Strona 1 z 1

[K12] Demontaż kierownicy i wymiana przełącznika zespolonego

: 2014-05-18, 21:37
autor: Radek_Z
Tak to czasem bywa, że kiedy chcemy coś poprawić, psujemy owo coś jeszcze gorzej. I tak było w moim przypadku. :? Nie działała mianowicie funkcja wycieraczek, kiedy włączają się "od czasu do czasu". Wycieraczki chodziły jedynie w pozycji "szybko". Przy małych opadach, których jest więcej niż ulew, przecieranie szyby jednorazowym przełączeniem wycieraczek to dramat, więc postanowiłem rozebrać częśc przełącznika zespolonego ze sterowaniem wycieraczek - niestety nie działa mechanizm odbijania dżojsticka. Kiedy wjadę w dziurę, idzei on do przodu i włącza się "pełen program" czyli wycieraczki + spryskiwacz.

Skoro i tak chciałem wymienić cały przełącznik, mam takie pytanie: Czy ktoś to kiedyż z Was już robił ? Jak przede wszystkim zdjąć kierownicę ? Jest w niej poduszka powietrzne i nie chciałbym, żeby odpaliła mi w facjatę z odległości 2 cm :razz:

Ze schematów wynika, że po bokach kierownicy są dwie śruby, jak mi się zdaje luzują one poduszkę z cześcią "klaksonową. Airbag można odłączyć wyciągając wtyczkę, a potem dobrac się do śruby mocującej kierownicę.

Za wszelkie wskazówki będę wdzięczny.

: 2014-05-19, 08:35
autor: elektryk1409
Nie wiem jak jest w K12, ale w K11 jeśli nie wyciągasz mechanizmu odbijania kierunkowskazów to nie musisz demontować kierownicy. Zdejmij plastikową osłonę za kierownicą i zobacz czy da się wyjąć sam przełącznik wycieraczek. Jeśli nie, to odłącz - akumulatora, odkręć poduszkę powietrzną (po bokach kierownicy powinny być zaślepki, po demontażu których zobaczysz śruby), odepnij wtyczkę od poduszki, ściągnij taśmę poduszki i odkręć kierownicę. Podczas montażu/demontażu taśmy uważaj, aby jej nie uszkodzić i koniecznie ustaw ją w prawidłowej pozycji podczas montażu!

: 2014-05-19, 08:40
autor: janusz
Elektryk1409, niestety, ale w K12 trzeba ściągać kierę.

Radek_Z, odpinasz aku - obowiązkowo, ściągasz zaślepki, pod nimi będziesz miał wie śruby - prawdopodobnie TORX wykręcasz je i wyciągasz poduchę. Potem odkręcasz śrubę/nakrętkę trzymającą kierę i masz dostęp do pająka.

: 2014-08-17, 14:17
autor: Radek_Z
Rzeczywiście, odkręcania kierownicy jest tak jak opisałeś. Przełącznik zespolony wymieniony. Ciekawostka, że śruba kierownicy da się odkręcić kluczem 16, czyli chyba nawet tym od kół.

Problem był następujący - niedziałające "inteligentne" wycieraczki. Chodziły albo na "szybko"/ "bardzo szybko" albo ręcznie - "na raz" (co przy małym deszczu doprowadza do szału). Problem leżał w żelu nad czujnikiem deszczu. Czujnik mierzy odbicie światła. Jeśli na szybie nad czujnikiem są krople, światło dociera do niego rozproszone i czujnik włącza wycieraczki. Wiązka światła przechodzi każdorazowo przez żel pomiędzy czujnikiem a szybą (od wewnątrz). Jeśli żel wyparował - czujnik nie uruchomi niczego.

Tak też było w moim przypadku. Za 40 PLN kupiłem specjalną silikonową wkładkę, która "symuluje" żel pomiędzy czujnikiem a szybą. Działa bez zarzutu. Do czujnika można bardzo łatwo się dostać zsuwając lusterko wsteczne (nie ma tam żadnych śrub) i odczepiając czujnik (jest na 2 zatrzaski).