Strona 1 z 1

[K11] Dmuchawa

: 2009-12-10, 17:29
autor: mimier
Prześledziłem wszystkie posty z zakresu tego tematu, zwłaszcza te ostatenie z II poł. listopada i w mojej Micrze z 1995 r. przede wszystkim płytka jest inna niż na zdjęciu z ww. wątku tem. Oczywiście też jest na niej jedno miejsce lutowane, ale (a bawiłem się elektroniką), że nie jest ono, ani ścieżki z płytki popalone - wszytko o.k. organoleptycznie.

Problem: po coraz głośniejszej pracy dmuchawy ostatecznie stanęła - przestała reagować na włącznik. Włożyłem sprawną używaną i działał tylko 4 bieg, ale nie tylko WIATRAK KRĘCIŁ SIĘ W DRUGĄ STRONĘ - WSYSAŁ ZAMIAST DMUCHAĆ. W rezultacie szyby odgarniałem ściereczką. Ostatnio, znalazwszy trochę czasu, całkowicie zdjąłem deskę i sprawdziłem płytkę - na oko o.k., sprawdziłem przewody od starej dmuchawy i te które idą do kostki dmuchawy - wsszytko właściwie podłączone. Dla dobra szyb zminiłem ustawienie bolców zasialających w kostce dmuchawy i mam 4 bieg we właściwą stronę.

Co robic? Wymienić płytkę oporową? Jaki jest jej orientacyjny koszt? Czy dla eksperymentu przelutować ten jedyny na płyce lut?

Przyznam, iż nie mam czasu bawić sie, tak jak w opisie sunny, ze wstawianiem oporników, zwłaszcza, iż nie mam pewności, że oporność jest identyczna na każdym biegu.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Miałem ostatnio podobny problem (tzn. miałem tylko 4 bieg nawiewu). Oto, jak wyglądała moja płytka po wyjęciu
Obrazek
Nic nie było widać, więc oczyściłem ją spirytusem (styki też, ale to nie był ten problem). Następnie wziąłem żarówkę 12V, zasilacz 12V (bo w domu), i pociągnąłem jeden kabelek od zasilacza do żarówki, drugi od zasilacza i trzeci od żarówki. Następnie łączyłem kabelki trzeci z czwartym poprzez płytkę oporową. Prawidłowy schemat ścieżek na płytce jest taki:
Obrazek
W aucie prąd (od silnika dmuchawy) jest podpięty pod 2, a 1, 3 i 4 są podpięte pod sterownik dmuchawy (są łączone z masą). Ale to dla nas nieistotne. Na schemacie widać, że przez sprawną płytkę popłynie prąd niezależnie od tego, którymi dwoma stykami połączymy kabelki od żarówki i zasilacza. U mnie nie było połączenia pomiędzy 2 a 4 (na zdjęciu widać już miejsce lutowania).
Po zdiagnozowania tego fakty dokładniej oczyściłem podejrzane miejsce, tak aby był możliwy przepływ prądu od 2 do okolic awarii i od okolic awarii do 4. Dopiero wtedy zabrałem się za lutowanie (zamiast lutowania można użyć specyfiku do naprawy ścieżek). Po sprawdzeniu, że wszystko jest OK zamalowałem miejsce lutowania bezbarwnym lakierem do paznokci (oczywiście za zgodą żony ;)).
Końcowy efekt jest taki:
Obrazek
Oczywiście teraz dmuchawa działa poprawnie na wszystkich czterech biegach.
Zastrzegam, że nie mam pojęcia, co było oryginanie w miejscu lutowania, czy ścieżka oporowa, czy może coś innego - u mnie to coś wyglądało na przerdzewiałe miejsce lutowania (tak, jakby ktoś wcześniej naprawiał). Ale mogło to być coś innego...

---------------------------------------------------------------------------------------------------

napiszę jeszcze raz:
na płytce są ŚCIEŻKI OPOROWE (nie są to zwykłe połączenia, lecz połączenia, które stwarzają pewien opór płynącemu prądowi). Jeśli przerwa w takiej ścieżce oporowej jest krótka (i nie ma tych przerw zbyt wiele), to połączenie tej przerwy przy pomocy lutowania lub lakieru posrebrzanego do regeneracji ogrzewania tylnej szyby, to nic się nie stanie.
U mnie po zastąpieniu rezystora (?) zwykłym połączeniem lutowanym nie widzę żadnej różnicy z oryginałem (przed awarią) na żadnym biegu dmuchawy. Do tego jak na razie (dopiero 2 tygodnie od naprawy) wszystko działa doskonale. Myślę, że nie ma się co z tym cackać jak z jajkiem, tylko łączyć dopóki jeszcze się da i tyle. Jedyne, co może się stać złego to to, że dmuchawa na 1, 2 i/lub 3 będzie chodzić szybciej, niż powinna, ale co najwyżej tak szybko, jak na 4 (ale to już w skrajnym przypadku, gdyby wszystkie ścieżki oporowe na całej długości zastąpić zwykłymi połączeniami (np. połączyć kablami lub przelutować).
Jeśli ktoś ma miernik i chce się pobawić, to może pomierzyć rezystancję pomiędzy 1-4, 2-4 i 3-4 (najlepiej na nienaprawianej płytce) i podać. Można by wtedy pomyśleć nad opracowaniem zamiennika, ale to raczej nikomu nie będzie potrzebne.

[K11] Wentylator problem

: 2010-12-08, 18:08
autor: Cowanl23
Witam! Wentylator nawiewu powietrza działa tylko na najwyższym stopniu. pozostałe stopnie, te o mniejszym natężeniu wdmuchiwanego powietrza nie działają. Jaka może być tego przyczyna?

: 2010-12-08, 18:22
autor: wronek
Przyczyną jest płytka od nawiewu, której ścieżki zapewne się przepaliły, jest to częsty problem w K11. Wybaczcie ale wspomogę kolegę tym linkiem
http://forum.nissanklub.pl/index.php/to ... ko-4-bieg/
Zawsze możesz kupić nowy: http://allegro.pl/nissan-rezystor-oporn ... 29317.html

Dodatkowo zacytuję kolegę z micra.pl
pajak pisze:Aj... akurat nie - jeśli tyczy się to K11, to płytka jest pod schowkiem pasażera - zobaczysz ją łatwo, jak zaglądniesz od spodu pod deskę rozdzielczą - przy samej krawędzi deski zobaczysz wtyk z kablami. Żeby go wyjąć, musisz odkręcić 2 śrubki (nie martw się - jedyne widoczne śrubki pod deską rozdzielczą Wink ).

Co do regeneracji - na razie ja użyłem 2ch metod:


* Lutowanie - pomogło na może 2 - 3 tygodnie i padło
* Klej to zwierania ścieżek ogrzewania tylnej szyby - na razie ponad rok już trzyma i nic się nie dzieje
Taguj tematy.

: 2010-12-08, 20:19
autor: Wieshaq
Dobra to ja się podepnę, bo nie mogę odnaleźć.
Działa mi tylko 3 i 4 bieg.
1 i 2 ni w ząb. Płytka po regeneracji wygląda OK.
Szukać "nowej" płytki czy sprawdzić coś jeszcze :?:

: 2010-12-08, 22:08
autor: maniek_NKP
Widzę, że masz też Primkę, a nie wiem czy w Twoich obu autach jest ta sama płytka.
Jak tak to spróbuj podmienić.

Ale jeśli działa Ci tylko na 3 i 4 biegu to mi to wygląda jednak na płytkę. Sprawdź ścieżki jeszcze raz. Bo zasilanie odpada itp.

: 2010-12-09, 01:56
autor: mimier
Cowanl23 widzę, że jesteś nowy na Forum więc na przyszłość polecam tagowanie tematów i używanie wyszukiwarki bo taki wątek już był na Forum i go właśnie scaliłem z Twoim tematem. ;)

: 2010-12-09, 09:05
autor: Wieshaq
maniek_NKP, płytki są deko inne, już przy regeneracji obydwu porównywałem.

: 2011-03-28, 22:02
autor: pioters
hej! odgrzewam kotleta :) Czy w Micrze K11 po lifcie ('99) proces ściągnięcia silniczka/wentylatora nawiewu ogranicza się do wykręcenia 3 śrub i odłączenia wtyczki? Tak to wygląda, tylko chciałbym się upewnić zanim zacznę grzebać:)

Pozdrawiam
Piotrek

: 2013-01-23, 18:25
autor: bombel
No to mi też dzisiaj coś się stało

Jak działa to na wszystkich biegach. Przez pierwszą minutę normalnie, potem zaczyna zwalniać i tak jakby o coś ocierało. Na koniec zero reakcji.

Obstawiacie płytkę czy dmuchawę?

: 2013-01-23, 18:46
autor: elektryk1409
bombel, spróbuj wytargać dmuchawę i przesmarować wirnik

: 2013-01-23, 22:15
autor: Hahkuh
bombel pisze:Obstawiacie płytkę czy dmuchawę?
...jak płytka nie trybi, to nie trybi w ogóle...

...I bieg - zero. II bieg - zero. III bieg - zero. IV bieg - rusza

...wywal schowek i obejrzyj dmuchawę ;-)

: 2013-01-24, 09:33
autor: bombel
Dobrałem się do dmuchawy i chyba coś z silnikiem jest. Normalnie pracuje sitkiem obrotowym do góry, a jak się sitko da na dół to zapieprza jak szalony. Znowu do boku lub do góry i ma problemy. Zostawiłem go chodzącego sitkiem w dól na 10 minut i było ok. Potem odwróciłem i też niby jest spoko, wiec zmontowałem i działa. Ma ktoś pomysł na to?

: 2013-01-24, 11:13
autor: Szymeq
łożysko kuca na wiatraku.. pod wpływem wibracji i grawitacji osiada i się blokuje.

: 2013-01-24, 11:31
autor: bombel
Tak właśnie myślałem, ale jakiegoś dużego luzu nie ma