[Navara] Koło jedno i dwu masowe a obcięcie mocy
: 2010-01-22, 18:56
Ostatnimi czasy trwała szeroko zakrojona akcja wymiany kół dwu masowych na jedno masowe, czyli jeżeli komuś padło koło dwu masowe i zgłosił się z tym problemem do serwisu, to serwis w ramach gwarancji wymieniał takie koło wraz ze sprzęgłem na jedno masowe. To postępowanie było dla mnie całkiem jasne i zrozumiałe. Dzisiaj jednak dowiedziałem się od mechanika w serwisie, że Nissan zmienia politykę serwisową w tym zakresie i wymienia niektóre takie uszkodzone koła na jedno masowe, a niektóre z powrotem na dwu masowe, ale w takim przypadku zmienia oprogramowanie komputera tak aby ograniczyć moc silnika ze 174 do 150 koni. Robi to według bliżej nieokreślonego klucza, ładu i składu, przynajmniej tak to wygląda z punktu widzenia mechaników. Rozumiem, że zmniejszenie mocy wynika z tego iż producent uznał, że silnik zastosowany w Navarze jest zbyt mocny w stosunku do innych elementów (np. koła dwu masowego) i czynność taka pozwoli uchronić takie właśnie elementy przed nadmiernym i przedwczesnym zużyciem.
I tu nasuwa się pytanie - czy jest to w porządku, że komuś kto kupił auto ze 174 konnym silnikiem, być może właśnie tylko dlatego, że ma ono tyle koni, przerabia się je w czasie eksploatacji na 150 konnego muła? No i jeszcze jedno - czy w takim przypadku klient nie powinien się domagać od producenta jakiegoś znaczącego zadośćuczynienia? I jeszcze - czy jest szansa na wygranie z koncernem i czego konkretnie w takim przypadku należałoby się domagać?
I tu nasuwa się pytanie - czy jest to w porządku, że komuś kto kupił auto ze 174 konnym silnikiem, być może właśnie tylko dlatego, że ma ono tyle koni, przerabia się je w czasie eksploatacji na 150 konnego muła? No i jeszcze jedno - czy w takim przypadku klient nie powinien się domagać od producenta jakiegoś znaczącego zadośćuczynienia? I jeszcze - czy jest szansa na wygranie z koncernem i czego konkretnie w takim przypadku należałoby się domagać?