Ciśnienie w oponach
Ciśnienie w oponach
Witam,
jako iż jest to mój pierwszy post na tym forum chciałbym serdecznie wszystkich powitać.
A teraz problem, który mnie trapi.
Mam w swoim Maverick'u zamontowane opony 235/75 R15 105S M+S GTRadial Adventuro A/T, ale nie wiem jakie właściwe ciśnienie do nich nabić. Na nalepce na słupku są dane do opon 215/80 R15 i jest to odpowiednio 1,9 przód i 2,5 tył. W swoich nabiłem 2,2 przód i 2,5 tył, ale to wydaje mi się trochę za mało, na oponach widać tak jakby lekkiego "kapcia".
Może ktoś z forumowiczów ma opony o takim samym rozmiarze i podzieliłby się informacją jakie właściwe ciśnienie dać tym oponom.
Pozdrawiam
jako iż jest to mój pierwszy post na tym forum chciałbym serdecznie wszystkich powitać.
A teraz problem, który mnie trapi.
Mam w swoim Maverick'u zamontowane opony 235/75 R15 105S M+S GTRadial Adventuro A/T, ale nie wiem jakie właściwe ciśnienie do nich nabić. Na nalepce na słupku są dane do opon 215/80 R15 i jest to odpowiednio 1,9 przód i 2,5 tył. W swoich nabiłem 2,2 przód i 2,5 tył, ale to wydaje mi się trochę za mało, na oponach widać tak jakby lekkiego "kapcia".
Może ktoś z forumowiczów ma opony o takim samym rozmiarze i podzieliłby się informacją jakie właściwe ciśnienie dać tym oponom.
Pozdrawiam
em1L, ostatnio przerabiałem "słownie" ten temat z kol. Wąskim z mojej Grupy ..
Generalnie .. oznaczenia na fabrycznych naklejkach tyczą się fabrycznie montowanych kół.. Jeśli rzeźbiłeś z kołami to musisz teraz tak rzeźbić z ciśnieniem, aby Tobie jeżdziło się ok..
Jak wiesz ciśnienie w kołach ma wpływ na multum rzeczy jak: trakcja, spalanie, sterowność itp ..
Myślę, że powinieneś nabić koła do "fabrycznych" ustawień i kombinować.. trochę w dół, trochęw górę .. ważne jest też jakie masz zazwyczaj obciążenie auta..
Pozdro !
Generalnie .. oznaczenia na fabrycznych naklejkach tyczą się fabrycznie montowanych kół.. Jeśli rzeźbiłeś z kołami to musisz teraz tak rzeźbić z ciśnieniem, aby Tobie jeżdziło się ok..
Jak wiesz ciśnienie w kołach ma wpływ na multum rzeczy jak: trakcja, spalanie, sterowność itp ..
Myślę, że powinieneś nabić koła do "fabrycznych" ustawień i kombinować.. trochę w dół, trochęw górę .. ważne jest też jakie masz zazwyczaj obciążenie auta..
![:))](./images/smilies/wesoly.gif)
Uważaj blabla na ZUOOOOOOOO
JEST:Scubzowy SilverFlea
JEST:Mżonkowy Biały SSS:)
BYŁO: Mżonkowa Biała "Beza"
JEST:Scubzowy SilverFlea
JEST:Mżonkowy Biały SSS:)
BYŁO: Mżonkowa Biała "Beza"
Kolego em1L!
Już wcześniej w prywatnej korespondencji opisałem Tobie moje spostrzeżenia na temat ciśnienia w ogumieniu ale może innych też to zainteresuje i wyciągną z tego odpowiednie wnioski.
Ja mam też Mavericka na kołach 15". W rocznikach 1993 - 1996 w tych modelach Mavericka właśnie taki rozmiar kół obowiązywał. Załączam tu zdjęcie naklejki ze słupka środkowego lewego.
[center]
[/center]
[center]Naklejka z Maverick-a rocznik 1994.[/center]
Jak już Tobie pisałem wcześniej ja mam opony 225/75/15 więc w/g rozmiarów trochę za niskie i z pomiarów obwodu oszukują o 5 kilometrów na 100. Według zmierzonego obwodu zamiast przejechać 100 km. pokonuję drogę 95 km. ale nie tym się zajmujemy.
Ja też tak jak i Ty miałem problem z ustaleniem prawidłowego ciśnienia w kołach więc postanowiłem nie patrzeć na naklejki i kierować się takimi samymi spostrzeżeniami jak opisane przez kolegę scubzik w wypowiedzi wcześniejszej. Co prawda przy ciśnieniu 1,9 z przodu komfort jazdy był znakomity ale też opony w/g mnie za bardzo siedziały. W końcu poprzestałem na ciśnieniu (225/75/15) 2,2 z przodu jak i z tyłu. Nie wożę pasażerów ani ładunków więc z tyłu mam takie samo ciśnienie jak i z przodu.
Jeśli te opisy nie wystarczają Tobie to może któryś z kolegów z modelem Terrano z podanego powyżej rocznika sprawdzi na słupku jakie ma podane wartości ciśnienia w oponach. Tak jak widać na naklejce Mavericki (93 - 96) miały 215/80/15 ale znalazłem informacje w jednym zagranicznym czasopiśmie, że Terrano od Mavericków różniło się wieloma elementami wyposażenia i oznaczeniami tych modeli więc może w Terrano zakładano przy pierwszym montażu (15") inny rozmiar opon czyli 235/75/15 takie jak Ciebie interesują.[center][/center]
[center]W moim Mavericku (1994) mam felgi aluminiowe 15" z ET 25.[/center]
[center]
[/center]
Może koledzy innych roczników dodadzą zdjęcia lub opisy rozmiarów kół (felg i opon) z naklejek wtedy temat stanie się interesujący i bogaty w różne spostrzeżenia.
Andrzej
Już wcześniej w prywatnej korespondencji opisałem Tobie moje spostrzeżenia na temat ciśnienia w ogumieniu ale może innych też to zainteresuje i wyciągną z tego odpowiednie wnioski.
Ja mam też Mavericka na kołach 15". W rocznikach 1993 - 1996 w tych modelach Mavericka właśnie taki rozmiar kół obowiązywał. Załączam tu zdjęcie naklejki ze słupka środkowego lewego.
[center]
![Obrazek](http://img546.imageshack.us/img546/6738/ximg3330.jpg)
[center]Naklejka z Maverick-a rocznik 1994.[/center]
Jak już Tobie pisałem wcześniej ja mam opony 225/75/15 więc w/g rozmiarów trochę za niskie i z pomiarów obwodu oszukują o 5 kilometrów na 100. Według zmierzonego obwodu zamiast przejechać 100 km. pokonuję drogę 95 km. ale nie tym się zajmujemy.
Ja też tak jak i Ty miałem problem z ustaleniem prawidłowego ciśnienia w kołach więc postanowiłem nie patrzeć na naklejki i kierować się takimi samymi spostrzeżeniami jak opisane przez kolegę scubzik w wypowiedzi wcześniejszej. Co prawda przy ciśnieniu 1,9 z przodu komfort jazdy był znakomity ale też opony w/g mnie za bardzo siedziały. W końcu poprzestałem na ciśnieniu (225/75/15) 2,2 z przodu jak i z tyłu. Nie wożę pasażerów ani ładunków więc z tyłu mam takie samo ciśnienie jak i z przodu.
Jeśli te opisy nie wystarczają Tobie to może któryś z kolegów z modelem Terrano z podanego powyżej rocznika sprawdzi na słupku jakie ma podane wartości ciśnienia w oponach. Tak jak widać na naklejce Mavericki (93 - 96) miały 215/80/15 ale znalazłem informacje w jednym zagranicznym czasopiśmie, że Terrano od Mavericków różniło się wieloma elementami wyposażenia i oznaczeniami tych modeli więc może w Terrano zakładano przy pierwszym montażu (15") inny rozmiar opon czyli 235/75/15 takie jak Ciebie interesują.[center][/center]
[center]W moim Mavericku (1994) mam felgi aluminiowe 15" z ET 25.[/center]
[center]
![Obrazek](http://img13.imageshack.us/img13/4471/img0249nqe.jpg)
Może koledzy innych roczników dodadzą zdjęcia lub opisy rozmiarów kół (felg i opon) z naklejek wtedy temat stanie się interesujący i bogaty w różne spostrzeżenia.
Andrzej
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:
Przednie zawieszenie i Body lift:
BFG MT 235/75 r15 w trasę 2,2 przód i tył. W lekkim terenie 1,8-1,9 bo inaczej tłucze i szkoda zawiasu (no i rąk
. W terenie zawłaszcza przód zjeżdżam do tych 1,9 i jest przyjemnie. W ciężkim nie mam porównania bo z drugiej strony co to jest ciężki teren - pojęcie względne ![:-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jak kupiłem auto na seryjnych gumach Pirelli Scorpion ST makaroniarz nabił 2,4 przód i tył ale nie pamiętam jak się wtedy pomykało bo szybko je zmieniłem a zaraz potem mi te opony z magazynku ukradli.
![;-)) ;-))](./images/smilies/oczko2.gif)
![:-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jak kupiłem auto na seryjnych gumach Pirelli Scorpion ST makaroniarz nabił 2,4 przód i tył ale nie pamiętam jak się wtedy pomykało bo szybko je zmieniłem a zaraz potem mi te opony z magazynku ukradli.
Maverick 2.7 TD 3D 1995r.
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.
Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...
Terrano 2.7 TDI 5D 2002r.
Chwila, która trwa
Może być najlepszą z Twoich chwil...
Witam,
dzisiaj pobawiłem się kompresorem na cpn'ie trochę
, pojeździłem z różnymi ustawieniami i mam tak:
przód 2,3; tył 2,4.
Jak na razie dobrze się jeździ, trochę tłucze na jakichś dziurach, ale najlepiej mi się prowadzi.
Mniejsze ciśnienie też sprawdzałem, ale tak jakoś strasznie dziwnie się jedzie, miękko i jakoś nie ma takiej lekkości jak się jedzie na luzie, większy opór.
Na co dzień oprócz mnie mam jeszcze czwórkę pasażerów, więc obciążenie mam odpowiednie.
Nawiązując do tego, co pisze kolega Dżem, w ciężki teren nie jeżdżę, raczej lekki i jak na razie na tym co napompowałem jest w miarę dobrze.
Poczekam aż popada to zobacze jak to będzie wyglądało na błocie, najwyżej trochę zmniejsze.
Dzięki za porady, zostawiam po plusie![:D](./images/smilies/biggrin.png)
Btw. znalazłem taką informację właśnie, terrano roczniki 96-03 miały montowane opony 235/75 na felgach 15", zalecane ciśnienie przód 1,8; tył 2,2. Będe musiał to jeszcze sprawdzić
dzisiaj pobawiłem się kompresorem na cpn'ie trochę
![:->](./images/smilies/chytry.gif)
przód 2,3; tył 2,4.
Jak na razie dobrze się jeździ, trochę tłucze na jakichś dziurach, ale najlepiej mi się prowadzi.
Mniejsze ciśnienie też sprawdzałem, ale tak jakoś strasznie dziwnie się jedzie, miękko i jakoś nie ma takiej lekkości jak się jedzie na luzie, większy opór.
Na co dzień oprócz mnie mam jeszcze czwórkę pasażerów, więc obciążenie mam odpowiednie.
Nawiązując do tego, co pisze kolega Dżem, w ciężki teren nie jeżdżę, raczej lekki i jak na razie na tym co napompowałem jest w miarę dobrze.
Poczekam aż popada to zobacze jak to będzie wyglądało na błocie, najwyżej trochę zmniejsze.
Dzięki za porady, zostawiam po plusie
![:D](./images/smilies/biggrin.png)
Btw. znalazłem taką informację właśnie, terrano roczniki 96-03 miały montowane opony 235/75 na felgach 15", zalecane ciśnienie przód 1,8; tył 2,2. Będe musiał to jeszcze sprawdzić
Kolego em1L !
Terrano i Mavericki od 1996 wychodziły już na felgach 16", a nie na 15" dlatego nie wspominałem o tym wcześniej. Potem montowano koła 235/75/16".
Andrzej
P.s. Dziękuję za uznanie.
Terrano i Mavericki od 1996 wychodziły już na felgach 16", a nie na 15" dlatego nie wspominałem o tym wcześniej. Potem montowano koła 235/75/16".
Andrzej
P.s. Dziękuję za uznanie.
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:
Przednie zawieszenie i Body lift:
no i "gitara"em1L pisze:Jak na razie dobrze się jeździ, trochę tłucze na jakichś dziurach, ale najlepiej mi się prowadzi
No ..fakt na "twardszej" gumie możesz bardziej słyszeć "spód", ale za to auto ma mniejsze opory (opona się tak nie klei).. W zimie możesz spróbować inny setup.. na innych gumach.. Tam dla bezpieczeństwa możesz delikatnie zjechać z ciśnieniem ...
BTW.. to stary patent "terenowców" , że w plener spuszcza się nieco powietrza, coby "klejenie" do podłoża było lepsze
![:)](./images/smilies/wesoly.gif)
Uważaj blabla na ZUOOOOOOOO
JEST:Scubzowy SilverFlea
JEST:Mżonkowy Biały SSS:)
BYŁO: Mżonkowa Biała "Beza"
JEST:Scubzowy SilverFlea
JEST:Mżonkowy Biały SSS:)
BYŁO: Mżonkowa Biała "Beza"
Witam Kolegów.
Jak tyrranek robi za wesoły autobus(7 osób na pokładzie i bagaże ile wlezie) to ciśnienie mam po 2,6 na przodzie jak i na tyle oponki 235/60/16 troche za niskie oponki, ale idzie jak burza.
Pozdrawiam
Jak tyrranek robi za wesoły autobus(7 osób na pokładzie i bagaże ile wlezie) to ciśnienie mam po 2,6 na przodzie jak i na tyle oponki 235/60/16 troche za niskie oponki, ale idzie jak burza.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 2011-08-02, 16:05 przez zielarz29, łącznie zmieniany 1 raz.
azm-61 pisze:Może koledzy innych roczników dodadzą zdjęcia lub opisy rozmiarów kół (felg i opon) z naklejek wtedy temat stanie się interesujący i bogaty w różne spostrzeżenia.
Witam
Anrzeju mówisz i masz
![:-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
TerranoII R20 2,7 TDi z roku 2001
![Obrazek](http://images45.fotosik.pl/1014/8c2a55c790080d03.jpg)
Oponki- Pirelli Scorpion ST 235/70/16
ET-25
pozód i tył po tyle samo 2,2 bar
Pozdrawiam
Krzysiek
Ps. Dzięki Andrzej za podpowiedź jak wstawić zdjęcie.
Ostatnio zmieniony 2011-08-08, 13:55 przez drewniany, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam,
Krzych
===============================
Jeżeli co drugi pomysł wydaje ci się genialny - dopij koniak i idź spać"
Krzych
===============================
Jeżeli co drugi pomysł wydaje ci się genialny - dopij koniak i idź spać"
ja u siebie pompuję 2.2 latem, i 2.0 zimą. Jeździ się spoko, przeważnie jedynym dodatkowym obciążeniem jest dziewczyna (waga piórkowa, ołówkowa czy jaka tam jest najniższa
)
Po powrocie ze złego zachodniego landu sam się pobawię ciśnieniem, nie pomyślałem, żeby w ten sposób uzyskać najodpowiedniejsze!
![;-)](./images/smilies/oczko2.gif)
Po powrocie ze złego zachodniego landu sam się pobawię ciśnieniem, nie pomyślałem, żeby w ten sposób uzyskać najodpowiedniejsze!
Witam
Super , że temacik się ruszył
Fajnie by było żeby jeszcze dopisać do ciśnień jakie dymacie w wasze oponki, typ , model oraz rozmiar tych oponek.
Pozdrawiam
Krzych
[ Dodano: 2011-08-09, 22:19 ]
Uuuuuuuuuuuu i temacik padachnoł![8/](./images/smilies/nausea.png)
Super , że temacik się ruszył
![<brawo> <brawo>](./images/smilies/oklasky.gif)
Fajnie by było żeby jeszcze dopisać do ciśnień jakie dymacie w wasze oponki, typ , model oraz rozmiar tych oponek.
Pozdrawiam
Krzych
[ Dodano: 2011-08-09, 22:19 ]
Uuuuuuuuuuuu i temacik padachnoł
![8/](./images/smilies/nausea.png)
Pozdrawiam,
Krzych
===============================
Jeżeli co drugi pomysł wydaje ci się genialny - dopij koniak i idź spać"
Krzych
===============================
Jeżeli co drugi pomysł wydaje ci się genialny - dopij koniak i idź spać"
W ogóle 2,2 w warunkach miejskich jest optymalne chyba....
mam oponki w oryginalnym rozmiarze mavericka z 94 roku i takie właśnie ciśnienie.
Na gazowych amorkach i z polibuszami zamiast gumy jest dośc sztywno ale sie nie zuzywają jakos mocno i jedzie tak.... sprawnie.
mam oponki w oryginalnym rozmiarze mavericka z 94 roku i takie właśnie ciśnienie.
Na gazowych amorkach i z polibuszami zamiast gumy jest dośc sztywno ale sie nie zuzywają jakos mocno i jedzie tak.... sprawnie.
...z zawodu jestem...człowiekiem...
508087274
508087274
Witam,
Ja mam opony BF Goodrich MT KM2 i z przodu mam ciśnienie 2,0 bar a z tyłu 2,1 bar. Mam je od października więc bieżnik rekompensuje mi trochę wyższe ciśnienie. Poza tym nie ma żadnych problemów z przyczepnością na zakrętach w czasie deszczu, to już taka ogólna uwaga na temat opon MT.
Pomimo tego, że najbardziej optymalnymi dla mnie oponami byłyby opony AT, następne opony za kilka lat również będą MT.
Pozdrawiam,
Piotr
Ja mam opony BF Goodrich MT KM2 i z przodu mam ciśnienie 2,0 bar a z tyłu 2,1 bar. Mam je od października więc bieżnik rekompensuje mi trochę wyższe ciśnienie. Poza tym nie ma żadnych problemów z przyczepnością na zakrętach w czasie deszczu, to już taka ogólna uwaga na temat opon MT.
Pomimo tego, że najbardziej optymalnymi dla mnie oponami byłyby opony AT, następne opony za kilka lat również będą MT.
Pozdrawiam,
Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...
Witam,
Zimą na śniegu rewelacja, oczywiście przy oblodzeniach i gołoledzi trzeba bardzo uważać. Opony MT muszą mieć taką ciekawą właściwość, że muszą zapewniać dobre samooczyszczanie, działa to również zimą na śniegu, dlatego jest dobrze. Nie mam porównania (i mieć chyba nie będę) do jazdy na oponach typowo zimowych, ale jestem zadowolony, w końcu masa samochodu też robi swoje. Trochę stresująca jest chwila kiedy załącza się ABS, nieraz ciężko ten moment przewidzieć.
W zimie po śniegu na prostej i napędzie 4x4 osobówki jednonapędowe nie mają kompletnie żadnych szans, na łukach i zakrętach szanse się prawie wyrównują. Wjazdy, wyjazdy i manewry na nieodśnieżonych parkingach to sama przyjemność.
Pozdrawiam,
Piotr
[ Dodano: 2012-04-01, 10:01 ]
Witam,
Ostatnio doczytałem, że na zimę powinno się zwiększać ciśnienie w kołach o ok 0,2bar, informacja generalnie dotyczy zwykłych samochodów osobowych. Wynika to z innego (niższego) ciśnienia powietrza w niskich (ujemnych) temperaturach.
Pozdrawiam,
Piotr
Zimą na śniegu rewelacja, oczywiście przy oblodzeniach i gołoledzi trzeba bardzo uważać. Opony MT muszą mieć taką ciekawą właściwość, że muszą zapewniać dobre samooczyszczanie, działa to również zimą na śniegu, dlatego jest dobrze. Nie mam porównania (i mieć chyba nie będę) do jazdy na oponach typowo zimowych, ale jestem zadowolony, w końcu masa samochodu też robi swoje. Trochę stresująca jest chwila kiedy załącza się ABS, nieraz ciężko ten moment przewidzieć.
W zimie po śniegu na prostej i napędzie 4x4 osobówki jednonapędowe nie mają kompletnie żadnych szans, na łukach i zakrętach szanse się prawie wyrównują. Wjazdy, wyjazdy i manewry na nieodśnieżonych parkingach to sama przyjemność.
Pozdrawiam,
Piotr
[ Dodano: 2012-04-01, 10:01 ]
Witam,
Ostatnio doczytałem, że na zimę powinno się zwiększać ciśnienie w kołach o ok 0,2bar, informacja generalnie dotyczy zwykłych samochodów osobowych. Wynika to z innego (niższego) ciśnienia powietrza w niskich (ujemnych) temperaturach.
Pozdrawiam,
Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...