Odpowietrzanie Hamulców
: 2012-03-29, 12:42
Witam !
Temat ten posłuży nie tylko użytkownikom Nissana Maximy ale i wszystkim innym, którzy jeżdżą innymi modelami marki.
Chodzi głównie o lepsze hamowanie, czyli o poprawę bezpieczeństwa na drodze.
http://www.auto-swiat.pl/1-metr-ktorego ... ic-hamulce
Bardzo proszę o Wasze sugestię biorąc pod uwagę auta z układem ABS oraz bez ABS'u.
Poniżej wklejam to, co znalazłem w necie:
Zanim zdecydujesz się na zakup nowych klocków lub tarcz hamulcowych, sprawdź czy w układzie hamulcowym nie znajduje się powietrze. Nie jest to trudna czynność, ale wymaga czasu. Wyjaśniamy jak odpowietrzyć hamulce.
UWAGA! W aucie bez ABS-u rozpoczynamy od koła najbardziej oddalonego od pompy hamulca (zwykle tył prawy). Następnie zajmujemy się lewym tyłem, prawym przodem i lewym przodem. W samochodzie z ABS-em czynność odpowietrzania zaczynamy od odpowietrzenia pompy hamulcowej. Po trzecie musimy uważać na zawory odpowietrzające. Przy silnie zardzewiałych i zabrudzonych zaworach, przed otwarciem należy oczyścić je szczotką drucianą i spryskać odrdzewiaczem. W ten sposób zabezpieczymy się przed urwaniem zaworu. Płyn hamulcowy po otwarciu zaworku, powinien wylewać się tak długo, aż dostrzeżemy brak pęcherzyków, a płyn będzie czysty i przejrzysty. Jeszcze jedna rzecz! Do prawidłowego odpowietrzenia układu hamulcowego potrzebne są dwie osoby - poproś kolegę o pomoc. We dwójkę wykonacie to sprawniej, szybciej i na pewno skutecznie.
Odpowietrzanie w aucie bez ABS:
Kolejność:
1. Cylinderek hamulcowy lub zacisk tylnego prawego koła
2. Cylinder hamulcowy lub zacisk tylnego lewego koła
3. Zacisk przedniego prawego koła
4. Zacisk przedniego lewego koła
UWAGA! W samochodach z korektorem siły hamowania kół osi tylnej, podczas odpowietrzania hamulców tylnych, dźwignia korektora siły hamowania musi być poruszana.
5. Zdejmij kapturek zaworu odpowietrzania cylinderka hamulcowego z zaworu odpowietrzania cylinderka hamulcowego, oczyść zawór i nałóż czysty przezroczysty przewód. Drugi koniec przewodu włóż do naczynia napełnionego do połowy płynem hamulcowy
6. Poproś drugą osobę, aby pompowała pedał hamulca do momentu wytworzenia się przeciwciśnienia w układzie. Oznaką będzie rosnący opór na pedale
7. Po wytworzeniu ciśnienia, musi wcisnąć całkowicie i przytrzymać pedał hamulca
8. Odkręć o pół obrotu zawór odpowietrzający. Do naczynia zacznie płynąć płyn - koniec przewodu musi być cały czas zanurzony w płynie
9. Po wyczuwalnym spadku ciśnienia płynu zakręć zawór odpowietrzający
10. Powtórz operacje z pompowaniem pedału i spuszczaniem płynu
11. Odpowietrzanie prowadź tak długo, aż w przewodzie przestaną pokazywać się pęcherzyki powietrza
12. Zdejmij przewód z zaworu odpowietrzającego i załóż na zawór kapturek ochronny
13. W taki sam sposób odpowietrz cylinderki hamulcowe pozostałych kół
Odpowietrzanie w aucie z ABS-em:
W samochodzie wyposażonym w ABS proces odbywa się nieco inaczej. Jeśli poziom płynu w zbiorniczku podczas odpowietrzania obniży się zbyt mocno, to do układu hamulcowego dostanie się zassane powietrze, które następnie może przedostać się do pompy. W tym wypadku nie będziemy mieli możliwości kontynuować odpowietrzania i pozostaje nam zgłosić się do serwisu.
Koła przednie:
1. Wyłącz zapłon i wciśnij hamulec ok.20 razy, aby pozbyć się ciśnienia regulacji ABS
2. Napełnił zbiornik po sam wierch (do oporu)
3. Nałóż przezroczysty przewód na zawór odpowietrzający prawego przedniego koła. Drugi koniec przewodu zanurz w naczyniu z płynem hamulcowym
4. Poproś drugą osobę, aby pompowała pedał hamulca do momentu wytworzenia się przeciwciśnienia w układzie. Następnie musi przytrzymać pedał, a druga osoba odkręca zawór odpowietrzający. Kiedy opór pedału ustąpi, zakręć zawór. Operację z pompowaniem pedlem i spuszczaniem płynu hamulcowego należy powtórzyć kilkakrotnie. Efekt zostanie uzyskany, aż w przewodzie przestaną pokazywać się pęcherzyki powietrza
5. Zakręć zawór i napełnił zbiornik płynem
6. Drugie koło odpowietrz w ten sam sposób
Koła tylne:
1. Wyłącz zapłon i wciśnij hamulec ok.20 razy, aby pozbyć się ciśnienia regulacji ABS
2. Wciśnij i przytrzymał pedał hamulca
3. Włącz zapłon, załóż przewód i odkręć zawór odpowietrzający prawego hamulca. Następnie zamknij zawór dopiero wtedy kiedy w przewodzie przestaną pokazywać się pęcherzyki powietrza
UWAGA! Pompa układu ABS nie może pracować dłużej niż dwie minuty. Dlatego należy robić dziesięciominutowe przerwy w celu schłodzenia pompy
4. Wyłącz zapłon i przygotuj drugi hamulec do odpowietrzenia
5. Identycznym sposobem odpowietrz drugie koło
6. Włącz zapłon i zaczekaj, aż pompa ABS wyłączy się sama
7. Uzupełnił hamulcowy do oznaczenia MAX
[ Dodano: 2012-03-29, 13:48 ]
Nie rozumiem dlaczego w przypadku aut z abs'em odpowietrzanie zaczyna się od przedniej osi a kończąc na tylnej, a w przypadku aut bez układu abs zaczyna się od tylnej.
Pytałem się kilku mechaników i twierdzą, że zaczyna się od najdalszego koła, czyli prawy tył, lewy tył, prawy przód i na końcu lewy przód i sam byłem świadkiem jak odpowietrzali hamulce z układem abs zaczynając od tylnej osi kół.
Oraz założę się, że mało osób wie czy podczas odpowietrzania hamulców nakrętka zbiorniczka płynu hamulcowego musi być odkręcona czy zakręcona. (w założeniu, że i tak trzeba dolewać płyn hamulcowy)
[ Dodano: 2012-03-29, 13:49 ]
O co kaman
Temat ten posłuży nie tylko użytkownikom Nissana Maximy ale i wszystkim innym, którzy jeżdżą innymi modelami marki.
Chodzi głównie o lepsze hamowanie, czyli o poprawę bezpieczeństwa na drodze.
http://www.auto-swiat.pl/1-metr-ktorego ... ic-hamulce
Bardzo proszę o Wasze sugestię biorąc pod uwagę auta z układem ABS oraz bez ABS'u.
Poniżej wklejam to, co znalazłem w necie:
Zanim zdecydujesz się na zakup nowych klocków lub tarcz hamulcowych, sprawdź czy w układzie hamulcowym nie znajduje się powietrze. Nie jest to trudna czynność, ale wymaga czasu. Wyjaśniamy jak odpowietrzyć hamulce.
UWAGA! W aucie bez ABS-u rozpoczynamy od koła najbardziej oddalonego od pompy hamulca (zwykle tył prawy). Następnie zajmujemy się lewym tyłem, prawym przodem i lewym przodem. W samochodzie z ABS-em czynność odpowietrzania zaczynamy od odpowietrzenia pompy hamulcowej. Po trzecie musimy uważać na zawory odpowietrzające. Przy silnie zardzewiałych i zabrudzonych zaworach, przed otwarciem należy oczyścić je szczotką drucianą i spryskać odrdzewiaczem. W ten sposób zabezpieczymy się przed urwaniem zaworu. Płyn hamulcowy po otwarciu zaworku, powinien wylewać się tak długo, aż dostrzeżemy brak pęcherzyków, a płyn będzie czysty i przejrzysty. Jeszcze jedna rzecz! Do prawidłowego odpowietrzenia układu hamulcowego potrzebne są dwie osoby - poproś kolegę o pomoc. We dwójkę wykonacie to sprawniej, szybciej i na pewno skutecznie.
Odpowietrzanie w aucie bez ABS:
Kolejność:
1. Cylinderek hamulcowy lub zacisk tylnego prawego koła
2. Cylinder hamulcowy lub zacisk tylnego lewego koła
3. Zacisk przedniego prawego koła
4. Zacisk przedniego lewego koła
UWAGA! W samochodach z korektorem siły hamowania kół osi tylnej, podczas odpowietrzania hamulców tylnych, dźwignia korektora siły hamowania musi być poruszana.
5. Zdejmij kapturek zaworu odpowietrzania cylinderka hamulcowego z zaworu odpowietrzania cylinderka hamulcowego, oczyść zawór i nałóż czysty przezroczysty przewód. Drugi koniec przewodu włóż do naczynia napełnionego do połowy płynem hamulcowy
6. Poproś drugą osobę, aby pompowała pedał hamulca do momentu wytworzenia się przeciwciśnienia w układzie. Oznaką będzie rosnący opór na pedale
7. Po wytworzeniu ciśnienia, musi wcisnąć całkowicie i przytrzymać pedał hamulca
8. Odkręć o pół obrotu zawór odpowietrzający. Do naczynia zacznie płynąć płyn - koniec przewodu musi być cały czas zanurzony w płynie
9. Po wyczuwalnym spadku ciśnienia płynu zakręć zawór odpowietrzający
10. Powtórz operacje z pompowaniem pedału i spuszczaniem płynu
11. Odpowietrzanie prowadź tak długo, aż w przewodzie przestaną pokazywać się pęcherzyki powietrza
12. Zdejmij przewód z zaworu odpowietrzającego i załóż na zawór kapturek ochronny
13. W taki sam sposób odpowietrz cylinderki hamulcowe pozostałych kół
Odpowietrzanie w aucie z ABS-em:
W samochodzie wyposażonym w ABS proces odbywa się nieco inaczej. Jeśli poziom płynu w zbiorniczku podczas odpowietrzania obniży się zbyt mocno, to do układu hamulcowego dostanie się zassane powietrze, które następnie może przedostać się do pompy. W tym wypadku nie będziemy mieli możliwości kontynuować odpowietrzania i pozostaje nam zgłosić się do serwisu.
Koła przednie:
1. Wyłącz zapłon i wciśnij hamulec ok.20 razy, aby pozbyć się ciśnienia regulacji ABS
2. Napełnił zbiornik po sam wierch (do oporu)
3. Nałóż przezroczysty przewód na zawór odpowietrzający prawego przedniego koła. Drugi koniec przewodu zanurz w naczyniu z płynem hamulcowym
4. Poproś drugą osobę, aby pompowała pedał hamulca do momentu wytworzenia się przeciwciśnienia w układzie. Następnie musi przytrzymać pedał, a druga osoba odkręca zawór odpowietrzający. Kiedy opór pedału ustąpi, zakręć zawór. Operację z pompowaniem pedlem i spuszczaniem płynu hamulcowego należy powtórzyć kilkakrotnie. Efekt zostanie uzyskany, aż w przewodzie przestaną pokazywać się pęcherzyki powietrza
5. Zakręć zawór i napełnił zbiornik płynem
6. Drugie koło odpowietrz w ten sam sposób
Koła tylne:
1. Wyłącz zapłon i wciśnij hamulec ok.20 razy, aby pozbyć się ciśnienia regulacji ABS
2. Wciśnij i przytrzymał pedał hamulca
3. Włącz zapłon, załóż przewód i odkręć zawór odpowietrzający prawego hamulca. Następnie zamknij zawór dopiero wtedy kiedy w przewodzie przestaną pokazywać się pęcherzyki powietrza
UWAGA! Pompa układu ABS nie może pracować dłużej niż dwie minuty. Dlatego należy robić dziesięciominutowe przerwy w celu schłodzenia pompy
4. Wyłącz zapłon i przygotuj drugi hamulec do odpowietrzenia
5. Identycznym sposobem odpowietrz drugie koło
6. Włącz zapłon i zaczekaj, aż pompa ABS wyłączy się sama
7. Uzupełnił hamulcowy do oznaczenia MAX
[ Dodano: 2012-03-29, 13:48 ]
Nie rozumiem dlaczego w przypadku aut z abs'em odpowietrzanie zaczyna się od przedniej osi a kończąc na tylnej, a w przypadku aut bez układu abs zaczyna się od tylnej.
Pytałem się kilku mechaników i twierdzą, że zaczyna się od najdalszego koła, czyli prawy tył, lewy tył, prawy przód i na końcu lewy przód i sam byłem świadkiem jak odpowietrzali hamulce z układem abs zaczynając od tylnej osi kół.
Oraz założę się, że mało osób wie czy podczas odpowietrzania hamulców nakrętka zbiorniczka płynu hamulcowego musi być odkręcona czy zakręcona. (w założeniu, że i tak trzeba dolewać płyn hamulcowy)
[ Dodano: 2012-03-29, 13:49 ]
O co kaman