana tego korka na srubę jest raczej nie możliwe, bo ze względu na wielkość gwintu, trzeba by ten korek dokręcać kluczem 40 :D

Co do zakupów na allegro, to chyba sobie dam spokój. Ostatnio kupiłem włącznik do świateł. Ma gwarancje na 10.000 przełączeń. Zdechł po pierwszych 20. Owszem będę reklamował, ale znów mój koszt wysyłki i czas oczekiwania :-( A we Francji wielu rzeczy kupić nie można, ot np łącznik elastyczny do wydechu. Jeśli takowy jest przyspawany do katalizatora to trzeba wymienić całość.

Dzięki za wszlkie podpowiedzi ;-)

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2012-08-22, 19:01

hugh_h pisze:
bombel pisze:ja od dawna dolewam przez linke od predkosciomierza :)
to nie wiem w jakim samochodzie ? bo tutaj to prędkościomierz siedzi w reduktorze, pozatym u mnie jest np. bez linki :)

[ Dodano: 2012-08-21, 09:39 ]
piotr323f pisze:
hugh_h pisze:chciałeś łeb normalnej śruby tak ? to nie marudź :p
??? - może by tak trochę jaśniej. Dospawanie śruby jest jednym z wielu rozwiązań, tyle chciałem w sumie dodać. Jak ktoś ma inne pomysły to niech napisze coś konstruktywnego, można będzie coś wybrać dla siebie biorąc pod uwagę swoje możliwości/umiejętności.
dokup sobie odpowiedni klucz / nasadkę - naprawdę będzie najprościej
wszystko inne to rzeźbienie
gwint uszczelniasz silikonem i dokręcasz korek max do 34Nm
Witam,

Dzięki kolego za rady, ale jestem przekonany, że nie przeczytałeś od początku(!) tego tematu. Już 1,5 roku wstecz ten problem rozwiązałem pomimo, przyznaję się do tego, że nie wiedziałem o dwóch różnych rozmiarach korków.

Poza tym nie napisałem nigdzie, że chciałem zastąpić oryginalny korek śrubą tylko do oryginalnego korka z uszkodzonym gniazdem proponowałem dospawać śrubę.

Nie przyglądałem się jak jest skonstruowany nasz korek w Terrano, ale niekiedy gwint jest nacięty na powierzchni stożkowej. Uszczelnienie następuje na samym zarysie gwintu i nie potrzeba żadnych innych dodatkowych elementów do uszczelnienia połączenia.

Pozdrawiam,

Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...

Awatar użytkownika
hugh_h
aktywny forumowicz
Posty: 157
Rejestracja: 2011-09-08, 16:46
Lokalizacja: Radzymin
Kontakt:

Post autor: hugh_h » 2012-08-22, 20:30

piotr323f pisze: Nie przyglądałem się jak jest skonstruowany nasz korek w Terrano, ale niekiedy gwint jest nacięty na powierzchni stożkowej. Uszczelnienie następuje na samym zarysie gwintu i nie potrzeba żadnych innych dodatkowych elementów do uszczelnienia połączenia.
Piotr
raczej pisałem do kolegi z francji :P

co niekiedy to niekiedy :) a ja właśnie pisze jak jest w terrano - nissan wyraźnie zaleca uszczelnić gwinty na korkach

Awatar użytkownika
ija-francja
nowy na forum
Posty: 23
Rejestracja: 2012-08-18, 18:25
Lokalizacja: FR

Post autor: ija-francja » 2012-08-22, 21:18

Nie przyglądałem się jak jest skonstruowany nasz korek w Terrano, ale niekiedy gwint jest nacięty na powierzchni stożkowej. Uszczelnienie następuje na samym zarysie gwintu i nie potrzeba żadnych innych dodatkowych elementów do uszczelnienia połączenia.

Pozdrawiam,

Piotr
A jest to możliwe bo gwint nie był niczym pociapany. Po wkręceniu tego korka (około 1cm), poza gniazdem zostaje jeszcze kilka zwojów gwintu. Nie ma uszczelnienia typu podkładka czy kołnierz.

W sobote posprawdzam pozostałe stany oleju, to wykręce jeszcze raz ten korek i sprawdzę.

Awatar użytkownika
hugh_h
aktywny forumowicz
Posty: 157
Rejestracja: 2011-09-08, 16:46
Lokalizacja: Radzymin
Kontakt:

Post autor: hugh_h » 2012-08-22, 22:41

proponuje otworzyć serwisówkę i przeczytać ... dla leniwych np http://bebrs.pie-dabas.net/Webs/Terrano/R20/mt.pdf str 10

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2012-08-23, 19:07

hugh_h pisze:proponuje otworzyć serwisówkę i przeczytać ... dla leniwych np http://bebrs.pie-dabas.net/Webs/Terrano/R20/mt.pdf str 10
Przeczytałem, faktycznie zgadza się, powinno zastosować się jeszcze dodatkowo uszczelniacz. Tak jest w serwisówce. Jedno natomiast jest pewne, że korek ma gwint nacięty na powierzchni stożkowej, jak zdejmiesz to się przekonasz i co mogę stwierdzić w 100% mam wszystkie korki zakręcone bez klucza dynamometrycznego (pomimo zalecanych 25-34 Nm) i jak do tej pory przez 1,5 roku nic nie wyciekło. Poza tym, coś mi się wydaje, że Twoja potrzeba pomagania chyba coś nie może zostać zaspokojona.

Pozdrawiam,

Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...

Awatar użytkownika
hugh_h
aktywny forumowicz
Posty: 157
Rejestracja: 2011-09-08, 16:46
Lokalizacja: Radzymin
Kontakt:

Post autor: hugh_h » 2012-08-23, 20:18

potrzeba jak potrzeba, po prostu jak wiem jak jest to pisze, zawsze ktoś może mieć lepsze argumenty to wtedy mnie przekona, że jest coś inaczej

ja nie pisałem nigdzie że nie jest stożkowy, a jest to w miarę jasne bo jakby nie był stożkowy to byś przecież wkręcił na wylot ....

a ja zawsze staram się używać klucza dynamometrycznego bo już ukręciłem kilka gwintów w życiu a inne za słabo dokręciłem, w każdym przypadku były problemy.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Terrano”