Nissanmaniaku! Prosimy o nieblokowanie reklam!    

Utrzymujemy nasze forum z małych reklam pojawiających się między postami.

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszym forum.


Dziękujemy!

Luz na przekładni maverick 2.7 TD

Moderatorzy: bonzo, azorek

Awatar użytkownika
Whitie
wiem o czym pisze
Posty: 41
Rejestracja: 2011-01-24, 11:12
Lokalizacja: Warszawa

Luz na przekładni maverick 2.7 TD

Post autor: Whitie » 2011-05-18, 22:08

Witam
No dobra Panowie
Wymieniłem wszystko co można w zawieszeniu.

Polibusze, sworznie, łącznik drążków, końcówki, amortyzatory itd.

Auto jedzie idealnie prosto.

Niemniej luz na kierownicy pozostał.
Czy można bezpiecznie podkręcić tą śrubką na przekładni? na chwile obecną jest wykręcona maksymalnie i nikt nigdy jej nie ruszał.
Czy w niczym to nie zaszkodzi?
Luz jest przy przekładni około 1-2 cm... ale mnie to na kierownicy drażni.

Jeśli można i nic nie narobię to czy tam się po prostu skręca śrubkę czy trzeba coś kombinować?

Z góry dzięki.

Pozdrawiam
Maciej
...z zawodu jestem...człowiekiem...
508087274

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2011-05-18, 23:27

Witam,

Luz na kierownicy powinien być, zobacz tu --> https://picasaweb.google.com/lh/photo/c ... directlink. Wydaje mi się trochę duży, ale tak jest w instrukcji serwisowej. Faktycznie reguluje się go tą śrubą na górze przekładni kierowniczej.

Wymienione tuleje z poliuretanu w zawieszeniu tylnym miałeś w wersji takiej, że pomiędzy dwiema tulejami metalowymi była włożona luźno tuleja z poliuretanu czy takie z zalanymi tulejami poliuretanem na wzór typowych gumowych tulei gumowo-metalowych? Ewentualny luz pomiędzy tulejami metalowymi a tuleją z poliuretanu to był na jakim poziomie, na lekki wcisk czy może połączenie luźne z wyczuwalnym luzem?

PS - trochę spore masz zużycie paliwa.

Pozdrawiam,

Piotr

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2011-05-19, 07:14

Witajcie!

Dodam jeszcze od siebie kilka słów.

Jest to przekładnia ślimakowa i luz reguluje się zmniejszając lub zwiększając go między trybem ślimakowym, a półksiężycem z naciętymi zębami zazębiającymi się na ślimaku. Przez wkręcanie śruby regulacyjnej zmniejsza się luz na przekładni kierowniczej dosuwając do ślimaka półksiężyc z ramieniem do drążka środkowego i odwrotnie. Luz ten reguluje się właśnie wspomnianą przez Was Koledzy śrubą z kontrą , przedstawia ją załączone zdjęcie. Po wyregulowaniu musi być zachowany pewien luz na mechanizmie bo jeśli go nie będzie to będziesz miał trudności z prowadzeniem samochodu. Jeśli ten mechanizm będzie za sztywno skręcony to samochód będzie jechał tam gdzie ustawisz kierownicę, a ona nie będzie luźno powracać do jazdy na wprost. Ten luz reguluje się tylko w ustawieniu kół i kierownicy na wprost gdyż skręcanie kierownicą powoduje zwiększanie się luzu na tej przekładni. Jest to tak skonstruowane celowo aby najmniejszy luz był na wprost, a czym większy skręt kół tym większy luz na przekładni. Skręcanie jest zawsze utrudnieniem dla układu kierowniczego więc jeśli przekładnia ma większy luz wtedy lżej pracuje przy skręcie.
Wspomnianą śrubę wkręca się zaledwie o 1/4, 1/2 obrotu, a może i mniej - zależy to od wielkości luzu. Nie kręci się nią o kilka obrotów. Ta regulacja przypomina regulowanie zaworów w silniku.
Tę regulację trzeba przeprowadzać starannie i bez pośpiechu.

[center]Obrazek [/center]

Jak zrobię lepsze zdjęcie to je zamienię.

Andrzej
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

Awatar użytkownika
Whitie
wiem o czym pisze
Posty: 41
Rejestracja: 2011-01-24, 11:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Whitie » 2011-05-19, 07:48

Dziękuję Panowie.
piotr323f pisze:Wymienione tuleje z poliuretanu w zawieszeniu tylnym miałeś w wersji takiej, że pomiędzy dwiema tulejami metalowymi była włożona luźno tuleja z poliuretanu czy takie z zalanymi tulejami poliuretanem na wzór typowych gumowych tulei gumowo-metalowych? Ewentualny luz pomiędzy tulejami metalowymi a tuleją z poliuretanu to był na jakim poziomie, na lekki wcisk czy może połączenie luźne z wyczuwalnym luzem?
Piotrze, ja to tylko zamówiłem.... więc nie wiem ale jak będę w warsztacie to im pokażę Twój post i odpowiedzą. Kupiłem jednak z Olkusza ale podobno te lepsze (Deuter). Komplet 360 pln. Nie wymienili mi tylko tych silentbloków przy dolnych wahaczach bo były nad wyraz dobre, poza tym gdzie nie pytałem, mówiono, że lepiej to zostawić w spokoju.

Andrzeju, zdjęcie jest ok, wiem gdzie jest ta śrubka itd. Zastanawiałem się czy muszę odkręcać tę nakrętkę kontrującą czy po prostu podchodzę sobie ze śrubokrętem i poprawiam?

Pzdr
Maciej
...z zawodu jestem...człowiekiem...
508087274

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2011-05-19, 07:58

Whitie pisze:Andrzeju, zdjęcie jest ok, wiem gdzie jest ta śrubka itd. Zastanawiałem się czy muszę odkręcać tę nakrętkę kontrującą czy po prostu podchodzę sobie ze śrubokrętem i poprawiam?
Postępujesz tak jak przy regulacji zaworów czyli: luzujesz nakrętkę jednocześnie przytrzymując śrubokrętem śrubę regulacyjną i śrubokrętem wkręcasz lub wykręcasz śrubę, a następnie dokręcasz (zaciskasz) na śrubie kontrę. Przed przystąpieniem do regulacji oczyść dokładnie szczotką drucianą gwint wystającej śruby wtedy będziesz miał ułatwioną regulację. Możesz nawet wykręcić całkowicie nakrętkę kontrującą przytrzymując śrubę śrubokrętem i wtedy oczyścić dokładnie cały gwint śruby. Posmarowanie jej towotem wcale jej nie zaszkodzi, a przy okazji ułatwi prawidłowe przeprowadzenie regulacji przekładni kierowniczej.
Jeśli nie będziesz mógł poluzować śruby śrubokrętem to nakręć na wystający gwint śruby dwie wąskie nakrętki i je skontruj, wtedy będziesz mógł kręcić śrubą za pomocą klucza płaskiego lub oczkowego. To zapewne ułatwi samą regulację.
Andrzej
Ostatnio zmieniony 2011-05-19, 09:05 przez azm-61, łącznie zmieniany 1 raz.
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

Awatar użytkownika
Whitie
wiem o czym pisze
Posty: 41
Rejestracja: 2011-01-24, 11:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Whitie » 2011-05-19, 09:05

No i znowu bardzo serdecznie dziękuję za pomoc!

Maciej

[ Dodano: 2011-05-19, 10:38 ]
piotr323f pisze:PS - trochę spore masz zużycie paliwa.
- Powymieniałem i wyczyściłem też wszystkie filtry, przewody posprawdzane i wymienione te tego wymagające. Zobaczymy jak teraz zatankuję ale widzę po wskaźniku że jest zdecydowanie lepiej...
Ale porównując do mojego ostatniego Jeepa XJ i tak jestem zadowolony i to bardzo :)
...z zawodu jestem...człowiekiem...
508087274

energy259
nowy na forum
Posty: 23
Rejestracja: 2011-05-17, 07:30
Lokalizacja: Mazowieckie

Post autor: energy259 » 2011-05-19, 11:41

ciężką nogę masz ;-) jak swojego pogonie to też potrafi wypić jak patrol :hah:

Awatar użytkownika
Whitie
wiem o czym pisze
Posty: 41
Rejestracja: 2011-01-24, 11:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Whitie » 2011-05-19, 13:58

Jeszcze wracając do tej przekładni.
Napisano mi na innym forum, ze taka regulacja tą śrubką przyspieszy zuzycie tej całej przekładni. No chyba jak podkręcę 1/4 obrotu to zaraz tak jej nie rozwalę?
...z zawodu jestem...człowiekiem...
508087274

Awatar użytkownika
piotr323f
fanatyk nissana
Posty: 320
Rejestracja: 2010-12-24, 00:06
Lokalizacja: Z pod lasu

Post autor: piotr323f » 2011-05-19, 14:28

Witam,

Kolego Macieju "Whitie" nie rób sobie żadnego kłopotu z tymi tulejami, jak ich sam nie dotykałeś to sprawę odpuszczamy. I tak powie mechanik co chcemy usłyszeć. Mam namiar na firmę, więc jak coś kiedyś będę kombinował w tym temacie to się dopytam. Dzięki za chęci.

Tak dla porównania napiszę, że też mam luz przy kołach ustawionych na prosto, ale w granicach 15-20mm i wydaje mi się, że ten podany w instrukcji serwisowej jest chyba trochę za duży --> https://picasaweb.google.com/lh/photo/c ... directlink.

Pozdrawiam,

Piotr
... W życiu piękne są tylko chwile ...

Awatar użytkownika
Whitie
wiem o czym pisze
Posty: 41
Rejestracja: 2011-01-24, 11:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Whitie » 2011-05-19, 14:58

Ja mam właśnie taki z instrukcji i wydaje mi się za duży stąd to pytanie.
...z zawodu jestem...człowiekiem...
508087274

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2011-05-19, 17:54

Whitie pisze:Napisano mi na innym forum, ze taka regulacja tą śrubką przyspieszy zuzycie tej całej przekładni. No chyba jak podkręcę 1/4 obrotu to zaraz tak jej nie rozwalę?
Nie rozumiem takiego stwierdzenia. Ta śruba jest do prawidłowego ustawienia luzu na przekładni kierowniczej więc jeśli przeprowadzi się to prawidłowo to dlaczego przekładnia ma się szybciej zużywać, przecież ta śruba właśnie do tego celu służy. Nie wyregulowanie luzu przyspieszy jej koniec, a nie odwrotnie. Może ta osoba kiedyś za bardzo wykasowała luz i stąd wzięło się w/g niej takie błędne stwierdzenie. A może lepiej pójść od razu do sklepu i kupić nową za cenę prawie całego auta?
Ty też nie kasuj nadmiernie luzu gdyż odpowiedni luz zawsze musi być zachowany. Ja tylko dałem przykład, że przy regulacji może to być obrót śruby o np. 1/4 obrotu. W rzeczywistości może to być nawet mniej, nikt nie jest w stanie powiedzieć ile będziesz musiał przekręcić śrubą. Jeśli masz luz opisany w książce serwisowej to raczej nie powinieneś ruszać tej śruby jeśli nie masz w tych sprawach doświadczenia.

=======================================================
Pozwolę sobie na wyrażenie głośnych myśli:
Zakładając też, że przekładnia jest już znacznie zużyta to skasowanie luzu może przyspieszyć dalsze jej zużycie ale przecież kosztem bezpiecznej jazdy. Tu nasuwają się pytania - czy zużyta przekładnia z nadmiernym luzem jest bezpieczna i można tak dalej jeździć? Czy nie lepiej ją jednak prawidłowo wyregulować nawet kosztem jej szybszej wymiany?

Oczywiście to Ciebie nie dotyczy, a swoje zdanie przedstawiłem konkretnie do wypowiedzi innej osoby, której stanowisko w poruszanej sprawie tu przytoczyłeś.
=======================================================

Andrzej
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

Awatar użytkownika
Whitie
wiem o czym pisze
Posty: 41
Rejestracja: 2011-01-24, 11:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Whitie » 2011-05-19, 18:32

Właśnie wziąłem do łapek suwmiarkę i zgodnie z rysunkiem z instrukcji zmierzyłem luz. No i wyszło mi 25 mm, czyli mniej niż w instrukcji o 1 cm.... Nie ruszam!
A co do Twojej uwagi na temat bezpieczeństwa - zgadzam się w 100 procentach!

Raz jeszcze dzięki.

Maciej

[ Dodano: 2011-05-29, 15:51 ]
Jeszcze takie pytanko.
Ten luz sprawdzam gdy auto jest odpalone czy na zgaszonym silniku?

Maciej
...z zawodu jestem...człowiekiem...
508087274

ODPOWIEDZ

Wróć do „Terrano”